Time Capsule - mister mit Time Machine ark~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 15:23

Min Time Machine meddeler pludselig, at sikkerhedskopiering mislykkedes.
Kunne ikke oprette sikkerhedskopimappe.

Efterfølgende kræves helt ny sikkerhedskopiering med tab af tidligere
historie. Nu er min Time Machine for denne maskine (erhvervet for små 2
måneder siden) til at overse, men skal man nu til at tager
sikkerhedskopi af sin Time Machine. Det er sgu da for morsomt.

Jeg havde måske en mulighed for at kopiere det bestående på Time Capsule
inden nykopiering af sikkerhed. Det undersøgte jeg ikke, men skulle
problemet opstå igen - kan man så nå at føre bestående over på en anden
HD og således rede sikkerhedskopierne og læse derfra.

Jeg havde umiddelbart forinden bedt Time Machine slette nogle
sikkerhedskopier af Virtual Machines-mappen (efter schrink af VMware
Fusion med windåse XP).
VMware kørte vist nok samtidig med.
Om der heri har ligget nogle konflikter der medførte skaden på Time
Machine var måske en mulighed, men jeg mener ikke jeg havde gang i noget
unaturligt da Time Machine-fejlen opstod.

Troen på Time Machine fik dog et knæk.

På min gamle iMac med 10.6.8. har jeg aldrig oplevet dette. Der var
sikkerhedskopier over 3 år bagud (som jeg af og til brugte).
Der kørte Time Machine bare.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 16:53

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> [...]
> måneder siden) til at overse, men skal man nu til at tager
> sikkerhedskopi af sin Time Machine. Det er sgu da for morsomt.

Hvad vil du gøre hvis din Time Capsule bliver stjålet?

Det er da meget normalt at man helgarderer sig.

Bortset fra det, tyder dine problemer altså på at du gør et eller andet
"unormalt" som kvadrer dine filer på din TC. Det er ikke sådan at du
bruger drevet som netværksdrev fra en PC vel?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 17:42

> Hvad vil du gøre hvis din Time Capsule bliver stjålet?

Så ryger min maskine nok også - så må jeg starte helt forfra.

Apple har ikke lovet mig nogen tyverisikring - blot backup.

> Det er da meget normalt at man helgarderer sig.

Det har jeg så lært. Jeg vil lade Synchonize hjælpe med at holde Time
Machine II intakt.

> Bortset fra det, tyder dine problemer altså på at du gør et eller andet
> "unormalt" som kvadrer dine filer på din TC. Det er ikke sådan at du
> bruger drevet som netværksdrev fra en PC vel?

TC er kun Airport og TM - intet andet.

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 18:06

> Det er da meget normalt at man helgarderer sig.

Så prøver jeg at kopiere min TM til en anden extern HD.
Her får jeg meddelelsen: Enhedens brug af store/små bogstaver er forkert
til en sikkerhedskopiering.
Jeg har prøvet at kalde den externe HITACHI, Time Machine II eller nn.
Samme svar. Hvordan backer du TM-backuppen up?.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 18:10

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet at kalde den externe HITACHI, Time Machine II eller nn.
> Samme svar. Hvordan backer du TM-backuppen up?.

Der skulle gerne ligge en .sparseimage fil på TC'en .. den kan du tage
en kopi af ..

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 18:22

> Der skulle gerne ligge en .sparseimage fil på TC'en .. den kan du tage
> en kopi af ..

Katteette finde en sådan.
Hovedmappe Backups.backupdb, herunder min computer og igen herunder
mapper med dato og tid for bu men ingen .sparseimage.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 18:35

> Katteette finde en sådan.
> Hovedmappe Backups.backupdb, herunder min computer og igen herunder
> mapper med dato og tid for bu men ingen .sparseimage.

Ja, det er _indholdet_ af dit sparesimage ... du skal forbinde til din
TC råt med alm. fildeling ... den er sikkert i din sidebar under "Delt"
eller "Shared"

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-11-11 17:35

> [...]
> Jeg har prøvet at kalde den externe HITACHI, Time Machine II eller nn.
> Samme svar. Hvordan backer du TM-backuppen up?.

Det er antageligt filsystemet som den externe HD er formatteret med der
skal være case-insensitive.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 17:19

> [...]

> måneder siden) til at overse, men skal man nu til at tager
> sikkerhedskopi af sin Time Machine. Det er sgu da for morsomt.

næh ..hvis du kun har én backup så har du reelt ingen backup ...

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 17:42

> næh ..hvis du kun har én backup så har du reelt ingen backup ...

klar tale.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 21:56

> Så ryger min maskine nok også - så må jeg starte helt forfra.

Ikke hvis du har ladet din Time Capsule lave en kopi af din backup til
en ekstern harddisk som du har et andet sted (så den ikke også bliver
stjålet). Den kan du så bare reetablere fra.

> TC er kun Airport og TM - intet andet.

Sært.

Nå, jeg vil foreslå dig at du zapper disken fuldstændig inde fra
Airport-værktøjet og så lader den starte helt forfra. Der er ET ELLER
ANDET galt, og du kan ligeså godt nulstille mest muligt for at se om det
går væk.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 22:23

> Ikke hvis du har ladet din Time Capsule lave en kopi af din backup til
> en ekstern harddisk som du har et andet sted (så den ikke også bliver
> stjålet). Den kan du så bare reetablere fra.

Jeg havde kun lige sendt - og så kunne jeg på forhånd læse dit svar.
Klart nok.

> Sært.

Ja, men jeg har jo nok udført noget unormalt (kvajet mig).

> [...]
> Airport-værktøjet og så lader den starte helt forfra. Der er ET ELLER
> ANDET galt, og du kan ligeså godt nulstille mest muligt for at se om det

Jeg er ikke med på at Zappe over Airport Værktøj. Den externe HD er
formateret til Mac OS - udvidet (Journaled). Selve TC har jeg intet
ændret på, blot fulgt vejledningen til brug af en TC.

Jeg er med på at bombe TC/TM og starte på en frisk, men jeg vil gerne
gøre det helt rigtigt fra start.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 21:57

> Katteette finde en sådan.
> Hovedmappe Backups.backupdb, herunder min computer og igen herunder
> mapper med dato og tid for bu men ingen .sparseimage.

Bruger du Airport-værktøjets kopierings-facilitet til at
sikkerhedskopiere med?

Det kan evt være du skal zappe den eksterne disk først til
Apple-format.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 22:45

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Jeg er med på at bombe TC/TM og starte på en frisk, men jeg vil gerne
> gøre det helt rigtigt fra start.

Zap den interne disk (jeg kan ikke lige huske om der er en trylleting
til at gøre den helt fabriksjomfruelig men det er der sikkert - check
brugervejledningen), og så sæt det op på ny. Helst uden at ændre nogen
forvalg!

Jeg zappede den interne disk da 10.7 ikke lige ville som jeg ville
(efter at have rullet den ud på ekstern disk) og startede forfra. Jeg
har ikke bemærket problemer siden.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 08-11-11 08:03

> [...]
> til at gøre den helt fabriksjomfruelig men det er der sikkert - check
> brugervejledningen), og så sæt det op på ny. Helst uden at ændre nogen

Du skriver den interne disk. Jeg går ud fra at det er Time Capsole der
tales om IKKE min iMac HD. Altså at sætte TC op på ny (og atter en
jomfruelig backup).

> Jeg zappede den interne disk da 10.7 ikke lige ville som jeg ville
> (efter at have rullet den ud på ekstern disk) og startede forfra. Jeg
> har ikke bemærket problemer siden.

Jeg ser lidt i brugsanvisningen for TC - jeg er stadig ikke med på
begrebet at zappe.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 08:07

> Du skriver den interne disk. Jeg går ud fra at det er Time Capsole der
> tales om IKKE min iMac HD. Altså at sætte TC op på ny (og atter en
> jomfruelig backup).

Ja, jeg forholder mig slet ikke til din iMac. Endnu :)

> Jeg ser lidt i brugsanvisningen for TC - jeg er stadig ikke med på
> begrebet at zappe.

I Airport-værktøj kan du lave manuel indstilling af din TC. I
"fanebladet" diske kan du vælge den interne disk og så vælge Slet...

Det er iøvrigt samme sted som knappen "Komprimer arkiv..." er. Det er
den der sikkerhedskopierer din interne disk til en ekstern USB-disk (og
det kan godt tage nogen timer - USB er max 30 MB/s).

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 08-11-11 08:23

> I Airport-værktøj kan du lave manuel indstilling af din TC. I
> "fanebladet" diske kan du vælge den interne disk og så vælge Slet...

Fundet.
Imens jeg sletter skal jeg så for ikke at give konflikter sætte TM på
fra, derefter lade slette, sætte TM til og så skulle TM herefter starte
første bu og det hele skulle kører perfekt herfra.

> Det er iøvrigt samme sted som knappen "Komprimer arkiv..." er. Det er
> den der sikkerhedskopierer din interne disk til en ekstern USB-disk (og
> det kan godt tage nogen timer - USB er max 30 MB/s).

D.v.s. at jeg via USB på TC kan kopiere mit sikkerhedskopi (TM) til en
extern HD. Men det bliver vel HELE sikkerhedskopiet hver gang jeg vil bu
- en 150 GB hver gang.

Hvis man kunne lade Synchronize overtage - på en eller anden måde - så
er det kun nye og ændrede filer der ajourføres. Noget hurtigere end hele
gøjemøget hver gang.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 19:00

> [...]

> D.v.s. at jeg via USB på TC kan kopiere mit sikkerhedskopi (TM) til en
> extern HD. Men det bliver vel HELE sikkerhedskopiet hver gang jeg vil bu

Ja. Derfor gør man det også kun en gang imellem. Men var det ikke dig
der SLET ikke mente det var nødvendigt?

> Hvis man kunne lade Synchronize overtage - på en eller anden måde - så
> er det kun nye og ændrede filer der ajourføres. Noget hurtigere end hele
> gøjemøget hver gang.

Det tror jeg ikke du kan.

Måske kan man have Time Machine til både TC og en almindelig USB disk?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-11-11 08:50

> Ja. Derfor gør man det også kun en gang imellem. Men var det ikke dig
> der SLET ikke mente det var nødvendigt?

Jeg var bare skuffet over usikkerheden med TM/TC, agumenterne for en
ekstra sikkerhed er OK.

Og så var der lige inden jeg starter det med TCen:

> [...]
fra, derefter lade slette, sætte TM til og så skulle TM herefter starte
første bu og det hele skulle kører perfekt herfra.

Jeg vil alligevel prøve.

> Måske kan man have Time Machine til både TC og en almindelig USB disk?

Det ville være smart. Ser lidt på denne opgave.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-11-11 19:22

> [...]

> fra, derefter lade slette, sætte TM til og så skulle TM herefter starte
> første bu og det hele skulle kører perfekt herfra.

Jo, det vil jeg mene. Husk gigabitkabel, ellers tager det en evighed.

> Jeg vil alligevel prøve.

Meld endelig tilbage.

> Det ville være smart. Ser lidt på denne opgave.

Jeg har det selv fint med USB-disken til TC'en, og så lade den stå
natten over.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-11-11 18:22

> Meld endelig tilbage.

> Jeg har det selv fint med USB-disken til TC'en, og så lade den stå
> natten over.

Jeg roder stadig med det men det synes vanskeligt. En synkronisering har
jeg opnået, men tak skal du have. Den vil lave et komplet arkiv for
hvert sikkerhedskopi (sikkerhedstidspunkt) den kan ikke finde ud af
referencesystemet med kun ændrede/nye filer.

Jeg roder videre.

Indtil det lykkes - hvis det gør - må jeg bare en gang imellem kopiere
TC på almindelig vis.
Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-11 00:01

> [...]

> hvert sikkerhedskopi (sikkerhedstidspunkt) den kan ikke finde ud af
> referencesystemet med kun ændrede/nye filer.

Set udefra er hver sikkerhedskopi også en komplet kopi med alle filer.
Tricket er at alle ens udgaver af en given fil peger på samme ene område
på disken ("hardlinks" hvis du vil læse på lektien).

> Jeg roder videre.
>
> Indtil det lykkes - hvis det gør - må jeg bare en gang imellem kopiere
> TC på almindelig vis.

Jeg har personligt givet op med alle de pillerier. Bare gør som Apple
anbefaler - mindst bøvl i længden.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-11-11 07:53

> Jeg har personligt givet op med alle de pillerier. Bare gør som Apple
> anbefaler - mindst bøvl i længden.

Det kunne godt være jeg skulle følge dit eksempel (der bruges megen tid
på at spare tid).
Er det så blot at tilslutte en HD til USB på TC, gå i Airportværktøj,
komprimer arkiv og så skulle den ekstra TM pr. d.d. ligge på den externe
HD.
Eller skal jeg bare kopiere TM på almindelig vis.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-11 08:00

> [...]
> Er det så blot at tilslutte en HD til USB på TC, gå i Airportværktøj,
> komprimer arkiv og så skulle den ekstra TM pr. d.d. ligge på den externe

Der mangler et "vent natten over" et sted, men ellers så ja.

Den skal også være korrekt formatteret. Der står et sted i hjælpen
hvordan man skal gøre det på sin maskine inden.

Bagefter kan du genetablere fra den på samme måde som du ville have
genetableret fra en almindelig USB-Time Machine ting.

> Eller skal jeg bare kopiere TM på almindelig vis.

"Almindelig vis"? Med Finderen? MÃ¥ske, men med den officielt
velsignede metode skal du heller ikke bruge tid på at finde ud af
hvordan du får Time Machine til at bruge din backup.

Du ved, lakmusprøven for sikkerhedskopieringer er at du kan genetablere
fra dem. Hvis du ikke prøver dét jævnligt, aner du ikke om dine kopier
er brugbare.