Kan man bruge Pages til at lave e-books...~
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-11 16:45

Jeg kender en som skriver havebøger, og jeg har foreslået ham, at han
udgiver sin næste bog som en e-book, han vil nemlig gerne selv prøve at
designe bogen, li'som når han laver foredrag med Keynote, han har dog
hverken QuarkXpress eller InDesign, og det vil nok være en for mundfuld
for ham, at anskaffe og lære at bruge et af disse programmer.

Men kan han ikke bruge Apples Pages, det er jo en tekstbehandler, som
også har mange af de samme funktioner, som findes i de store
sideombrydningsprogrammer, så vidt jeg kan se, så er den væsentligste
forskel, at man i QuarkXpress kan arbejde ud fra x-y kordinater med
1/1000 del millimeters nøjagtighed, og den store nøjagtighed er jo
ligegyldigt i forbindelse med et produkt, som kun skal ses på en skærm.

Hvilken sidestørrelse arbejder man ud fra når man laver en e-book, er
det bare A4, eller skal der buges et specielt format...?
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-11-11 17:00

On 2011-11-08 15:44:40 +0000, Niels Riis Ebbesen said:

> [...]
>
> Hvilken sidestørrelse arbejder man ud fra når man laver en e-book, er
> det bare A4, eller skal der buges et specielt format...?

Pages kan godt eksportere som epub format.
Man bruger ikke en bestemt sidestørrelse, da læseren jo kan ændre
skriftstørrelsen. Så al tekst og billeder skal være omløbende hele
dokumentet igennem.

http://images.apple.com/support/pages/docs/ePub_Best_Practices_DA.zip

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-11 18:38

On 2011-11-08 16:59:45 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> Man bruger ikke en bestemt sidestørrelse, da læseren jo kan ændre
> skriftstørrelsen. Så al tekst og billeder skal være omløbende hele
> dokumentet igennem.

Han vil netop gerne designe hver enkelt side med billed/er og tekst, så
det med omløbende tekst vil ikke fungere til de pågældende formål.

Men ulempen ved at eksportere som PDF er vel, at så har han ikke nogen
kontrol over, hvordan den spredes.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-11 17:04

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Hvilken sidestørrelse arbejder man ud fra når man laver en e-book, er
> det bare A4, eller skal der buges et specielt format...?

Pages kan godt eksporeter i ePub-formatet, hvis det er det, du tænker
på. Jeg har ikke selv prøvet det, men der gøres opmærksom på, at ikke
alle former for formatering kommer med over. Personligt kan jeg nu
egentlig bedre lide at læse PDF'er i iBooks på min iPhone og iPad. I
hvert fald bøgerne i Take Control-serien står meget pænere. TidBITS
anbefaler også, at man læser dem som PDF. Det er vist noget med, at der
er flere muligheder for formatering og pæn opsætning i PDF.
ePub-formatet er vist lidt primitivt, fordi det skal kunne bruges på en
lille skærm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-11 18:41

On 2011-11-08 17:04:11 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> TidBITS
> anbefaler også, at man læser dem som PDF. Det er vist noget med, at der
> er flere muligheder for formatering og pæn opsætning i PDF.

Hans ønske er netop at kunne lave et pænt design med billeder og
tekster, så PDF er helt klart at foretrække, men hvad med
sidestørrelsen, skal han bare lave nogle A4 sider i Pages og gemme dem
som PDF'er.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-11 18:45

> [...]

> tekster, så PDF er helt klart at foretrække, men hvad med
> sidestørrelsen, skal han bare lave nogle A4 sider i Pages og gemme dem

Som sagt er jeg overhovedet ikke ekspert, men jeg vil tro, det er
rigtigt. I PDF laver man sider og sætter dem pænt op. I ePub er teksten
fortløbende, og så kan læseren selv bestemme skriftstørrelse og -type.
Derfor kan man ikke bestemme, hvordan en side kommer til at tage sig ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-11-11 18:53

> [...]
> fortløbende, og så kan læseren selv bestemme skriftstørrelse og -type.
> Derfor kan man ikke bestemme, hvordan en side kommer til at tage sig ud.

Den må da se ens ud på alle iPads?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-11 21:23

> Den må da se ens ud på alle iPads?

Nej, for læseren kan jo vælge, hvilken størrelse og type skrift, det
skal vises med. Derfor kan man ikke sætte siden op med billeder og den
slags præcis som man vil.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Jalling

Dato : 08-11-11 20:08

On 08/11/11 17.04, Henrik Münster wrote:

> [...]
> er flere muligheder for formatering og pæn opsætning i PDF.
> ePub-formatet er vist lidt primitivt, fordi det skal kunne bruges på en
Personligt foretrækker jeg at læse bøger mv. i ePub formatet frem for
PDF, da der ikke opstår underlig linjeombrydning når man zoomer ind
eller ud.

Mvh Jonas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-11 20:17

On 2011-11-08 20:07:47 +0100, Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> said:

> Personligt foretrækker jeg at læse bøger mv. i ePub formatet frem for
> PDF, da der ikke opstår underlig linjeombrydning når man zoomer ind
> eller ud.

Hvad sker der med billederne, når teksten gøres større eller mindre,
ændrer de også størrelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-11 21:25

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad sker der med billederne, når teksten gøres større eller mindre,
> ændrer de også størrelse.

Ja da. Siden er fuldstændig låst, og man zoomer bare ind og ud. Ligesom
på en hjemmeside i Safari på iOS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-11-11 15:22

On 2011-11-08 19:16:34 +0000, Niels Riis Ebbesen said:

> Hvad sker der med billederne, når teksten gøres større eller mindre,
> ændrer de også størrelse.

I ePub format ændrer billederne sig ikke, når man ændrer teksten. Men
billeder kan ændres når man skifter mellem højformat (én side) og
tværformat (et opslag med to sider). Hvis billederne er for brede
bliver de skaleret ned.

Du kan se her, hvordan man laver en bog i ePub format:
http://traffic.libsyn.com/cspodcast/podcast-ID-creatinganiBook.mp4

Selv om din bekendte ikke bruger Indesign giver det et godt billede af
hvordan det fungerer.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-11-11 20:25

On 2011-11-09 15:22:19 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> [...]
> http://traffic.libsyn.com/cspodcast/podcast-ID-creatinganiBook.mp4
>
> Selv om din bekendte ikke bruger Indesign giver det et godt billede af

Ok... jeg har arbejdet med QuarkXpress siden version 1.0, og derfor er
jeg rimelig bevidt om, hvor stor en opgave det ville være, at lære en
ny bruger at arbejde med et stort proff. sideombrydningsprogram. Og
udgiften til en QuarkXpress licens, vil nok også være en alt for stor
omkostning for at kunne lave et par e-bøger.

Projektet handler egenlig om, at den pågældende skribent og fotograf
ønsker at lave en e-book, som strengt taget kan betegnes som en
billedbog, hvor hver side i bogen består af et stort billede, og 1-2
eller 3 mindre billeder + en lille smule tekst.

Og jeg er lidt i tvivl om det er muligt at udgive et sådant projekt som e-book.

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-11-11 21:32

> [...]
> eller 3 mindre billeder + en lille smule tekst.
>
> Og jeg er lidt i tvivl om det er muligt at udgive et sådant projekt som e-book.

Der er noget der hedder "Book Creator for iPad", der kan den slags ting.
Dog ikke masser af sider.
David

--
Float like a butterfly, sting like a bee

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-11-11 22:29

On 2011-11-09 21:32:12 +0100, David Blangstrup <no@no.no> said:

> Der er noget der hedder "Book Creator for iPad", der kan den slags ting.

Programmet virker vist ikke på en alm. Mac.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-11-11 21:55

> [...]

> eller 3 mindre billeder + en lille smule tekst.
>
> Og jeg er lidt i tvivl om det er muligt at udgive et sådant projekt som e-book.

Har du set den podcast, jeg linkede til? Den viser ret godt, hvad der kan
lade sig gøre.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-11-11 22:23

On 2011-11-09 21:54:53 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> Har du set den podcast, jeg linkede til? Den viser ret godt, hvad der kan
> lade sig gøre.

Den er jo primært en reklame for InDisign, og den sigter kun mod
udgivelse i e-pub formatet.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-11-11 10:55

On 2011-11-09 21:23:21 +0000, Niels Riis Ebbesen said:

> Den er jo primært en reklame for InDisign, og den sigter kun mod
> udgivelse i e-pub formatet.

Nu handler videoen om Indesign, men det foregår stort set på samme måde
i Pages. Dvs. al tekst og billeder skal være omløbende, men man kan
sætte tvungne sideskift ind.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-11 14:45

On 2011-11-10 10:55:16 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> Dvs. al tekst og billeder skal være omløbende, men man kan sætte
> tvungne sideskift ind.

Det er jo standard i enhver tekstbehandler, og det vil jo være meget
nemt at lave en e-book på den måde, men ideen med det givne projekt er
at lave en e-book, hvor de enkelte sider er helt færdigt ombrudte, da
de primært kommer til at bestå af billeder, og kun meget lidt tekst.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-11-11 18:45

> [...]
> en e-book, hvor de enkelte sider er helt færdigt ombrudte, da de primært
> kommer til at bestå af billeder, og kun meget lidt tekst.

Så skal bogen måske laves som en app. Der bestemmer man selv hvordan
siderne vises.
Men det har jeg overhovedet ingen erfaring i.

Vh. Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-11 18:52

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
>
> Så skal bogen måske laves som en app. Der bestemmer man selv hvordan
> siderne vises. Men det har jeg overhovedet ingen erfaring i.

Eller som HTML/CSS ... hvilket nok er mindre involveret* end at give sig
ikast med App udvikling ...

/thomas

* alt er relativt ..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-11 20:02

On 2011-11-11 18:51:38 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Eller som HTML/CSS ... hvilket nok er mindre involveret* end at give sig
> ikast med App udvikling ...

Hvorfor ikke bare som PDF...?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-11-11 20:21

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvorfor ikke bare som PDF...?

Så bliver layout og fonte nøjagtig som bogen er lavet.

Men formatet afhænger vel også af, hvordan bogen skal sælges.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-11 21:12

On 2011-11-11 20:20:56 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> Men formatet afhænger vel også af, hvordan bogen skal sælges.

Jeg går ud fra at det er sådan, at bøger i e-pub formatet er beskyttet
i mod, at der bare kan laves en hel masse kopier, og den beskyttelse
har man ikke med PDF. Og man kan ikke distribuere e-books i
PDF-formatet via Apple app store...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-11 11:23

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg går ud fra at det er sådan, at bøger i e-pub formatet er beskyttet
> i mod, at der bare kan laves en hel masse kopier,

Det _kan_ de have jo ....

> og den beskyttelse
> har man ikke med PDF. Og man kan ikke distribuere e-books i
> PDF-formatet via Apple app store...

Nu har Adobe et eBook format baseret på PDF som også har DRM indbygget

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-11 11:23

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvorfor ikke bare som PDF...?

PDF er besværligt at lave interaktivt ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-11 21:23

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Personligt foretrækker jeg at læse bøger mv. i ePub formatet frem for
> PDF, da der ikke opstår underlig linjeombrydning når man zoomer ind
> eller ud.

Det har jeg heller aldrig været ude for i PDF. Tværtimod er linier og
det hele jo låst fuldstændig fast. Man kan kun zoome ind og ud. Jeg
læser mest "Take Control.."-bøgerne fra TidBITS. Der er illustrationer,
bokse med fakta og andre baggrundsfarver samt forskellige skrifttyper og
-størrelser. Det er mao. sat rigtig pænt op. Jeg kan så zoome ind og ud,
til størrelsen passer mig og skærmen. Der bliver overhovedet ikke lavet
om på linieombrydning. Zoomer man for meget ind, fortsætter linierne ud
forbi skærmen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 19:05

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Han vil netop gerne designe hver enkelt side med billed/er og tekst,
> så det med omløbende tekst vil ikke fungere til de pågældende formål.

SÃ¥ er det ikke en ebog han skal lave.

Hele fidusen er at teksten tilpasser sig den enhed man læser på.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 21:18

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Den må da se ens ud på alle iPads?

Forskellige skrifttyper og størrelse? Lodret/vandret?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-11-11 19:26

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> I ePub format ændrer billederne sig ikke, når man ændrer teksten. Men

Afhænger vel af læseprogrammet?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-11-11 21:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111109 <nospam0002+20111109@gmail.com> wrote:

> Afhænger vel af læseprogrammet?

Ja, men jeg har så til gode at se et program, som forstørrer billederne,
når man forstørrer teksten.