Storstrømsbroen ?
Fra : John

Dato : 06-11-11 17:14

Jeg hører i nyhederne, at man vil have de strandede tog på Falster til
Sjælland,
det skal foregå ved at man LANGSOMT kører dem over broen.
Tænker man her på de rystelser det vil give hvis man kører hurtigt??

(Jeg kom til at tænke på personen der skulle over den smalle flod
med tynd is, han løb så hurtigt han kunne inden isen knækkede.)
Hvad mener I ?
Hilsen John

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 06-11-11 17:48

In dk.videnskab on topic: "Storstrømsbroen ?"
> man vil have de strandede tog på Falster til Sjælland,
> det skal foregå ved at man LANGSOMT kører dem over broen.
> Tænker man her på de rystelser det vil give hvis man kører hurtigt??

Ja, belasningen er større ved højere fart pga rystelser.
Revner i stål vokser fordi belastningen koncentreres i revne-enderne.
Og jo større revnen bliver, des mere spænding koncentreres.
Skinnestyrken begrænses af den største revne, som betemmer lastgrænsen.

> (Jeg kom til at tænke på personen der skulle over den smalle flod
> med tynd is, han løb så hurtigt han kunne inden isen knækkede.)
> Hvad mener I ?

Revner i isen vil fryse til igen. Revner i skinnerne vokser kun.
Problemet stiger kun for de efterfølgende tog.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-11 09:53

John skrev:

> (Jeg kom til at tænke på personen der skulle over den smalle flod
> med tynd is, han løb så hurtigt han kunne inden isen knækkede.)

Han trak jo ikke en stribe vogne efter sig. Hvis han gjorde,
ville han have set dem falde gennem isen i de huller hans hastige
spring havde lavet. Og hvis han var lænket til vognene, ville han
selv blive trukket med ned.

--
Bertel

Fra : John