Full HD på iPhone 4S?
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 28-10-11 15:15

Kan ikke tyde om 4S har fuld HD??? http://www.apple.com/iphone/specs.html

Ved ikke nok om det.

Er 1080p bedre end 1080i? Hvad ser bedst ud?

H.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-11 15:33

Hej,

> Kan ikke tyde om 4S har fuld HD???
> http://www.apple.com/iphone/specs.html

Du bliver nødt til at præcisere dit spørgsmål.

Mener du om skærmen kan vise fuld HD format?
Eller om kameraet kan tage billede i fuld HD format?
Eller om den kan optage video i fuld HD format?
Eller den kan afspille film i fuld HD format?

> Er 1080p bedre end 1080i? Hvad ser bedst ud?

Ja, 1080p er bedre.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 28-10-11 19:21

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> [...]
> Eller om kameraet kan tage billede i fuld HD format?
> Eller om den kan optage video i fuld HD format?
> Eller den kan afspille film i fuld HD format?

Ja, fik ikke spurgt præcist nok.

Kan man optage video i Full HD på 4S?

Billeder er i 8 mp, og det går jeg ud fra er bedre end Full HD billeder.
Måske jeg ikke helt har forstået Full HD?

H.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-11 00:26

> Ja, fik ikke spurgt præcist nok.
>
> Kan man optage video i Full HD på 4S?
>
> Billeder er i 8 mp, og det går jeg ud fra er bedre end Full HD billeder.
> Måske jeg ikke helt har forstået Full HD?

Billedchippen er 8M pixel og det er fint. HD kræver kun 1920 x 1080 pixel =
2,1 Mp.

Hastigheden er mere interessant, hvor mange Mb per sekund.

I specs står der:
Video formats supported: H.264 video up to 1080p, 30 frames per second, High
Profile level 4.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in
..m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 640 by 480
pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160
Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats;
Motion JPEG (M-JPEG) up to 35 Mbps, 1280 by 720 pixels, 30 frames per
second, audio in ulaw, PCM stereo audio in .avi file format

Bemærk at der står:
H.264 video up to 1080p
MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels
Motion JPEG (M-JPEG) up to 35 Mbps, 1280 by 720 pixels

Altså ved 1080p nævnes IKKE hastigheden...

Jeg har googlet og fundet rygter om at det er 24Mbps 1080p. Det er
imponerende, hvis det passer. Underligt at Apple ikke praler med det -
hvorfor "holde det hemmeligt"? Enhver 4s ejer kan jo optage video og se hvor
meget det fylder og i øvrigt se alt om videokvaliteten bagefter.

De klip, der ligger på Youtube er flotte - de er endda yderligere
komprimeret min. 5 gange.

- Mikael

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-10-11 00:49

On 2011-10-28 23:26:29 +0000, nospamtoMike [8000 C] said:

> [...]
> meget det fylder og i øvrigt se alt om videokvaliteten bagefter.
>
> De klip, der ligger på Youtube er flotte - de er endda yderligere

Ok, synes at Appe er beskedne (-:

Håber du har ret ang. videokvaliteten. Overvejer dælme 4S.... Må ud og
sælge min krop ((-;

H.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-11 13:26

> Håber du har ret ang. videokvaliteten. Overvejer dælme 4S.... Må ud og
> sælge min krop ((-;

Der er masser af klip på Vimeo og Youtube.

http://vimeo.com/31228794

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-11 14:38

Fandt en 4s videofil som kunne downloades og en del andre eksempler.
http://dl.dropbox.com/u/45862794/iPhone_4S_shot_07.MOV
http://dl.dropbox.com/u/45862794/iPhone_4S_shot_08.MOV

De er ca. 25 Mbps og ret flotte, når man tænker på den meget lille optik og
at det er et så lille automatisk kamera.

Chan-wook Park ("Sympathy for Mr Vengeance", "Oldboy", "Sympathy for Lady
Vengeance") og Chan-kyong Park har lavet en novellefilm på iPhone 4!!!
Den hedder Paranmanjang (Night Fishing) (2011):
http://vimeo.com/30466827

Desuden kan man via adapter bruge Canon SLR linser!

Der er mange små film allerede:
http://vimeo.com/31013938
http://www.iPhoneFF.com

Hjemmevideo men i forskelligt afslørende lys:
http://vimeo.com/31166931
http://vimeo.com/30698177

(Husk at se i HD:)

iPhone 4s har sine fordele og begrænsninger i.f.t. video, men den helt store
fordel er, at man altid har den med.
Det bedste kamera er det, du har med, når du pludselig ser motivet eller
situationen, og lyset er fantastisk...

- Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 14:32

Hej,

> [...]
> hvorfor "holde det hemmeligt"? Enhver 4s ejer kan jo optage video og se hvor

De "holder det ikke hemmeligt" - det handler nok mest om, at de færreste
købere aner hvad det betyder.

Jeg har lige testet her - den gemmer i 1920x1080, 24.25 Mbps H.246 med
29.97 billeder per sekund. Lyden er 44.1 kHz mono i AAC.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 09:19

Hej,

> Kan man optage video i Full HD på 4S?

Ja.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-10-11 14:47

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Jeg har lige testet her - den gemmer i 1920x1080, 24.25 Mbps H.246 med
> 29.97 billeder per sekund. Lyden er 44.1 kHz mono i AAC.

Hvor kommer det der 29.97 fra? Er det for at bruge en standard der
tillader variabelt antal billeder pr sekund?

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 29-10-11 15:07

On Sat, 29 Oct 2011 15:46:55 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111029
wrote:

> Hvor kommer det der 29.97 fra? Er det for at bruge en standard der
> tillader variabelt antal billeder pr sekund?

Næh, det er såmænd blot standard billedefrekvens for NTSC.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 15:12

Hej,

> Hvor kommer det der 29.97 fra? Er det for at bruge en standard der
> tillader variabelt antal billeder pr sekund?

Det er en historisk ting som stammer fra NTSC standarden. Der er ikke 30
billeder per sekund, som man ellers er vant til, men derimod 30 billeder
per 1,001 sekund. Det gav en fordel da signalerne blev overført analogt.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-11 15:43

> Det er en historisk ting som stammer fra NTSC standarden. Der er ikke 30
> billeder per sekund, som man ellers er vant til, men derimod 30 billeder
> per 1,001 sekund. Det gav en fordel da signalerne blev overført analogt.

Og heldigvis behøver vi ALDRIG spekulere over det med 29,97. Bare vid at i
USA og Japan er det 30 frames per sekund = 30p eller 60fps = 60i - det er
henh. progressiv og interlaced.
Her i Europa er det 25p/50i.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 28-10-11 15:37

<Henrik> wrote:

> Kan ikke tyde om 4S har fuld HD??? http://www.apple.com/iphone/specs.html
>
> Ved ikke nok om det.
>
> Er 1080p bedre end 1080i? Hvad ser bedst ud?

1080p er som udgangspunkt klart bedst. 1080p kan du opfatte som en serie
billeder efter hinanden. 1080i (interlaced) er en serie af halve
billeder der af øjet opfattes som et helt.

MVH

Jakob