kan man kopiere en filsti ?
Fra : jagge

Dato : 06-11-11 09:15

Hey

har ofte brug for at kommunikere hvor ting ligger på et drev, eller i
forbindelse med at få hjælp herfra gruppen brug for at kommunikere hvor
en fil ligger i systemet.

Findes der ikke et smart lille utility der gør at man kan kopiere en
komplet sti til tekst når man står i en bestemt mappe med finder ? Er
det indbygget kan ikke finde det i så fald ?

MVH

Jakob

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-11-11 10:50

On 2011-11-06 08:14:41 +0000, jagge said:

> Findes der ikke et smart lille utility der gør at man kan kopiere en
> komplet sti til tekst når man står i en bestemt mappe med finder ? Er
> det indbygget kan ikke finde det i så fald ?

Hvis du trykker cmd + i vises stien, og kan kopieres.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Steen

Dato : 07-11-11 16:53

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Hvis du trykker cmd + i vises stien, og kan kopieres.

Jeg har det modsatte spørgsmål ;-/
Jeg har en Spotify cache, men kan ikke klikke mig frem til den.
Er der et sted man skal vælge "vis alle filer" som det vist hed i
Windows?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 17:32

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har det modsatte spørgsmål ;-/
> Jeg har en Spotify cache, men kan ikke klikke mig frem til den.
> Er der et sted man skal vælge "vis alle filer" som det vist hed i
> Windows?

Ved du _hvor_ den skulle være ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 07-11-11 19:48

> Ved du _hvor_ den skulle være ?
>
> /thomas

Njah, jeg har tidligere søgt mig frem til den skulle ligge i
library/cache/ (og så hedder den nok com.spotyfi) Nu kan jeg ikke finde
den, så den er muligvis slettet.
Min HD skøjter ellers op og ned i forbrug i dag, 8,5GB forsvandt i løbet
af en halv time - så jeg kørte en oprydning med MainMenu
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 20:09

> Njah, jeg har tidligere søgt mig frem til den skulle ligge i
> library/cache/ (og så hedder den nok com.spotyfi) Nu kan jeg ikke finde
> den, så den er muligvis slettet.

Hvis det er din egen Library så kan du få den frem ved at holde "alt"
nede og vælge "Gå..." menuen

> Min HD skøjter ellers op og ned i forbrug i dag, 8,5GB forsvandt i løbet
> af en halv time - så jeg kørte en oprydning med MainMenu

Med mindre du ved hvad der er der bruger plads så er det totalt pløk at
begynde at bruge heksedoktor værktøjer som f.eks. MainMenu ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-11 14:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> komplet sti til tekst når man står i en bestemt mappe med finder ? Er
> det indbygget kan ikke finde det i så fald ?

Du kan åbne et blankt Terminal.app vindue og drag&droppe filen eller
mapper derover i ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-11-11 20:40

> Du kan åbne et blankt Terminal.app vindue og drag&droppe filen eller
> mapper derover i ...

For den nuværende folder så hiv i ikonet i vinduesbjælken ved siden af
navnet på folderen.

Fra : jagge

Dato : 10-11-11 11:10

> For den nuværende folder så hiv i ikonet i vinduesbjælken ved siden af
> navnet på folderen.

Fedt, tak til jer begge.

MVH

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 07-11-11 17:22

On Mon, 7 Nov 2011 16:53:21 +0100, <Steen> wrote:

> Jeg har det modsatte spørgsmål ;-/
> Jeg har en Spotify cache, men kan ikke klikke mig frem til den.
> Er der et sted man skal vælge "vis alle filer" som det vist hed i
> Windows?

Med Finder aktivt: command+shift+g og lim inn stibanen der.
Eller hold inn alt når du klikker på 'Go' menyen, da vil Library være et
valg der.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Øyvind Rise

Dato : 07-11-11 23:07

> [...]

> Findes der ikke et smart lille utility der gør at man kan kopiere en
> komplet sti til tekst når man står i en bestemt mappe med finder ?

[snip]

Du kan legge til kopiering av filstien til utklipsholder som en utvidet
funksjonalitet til Finder. Det er ikke så svært som det høres ud. Bruk
programmet Automator og lav med denne en 'Tjeneste' tilhørende Finder.

Når Automator.app starter opp vil det spørge efter hvilken type skript
du skal lave, og her velges "Tjeneste"

<http://folk.uio.no/rise/img/Capture-2011-11-07-1.png>

I indledende del av skriptet fylles det ind:

Tjenester modtager valgte: "arkiver eller mapper"
i "Finder"

<http://folk.uio.no/rise/img/Capture-2011-11-07-2.png>

Legg til en handling med navn "Kopier til utklipsholder". Trækk den fra
menyen til venstre (den er forøvrig sorteret under Hjælpeprogrammer) ,
så den udføres efter skriptets indledning.

Gem så skriptet under et fornuftig navn som angir funksjon, og under
menyenvalget "Finder->Tjenester->" vil funksjonen komme frem om filer
og/eller mapper er markert i et Finder-vindu.

--
Øyvind Rise

Fra : jagge

Dato : 10-11-11 11:10

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
> funksjonalitet til Finder. Det er ikke så svært som det høres ud. Bruk
> programmet Automator og lav med denne en 'Tjeneste' tilhørende Finder.

Tak til jer alle jeg vil kigge på de forskellige løsninger.

MVH

Jakob