Sohn forbød adgang til DKP-arkiver
Fra : /john

Dato : 09-11-11 07:59

"Det var erhvervs- og vækstminister Ole Sohn selv, der forbød offentligheden
adgang til DKP's arkiver.

Det skete, da han i 1989 som formand for DKP overdrog partiets arkivalier
til Arbejderbevægelsens Arkiv og Bibli­otek, ABA, og satte sin underskrift
på en aftale med arkivinstitutionen. Aftalen rummer en klausul, der dikterer
hvem, der må få adgang til det kommunistiske arkiv og hvem, der ikke må":

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-45450313:sohn-forbød-adgang-til-dkparkiver.html

Nådada. Hvad mon der gemmer sig i dét arkiv...

/john

Fra : /john

Dato : 09-11-11 08:07

"/john" <nn@ok> skrev i meddelelsen

> Nådada. Hvad mon der gemmer sig i dét arkiv...

"Tidligere har en journalist fra Weekendavisen fået adgang, da han ville
skrive en bog om forfatteren Hans Scherfig. Journalist Morten Pihl,
Jyllands-Posten, ville noget tilsvarende: Skrive et dybdeborende portræt af
Sohn og undersøge, hvad arkivet rummede af oplysninger om Sovjets
finansielle støtte til DKP i Sohns formandstid. Han fik afslag.
Venstres Søren Pind mener, at det er en sag for statsminister Helle
Thorning-Schmidt (S).

- Vi er i den heldige situation, at den øverste leder for Arbejderbevægelsen
og pressens minister er én og samme person: statsminister Helle
Thorning-Schmidt":

http://www.b.dk/politiko/arbejderbevaegelsen-moerklaegger-ole-sohns-fortid-i-dkp

Fortsættelse følger - uden tvivl.

/john

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 09-11-11 08:23

On Wed, 9 Nov 2011 08:07:06 +0100, /john wrote:

> [...]
>
> - Vi er i den heldige situation, at den øverste leder for Arbejderbevægelsen
> og pressens minister er én og samme person: statsminister Helle

Citat fra dit link:

"I Folketinget ønsker V, K og DF, der tilsammen har 43 pct. af mandaterne,
en undersøgelse af Ole Sohns forhold, men det blokerer regeringen for.
Socialdemokraterne lovede ellers i valgkampen, at et mindretal på 40 pct.
skulle kunne iværksætte sådanne undersøgelser".

Er det endnu et løftebrud fra løftebrudsregeringen.?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-11-11 08:54

"Steen A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> skulle kunne iværksætte sådanne undersøgelser".
>
> Er det endnu et løftebrud fra løftebrudsregeringen.?

Sjældent har man moret sig så meget en onsdag morgen !!

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-11 11:39

On 2011-11-09 08:23, Steen A. Thomsen wrote:

> [...]
> skulle kunne iværksætte sådanne undersøgelser".
>
> Er det endnu et løftebrud fra løftebrudsregeringen.?

Eller også er det den gode gamle røde regel om at nogle svin er mere
lige end andre

Mvh
Martin

Fra : wilstrup

Dato : 10-11-11 13:18

> [...]
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-45450313:sohn-forbød-adgang-til-dkparkiver.html
>
> Nådada. Hvad mon der gemmer sig i dét arkiv...

Der findes massvis af arkiver der er bundet af endog skrappe
foranstaltninger vedr. aktindsigt. Fx kan jeg ikke få oplysninger
om min familie fra min oldefars tid, da arkiverne er hemmelige i
en lang årrække. Kun oplysninger om fødselsdag og år kan
tilflydes mig p.t.