Min HD fyldes op
Fra : Steen

Dato : 05-11-11 21:17

Og det uden jeg downloader noget (i hvert fald med vilje). Hver dag kan
jeg genstarte systemet, og dermed genvinde 1,5 GB harddiskplads.
Det synes jeg ikke er en holdbar situation
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-11 22:08

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Og det uden jeg downloader noget (i hvert fald med vilje). Hver dag kan
> jeg genstarte systemet, og dermed genvinde 1,5 GB harddiskplads.
> Det synes jeg ikke er en holdbar situation

hvis du ikke har plads til 1.5 GB til cache, temp og swap filer så har
du andre problemer ....

/thomas

Fra : Steen

Dato : 07-11-11 17:10

On 2011-11-05 21:08:05 +0000, Thomas von Hassel said:

> hvis du ikke har plads til 1.5 GB til cache, temp og swap filer så har
> du andre problemer ....
>

> /thomas

Jeg ved nu ikke - nu forsvandt der små 6GB alene mens jeg tjekkede nyheder
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 17:32

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg ved nu ikke - nu forsvandt der små 6GB alene mens jeg tjekkede nyheder

Så er det jo om at hitte ud af _hvad_ der spiser din disk

Du kan jo prøve at overvåge hvad der sker, f.eks. med denne:*

<http://fernlightning.com/doku.php?id=software:fseventer:start>

/thomas

* advarsel: jeg har ikke testet den under 10.7.x endnu ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-11 03:00

Steen wrote:

> Jeg ved nu ikke - nu forsvandt der små 6GB alene mens jeg tjekkede nyheder

Hvor meget fysisk RAM har du i maskinen? - Jo mere fysisk RAM, jo mindre
bruger den cache og swap filer.

Hvilke og hvormange programmer har du åben i baggrund, mens du laver
noget i et givet program? - Et program kan godt have oprettet en swap
fil eller temp fil, og når den så bliver lagt i baggrund, sker det nogle
gange, at disse filer ikke tømmes straks, men først tømmes senere - og i
værste fald slet ikke tømmes før efter en genstart. Og nogle programmer
som fx. Photoshop, Safari, Word og iTunes kan endda finde på at 'låse'
swap/temp filer, så de bare vokser og vokser og enten skal fjernes
manuelt eller med et cleaning app som Onyx, Cocktail, MainMenu eller
lignende. Det sker på alle OS X lige fra ver. 10.x til og med 10.6.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 08-11-11 17:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvor meget fysisk RAM har du i maskinen? - Jo mere fysisk RAM, jo mindre
> bruger den cache og swap filer.

Det er en ganske bedaget MacBook med standard 2GB RAM.
Jeg behøver faktisk ikke rigtigt at have nogle programmer åbne - mens de
6-7GB harddiskplads forsvandt i går, indekserede Spotlight - og jeg
legede lidt med MainMenu
Efter genstart var der mere plads på harddisken igen, hvorefter den
forsvandt ret hurtigt. Faktisk gik min ledige plads fra 10GB til 0 bytes
på en halv times tid.

--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-11 20:28

Steen wrote:

> Det er en ganske bedaget MacBook med standard 2GB RAM.

OK, hvis det er ear.06/mid.06 er 2gb max., og hvis det er en late.06 er
max. 3gb RAM. De nyere 2007 modeller kan gå til 4gb.

> [...]
> Efter genstart var der mere plads på harddisken igen, hvorefter den
> forsvandt ret hurtigt. Faktisk gik min ledige plads fra 10GB til 0 bytes

Bingo! En af 'synderne' er med 99%s garanti Spotlight. Den kan finde på
at sluge op til 3-4x normalt i de temp-filer, den arbejder i, mens den
indekserer. - Og så gør det deet altså heller ikke bedre, at du ikke har
mere ledig plads på din HD. - 10gb er ikke meget at gøre godt med....

MB/MBP 2006/2007 blev som regel leveret med 60gb/80gb (MB) og 120gb
(MBP) diske, og det er ikke meget, hvis du fx. nu kører med SnowLeopard,
som er den mest 'sultne'.

Jeg har selv oplevet noget tilsvarende på min lige så gamle PowerBook,
der kører både 10.4.11 og 10.5.8. Da jeg kun kørte 10.5.x på en 100gb
disk, skulle der ikke meget til, før den pludselig 'åd' op til 10-12gb
ekstra, men nu hvor jeg har fået en 320gb disk i (max. på en PBs ATA
BUS), partitioneret i 40gb til 10.4.x + classic og resten til 10.5.x, er
problemet stort set væk. - Så da du har en Intel baseret med SATA, vil
jeg anbefale, du skifter disken ud til fx. en 500gb WD Blue Scorpio, -
så tror jeg, du vil slippe for de problemer fremover.

Man skal bare regne med, at pga. oversvømmelserne i Thailand er
diskpriser gået på himmelflugt, så man skal regne med ca. 1000kr. for en
500gb lige nu, hvis det ikke kan lade sig gøre at finde et sted, hvor de
har fået købt ind inden, det gik helt galt derovre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-11 08:17

> [...]

> Jeg behøver faktisk ikke rigtigt at have nogle programmer åbne - mens de
> 6-7GB harddiskplads forsvandt i går, indekserede Spotlight - og jeg

Spotlight bruger noget plads til dens index ... og hvis du piller med
MainMenu så bliver de cache/index filer jo bare genskabt igen ... med
mindre du vil leve uden at kunne søge ?

> Efter genstart var der mere plads på harddisken igen, hvorefter den
> forsvandt ret hurtigt. Faktisk gik min ledige plads fra 10GB til 0 bytes
> på en halv times tid.

10GB ledig plads er også en kende for lidt ... tommelfinger reglel siger
at du max må fylde en disk til omkring 80% hvis du vil undgå problemer

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-11 23:21

Steen wrote:
> Og det uden jeg downloader noget (i hvert fald med vilje). Hver dag kan
> jeg genstarte systemet, og dermed genvinde 1,5 GB harddiskplads.
> Det synes jeg ikke er en holdbar situation

Lyder som om nogle cache og/eller temp filer bare vokser og ikke
nødvendigvis slettes. - Sidst jeg ryddede op med MainMenu frigav det i
alt 8gb diskplads...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-11-11 20:32

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Og det uden jeg downloader noget (i hvert fald med vilje). Hver dag kan
> jeg genstarte systemet, og dermed genvinde 1,5 GB harddiskplads.

Det lyder som om du i løbet af en dag når op på at have programmer der
har brug for 1.5 GB mere RAM end du har fysisk i maskinen. Med andre ord
- swapfilen.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 07-11-11 13:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111106 <nospam0002+20111106@gmail.com> wrote:

> Det lyder som om du i løbet af en dag når op på at have programmer der
> har brug for 1.5 GB mere RAM end du har fysisk i maskinen. Med andre ord
> - swapfilen.

Prøv evt at hælde mere RAM i maskinen, og tjek så om pladsen stadigt
forsvinder....

H.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 07-11-11 17:20

On Mon, 7 Nov 2011 17:10:27 +0100, <Steen> wrote:
> Jeg ved nu ikke - nu forsvandt der små 6GB alene mens jeg tjekkede nyheder

Det er naturlig at en del av plassen brukes til swap, cache og andre
midlertidige filer. Slik er det på de fleste operativsystem.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 19:07

> [...]

> Efter genstart var der mere plads på harddisken igen, hvorefter den
> forsvandt ret hurtigt. Faktisk gik min ledige plads fra 10GB til 0 bytes

Når den så er der så kør "Grand Perspective" til at finde ud af hvor
pladsen bliver brugt.

Måske er det tiden til at sætte en større disk i?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-11-11 19:21

> Spotlight bruger noget plads til dens index ... og hvis du piller med
> MainMenu så bliver de cache/index filer jo bare genskabt igen ... med
> mindre du vil leve uden at kunne søge ?

Spotlight er nu smart. Man kan finde alle sine sære ting igen - jeg
gider efterhånden ikke lede efter programmer emre - det er nemmere bare
at skrive det første af navnet.

> 10GB ledig plads er også en kende for lidt ... tommelfinger reglel siger
> at du max må fylde en disk til omkring 80% hvis du vil undgå problemer

Der skal bare være plads "nok". 10 GB vil jeg også mene er meget tæt på
"nu er den fuld og skal opgraderes".