Opdatere en form fra en anden form
Fra : Kurt G.

Dato : 10-11-11 13:14

Krydspostet til både webdesign.serverside og webdesign.clientside!

Hej.
Jeg har et site med to eller flere forme, se
http://www.historisksamfund.dk/kartotek/kartotekA.php
Den første form (herefter kaldet FORM1) omfatter den øverste del med valgene
til databaseopslaget.
Derefterer er der en form i hver af datalinierne, hvor der er to 'knapper' i
første felt (Ikoner for REDIGER og SLET), hvor man kan vælge enten at
redigere eller slette en post.

Er det muligt at lave det sådan, at der sker en opdatering af FORM1 når der
trykkes på enten REDIGER eller SLET?
Denne opdatering skal virke som om man trykker på knappen 'Opdater listen'
inden tryk på REDIGER eller SLET.

Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-11 13:35

Kurt G. wrote:

> [...]
> Denne opdatering skal virke som om man trykker på knappen 'Opdater
> listen' inden tryk på REDIGER eller SLET.

Du skal give din form en id, fx form1.

Så kan du i en onclick handler fra de andre knapper lave:

document.getElementById("form1").submit();

Det vil submitte formen.

Det er i øvrigt ikke nødvendigt med en form for hver person i tabellen.

Fra : Kurt G.

Dato : 10-11-11 14:29

"Martin Larsen" skrev i meddelelsen

Kurt G. wrote:

> [...]

Det vil submitte formen.

Det er i øvrigt ikke nødvendigt med en form for hver person i tabellen.

Tak, Martin, det vil jeg prøve.
Hvis jeg ikke giver hver form i databasesvarene sin egen form kan jeg godt
hægte et id på svarene, men jeg har erfaret, at jeg ved tryk på en af
REDIGER-knapperne altid får id fra det sidste element overført!
Er der noget, som jeg gør forkert der?

Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-11 14:46

Kurt G. wrote:

> Er der noget, som jeg gør forkert der?

Det er fordi du har samme navn på alle dine hidden elementer.

Men der er ikke noget galt i din fremgangsmåde med flere forme, så
fortsæt bare med det. Det får html-siden til at fylde lidt mere, men det
betyder ikke det store.

Fra : Kurt G.

Dato : 10-11-11 16:37

Kurt G. wrote:

> [...]

Men der er ikke noget galt i din fremgangsmåde med flere forme, så
fortsæt bare med det. Det får html-siden til at fylde lidt mere, men det
Jeg startede med een form til det hele og det havde den store fordel, at jeg
ikke behøvede at bruge $_SESSION til at overføre indstillingerne.
Det vil jeg overveje at ændre tilbage, det er jo nemt gjort i koden.
Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-11 15:06

Kurt G. wrote:

> [...]
> Denne opdatering skal virke som om man trykker på knappen 'Opdater
> listen' inden tryk på REDIGER eller SLET.

Du har et logistisk problem på din side. Når man submitter form1
genindlæses hele siden og du kan derfor ikke i samme kald submitte
redigeringsformen. Eller hvis du kan, så bliver udfaldet i al fald uklart.

Lad os sige du vil redigere Birgit.

Hvis du så vælger "Ekstra eksemplarer" og klikker "Opdater" forsvinder
hun fra listen, så hvordan vil du så redigere hende?

Du er nødt til at bruge ajax eller gentænke fremgangsmåden.

Bortset fra dette logistiske problem kan du tilføje onclick-handlerne
med denne stump jQuery-kode uden du i øvrigt behøver ændre html'en:

$("input:image").click(function(){
$("#table2").parent().submit();
})

Fra : Kurt G.

Dato : 10-11-11 21:57

"Martin Larsen" skrev i meddelelsen
KLIPPET
[...]

Jeg forstår ikke helt problemet.
Selvfølgelig kan jeg kun redigere personer, som er vist i listen, ellers kan
jeg jo ikke trykke på 'Rediger' ved dem!
Og dog, måske!
Du mener, at jeg kan vælge nogle forudsætninger, som får den valgte person
til at forsvinde fra listen i det øjeblik jeg trykker på 'Rediger', da der
sker en opdatering inden selve 'Rediger' bliver effektiveret!
Ja, det vil være et problem.
Så må man jo lave det sådan, at der sker en opdatering hver gang man vælger
nye forudsætninger, men det vil jo betyde, at der kan komme en masse
opdateringer lige efter hinanden under valgene. Også en skidt idé!
Jeg genovervejer!!!

$("input:image").click(function(){
$("#table2").parent().submit();
})
Her er jeg på bar bund, jeg kender (næsten) intet til brug af Java!

Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-11 22:34

Kurt G. wrote:

> [...]
> person til at forsvinde fra listen i det øjeblik jeg trykker på
> 'Rediger', da der sker en opdatering inden selve 'Rediger' bliver

Ja, netop!

> Her er jeg på bar bund, jeg kender (næsten) intet til brug af Java!

Det er javascript, ikke java. Bare for at præcisere.

Nærmere bestemt er det frameworket jQuery som er skrevet i javascript og
som gør mange ting en hel del nemmere.

Men man skal jo heller ikke tage munden for fuld så, så lad os glemme
det for en stund

Fra : Kurt G.

Dato : 11-11-11 10:00

"Kurt G." skrev i meddelelsen
KLIPPET
[...]
Jeg tror, at løsningen så bliver:
Når siden hentes er alle 'Rediger' og 'Slet' synlige.
Hvis der så ændres ved noget ved betingelserne for visningen (i Form1), skal
disse knapper blive usynlige, så man ikke kan gøre noget før der har været
trykket på 'Opdater listen'.
Kan man det?

Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-11-11 15:29

Kurt G. wrote:

> Hvis der så ændres ved noget ved betingelserne for visningen (i Form1),
> skal disse knapper blive usynlige, så man ikke kan gøre noget før der
> har været trykket på 'Opdater listen'.
> Kan man det?

Javist, skal nok vende tilbage lidt senere når jeg får tid :)

Fra : N/A

Dato : 19-11-11 14:51

Fra : N/A

Dato : 19-11-11 14:51

Fra : N/A

Dato : 19-11-11 14:51

Fra : N/A

Dato : 19-11-11 14:51

Fra : Kurt G.

Dato : 19-11-11 14:51

"Kurt G." skrev i meddelelsen

Jeg er lige kommet hjem efter sommerferie, derfor svarer jeg så semt.
Tak for koden (og den lille rettelse med parantesen fra Dennis), jeg vil
straks afprøve det!
Det er en dejlig letfattelig forklaring, du har givet med!

Mvh Kurt
Jeg har indført det viste i
http://www.historisksamfund.dk/kartotek/kartotekA.php, men kan ikke få det
til at virke.
Kan det være, at serveren ikke kan bruges sammen med jQuery?

Tabellerne har henholdsvis id="table2" og id="table3" og der kommer ikke
nogen fejlmeldeinger!

Mvh Kurt

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-11-11 20:47

Hej Kurt
"Kurt G." skrev

> [...]
> Kan det være, at serveren ikke kan bruges sammen med jQuery?
>
> Tabellerne har henholdsvis id="table2" og id="table3" og der kommer ikke

Det er fordi du har glemt at skrive den afsluttende parentes ")" efter den
sidste tuborgklamme "}"...

$("#table3 input").attr("disabled","disabled").fadeTo("slow",0.2);
})
} <<---------- HER MANGLER DER EN )
</script>

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Kurt G.

Dato : 19-11-11 23:05

"Dennis Munding" skrev i meddelelsen

[...]

Det kan jeg ikke forstå, koden ser således ud:
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function()
{
$("#table2 input, #table2 select").change(function()
{
$("#table3
input").attr("disabled","disabled").fadeTo("slow",0.2);
})
}
</script>

Der er lige mange krøllede paranteser af hver slagt, er det ikke sådan, det
skal være?
Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-11 23:19

Kurt G. wrote:

> Der er lige mange krøllede paranteser af hver slagt, er det ikke sådan,
> det skal være?

Der mangler en alm. højreparantes!

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-11-11 13:54

Hej Kurt,

"Kurt G." skriblede...
> [...]
> </script>
>
> Der er lige mange krøllede paranteser af hver slagt, er det ikke sådan,

Det er der så ikke!
Et godt råd: Brug en editor med syntakshiglighting - eks. NotePad++.
På den måde kan du få vist hvert par af parenteser, tuborg-klammer o.s.v.,
som hører sammen.
Det var sådan jeg opdagede fejlen.

Prøv at indsætte den manglende parentes - så virker det.

Fra : Kurt G.

Dato : 21-11-11 00:23

"Dennis Munding" skrev i meddelelsen

Hej Kurt,

"Kurt G." skriblede...
> [...]

a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."
Du har ret, nu virker det.
Jeg fokuserede på tuborgklammer i stedet for almindelige paranteser.
Tak for hjælpen, det er en ualmindelig nyttig funktion!
Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-11 09:59

Kurt G. wrote:

> Du har ret, nu virker det.
> Jeg fokuserede på tuborgklammer i stedet for almindelige paranteser.
> Tak for hjælpen, det er en ualmindelig nyttig funktion!

Selv tak.

Og så et tip: Når du svarer på beskeder er det let at overse dit svar
fordi det kommer allernedst under hele molevitten fra det indlæg som du
svarer på.

Det er bedre at slette overflødigt indhold så der er kun er nogle få
citatlinjer.

Fra : Kurt G.

Dato : 21-11-11 23:17

[...]

Inden jeg fik Win7 og Windows Live Mail, blev der sat < i starten af linien
i den originale mail, det kan jeg ikke få dette system til! Derfor bruger
jeg ------------------ til at adskille svar.
Og hvis det stod til mig at opsætte reglerne for newsgrupperne, så ville jeg
have de nyeste indlæg i toppen, men sådan er det ikke velset at gøre, så det
gør jeg ikke!
Men jeg skal prøve at slette uaktuelt indhold.

Mvh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-11-11 09:43

Kurt G. wrote:

> Og hvis det stod til mig at opsætte reglerne for newsgrupperne, så ville
> jeg have de nyeste indlæg i toppen, men sådan er det ikke velset at
> gøre, så det gør jeg ikke!

Hvis du mener rækkefølgen på indlæg så er det noget du selv bestemmer i
din nyhedslæser.

Hvis du mener citatrækkefølgen, så ved jeg godt at mange sættet det nye
øverst i en email og det besvarede nederst. Men årsagen til at det det i
nyhedsgrupperne er bedst at have citatet først og så svaret, er at det
giver et mere naturligt flow.

Fx:

København