TextEdit - laver den ren tekst?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-11 12:35

Jeg har problemer med at lave en .htaccess til en serber. Det skal jo
være en ren tekstfil og jeg har oprettet en fil med TextEdit, men filen
fejler på serveren.

Webhotellets support skriver nu, åbenbart efter at kigget på filen, at
den indeholder følgende:

{\rtf1\ansi\ansicpg1252\cocoartf1038\cocoasubrtf360
{\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 Verdana;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red6\green114\blue0;}
\paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww7980\viewh10200\viewkind0
\deftab720
\pard\pardeftab720\ql\qnatural

\f0\fs18 \cf2 Options +Indexes}

Hvor kommer alle disse koder fra?

Jeg er stødt på før, at TextEdit ikke kan bruges til redigering af
HTML-filer, da den indsætter Mac-snadsk.

Hva' fa'en gør jeg så? Skal jeg virkelig have startet min hensygnende
Windows-PC for så lidt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 12:44

Hej,

> Jeg har problemer med at lave en .htaccess til en serber. Det skal jo
> være en ren tekstfil og jeg har oprettet en fil med TextEdit, men filen
> fejler på serveren.
> Hvor kommer alle disse koder fra?

Du har gemt filen i RTF-format, ikke i ren tekst. TextEdit er ikke
beregnet til editering af rene tekstfiler - her skal du bruge en
egentlig teksteditor.

Hvis du gerne vil bruge et GUI-baseret Mac-program, så kig på et program
som fx TextMate. Jeg bruger selv programmet emacs, som følger med din Mac.

> Jeg er stødt på før, at TextEdit ikke kan bruges til redigering af
> HTML-filer, da den indsætter Mac-snadsk.
> Hva' fa'en gør jeg så? Skal jeg virkelig have startet min hensygnende
> Windows-PC for så lidt?

Du ser igen syner, når du tror at alt er i særlige Mac-formater. RTF er
et format som udvikles af... Microsoft. Det bruges også på Windows.

Problemet er at du bruger det forkerte værktøj til opgaven. TextEdit er
heller ikke beregnet til at skrive HTML i. Tænk mere på det som et
simpelt tekstbehandlingssystem.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-11 13:18

Den 26/10/11 13.43, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Problemet er at du bruger det forkerte værktøj til opgaven. TextEdit er
> heller ikke beregnet til at skrive HTML i. Tænk mere på det som et

Man skulle ellers tro, at et program med navnet "TextEdit" var neregnet
til netop det? Det kræver specialviden at kunne regne undtagelsen ud.
Den har du heldigvist og delagtiggør min i den, hvilket jeg takker for.

Jeg anede ikke at emacs fulgte med. Hvor finder jeg den? Ikke under
"Programmer" og "Hjælpeprogrammer" i hvert fald.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 13:51

Hej,

> Man skulle ellers tro, at et program med navnet "TextEdit" var neregnet
> til netop det?

Men sådan er det ikke. Programmet er beregnet til at editere i tekster
for "normale personer" - altså folk som vil skrive breve, digte,
notater, osv.

Det som programmører forstår som en teksteditor er noget helt andet.

Hvis du har været vant til at anvende notepad på Windows, så har du også
der brugt det forkerte værktøj.

> Det kræver specialviden at kunne regne undtagelsen ud.

Det kræver i forvejen specialviden, hvis man skal forstå hvad man laver,
når ændrer i .htaccess-filer eller programmerer i HTML. Det er for
systemadministratorer, programmører og lign.

> Jeg anede ikke at emacs fulgte med. Hvor finder jeg den? Ikke under
> "Programmer" og "Hjælpeprogrammer" i hvert fald.

Den ligger i path. Det er et terminalprogram. Hvis du ikke hvad det
foregående betyder, er emacs sandsynligvis ikke noget for dig.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-10-11 12:44

On 26/10/11 13.35, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> HTML-filer, da den indsætter Mac-snadsk.
>
> Hva' fa'en gør jeg så? Skal jeg virkelig have startet min hensygnende

TextEdit -> Format -> Make Plain Text
el. tryk Shift + Cmd + t

Mvh Jonas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-11 13:20

Den 26/10/11 13.43, Jonas Jalling skrev:

> TextEdit -> Format -> Make Plain Text
> el. tryk Shift + Cmd + t
Skide godt, Jonas, det må jeg straks prøve.

Fint nok at man kan installere en masse nye programmer, men hvis dem man
har kan det man har brug for ...

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-11 12:54

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> {\colortbl;\red255\green255\blue255;\red6\green114\blue0;}
> \paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww7980\viewh10200\viewkind0

Det er RTF ...

> Jeg er stødt på før, at TextEdit ikke kan bruges til redigering af
> HTML-filer, da den indsætter Mac-snadsk.
>
> Hva' fa'en gør jeg så? Skal jeg virkelig have startet min hensygnende
> Windows-PC for så lidt?

TextWrangler er din ven ... det rigtige værktøj til den rigtige opgave..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-10-11 17:17

On 2011-10-26 11:53:46 +0000, Thomas von Hassel said:

> TextWrangler er din ven ... det rigtige værktøj til den rigtige opgave..
>
> /thomas

Ja, TextWrangler er godt til mange ting. Jeg har også brugt det til at
rette komma-separerede filer, som har forkert tegnsæt.
Og så er det gratis…

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-10-11 17:14

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Jeg anede ikke at emacs fulgte med. Hvor finder jeg den? Ikke under
> "Programmer" og "Hjælpeprogrammer" i hvert fald.

Jeg tror ikke du og emacs vil blive gode venner.

Prøv med "nano tekstfil.txt" i en Terminal.app session.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-10-11 14:35

> Jeg har problemer med at lave en .htaccess til en serber.
Og oveni de andre problemer skal indholdet også være på serbisk...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-10-11 03:33

Den 27/10/11 22.34, Jens Rasmussen skrev:

> Og oveni de andre problemer skal indholdet også være på serbisk...

Arrrrgh, der skulle have stået serbisk /server/
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen