Skærmopløsning
Fra : Aksel

Dato : 12-11-11 11:41

Jeg er i tvivl om hvilken skærmopløsning jeg skal optimere min hjemmeside
til, det drejer sig især om hvor store billeder jeg kan indsætte.

Hjemmesiden er ikke rettet mod telefonbrugere, så jeg har valgt at sætte
billeder ind i 1000 px bredde da jeg ikke regner med at der er ret mange der
bruger monitorer under 1072px bredde.
Jeg har ganske vist dset råd om at man bør vælge 800, men de gamle 800 x 600
monitorer findes vel ikke mere?

Er der nogen her der har gode råd?

Hilsen Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-11-11 11:54

Aksel wrote:

> Hjemmesiden er ikke rettet mod telefonbrugere, så jeg har valgt at
> sætte billeder ind i 1000 px bredde da jeg ikke regner med at der er
> ret mange der bruger monitorer under 1072px bredde.

Skærmopløsning 1024x768 pixels har været almindelig. Jeg bruger den
undertiden.

> Jeg har ganske vist dset råd om at man bør vælge 800, men de gamle
> 800 x 600 monitorer findes vel ikke mere?

Jeg har en 17" crt-monitor der normalt kører med 800x600 pixels i
Windows.

Selvom mange brugere har skiftet til fladskærm og kører med skærmens
indbyggede opløsning, eksisterer der stadig mange cft-skærme hvor man
ikke på forhånd kan vide hvilken skærmopløsning brugeren foretrækker.

På min primære PC har jeg en stor fladskærm i bredformat, men kører
stort set aldrig fuld skærm. Browservinduets bredde er oftest 1000-1100
pixels.

Jeg synes derfor rådet om max billedbredde på 800 pixels er fornuftigt,
svarende til hvad der kan vises på en vindues/skærmbredde på 1000
pixels.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-11 12:40

Aksel formulerede spørgsmålet:
> [...]
> bruger monitorer under 1072px bredde.
> Jeg har ganske vist dset råd om at man bør vælge 800, men de gamle 800 x 600

Min skærm er 1280x1024.
Det er ikke ret mange applikations der får lov at køre fuld skærm.
Mit browservindue er 1100x800.
Og det skal virkelig være interessant, for at få mig til at ændre
størrelse...

Birger

http://skippersevent.dk

Fra : John

Dato : 12-11-11 12:45

Aksel forklarede:
> Jeg er i tvivl om hvilken skærmopløsning jeg skal
> optimere min hjemmeside til

Jeg kører med 1600*900
Men browser nok kun med 1024 ca
Har så som regel flere ting åbent af gangen

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk / www.wp-theme.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 12:52

On 12-11-2011 11:41, Aksel wrote:
> [...]
> der bruger monitorer under 1072px bredde.
> Jeg har ganske vist dset råd om at man bør vælge 800, men de gamle 800 x

Du kunne også angribe problemet på en lidt utraditionel måde, ved at
lade brugeren bestemme hvilken opløsning billeder skal vises i.

Kræver lidt client- eller serverside programmering.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 14:07

Karl Erik Christensen skrev:

> Du kunne også angribe problemet på en lidt utraditionel
> måde, ved at lade brugeren bestemme hvilken opløsning
> billeder skal vises i.

God ide.

> Kræver lidt client- eller serverside programmering.

Det er nu ikke nødvendigt. Man kan bare angive en bredde på
billedet i procent (højden skal ikke angives). Jeg benytter
det til at vise store billeder på min Thailandside, og det
fungerer ganske udmærket, så billedet altid vises så stort
som muligt, uanset brugerens skærmopløsning.

Eksempel:
http://rejse-til-thailand.dk/couple-at-the-beach-big.jpg

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 16:53

On 12-11-2011 14:07, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> billeder på min Thailandside, og det fungerer ganske udmærket, så
> billedet altid vises så stort som muligt, uanset brugerens skærmopløsning.

OK - man kunne tænke sig 3 valgmuligheder, 50%, 75% og 100% - eller
500px, 750px og 1000px i bredden.

Men hvordan får man så browseren/serveren til at huske det ønskede
format, og skalere billeder korrekt uden client/server programmering?

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 17:11

Karl Erik Christensen skrev:

> Men hvordan får man så browseren/serveren til at huske det
> ønskede format, og skalere billeder korrekt uden
> client/server programmering?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig ret.
Browseren/serveren skal ikke huske noget. Tjekkede du
ovennævnte side? Gå ind på siden, og prøv så at ændre
størrelsen på dit browservindue.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 17:23

On 12-11-2011 17:11, Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig ret. Browseren/serveren skal
> ikke huske noget. Tjekkede du ovennævnte side? Gå ind på siden, og prøv
> så at ændre størrelsen på dit browservindue.

Jow-jow, jeg forstod det skam godt

Men fordi mit browser-vindue er 1200px bredt, kan det vel godt tænkes at
jeg kun vil se billeder i 750px bredde?

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 17:37

Karl Erik Christensen skrev:

> Jow-jow, jeg forstod det skam godt
>
> Men fordi mit browser-vindue er 1200px bredt, kan det vel
> godt tænkes at jeg kun vil se billeder i 750px bredde?

Det får du så ikke lov til. Medmindre du installerer noget
til at manipulere med hjemmesider, så er det hjemmesiden,
der bestemmer størrelsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 17:43

On 12-11-2011 17:37, Kim Ludvigsen wrote:

> Det får du så ikke lov til. Medmindre du installerer noget til at
> manipulere med hjemmesider, så er det hjemmesiden, der bestemmer
> størrelsen.

Derfor skrev jeg 3 valgmuligheder vha. client/server programmering

Kunne forholdsvis nemt laves med php og et pop-up vindue.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 17:52

On 12-11-2011 17:43, Karl Erik Christensen wrote:

> Derfor skrev jeg 3 valgmuligheder vha. client/server programmering
>
> Kunne forholdsvis nemt laves med php og et pop-up vindue.
>
> Karl Erik.

Birger lavede engang et meget fint galleri til XXXX Jacobsen.
Der kunne valgmuligheden sikkert integreres.

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 17:55

Karl Erik Christensen skrev:

> Derfor skrev jeg 3 valgmuligheder vha. client/server
> programmering

Jamen, hvorfor skulle man lade den besøgende bestemme
størrelsen på den måde? Det gør man ikke med alle andre
billeder.

Bruger man procenter, kan brugeren bestemme størrelsen ved
at ændre vinduets størrelse, omend dette reelt set kun er en
bieffekt. Og ellers kan brugeren som altid bestemme
størrelsen ved at zoome siden med billedet. Så vidt jeg kan
se, er brugen af client/server-løsning her ikke andet end
spild af tid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 18:17

On 12-11-2011 17:54, Kim Ludvigsen wrote:

> Jamen, hvorfor skulle man lade den besøgende bestemme

Fordi man er begyndt at slå folk som Gadaffi, Saddam Hussein og
Chauchesko ihjel

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 18:29

> [...]

> kan brugeren som altid bestemme størrelsen ved at zoome siden med
> billedet. Så vidt jeg kan se, er brugen af client/server-løsning her

Det kan du jo så foreslå Aksel.

Jeg kunne _aldrig_ finde på at foreslå at brugerne skal sidde og fedte
med browser-vindues-størrelser.

Kan tante Oda finde ud af det, når hun skal se Peters
konfirmationsbilleder online?

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 19:22

Karl Erik Christensen skrev:

> Det kan du jo så foreslå Aksel.
>
> Jeg kunne _aldrig_ finde på at foreslå at brugerne skal
> sidde og fedte med browser-vindues-størrelser.

Min anbefaling er at bruge procenter, fordi billedet så vil
fylde en given plads i browservinduet, uanset
skærmopløsningen. Jeg anbefaler ikke, at man ændrer
vinduesstørrelse.

Men jeg har fortalt dig, at hvis man som besøgende absolut
vil have en anden størrelse, så kan man bare ændre
størrelsen på browservinduet.

> Kan tante Oda finde ud af det, når hun skal se Peters
> konfirmationsbilleder online?

Hun skal ikke sidde og fedte med vinduestørrelser. Det er
dig der kommer med et selvopfundet problem, og jeg fortæller
så, at selv med dette selvopfundne problem, er brugen af
procenter en god løsning.

Tante Oda skal bare besøge hjemmesiden og nyde det store
billede, sværere er det ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-11 14:54

Aksel skrev:

> Jeg har ganske vist set råd om at man bør
> vælge 800, men de gamle 800 x 600 monitorer
> findes vel ikke mere?

Mange bruger mindre vinduer på et stor skærm,
og så får brugeren bare en vandret scrollbar.

Tjek også Vis udskrift, kan siden være på et
stykke papir i bredden?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-11-11 15:48

Allan Vebel wrote:

> Tjek også Vis udskrift, kan siden være på et
> stykke papir i bredden?

I IE9 og med standard sidemargener (19 mm) kan billeder på indtil 630
pixels uden skalering være på en stående A4-side.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : M

Dato : 12-11-11 18:54

In article <4ebe8725$0$295$14726298@news.sunsite.dk>,
erik.olsen@ishoejby.dk says...

> I IE9 og med standard sidemargener (19 mm) kan billeder på indtil 630
> pixels uden skalering være på en stående A4-side.

Gid det var så enkelt.

Prøv at læse lidt om "ppi" og "dpi", fx.

http://da.wikipedia.org/wiki/Ppi

og

http://da.wikipedia.org/wiki/Dpi

hvorefter du passende kan trække din påstand tilbage!

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-11 22:46

Erik Olsen skrev:

> I IE9 og med standard sidemargener (19 mm)
> kan billeder på indtil 630 pixels uden skalering
> være på en stående A4-side.

Det er bare et generelt problem at folk laver deres
sider så brede at de ikke kan være på et stykke
papir - og de glemmer helt at tjekke.

Man kan sagtens lave brede sider, men det kræver
så en printer.css og måske en mobil.css, hvor der
er taget hensyn til den slags.

Meget ofte ser jeg sider hvor noget af teksten er
kappet af i udskriften - så er det ulæseligt, og folk
har brugt papir og blæk forgæves.

Det virker utroligt uprofessionelt.

Jeg slukker for menuen ved udskrift, den kan man
alligevel ikke bruge på et stykke papir.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 12-11-11 16:11

Du kan gå ind på diverse statistik sider og se hvad folk bruger for
opløsning, måske har du også en statistik side i forbindelse med dit
webhotel ?

http://www.fdim.dk/Statistik/teknik/skaermoploesning
http://w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

Jeg har valgt at lave min hjemmeside til 1024 pixels bredde skærme og
derover. Men det betyder jo ikke at det ikke kan se på en telefon.
Mine billeder har jeg gerne i 800 pixels bredde.

Men lad os sige du valgt 1000 pixels bredde på dine billeder og brugeren
har en 1024 pixels bred skærm så er det måske for stort fordi der bruges
også lidt pixels på at vise scrollbar og browserkant og eventuelt har
brugeren processlinjen i siden af skærmen også har du jo ikke plads til
en eventuel ramme om billederne.
Så der ville det måske være bedre at bruge lidt mindre størrelse, 900
pixels for eksempel så der er ldt af gi af.

Ellers kan du jo bare lave thumbnails til dine billeder eller lave CSS
som tilpasser størrelsen alt efter hvor meget plads der er til.