Messias og Jesus - Den jødiske messias
Fra : Cyril Malka

Dato : 23-10-11 06:35

Messias og Jesus
==============
Hvis man nøjes med at gennemgå de hebraiske skrifter og deres
forudsigelse af Messias, svarer denne person til Jesus? Vi ser på de
profetier, på den jødiske religion dengang som nu, og om der er
sammenhæng mellem det altsammen. Altså kort sagt: Hvem er jødernes
Messias?

*Var Jesus den messias, der fortælles om i de hebraiske skrifter?*

Jødedommen, i modsætning til kristendommen, tror ikke på, at Jesus er Messias.
Noun Moshiash, overat som "messias" betyder "den salvede", og ikke
andet. Der indbefattes intet frelse eller frelsebegreb i det.

Idéen om et uskyldigt, halvguddommeligt væsen, som ofrer sig selv for
at frelse os fra konsekvenserne af vores egne synder, er en ren kristen
forståelse og koncept, som ikke bunder i jødiske tanker eller skrifter.
De hebraiske skrifter, som kaldes Tanach af jøderne og Det gamle
Testamente af de kristne, har trods alt deres ord at skulle have sagt
om sagen, siden det er dem, som forudsiger Messias komme.

I jødiske tekster og i de hebraiske skrifter bliver udtrykket "messias"
brugt for alle konger, for ypperstepræster og for nogle krigere, men
udtrykket bliver aldrig brugt for eskatologiske figurer. I Tanach
bliver udtrykket brugt 38 gange: to patriarker, seks ypperstepræster,
en gang for Cyrus, for 29 israelitiske konger, såsom Saul og David.

Ingen af gangene bliver ordet brugt i forbindelse med den ventede Messias.

Endda Daniels rimelig apokalyptiske bog bruger det ikke. Når ordet
bruges i Daniels bog, er det for at betegne en ypperstepræst, der
bliver myrdet.

Dødhavsrullerne, Pseudepigrafen, apokryffe skrifter... Ingen af dem
nævner "messias" som frelseren.

Den mand, som skal blive til Messias, vil være en direkte arving af
kong David (Es. 11:1) gennem Salomos familie, Davids søn:

Men du skal få en søn. Han skal være en fredens mand; jeg vil skaffe
ham fred for alle hans fjender på alle sider. Han skal hedde Salomo,
for i hans dage vil jeg sende fred og ro over Israel. Han skal bygge et
hus for mit navn; han skal være min søn, og jeg vil være hans fader.
Jeg vil grundfæste hans kongetrone i Israel til evig tid. (1.krøn.
22:9-10:)

Han vil få hele verden til at tjene Gud: "Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd, råds og styrkes ånd, kundskabs og gudsfrygts
ånd" (Es. 11:2) og han vil udføre flere ting gennem sin levetid (Es.
42:4). Disse er:

- Genopbygge Jerusalem inkluderet det tredje tempel:
Til sidst skal det ske, at Herrens tempelbjerg står urokkeligt højt
over bjergene, knejsende over højene. Folkene skal strømme dertil,
(Mik. 4:1) og i Esajas fra kapitel 40 til 45

- Samle det jødiske folk fra hele verden og bringe det til Israel:
"Han rejser et banner for folkene, han samler Israels fordrevne og
bringer Judas spredte tilbage fra de fire verdenshjørner."(Es. 11:12)

og

"På den dag skal Herren tærske fra flodens strøm til Egyptens bæk, og I
bliver samlet ind, I israelitter, én for én. På den dag skal der stødes
i et stort horn; de, der gik tabt i Assyrien, og de fordrevne i Egypten
skal komme og kaste sig ned for Herren på det hellige bjerg i
Jerusalem. (Es. 27:12-13)

- Ændre folk fra alle nationer, så de dropper deres tidligere tro
(eller mangel på samme) og skammer sig over det og tjener de Ene og
Alene Sande Gud af Israel:
"Ingen volder ondt eller ødelæggelse på hele mit hellige bjerg; for
landet er fyldt med kundskab om Herren, som vandet dækker havets bund.
På den dag skal Isajs rodskud stå som et banner for folkeslagene; til
ham skal folkene søge, og hans bolig skal være herlighed. (Es. 11:9-10)

"Herrens herlighed skal åbenbares, og alle mennesker skal se den.
Herren selv har talt." (Es.40:5)

samt

"Derefter vil jeg forvandle folkenes læber, så de bliver rene; de skal
alle påkalde Herrens navn og stå sammen om at tjene ham." (Sef. 3:9)

- Han vil bringe fred over hele verden
"Han skal skifte ret mellem folkeslagene, fælde dom blandt talrige
folk. De skal smede deres sværd om til plovjern og deres spyd til
vingårdsknive. Folk skal ikke løfte sværd mod folk, og de skal ikke
mere oplæres til krig." (Es. 2:4)

"retfærdighed er bæltet om hans lænder, trofasthed bæltet om hans
hofter. Ulven skal bo sammen med lammet, panteren ligge sammen med
kiddet; kalv og ungløve græsser sammen, en lille dreng vogter dem. Koen
og bjørnen bliver venner, deres unger ligger sammen, og løven æder strå
som oksen. Spædbarnet leger ved slangens hule, det lille barn stikker
sin hånd ind i hugormens hul. Ingen volder ondt eller ødelæggelse på
hele mit hellige bjerg; for landet er fyldt med kundskab om Herren, som
vandet dækker havets bund. (11:5-9)

Samt:

"Han skal skifte ret mellem talrige folk, fælde dom blandt mægtige
folkeslag i det fjerne. De skal smede deres sværd om til plovjern og
deres spyd til vingårdsknive. Folk skal ikke løfte sværd mod folk, og
de skal ikke mere oplæres til krig. Men de skal sidde hver under sin
vinstok og sit figentræ, uden at nogen jager dem bort. Hærskarers Herre
selv har talt. (mik. 4:3-4)

Disse er blot nogle af de profetier, som Jesus ud over ikke at udfylde,
endda går imod:

Jesus fortæller: "Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på
jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet
for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor,
en svigerdatter og hendes svigermor, og en mand får sine husfolk til
fjender. Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd,
og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. Og
den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. Den,
der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv
på grund af mig, skal redde det." (matt. 10:34-39)

Ud over at være i direkte modsætning til flere af de betingelser, som
kendetegner Messias, ud over ikke at have udfyldt de ovennævnte
profetier, så mangler Jesus at udføre godt og vel et dusin profetier
for at kunne være en seriøs kandidat til titelen om Messias.

Der hævdes godt nok, at Jesus vil udføre "resten af arbejdet", når han
kommer igen. Men det bliver ikke fortalt i Tanach, at Messias skal lave
arbejdet halvt og komme igen senere og fuldføre det. Der fortælles
absolut ingenting om at kun nogle af de profetier, der tales om, skal
udfyles. Når Messias kommer, så kommer han, og så bliver profetien
opfyldt.

De 2000 års kristen tid har ikke ligefremt vist os nogen fred,
fordragelighed eller gudskærlighed. Guds eget folk (ifølge Tanach) har
endda forsøgt udrydet flere gange, og meget få kristne lande støtter
idéen om, at jøderne må få lov til at komme tilbage til Israel.

Mere end tusind år før den historiske Jesus' påståede fødsel blev der
allerede betegnet i Tanach:

"Gud er ikke et menneske, så han lyver, et menneskebarn, så han angrer.
Når han har sagt noget, gør han det; når han har lovet noget, lader han
det ske" (4.mos. 23:19)

Altså, så meget for Jesus' guddommelighed og treenigheden.

Stol ikke på stormænd, på mennesker, de kan ikke frelse. (mennesker
bliver naturligvis betegnet som: menneskesøn) (Salm. 146.3)

Kristendommen mener, at Jesus er messias. Det må de naturligvis gerne.
Men uanset hvor de har den idé fra, så er det ikke fra de hebraiske
skrifter. Den messias, der tales om i de kristne skrifter, er ikke den,
der tales om i de hebraiske skrifter.

Og hvis man går inde i treenighedens verden, så er det ej heller den
samme Gud, der tilbedes.(Cyril Malka)

(<http://www.nytestamente.org/tekst/Den_j%F8diske_messias>)
--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? => http://www.nytestamente.org

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:46

Cyril Malka skrev i

> Messias og Jesus
> ==============
> Hvis man nøjes med at gennemgå de hebraiske skrifter og deres
> forudsigelse af Messias, svarer denne person til Jesus?

Jep. I høj grad.

Fra : Patruljen

Dato : 26-10-11 02:27

On 24 Okt., 09:46, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Cyril Malka skrev inews:4ea3a79d$0$25929$426a74cc@news.free.fr

> Jep. I høj grad.

Det er sikkert derfor Bibelselskabet må fifle rundt med henved 1600
skriftsteder for at få deres dogmer til at stemme med de hebraiske
skrifter?

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:06

On Wed, 26 Oct 2011 01:26:44 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

>Det er sikkert derfor Bibelselskabet må fifle rundt med henved 1600
>skriftsteder for at få deres dogmer til at stemme med de hebraiske
>skrifter?

og hvor fifleri ikke kunne gøre det var tilskrivninger nødvendige
ifølge Bodil Ejernæs(teolog med tilknytning til DDB)

OG for en god ordens skyld Vidal

dokumentation ER tilvejebragt her i gruppen adskillige gange

Fra : P.N.

Dato : 24-10-11 16:39

"Cyril Malka" <malka@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> jødiske religion dengang som nu, og om der er sammenhæng mellem det
> altsammen. Altså kort sagt: Hvem er jødernes Messias?

Jeg tror at det er slået helt klik for Cyril hvis han han tror at nogen vil
lade sig omskære eller begynde at spise kosher. Iøvrigt har jeg svært ved at
se at jødedommen overhovedet har et budskab der er værd at lytte til. Hvad
skulle det være?.

Fra : KL

Dato : 24-10-11 16:56

"P.N." <245@get2net.dk> wrote in message news:j840qf$1s8$1@speranza.aioe.org...
> [...]
> at jødedommen overhovedet har et budskab der er værd at lytte til. Hvad skulle

det er i aller højeste grad værd art lytte til, og tage ved lære af dens
experimenter.
Hvis vi tager det kommunistiske experiment på globalt plan, det var et andet ord
for et jødedommen i praksis.

The rabbi Stephen Samuel Wise in New York said: (Emnet var bolshevikkerne og de
røde dødspatruljer)
"Some called it Communism, but I called it Judaism."
(Curtis B. Dall, "The Military Order of the World Wars", The Army-Navy Club,
Washington, 1973, p. 12.)

Fra : Lyrik

Dato : 25-10-11 01:32

Den 24/10/11 17.38, P.N. skrev:

> [...]
> se at jødedommen overhovedet har et budskab der er værd at lytte til. Hvad
Altså!..du har jo ikke hørt efter! Det vigtigste er IKKE at koge et kid
i dets moders mælk! Det afføder to køleskabe. Èt til kød og et til mælk,
for at indikere hvor LANGT man vil holde sig fra at overtræde dette
"uhyre vigtige bud" til det moderne menneske.

Det breder sig i verden, idet køleskab med dobbelte døre vinder mere og
mere frem!
Således er jødedommen et vigtigt bidrag til den moderne køleskabsindustri!

Yo!

Jens