TOR Support og støtte
Fra : Herbert Jensen

Dato : 07-11-11 13:10

Jeg har i noget tid læst om TOR projektet (
https://www.torproject.org/index.html.en ) og bruger det også ind i mellem,
men det undre mig at der er så få personer i DK der har opsat et Relæ.

Jeg opfordre altså ikke til at man opretter et EXIT relæ, for det kræver
særlige forhold, men dem der har en hurtig forbindelse og en maskine der
kører 24/7 kunne uden problemer afgive lidt båndbrede til et TOR relæ. Alt
hvad der går ind og ud af relæet er krypteret og vil kun være en del af den
interne routning i TOR systemet, man får herved ikke problemer af noglen art
ved at støtte projektet på denne måde.

Der er kun omkring 16 aktive relæer i DK for tiden.

Her et par link der fint beskriver hvad TOR står for, det er ikke bare en
enkelt mands værk....

http://www.youtube.com/watch?v=XtV5NzxA1cI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=H48rhsLUuk8&feature=related

Håber med dette indlæg at se lidt flere TOR relæer dukke op på listen....

Herbert

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-11-11 13:32

"Herbert Jensen" <Herbert.Jensen@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> ikke problemer af noglen art ved at støtte projektet på denne måde.
>
> Der er kun omkring 16 aktive relæer i DK for tiden.

Hvilket sikkert også er mange når man tager antallet af danske brugere af
Tor.

Tor har sine fordele, men skam også sine ulemper. Exit noderne er for
langsomme, og det er her efterspørgslen er størst.

--
Bjarke Andersen

Fra : Herbert Jensen

Dato : 07-11-11 16:13

> [...]
>
> Tor har sine fordele, men skam også sine ulemper. Exit noderne er for
> langsomme, og det er her efterspørgslen er størst.

Et Dansk relæ bruges ikke kun af Danske klienter, de bruges tilfældigt af
alle der bruger TOR, så jo flerer der er, des mere båndbrede er der til det
samlede antal brugere. Så hastighende er dels afhængig af det relæ du kommer
igennem, dels af EXIT relæet.

Det vil selvfølgelig være fint om vi fik lidt flere EXIT relæer, men der
kræver at man brænder for sagen, og har adgang til en god fiber forbindelse
hvor man på den pågældende IP kun kører sit EXIT relæ, der er fine
vejledninger til hvordan det håndteres.

Der er faktisk en del rigtig hurtige EXIT relæer, men det er faktisk bedre
der var flerer med middel hastighed, det øger også sikkerheden, hvis du
forstår...

Herbert

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-11-11 08:02

> [...]
> til det samlede antal brugere. Så hastighende er dels afhængig af det
> relæ du kommer igennem, dels af EXIT relæet.

Det er jeg udemærket klar over, jeg påpeger blot at antallet af danske
brugere af Tor er sikkert yderst begrænset, netop fordi netværket lider af
langsomme exit relæer.

Jeg bruger selv Tor netop til Usenet, såsom denne post, fordi jeg så kan
omgå en NNTP blokering på min lokation, men bitter erfaring viser at selvom
jeg kører igennem reløer og exit noder med 10-100Mbit i båndbredde, så er
det jo ikke denne hastighed man opnår.

--
Bjarke Andersen

Fra : /john

Dato : 07-11-11 17:23

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tor har sine fordele, men skam også sine ulemper. Exit noderne er for
> langsomme

Et alternativ:

"UltraSurf is a proxy service, designed to enable users inside countries
with heavy Internet censorship to visit any public web sites in the world
safely and freely. If you are not located in such a country, you can also
use the software to hide your real IP address to protect your privacy":

http://www.snapfiles.com/get/ultrasurf.html

/john

Fra : Herbert Jensen

Dato : 07-11-11 18:08

> [...]
> safely and freely. If you are not located in such a country, you can also
> use the software to hide your real IP address to protect your privacy":

Ja men læs deres politik om hvad de opsamler af data og vidergiver:

Web Server Logs.

When you visit our Website, we may track information to administer the site
and analyze its usage. Examples of information we may track include:

Your Internet protocol address (IP).
The kind of browser or computer you use.
Number of links you click within the site.
State or country from which you accessed the site.
Date and time of your visit.
Name of your Internet service provider.
Web page you linked to our site from.
Pages you viewed on the site.

(2) Personal Information Users

We will not disclose personally identifiable information we collect from our
Web Server log to third parties except to the extent necessary including:

To fulfill your service requests for services.
To protect ourselves from liability,
To respond to legal process or comply with law, or
In connection with a merger, acquisition, or liquidation of the company.

Lige som sverige har den berygtede FRA-lov så har USA en tilsvarende lov og
adgang til snagning i folks privatliv, så jeg giver ikke meget for det de
skriver. En "VPN" forbindelse fra sådanne tjænester er nok hurtig, men dem
der står bag - skal ikke have noget i klemme og giver alle data fra sig hvis
der spørges ind til det. Så er TOR bedre, det er totalt annonymt, og drives
generalt af dig og mig....

Her et par eksempler som man er oppe imod, her er det så bare FB det går ud
over

http://www.version2.dk/artikel/eksperter-svenske-facebook-servere-stiller-ikke-europaeerne-bedre-32291

http://www.fbnyt.dk/facebook-nyheder/svenske-tjenestemaend-vil-kunne-lytte-med-pa-facebook/

Fra : Mcwm

Dato : 08-11-11 10:48

Den 07-11-2011 18:08, Herbert Jensen skrev:
> Her et par eksempler som man er oppe imod, her er det så bare FB det går ud
> over
Tor har nu også sine problemer at slås med. Bl.a. at IP-adresser brugt
under tor blokeres.

http://www.google.dk/#pq=blacklisted+tor+nodes&hl=da&sugexp=ppwl&cp=16&gs_id=q&xhr=t&q=blacklisted+tor-node&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=blacklisted+tor-node&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=a8d4d77dfbd1e6c9&biw=1280&bih=915

Venligst
Mcwm

Fra : Herbert Jensen

Dato : 08-11-11 14:28

> [...]
>
> http://www.google.dk/#pq=blacklisted+tor+nodes&hl=da&sugexp=ppwl&cp=16&gs_id=q&xhr=t&q=blacklisted+tor-node&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=blacklisted+tor-node&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=a8d4d77dfbd1e6c9&biw=1280&bih=915

Det er netop derfor det vil være fremmende for TOR systemet hvis der kommer
mange flere "noder" til systemet. Både med hensyn til hastigheden i systemet
og med hensyn til den generalle funktion.
Man kan jo også vælge at at køre et Brige relæ, det hjælper også på sagerne.

Men spændende info du kom med, det er altid godt at lære mere

Bridge relays (or "bridges" for short) are Tor relays that aren't listed in
the main Tor directory. Since there is no complete public list of them, even
if your ISP is filtering connections to all the known Tor relays, they
probably won't be able to block all the bridges. If you suspect your access
to the Tor network is being blocked, you may want to use the bridge feature
of Tor.

Fra : Mcwm

Dato : 08-11-11 22:43

Den 08-11-2011 14:27, Herbert Jensen skrev:
> Men spændende info du kom med, det er altid godt at lære mere
Det er i det hele taget en spændende verden, blot er der det at kæmpe
imod, at "den type netværker" hurtigt bliver kendt for ikke så gode
tiltag, ligesom tilfældet er med freenet fx.

Den negative brug afholder mange fra at deltage aktivt, selvom tanken
bag er fin nok, nemlig at give helt anonym adgang til nettet.

Venligst
Mcwm