beregning ved hjælp af JavaScript ??
Fra : Is

Dato : 10-11-11 23:09

Hej

Jeg har lagt nogle værdier ind i nogle variabler, og vil gerne lægge dem
sammen - men nogle bliver opfattet som tal og andre som tekst.

jeg kan ikke se nogen forskel på måden indholdet kommer til variablerne.

er der en måde hvormed jeg kan tvinge dem til at blive opfattet som tal.

mvh Erik

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-11 23:38

Den 10/11/11 23.08, Is skrev:
> [...]
> sammen - men nogle bliver opfattet som tal og andre som tekst.
>
> jeg kan ikke se nogen forskel på måden indholdet kommer til variablerne.

Jeg kunne forstille mig, at det handler om hvad der bruges som decimal
seperator.. Hvis man f.eks. bruger , i stedet for . så kan man i en del
tilfælde risikere det bliver opfattet som tekst.

> er der en måde hvormed jeg kan tvinge dem til at blive opfattet som tal.

Det du har brug for er typecasting.

Du kan se hvordan det gøre i JavaScript her:
http://www.java-samples.com/showtutorial.php?tutorialid=819

- Chano Andersen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-11 01:44

Is sendte dette med sin computer:
> [...]
>
> jeg kan ikke se nogen forskel på måden indholdet kommer til variablerne.
>
> er der en måde hvormed jeg kan tvinge dem til at blive opfattet som tal.

Nu er der ikke noget eksempel, eller en side vi kan se på....
Men almindeligvis er det der kommer fra <input> i forme
tekster/strenge(bogstaver) og ikke værdier(tal).
Og i js er '1'+'1'='11' når det er tekster, der arbejdes med.
brug parseInt() hvis det er heltal eller parseFloat() hvis der er
decimaltal. (decimalkarakteren *skal* være et .)

parseInt('1')+parseInt('1') = 2 (et tal)

Birger

http://skippersevent.dk

Fra : Is

Dato : 11-11-11 18:16

Den 11-11-2011 01:43, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> decimaltal. (decimalkarakteren *skal* være et .)
>
> parseInt('1')+parseInt('1') = 2 (et tal)

Det lyder som det er det jeg skal bruge.

jeg sætter værdien ind i en variabel her:

var hundd = document.forms[0].d1.value;

og det er så i gen noget der kommer fra et valg her:

<select size="1" name="d1">

<option value="">Vælg</option>
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4">4</option>
<option value="5">5</option>
<option value="6">6</option>
o.s.v.

men hvordan bruger jeg din "opskrift" ??

er det sådan

parseInt('hundd')

mvh Erik

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-11 19:51

Is har bragt dette til os:

> Det lyder som det er det jeg skal bruge.
>

> jeg sætter værdien ind i en variabel her:
>
> var hundd = document.forms[0].d1.value;
>
> og det er så i gen noget der kommer fra et valg her:
>
> <select size="1" name="d1">
>
> <option value="">Vælg</option>
> <option value="1">1</option>
> <option value="2">2</option>
> <option value="3">3</option>
> <option value="4">4</option>
> <option value="5">5</option>
> <option value="6">6</option>
> o.s.v.
>
> men hvordan bruger jeg din "opskrift" ??

> [...]

Det skulle jeg mene ^^

Birger

http://skippersevent.dk

Fra : Is

Dato : 11-11-11 22:39

Den 11-11-2011 19:50, Birger Sørensen skrev:

> Det skulle jeg mene ^^
>
> Birger

Tak for hjælpen

det ser ud til at virke -

mvh Erik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-11-11 22:34

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= <sdc@bbsorensen.com> writes:

> brug parseInt() hvis det er heltal eller parseFloat() hvis der er
> decimaltal. (decimalkarakteren *skal* være et .)
>
> parseInt('1')+parseInt('1') = 2 (et tal)

Brug hellere "Number":
Number('1') + Number('1') == 2;
Hvis du bruger parseInt anbefales det at man giver det andet argument med,
altså: parseInt('1', 10).
Ellers kan nogle versioner af parseInt finde på at tolke fx "012" som et
oktalt tal.
Båda parseInt og parseFloat ignorerer fejlagtige tegn i slutningen af
input, hvilket kan maskere fejl, fx. parseInt("1xyz") giver 1.

Altså, brug Number til at konvertere en streng til et tal. Den giver NaN
hvis det ikke er muligt i stedet for at ignorere skrammel i slutningen af
strengen.
Man kan også bruge foranstillet plus, altså: +"1" er det samme some
Number("1").

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Is

Dato : 12-11-11 00:53

Den 11-11-2011 22:33, Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> strengen.
> Man kan også bruge foranstillet plus, altså: +"1" er det samme some

Tak for svar - det bruger jeg i stedet for.

Er der en nem måde at kontrollere om man har at gøre med noget der
opfattes som tekst eller tal ??? ud over at prøve at lægge dem sammen

mvh Erik

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-11-11 11:40

Den 12/11/11 00.52, Is skrev:
> Er der en nem måde at kontrollere om man har at gøre med noget der
> opfattes som tekst eller tal ??? ud over at prøve at lægge dem sammen

if (Number("ikke et nummer") != "NaN") {
   alert("Ikke et tal");
}

Burde kunne gøre det. Har dog ikke lige testet.

- Chano Andersen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-11 12:31

Chano Andersen udtrykte præcist:

> if (Number("ikke et nummer") != "NaN") {
>    alert("Ikke et tal");
> }
>
> Burde kunne gøre det. Har dog ikke lige testet.
>
> - Chano Andersen

Skal nok være ==

Birger

http://skippersevent.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-11-11 16:20

Den 12/11/11 12.31, Birger Sørensen skrev:
> Chano Andersen udtrykte præcist:

> Skal nok være ==

Sandt, eller

alert("Et tal");

Tror jeg tænkte en smule anderledes end jeg skrev. ;)

- Chano Andersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-11-11 13:52

Is <erikisager@mail.dk> writes:

> Er der en nem måde at kontrollere om man har at gøre med noget der
> opfattes som tekst eller tal ??? ud over at prøve at lægge dem sammen

Du kan bruge "typeof"-operatoren. Den tager en værdi og giver en streng
der repræsenterer typen på værdien.
typeof 2 => "number"
typeof "ab" => "string"
typeof true => "boolean"
typeof {} => "object"
typeof [] => "object" - arrays er bare objekter.
typeof undefined => "undefined"
typeof null => "object" - pas på den :)
typeof function(){} => "function" - for objekter der kan kaldes.

Så i dit tilfælde kan du lave kode:
if (typeof a != "number") {
a = Number(a);
}
men da Number ikke gør noget ved værdier der allerede er tal, så er det
det samme som:
a = Number(a);

Held og lykke
/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Is

Dato : 12-11-11 17:32

Den 12-11-2011 13:52, Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> a = Number(a);
> }
> men da Number ikke gør noget ved værdier der allerede er tal, så er det

ser spændende ud !! er der noget med dato ??

og evt hvordan man gør det til en dato
Jeg har kigget lidt her uden af få held med det
http://www.w3schools.com/jsref/jsref_obj_date.asp

mvh Erik

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-11-11 10:53

Is wrote:

> er der en måde hvormed jeg kan tvinge dem til at blive opfattet som tal.

Der er allerede flere udmærkede løsninger, men et velfungerende
cowboytrick er at gange med 1:

"1" * 1 + "2" * 1 = 3