Kan ikke slette og skrive på USB-HD
Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-11 13:15

Jeg har en USB-HD koblet til iMac. Den indeholder musik, som afspilles
med Squeezebox.

Nu vil jeg så slette noget og lægge nyt over, men det får jeg ikke lov
til. Jeg har kun læseadgang.

Jeg har fra- og tilkoblet HD'en, sat flueben i "Fælles mappe" i Info
m.m., men intet hjælper. Heller ikke at slukke for Squeezeboxen, så den
ikke suger.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 09-11-11 13:25

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jeg har en USB-HD koblet til iMac. Den indeholder musik, som afspilles
> med Squeezebox.
>
> Nu vil jeg så slette noget og lægge nyt over, men det får jeg ikke lov
> til. Jeg har kun læseadgang.

Har du innstallert drivere for å kunne skrive til NTFS-formaterte
disker?

<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/8d3f6fbfbeb
3e8d1/748096e9f5f2cd1d?>

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-11 14:14

Den 09/11/11 13.25, Øyvind Rise skrev:

> Har du innstallert drivere for å kunne skrive til NTFS-formaterte
> disker?
>
> <http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/8d3f6fbfbeb
> 3e8d1/748096e9f5f2cd1d?>

He-he, det gjorde jeg åbenbart ikke den gang. Nu har jeg hentet demoen.
Det virker, så jeg springer straks med 20 dollars.

Tak for hjælpen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lyrik

Dato : 09-11-11 13:31

Den 09/11/11 13.14, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Jeg har fra- og tilkoblet HD'en, sat flueben i "Fælles mappe" i Info
> m.m., men intet hjælper. Heller ikke at slukke for Squeezeboxen, så den
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvad fanden har du købt en squeezebox for? Når man har Mac køber man et
AppleTV.
Så har du sikkert formatteret din USB-disk i NTFS Windows-ikke!?
Det kan Mac ikke bruge til en skid!
Hvis du åbner diskværktøj kan du se at Mac bruger udvidet journalized,
FAT, FAT32 og ExFat.

Ved du hvad Journalized indebærer? Det indebærer at disken fører en
journal over de filer der ligger på den. Så hvis strømmen pludselig
bliver afbrudt kan systemet gendanne filerne ud fra journalen.

Men det skider du højt og flot på-ikke? Du bruger ufuldstændige
Windows systemer så hele lortet kan forsvinde på én gang!

Jeg foreslår at du formatterer hele din maskine i NTFS og installerer
Windows på hele lortet!
Så bliver du endelig tilfreds!))

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-11 14:15

Den 09/11/11 13.30, Lyrik skrev:

> [...]
> Windows systemer så hele lortet kan forsvinde på én gang!
>
> Jeg foreslår at du formatterer hele din maskine i NTFS og installerer

Godt du huskede smiley'en
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-11-11 19:26

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Ved du hvad Journalized indebærer? Det indebærer at disken fører en
> journal over de filer der ligger på den. Så hvis strømmen pludselig
> bliver afbrudt kan systemet gendanne filerne ud fra journalen.

Det gør Windows også med NTFS. Siden XP så vidt jeg husker.

Og det drejer sig ikke som sådan om at gendanne filerne, men bare at
sikre at filsystemet er et fornuftigt sted, i stedet for midt i at
skrive en fil med hængende referencer osv når strømmen ryger.
Konsistent også kaldet.