Muhamed-Nobel-pris fra mig til dig
Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 12:44

Muhamed-Nobel-pris fra mig til dig
Hvis du er historieforsker så er jeg faldet over en pointe som bør ku
vække til debat og strid fra shia-sunni slagsbrødre til Cirkus Uni

Mit ny Cambridge britiske leksikon ævler at de Muhamed første, rige,
gamle kone døde i 619 så var han "reduces to poverty" og måtte ud og
hverve menighed for a overleve

Men netop da havde Kina sendt enorme mængder bomuld på markedet
Og Muhamed arvede konens hundreder af kamele at sælge det med
Så han har som en leg ku skaffe penge til at købe helligkrigere og
erobre - hvilket han gjorde.
Han kom sovende til sit verdensrige

Pga held med Kina-konjunkturer

I de rette medie ku det håne så meget som en profettegning at bevise
at Muhamed skylder Kina alt.

-- - - -- Magt-troende Muhamed fra Mekka
i Mekka giftedes i 595 Muhamed, 25 år med en rig enke Khadija, 40
år, og måske hendes hundreder af karavane-kameler blev afgørende for
hans tro og dennes fremtid
Med eller uden aftaler med konen gik Muhamed ud i ørknen og fik fra
år 609 åbenbaringer fra Allah ærkeengel Gabriel , hvorudfra
muslimbiblen Koranen er skabt.
Nogle lød på at man skal tildække sig med bomuldstøj og slør, især når
kvinde.
Det kan have gavnet konens handel enormt for bomuld der dyrkedes og
forarbejdedes i Kina og Indien var blevet overkommeligt i pris,
formodentlig pga forarbejdningsfremskridt i storproducentlandet Kina.
Måske M&K blev hovedrige på handelen

Muhameds tredje kone Aisha var jaloux på den ved bryluppet 40-årige
Khadija, selvom den unge sexede Aisha var yndlingskonen
Da Khadija og formynderonkel Talib dør i dec619 hhv jan620 har
polyteister i 3 år haft blokade imod Talib og nogle sekter mener at
dødsfaldene gjorde Muhamed fattig og venneløs men bomuldsindtægter og
kamelantal gør dette usandsynligt.
622 ankommer til Mekka Abu Bakr der bliver den første kalif dvs
efterfølger til Muhamed ved dennes død i 632
623 indledes karavaneplyndringer og 624 vindes vigtigt Badr-slag
627 undgår Muhamed at tabe Medina ved en voldgrav om denne
næstvigtigste by
632 dør Muhamed og Abu Bakr er efterfølgende kalif - - - mener
shiaer

Fra : Vidal

Dato : 26-10-11 13:17

Den 26-10-2011 13:44, Bo Warming skrev:

> [...]
> næstvigtigste by
> 632 dør Muhamed og Abu Bakr er efterfølgende kalif - - - mener

Og det har et eller andet med kristendom at gøre?

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-11 09:12

On Wed, 26 Oct 2011 14:16:47 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Og det har et eller andet med kristendom at gøre?

Martin Larsens angreb på dig sympatiserer jeg sjældent med, men idag
er du da en ordkløverisk pedant, ikke?

Læs denne ng og dens ros til Kall og omfattende muslimomtale og indse
at jeg er IKKE OT

Fra : Vidal

Dato : 27-10-11 09:31

Den 27-10-2011 10:11, Bo Warming skrev:

> Martin Larsens angreb på dig sympatiserer jeg sjældent med, men idag
> er du da en ordkløverisk pedant, ikke?

Martin Larsen kan ikke gøre for det, han er i ukendte
kræfters magt, som han sandsynligvis ikke selv er herre
over eller bevidst om.

Men sommetider kan jeg måske være lidt pedantisk. Og jeg
forstår ikke, hvorfor islamisk historie eller er det en form
for kritik(?) er relevant i denne gruppe.

> Læs denne ng og dens ros til Kall og omfattende muslimomtale og indse
> at jeg er IKKE OT

Jeg ser meget sjældent Mogens Kalls indlæg og har heller
ikke set ham rost. Af en eller anden grund kom det indlæg
igennem, hvor han havde hugget en hund og snakkede engelsk
med Gud for at retfærdiggøre det. Men i øvrigt tror jeg ikke
han ser mine indlæg.