Tagging af musikfiler på Mac?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-10-11 15:51

Undskyld hvis jeg allerede har spurgt om det tidligere. Der foresvæver
mig eet eller andet, men jeg kan hverken huske eller finde det i gruppen.

Jeg har 16.000 mp3'er + en del flac's, som jeg skal have givet nye tags.
Jeg er derfor ude efter et program der er nemt at bruge. Mine musikfiler
ligger i mapper, svarende til et album. Når jeg er færdig med dem, skal
jeg i gang med at rippe CD'er, så det skal programmet naturligvis også
kunne håndtere.

Det skal være sådan, at jeg kan indlæse alle tracks på et album (fra CD
eller fra en mappe på harddisken), rette det der er standard for dem
alle sammen. Altså: jeg skal f.eks. kunne indtaste albumtitel i et felt
og så kommer det automatisk til at gælde ALLE tracks på albummet.

Nogle af mine filer har gode og relevante navne, men langt fra alle
(husk på at der er tale om klassisk musik). Det program jeg skal have
fat i, skal kunne lave nye filnavne ud fra et nogle de tags jeg laver,
f.eks. ud fra Artist- og Title-felterne.

Det behøver ikke at kunne hente info fra en DB, da disse som regel er
upålidelige (klassisk musik) og jeg har alligevel ikke tænkt mig at
følge standarderne. Jeg vil f.eks. placeret navnet på komponisten i
kunstnerfeltet o.s.v. for at tilpasse det til klassisk musiks særlige
behov. Hentning af info online vil jeg derfor ikke bruge og det er
derfor ikke er væsentlig parameter i valget af software.

Det må meget gerne være gratis, men jeg er villig til at ofre en hund
eller to for det rigtige program.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-11 23:09

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> derfor ikke er væsentlig parameter i valget af software.
>
> Det må meget gerne være gratis, men jeg er villig til at ofre en hund

iTunes ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-10-11 03:40

Den 29/10/11 00.08, Thomas von Hassel skrev:
> [...]
[klip]

> iTunes ...

Hov, hov, Thomas, du ved godt at man ikke må bande her!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-11 19:28

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [klip]

> Hov, hov, Thomas, du ved godt at man ikke må bande her!

your loss ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-11 22:04

> your loss ..

Jeg vil give Thomas ret. Det kan ikke være nemmere end med iTunes. Man
vælger de ønskede numre, trykker [cmd-i] og retter de forskellige tags
til det ønskede. iTunes kan endda flytte rundt på filerne på harddisken
og lægge dem i mapper efter kunstner og undermapper efter albumtitel.
--
Henrik Münster
Esbjerg