MS Windows
briani 27239
W7 og ram?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 12:32

Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
bare glemme at lægge W7 på dén?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-11-11 12:50

Den 11-11-2011 12:32, Hans Paulin (6310) skrev:
> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> bare glemme at lægge W7 på dén?
det ville jeg ikke være bange for at prøve.

ud af et par hundrede har jeg kun været udsat for 2 som ikke har kunnet,
og de fleste er endda blevet mærkbart bedre.

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 12:53

Cykelsmeden udtrykte præcist:
> ud af et par hundrede har jeg kun været udsat for 2 som ikke har kunnet, og
> de fleste er endda blevet mærkbart bedre.

Jeg opgav faktisk en Dell Latitude D610 i går med nogenlunde samme
konfiguration fordi det gik så langsomt med at hente updates; al
farveladen var ellers slået fra.

Har osse en Lenovo netbook med 1 GB ram som allerede var sløv med sit
indbyggede XP

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Børge

Dato : 11-11-11 12:52

> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> [...]
Teoretisk kan den køre med 1 gb ram.

Men hvorfor dog gøre det ? Virker din XP opnår du ikke noget ved at lægge
win 7 på.
Husk også at tjekke at der er drivere til win7, for jeg kan forestille mig
hardwaren er ret gammel på din pc ?
Du kan køre et tjek på MS om din pc kan klare win7.

Det klove vil nok være at leve med XP eller købe en nyere desktop. De er jo
ret billige.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 12:56

Børge sendte dette med sin computer:
> Men hvorfor dog gøre det ? Virker din XP opnår du ikke noget ved at lægge win
> 7 på.

Årh, på nogle maskiner med trådløs adgang er det lækkert at alt "sætter
sig selv op" :)

> Husk også at tjekke at der er drivere til win7, for jeg kan forestille mig
> hardwaren er ret gammel på din pc ?

Ja, dét har knebet lidt, men jeg kom i mål :)

> Det klove vil nok være at leve med XP eller købe en nyere desktop. De er jo
> ret billige.

Køber ikke flere desktops :)

Men en bærbar med stor skærm synes jeg er pebret (dét jeg foreløbig har
set) :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tommy

Dato : 11-11-11 12:54

On 11-11-2011 12:32, Hans Paulin (6310) wrote:
> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> bare glemme at lægge W7 på dén?

Min erfaring er at Win 7 kører bedre på en mindre kraftig pc end XP gør.
Du kan jo evt. vælge Starter edition som netop er lavet til mindre
pc'er. Uanset hvad vil 1 gb. ram mere være gavnligt, hvis den ellers
understøtter det.

Du skal dog forvente at det vil tage meget lang tid at opdatere Win 7
hvis det er en ældre version. De mindre ressourcestærke computere jeg
har installeret den på har kørt rigtig godt når først systemet er fuldt
opdateret.

Du kan se hvad MS selv angiver som minimums krav her:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/system-requirements

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 12:59

Tommy har bragt dette til verden:

> Min erfaring er at Win 7 kører bedre på en mindre kraftig pc end XP gør.

Lyder dejligt :) - fætter sagde bare i går at 1 GB var for lidt, så jeg
opgav :)

> Du
> kan jo evt. vælge Starter edition som netop er lavet til mindre pc'er.

Hvad mister jeg umiddelbart i forhold til Ultimate?

> Du skal dog forvente at det vil tage meget lang tid at opdatere Win 7 hvis
> det er en ældre version.

Det er dét jeg oplever! :)

> De mindre ressourcestærke computere jeg har
> installeret den på har kørt rigtig godt når først systemet er fuldt
> opdateret.

Det samme hér :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurd

Dato : 11-11-11 13:13

"Tommy" <fjern_tdhansen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Uanset hvad vil 1 gb. ram mere være gavnligt, hvis den ellers understøtter

Kan man købe W7 Starter?

Fra : Ivar

Dato : 12-11-11 13:10

Kurd skrev:

> Kan man købe W7 Starter?

Nej, ikke uden at det er installeret på en pc.
Microsoft laver igen DVD med Win7 Starter.

ivar Magnusson

Fra : Kurd

Dato : 12-11-11 15:02

"Ivar" <notvalid@notvalid.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke uden at det er installeret på en pc.
> Microsoft laver igen DVD med Win7 Starter.
>

> ivar Magnusson

Netop. Så er det jo tåbeligt, at en klog person foreslår dette.

Fra : Tommy

Dato : 14-11-11 12:39

On 12-11-2011 15:01, Kurd wrote:
> "Ivar"<notvalid@notvalid.dk> skrev i en meddelelse

Det er da rigtigt, beklager jeg tog fejl.

> Netop. Så er det jo tåbeligt, at en klog person foreslår dette.

Klog har jeg sgu aldrig brystet mig af at være, men det var sandelig
heldigt du kunne finde herind og bidrage med den rettelse.

Fra : scootergrisen

Dato : 11-11-11 13:10

Den 11-11-2011 12:32, Hans Paulin (6310) skrev:
> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> bare glemme at lægge W7 på dén?

---
Hvis du vil køre Windows 7 på din pc, kan du se her, hvad der kræves:

1 gigahertz (GHz) eller hurtigere 32-bit (x86)
eller 64-bit (x64) processor

1 GB ram (32-bit) / 2 GB ram (64-bit)

16 GB ledig plads på harddisken (32-bit) / 20 GB (64-bit)

DirectX 9-kompatibelt grafikkort med WDDM 1.0-driver eller nyere

---
Kilde :
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/system-requirements

Så hvis det er windows 7 32-bit kan du godt.

Men man kan sige hvorfor ?
Er XP ikke nærmest det bedste windows der er lavet ?

Fra : scootergrisen

Dato : 11-11-11 13:11

Du kan prøve og køre det her program og se hvad den siger :
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 13:17

scootergrisen:
> Du kan prøve og køre det her program og se hvad den siger :
> http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

Tak :)

Det var mere folks erfaring ude fra den rigtige Verden :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 13:16

scootergrisen frembragte:

snip

Tak :)

Jeg ved godt at teoretisk kan mange køre med det; dét var mere hvis W7
på en trangbrystet maskine blev Vista-agtigt - så ville jeg hellere
køre XP eller Ubuntu :)

> Er XP ikke nærmest det bedste windows der er lavet ?

Jeg synes der er noget godt i både XP, W7 og Linux :) - dén dag man
slår pjalterne sammen bliver jeg glad ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-11-11 13:54

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> crashed Echelon writing

> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> bare glemme at lægge W7 på dén?

Det vil virke, men der vil ikke være megen RAM tilbage, så forvent megen
swapping.

Jeg vil næsten sige min. 2GB for Win7 hvis det bare skal føltes lidt
ligesom XP hastighed.

--
Bjarke Andersen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-11-11 16:10

Den 11-11-2011 13:53, Bjarke Andersen skrev:
> Det vil virke, men der vil ikke være megen RAM tilbage, så forvent megen
> swapping.

Min erfarein er at mange minimum maskiner er bedre med w7 end xp (undgå
vista)

Hvis en bærbar bliver lidt tung, vinder man kolonormt ved at skifte hdu
til en ssd.
Klart at kan man skifte ramchip til en 2gp er det første valg!

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-11-11 18:30

Efter mange tanker skrev Bjarke Andersen:
> Jeg vil næsten sige min. 2GB for Win7

Tak :)

Der er ikke plads til flere ram :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 11-11-11 21:33

Den 11-11-2011 18:29, Hans Paulin (6310) skrev:

> Tak :)
>
> Der er ikke plads til flere ram :)

Jeg har ikke selv erfaringer med Ubuntu,
men måske kunne det være et forsøg værd, at
prøve at lægge det på.
Jeg ved godt det ikke er Windows 7, men jeg tænker
i forhold til PC'en ressourcer.

http://kimludvigsen.dk/linux/index.php

http://ubuntudanmark.dk/download/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 02:02

Martin Ploug forklarede den 11-11-2011:
> Jeg har ikke selv erfaringer med Ubuntu,
> men måske kunne det være et forsøg værd, at
> prøve at lægge det på.
> Jeg ved godt det ikke er Windows 7, men jeg tænker
> i forhold til PC'en ressourcer.

Jeg ville gerne kunne "nøjes" med Ubuntu, men min must-have-nyhedslæser
MesNews kan ikke køre under Ubuntu og Wine og programmerne
MyPhoneExplorer samt PC-Compagnion som jeg bruger til min SE-mobil kan
heller ikke.

Desværre, for var det ikke for de 3 programmer kørte jeg kun
Ubuntu/Linux.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-11-11 13:07

> Tak :)
>
> Der er ikke plads til flere ram :)
Det gælder mange [atom], men ofte kan man skifte et chip til en 2g

//finn

Fra : Børge Jensen

Dato : 11-11-11 18:56

On 12 Nov., 02:01, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:

> [...]
> MesNews kan ikke køre under Ubuntu og Wine og programmerne
> MyPhoneExplorer samt PC-Compagnion som jeg bruger til min SE-mobil kan

Jeg fatter heller ikke hvorfor folk vil "nøjes" med Ubuntu, en windows-
licens
koster et engangsbeløb, og kører i mange år.

Her kan man jo alt, udveksle dokumenter med sin arbejdsplads, køre de
samme programmer som vennerne, og alt det andet som er mest udbredt.

Jeg prøvede med Linux i et halvt år, men der var alt for mange afsavn,
og
var glad for at komme tilbage til en ægte Windows igen - her kører alt
bare
normalt igen.

I linux-tiden var der problemer med tegnsæt i stort set alt der skulle
udveksles
med windows-brugere, og mange andre problemer.

--
Børge Jensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 03:08

Børge Jensen:
> Jeg fatter heller ikke hvorfor folk vil "nøjes" med Ubuntu, en windows-
> licens
> koster et engangsbeløb, og kører i mange år.

På en lille/gammel pc kan Linux køre uden det store resourseforbrug.

Havde jeg kun én pc var det nok en topmoderne med dualcore og 4 MB ram,
men jeg har 8 gamle at lege med og konen har 2.

Hun bruger Ubuntu og udveksler dokumenter med sine venner gennem mange
år via Open Office.

Ikke alle har de penge der skal til for at fodre Bill Gates samt
hardwareindustrien; jeg forstår godt de unge der vælger Windows fra.

Selv har jeg Android på min mobil; det er billigt, fuldt ud
tilstrækkeligt og man kan selv pille i det :)

Linux er samme princip :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-11 08:23

Børge Jensen skrev:

> Jeg fatter heller ikke hvorfor folk vil "nøjes" med Ubuntu, en windows-
> licens koster et engangsbeløb, og kører i mange år.

Der er ikke tale om at nøjes.

> Jeg prøvede med Linux i et halvt år, men der var alt for mange afsavn,

Vi har alle forskellige behov, jeg føler ingen afsavn ved at
bruge Linux (kører dog Windows på min netbook, hvorfra dette
er sendt).

> I linux-tiden var der problemer med tegnsæt i stort set alt der skulle
> udveksles
> med windows-brugere, og mange andre problemer.

Problemet med tegnsættet var vel ikke et, du havde i Linux?
De fleste (om ikke alle) programmer i Linux skulle gerne
kunne håndtere alle tegnsæt korrekt. Jeg kunne, derimod
forestille mig, at Windows-brugerne kunne have et problem,
fordi ikke alle Windows-programmer kan håndtere tegnsæt korrekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Jan Riber

Dato : 12-11-11 12:17

Den 11-11-2011 12:32, Hans Paulin (6310) skrev:
> Har en FujitsuSiemens desktop med 1,79 GHz, 992 MB ram og XP; skal jeg
> bare glemme at lægge W7 på dén?

Jeg har en gammel Acer med nøjagtig de samme specs. og på en AMD platform.

Jeg har XP home og W7 Ultimate liggende på hver sin partition. Maskinen
er ikke hurtig, men jeg synes faktisk den kører bedre/hurtigere på W7
end på XP.

Hvis din harddisk er stor nok til en ekstra partition på bare 20 GB
synes jeg du skal prøve at køre W7 ind ved siden af din XP. Bare for at
prøve det af.

Vh. Jan

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 12:21

Jan Riber frembragte:
> Hvis din harddisk er stor nok til en ekstra partition på bare 20 GB synes jeg
> du skal prøve at køre W7 ind ved siden af din XP. Bare for at prøve det af.

Det er for en gangs skyld én af de computere jeg har med godaw i;
harddisken er på 200 GB :)

W7 ryger på om 2 minutter :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Riber

Dato : 12-11-11 12:36

Den 12-11-2011 12:21, Hans Paulin (6310) skrev:

> Det er for en gangs skyld én af de computere jeg har med godaw i;
> harddisken er på 200 GB :)
>
> W7 ryger på om 2 minutter :)

Held og lykke med projektet.
Jeg har XP-W7 samt en data partition, der kan tilgåes fra begge OS`er på
100 GB harddisk, så det skulle nok kunne lade sig gøre for dig.

Jeg kan tilføje at jeg har en skrivebordsgadget der viser både Cpu- og
ramforbrug.
Ifølge den, er det Cpu`en der er hårdest under pres. Når der skal
åbnes/lukkes programmer o.l. står den konsekvent på 100%. Ram-forbruget
overstiger sjældent 65%.
Tallen gælder både XP og W7.

Dette med alt mulig forbehold for målenøjagtighed af slige programmer.

Vh. Jan

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 13:35

Jan Riber forklarede den 12-11-2011:
> Dette med alt mulig forbehold for målenøjagtighed af slige programmer.

Fint nok :)

Skal det gå hurtigere har jeg en bedre pc :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 13:34

Hans Paulin (6310) tastede følgende:
> W7 ryger på om 2 minutter :)

Og så er jeg på igen ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-11-11 15:46

Sat, 12 Nov 2011 13:34:12 +0100, skrev Hans Paulin, på 11 linier, i
<4ebe67c4$0$281$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Hans Paulin (6310) tastede følgende:
>
>Og så er jeg på igen ;)
Det må da være en gammel P3 du har instaleret på

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 16:01

Karsten Andersen formulerede lørdag:
> Det må da være en gammel P3 du har instaleret på

;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Riber

Dato : 12-11-11 22:23

Den 12-11-2011 13:34, Hans Paulin (6310) skrev:
> Hans Paulin (6310) tastede følgende:
>
> Og så er jeg på igen ;)

Og nu har du så været på nogle timer, måske.. Funker det, eller har det
gjort din PC til en død and?

Vh. Jan.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-11-11 23:57

Jan Riber skrev den 12-11-2011:
> Og nu har du så været på nogle timer, måske.. Funker det, eller har det gjort
> din PC til en død and?

Jeg nød umiddelbart at jeg ikke manuelt skulle installere det trådløse
netværk men i stedet fik det serveret på et sølvfad :)

De sidste 12 timer har naturligt nok mest stået i opdateringens tegn,
men jeg oplever ikke at pc'en er længsommere end under XP under alm.
brug.

Alle drivere er blevet fundet bortset fra lydkortet som dog osse er en
ældre sag

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Riber

Dato : 13-11-11 14:50

Den 12-11-2011 23:57, Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg nød umiddelbart at jeg ikke manuelt skulle installere det trådløse
> netværk men i stedet fik det serveret på et sølvfad :)

Godt nok. Kunne forstå det betød en del for dig.

> De sidste 12 timer har naturligt nok mest stået i opdateringens tegn,
> men jeg oplever ikke at pc'en er længsommere end under XP under alm. brug.

Som sagt heller ikke min erfaring. Min installation kom med en
meddelelse om at PC`ens grafik ikke ville fungere med Aero funktion,
hvorfor dette var slået fra per default. Det skulle efter sigende sætte
også spare en del på resurserne

> Alle drivere er blevet fundet bortset fra lydkortet som dog osse er en
> ældre sag

Det lader til at Ivan har fundet noget du kan bruge?

Vh. Jan

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-11 07:20

Den 12-11-2011, skrev Jan Riber:
> Funker det

Ingen drivere til mit Sound Blaster Live!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-11-11 07:50