AppStore: Hvor havner købte apps?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 16:25

Jeg har købt iPeng. Jeg troede så at jeg kunne finde det i "Overførsler"
(Downloads), men nej.

Det er til iPod. Pod'en er koblet til iMac'en. iTunes er startet og det
hele bliver havregrød. Jeg aner ikke om det er iPod'en eller iMac'en jeg
befinder mig på.

Altså: Nu har jeg købt og betalt. Hvor finder jeg så programmet og
hvordan installerer jeg det? Hvis jeg har gjort noget forkert, så det
ikke er blevet downloadet, er der så et sted jeg kan gå ind og hente det
(igen); jeg har jo betalt for det.

Jeg bruger naturligvis en masse tid på at google efter svar, men dels
bruger jeg sikkert forkerte søgeord og dels forstår jeg intet, absolut
/intet/, af de sider der bliver fundet. Det er sort tale, hvad enten de
er på dansk eller engelsk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 16:30

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> hvordan installerer jeg det? Hvis jeg har gjort noget forkert, så det
> ikke er blevet downloadet, er der så et sted jeg kan gå ind og hente

Du må lære at elske iTunes. Indtil da vil dit iLiv være dybt nederen.

I iTunes lig i programmer fanen efter alt hvad du har "købt" i App Store.

På fanebladet for din dims skal du vælge applikationer og få den
synkroniseret over.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 16:50

Den 21/10/11 17.25, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> bruger jeg sikkert forkerte søgeord og dels forstår jeg intet, absolut
> /intet/, af de sider der bliver fundet. Det er sort tale, hvad enten de

Forvirringen er total. Nu ved jeg end ikke hvor jeg har købt iPeng. Det
var vist i iTunes ... og hvad er det? Er det et program der ligger på
computeren, beregnet til at afspille musik, eller er det en rodebutik på
nettet, hvor man kan købe eBooks, musik og andet unyttigt.

Det vindue jeg kigger på hedder iTunes og midt på foroven er der det
lysegrønne rektangel med æblet i og det var der jeg købte et program,
som jeg nu ikke kan finde. Ligger det på iMac'en, iPod'en, i iTunes
eller et helt andet sted?

Nu kigger jeg så under programper på min iMac og finder Appstore. Når
jeg starter det og klikker på "Purchased" for oven i vinduet, kan jeg
kun se et andet program jeg købte til iMac'en for to uger siden.

Hvad er hvad? Hvad er forskellen på Appstore og iTunes m.h.t. til at
købe programmer og hvorfor kan det foregå begge steder? Hvorfor skal det
hele koges sammen til havregrød, så man ingen som helst kontrol har over
noget som helst? Øjjjjj, hvor jeg HADER iTunes!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-10-11 17:17

On 2011-10-21 15:49:40 +0000, Kurt Hansen said:

> Forvirringen er total.

Du har brug for m e g e t hjælp .. rigtigt m e g e t hjælp.

Tag kontakt til dem her, der kan du få hjælp for et symbolsk beløb og
fri kaffe.

http://www.macundervisning.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 17:29

Den 21/10/11 18.16, J.K.Arning skrev:

> Du har brug for m e g e t hjælp .. rigtigt m e g e t hjælp.
>
> Tag kontakt til dem her, der kan du få hjælp for et symbolsk beløb og
> fri kaffe.
>
> http://www.macundervisning.dk

Der er lidt langt til Fredericia

Jo, men det eneste jeg skal vide er: Hvor ligger mit købte program, så
jeg kan få det installeret på min iPod. Det vil jeg ikke køre så langt
efter og betale 750 kr. for

Jeg arbejder til tagligt 12-16 timer på min iMac. Så længe jeg holder
mig til at arbejde med det jeg skal leve af, går det fint, men så snart
jeg begynder at "lege" uden for de velkendte programmer, står jeg af.
Logik og brugervenlighed er meget subjektive begreber. For mig er iTunes
en byld i røven og OSX aldeles ustruktureret.

Og ja, jeg kender godt standardsvaret: Gå dog tilbage til PC og Windows,
men nu er det altså ikke lige det der er på programmet og jeg er
faktisk, i det store hele, glad for min iMac.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-10-11 17:43

On 2011-10-21 16:28:31 +0000, Kurt Hansen said:
> Der er lidt langt til Fredericia

Der findes lignede arrangementer andre steder i landet ..

> Jo, men det eneste jeg skal vide er: Hvor ligger mit købte program, så
> jeg kan få det installeret på min iPod. Det vil jeg ikke køre så langt
> efter og betale 750 kr. for

De har en Mac Cafe, den koster intet ..

> [...]
> Logik og brugervenlighed er meget subjektive begreber. For mig er
> iTunes en byld i røven og OSX aldeles ustruktureret.

Det er det jeg mener med at du har brug for meget hjælp .. du forstår
ikke hvordan en GUI er opbygget, forstod du det ville du kunne se den
røde tråd, derudover mangler du helt at fange hvordan hele universet
omkring OS X AppStore og IOS AppStore er skruet sammen.

Du behøver ikke iTunes på din Mac for at købe et program til din iPod.
Der er AppStore på din iPod, hent det der ..(jamen jeg har allerede
betalt for det på min Mac).. og du skal ikke betale igen, AppStore i
iTunes og AppStore på din iPod er den samme, så den ene ved at du har
købt og betalt på den anden.

Forøvrigt .. hvis OS X i sine øjne er ustruktureret burde du vitterligt
gå tilbage til Windows eller besøge nogle mennesker der kan lære dig at
bruge det værktøj du åbenbart tjener til dagen og vejen med. Hvis du
kan finde ud af at trykke på den røde knap når du skal trykke på den
røde knap er du helt ude og gynge med benene solidt plantet i skyerne
hvis den røde knap pludseligt ikke er hvor den røde knap burde være.

Det er dit levebrød .. gør dit blodtryk en tjeneste og lær at benytte det.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 18:02

Den 21/10/11 18.43, J.K.Arning skrev:

> Der findes lignede arrangementer andre steder i landet ..

> De har en Mac Cafe, den koster intet ..

Sorry, jeg var lidt for hurtig på staveplæaden. Jeg læste faktisk de
meste på siden senere

Måske skulle man stikke innom en dag?

> [...]
> røde tråd, derudover mangler du helt at fange hvordan hele universet
> omkring OS X AppStore og IOS AppStore er skruet sammen.

Det har du fuldstændig ret i.

> [...]
> betalt for det på min Mac).. og du skal ikke betale igen, AppStore i
> iTunes og AppStore på din iPod er den samme, så den ene ved at du har

fedt. Nyttig oplysning. Det prøver jeg.

> Forøvrigt .. hvis OS X i sine øjne er ustruktureret burde du vitterligt
> gå tilbage til Windows eller besøge nogle mennesker der kan lære dig at
> bruge det værktøj du åbenbart tjener til dagen og vejen med.

Det er ikke OS X der er mit levebrød. Det er Quark, Photoshop m.fl.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-11 23:17

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> lysegrønne rektangel med æblet i og det var der jeg købte et program,
> som jeg nu ikke kan finde. Ligger det på iMac'en, iPod'en, i iTunes

iTunes er et program, der ligger på din Mac. Det bruges især til at
organisere musik og programmer til iOS-enheder som iPhone, iPad og iPod
Touch. Via dette program kan du få adgant til iTunes Store, hvor man kan
købe musik og apps, som er programmer til iOS-enheder. iTunes store
indeholder en App Store, hvor programmerne købes. Man kan også købe
bøger, film osv.

> Nu kigger jeg så under programper på min iMac og finder Appstore. Når
> jeg starter det og klikker på "Purchased" for oven i vinduet, kan jeg
> kun se et andet program jeg købte til iMac'en for to uger siden.

Den App Store, der ligger som et program på din Mac, er til at købe
programmer til din Mac. Det er noget helt andet end programmer til en
iOS-enhed, da det bl.a. er to forskellige styresystemer, processorer
osv.

> [...]
> hele koges sammen til havregrød, så man ingen som helst kontrol har over
> noget som helst? Øjjjjj, hvor jeg HADER iTunes!!!

I stedet for at hade tingene, så vær nysgerrig og lær, hvordan de
fungerer. Du kan også, som J.K. Arning foreslår købe programmerne
direkte på din iPhone. Så behøver du ikke bruge iTunes. Det er dog ofte
nemmere at organisere programmer, musik osv. på iTunes og så
synkronisere med iPhone. Din Mac har trods alt noget større skærm, bedre
tastatur og bedre pegeredskaber end din iPhone. Men det er vel en
smagssag. Hvis du installere iOS 5 på din iPhone, kan den fungere helt
uden iTunes på computeren, og den kan også forbinde til iTunes på
computeren via wi-fi, så man ikke behøver sætte et USB-kabel i mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 04:05

Den 22/10/11 00.16, Henrik Münster skrev:

> iTunes er et program, der ligger på din Mac. Det bruges især [klip]

Tak for pædagogisk tålmodighed. Rart at få sat nogle af tingene sat på
plads.

> I stedet for at hade tingene, så vær nysgerrig [klip]

Jeg har organiseret min musik (16.000 filer) i et - for mig - logisk
hierarki med hvert "album" i hver sin mappe, uanset om der er
gæstesolister på et par af numrene (grrr...). Jeg ved (som regel)
præcist hvad jeg ønsker at høre og ved præcist hvor det befinder sig i
hierarkiet.

Min nysgerrig gælder selve musikken - ikke et altfortærende sort hul af
en system som vil bestemme hvordan /jeg/ skal gebærde mig og tænke.
Hemmeligheden bag Apples filosofi synes at være, at jeg netop /ikke/
skal tænke. Hvorvidt det er gjort ud fra overvejelser om segmentets
gennemsnitsintelligens, skal jeg lade være usagt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-11 07:53

On 2011-10-22 03:04:36 +0000, Kurt Hansen said:

> Hvorvidt det er gjort ud fra overvejelser om segmentets
> gennemsnitsintelligens, skal jeg lade være usagt.

Der er 2 mennesker i branchen der hver er ansvarlige for hver deres
system, Bill Gates med windows og Steve Jobs med OS X.

Bill Gates filosofi var lige fra starten af at alle mennekser er lidt
nørdede og elsker at rode med indstillinger, tweake/tilpasse og
forandre deres system.

Svete Jobs filosoft var den stik modsatte, mennesker er generelt ikke
nørder og ønsker ikke at bruge deres tid på indstillinger og
tilpasninger.

Disse 2 holdninger har hver især præget de 2 systemer, Windows og OS X
dybt, de er nærmest blevet synonym for de 2 verdener.

Når du instinktivt begynder at lede efter en fils placering så er det
meget tydeligt at du tænker windows, i windows var det ofte nødvendigt
at vide hvor en fil ligger, i OS X har du ofte intet at bruge den
information til.

For alle der elsker den windows verden bliver det formentligt en
interessant oplevelse på et tidspunkt at installere windows 8.

Og endeligt:

I mine øjne er man intelligent hvis man fokuserer på sin produktivitet
istedet for sit værktøj.

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-11 11:22

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> [...]
> meget tydeligt at du tænker windows, i windows var det ofte nødvendigt
> at vide hvor en fil ligger, i OS X har du ofte intet at bruge den

Hov, hov. Man placerer naturligvis sine dokumenter i ~/Documents, sin
brugerdokumentmappe.

Og her i et fornuftigt filhierarki. Hvordan ellers?

OS X er i øvrigt et BSD Unix system ... og går man ind i Terminal eller
X1 (begge findes i /Appliations/Utilities/) finder man dem hurtigt noget
mere nørdede end Windows nogensinde har været.

Men som Karl Marx da også sagde:

»Nerder aller Welt vereinigt euch!«
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-11 08:23

> [...]

> gæstesolister på et par af numrene (grrr...). Jeg ved (som regel)
> præcist hvad jeg ønsker at høre og ved præcist hvor det befinder sig i

Jeg kan godt huske, du havde en del problemer med det. Var det ikke
noget med, at du havde klassisk musik som var lidt sværere at rubricere
end moderne populærmusik. I princippet gør iTunes sådan set det, du
gerne vil have. Bare man vælger en albumkunstner, så gør det ikke noget,
at der er gæstesolister med. Og køber man musikken i iTunes Store på
nettet, så er det ordnet automatisk.

> [...]
> skal tænke. Hvorvidt det er gjort ud fra overvejelser om segmentets
> gennemsnitsintelligens, skal jeg lade være usagt.

Sådan set er det jo også Apples filosofi, at man skal hellige sig
musikken og ikke behøver tænke for meget over, hvordan musikken ligger
på computeren. Det skulle gerne ske automatisk. Men du er bestemt ikke
den eneste, der ikke bryder dig om iTunes, så det er nok et spørgsmål om
smag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-10-11 08:50

> [...]

> gæstesolister på et par af numrene (grrr...). Jeg ved (som regel)
> præcist hvad jeg ønsker at høre og ved præcist hvor det befinder sig i

Løsningen for dig må vel være at bruge Finder til å manøvrere dig i
hierarkiet og Quick Look (Kommando+y) til at avspille?

> [...]
> skal tænke. Hvorvidt det er gjort ud fra overvejelser om segmentets
> gennemsnitsintelligens, skal jeg lade være usagt.

Beklagelsevis kan jeg ikke skue det bagenforliggende intelligente i å
velge at organisere sin musikk på en slik banal måde. Hvorfor vil du så
have en statisk struktur? Hvorfor ikke bruge en database, samt
ID-tagger, hvor du kan velge sorteringskriterier og få resultatet
presentert på sekundet?

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 10:47

Den 22/10/11 09.50, Øyvind Rise skrev:

> Løsningen for dig må vel være at bruge Finder til å manøvrere dig i
> hierarkiet og Quick Look (Kommando+y) til at avspille?

Nej, for så skal musikken jo betjenes på iMac'en på kontoret og det vil
jeg ikke. Squeezeboxen står i det tilstådende køkken-/allrum og iPod'en
skal tjene som musikvælger.

> [...]
> have en statisk struktur? Hvorfor ikke bruge en database, samt
> ID-tagger, hvor du kan velge sorteringskriterier og få resultatet

Det lyder lidt langhåret og ikke som noget standardprogrammel?

Jamen jo, måske. Når jeg skal vælge musik gør jeg det som regel ud fra
en hierarkisk tankegang: Hvem vil jeg høre og hvad af ham vil jeg høre.
Andre gange vælger jeg en kunstner, f.eks. David Oistrakh, der spiller
violinværker af forskellige komponister og atter andre gange vil jeg
bare lade en mixet spilleliste køre med stille og rolig klavermusik.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 10:51

> [...]

> Nej, for så skal musikken jo betjenes på iMac'en på kontoret og det vil
> jeg ikke. Squeezeboxen står i det tilstådende køkken-/allrum og iPod'en

Jeg siger det igen .. du kan bede iTunes om at lade din musik være hvor
den er, men stadig bruge iTunes til at afspille, synce etc.

Det er ikke helt så smart og du skal manualt holde styr på dine filer,
men det er en mulighed.

> Det lyder lidt langhåret og ikke som noget standardprogrammel?

Det hedder iTunes ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 11:31

Den 22/10/11 11.50, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> den er, men stadig bruge iTunes til at afspille, synce etc.
>
> Det er ikke helt så smart og du skal manualt holde styr på dine filer,

Nu dæmrer det ... gaaaanske langsomt. Der er noget med at man kan
importere musikfiler i iTunes UDEN at den konverterer til Mac-format og
uden at putte dem ned i et sort hul, hvor fra intet slipper levende ud.

Men hvordan faen får jeg iTunes til at importere de musikfiler der
ligger på USB-harddisken, som et plugget direkte i Squeezeboxen? Den kan
jo ikke tilgåes via netværket, eller an den?

Hvis jeg unplugger den og kobler den til iMac'en og lade iTunes guffe
der fra, bliver den vel bare forvirret, når jeg rykker stikket ud og
flytter HD'en? Ja, hvad ved jeg

> Det hedder iTunes ...

JEEEsus Christ (med rullende og himmelvendte øjne). Det er da muligt du
har ret, men det forstår jeg ikke et klap af.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 12:50

> [...]

> ligger på USB-harddisken, som et plugget direkte i Squeezeboxen? Den kan
> jo ikke tilgåes via netværket, eller an den?

Nej, så vil di jo styre dit musik via Squeezeboxen ... færdigt arbejde ?

> JEEEsus Christ (med rullende og himmelvendte øjne). Det er da muligt du
> har ret, men det forstår jeg ikke et klap af.

Jeg tror du skal tage en dyb indånding, tage manualen og starte fra side
1 ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 12:54

Den 22/10/11 13.50, Thomas von Hassel skrev:

> Jeg tror du skal tage en dyb indånding, tage manualen og starte fra side
> 1 ...

Manualen til hvad? Squeezeboxen, iPod'en, iTunes ...

Min erfaring med manualer er, at de giver en generel indføring, set med
producentens briller. De indeholder /aldrig/ svar på de problemer /jeg/ har.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 13:20

> [...]

> producentens briller. De indeholder /aldrig/ svar på de problemer /jeg/ har.

Måske giver de ikke svar på alle dine problemer .. men de giver dig en
platform så du selv kan løse dem. Eller stille de rigtige spørgsmål

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-10-11 09:34

On 22-10-2011 13:53, Kurt Hansen wrote:

> Manualen til hvad? Squeezeboxen, iPod'en, iTunes ...

Her ligger jo den reelle årsag til dine "problemer" - som faktisk er
temmelig selvforskyldte )
Du vil benytte to forskellige musikhåndteringssystemer (iTunes og
Squeezebox) til at benytte din musik.
De gør det på hver deres måde:
iTunes skjuler filplaceringer og strukturer som udgangspunkt, da det er
irrelevant.
Squeezebox lever og ånder for/af filplaceringer/strukturer.

Derfor modarbejder de hinanden og giver en masse bøvl.

Som foreslået mange gange, så kan du gemme musikken på din eksterne HD,
hvor Squeezeboxen kan finde rundt i dem og når du importerer dem i
iTunes, skal du ikke lade iTunes organisere filerne.

mvh
Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-11 17:20

Hej,

> Nu dæmrer det ... gaaaanske langsomt. Der er noget med at man kan
> importere musikfiler i iTunes UDEN at den konverterer til Mac-format og
> uden at putte dem ned i et sort hul, hvor fra intet slipper levende ud.

iTunes konverterer altså ikke din musik til "Mac-format", når du lægger
dem ind i programmet. Det er noget, du har misforstået.

Tråden bærer lidt præg af, at du går til hurtige konklusioner uden at
sætte dig ind i tingene.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 19:05

Den 22/10/11 18.20, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> iTunes konverterer altså ikke din musik til "Mac-format", når du lægger
> dem ind i programmet. Det er noget, du har misforstået.

SååÅÅ? Ja, så har jeg misforstået noget, men jeg får jo gentagne gange
at vide, at det skal jeg ikke bekymre mig om og hvor iTunes gør af
filerne, som jeg imorterer, skal jeg ligeledes ikke bekymre mig om. Det
har jeg ikke brug for at vide.

Jamen fint nok. Hvis jeg importerer en række MP3-filer fra min PV via
LAN, så mener du altså at de ligger som jomfruelige MP3'er på min iMac
og at iTunes bare har slikket lidt på dem, indekseret dem o.s.v.? Jamen
det er jo fint. Kan du fortælle mig hvor jeg kan finde dem?

> Tråden bærer lidt præg af, at du går til hurtige konklusioner uden at
> sætte dig ind i tingene.

Det er jeg ikke for stolt til at indrømme. Der er en ikke ringe grad af
psykologi i det her. I alle de år jeg har haft med computere at gøre,
har jeg aldrig haft behov for at læse en manual. Fremad, bondemand, med
hovedet under armen. Photoshop, Illustrator, Quark Express, Excel ...
you name them. Jeg flyver på dem med krum hals og det har aldrig taget
mig mere end 5 minutter at finde ud af at gøre det jeg havde brug for og
så kommer resten efterhånden som behovene opstår.

Det sårer min stolthed at gå fuldstændig i sort over for iTunes og
erkende, at /det/ fatter jeg bare ikke en meter af.

Hvis (ikke når) jeg kigger tilbage på min tid i dette forum, har du helt
sikkert ret i din betragtning, men som jeg tidligere har bemærket: Sådan
er jeg bare. Jeg er utålmodig og min lunte er kort
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-11 22:11

Hej,

> SååÅÅ?

Ja.

> Ja, så har jeg misforstået noget, men jeg får jo gentagne gange
> at vide, at det skal jeg ikke bekymre mig om og hvor iTunes gør af

Folk vil nok beskytte dig mod dig selv.

> Jamen fint nok. Hvis jeg importerer en række MP3-filer fra min PV via
> LAN, så mener du altså at de ligger som jomfruelige MP3'er på min iMac

Ja, det var jo det, jeg skrev.

> og at iTunes bare har slikket lidt på dem, indekseret dem o.s.v.? Jamen
> det er jo fint. Kan du fortælle mig hvor jeg kan finde dem?

Det ligger i dit iTunes musikbibliotek. Placeringen af det har du
mulighed for selv at vælge, så hvis du har ændret placeringen, kan jeg
ikke sige dig det - så skal du selv slå det op.

Som standard kan du trykke på mappen "Music" i dit hjemmebibliotek og så
trykke på "iTunes" og så "iTunes Music".

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-10-11 09:20

Den 22.10.11 12:30, skrev Kurt Hansen:

> Nu dæmrer det ... gaaaanske langsomt. Der er noget med at man kan
> importere musikfiler i iTunes UDEN at den konverterer til Mac-format og
> uden at putte dem ned i et sort hul, hvor fra intet slipper levende ud.

Det er ikke noe som heter Mac-format på musikken. AAC er et format som
duger både på Mac og PC. Apple Lossless er muligens en
Apple-oppfinnelse, men kan også spilles på PC med iTunes.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 17:48

> [...]
> hvordan installerer jeg det? Hvis jeg har gjort noget forkert, så det
> ikke er blevet downloadet, er der så et sted jeg kan gå ind og hente det

Det faldt mig ind at søge efter "iPeng" på hele maskinen (iMac'en) og
sandelig ...

Dybt nede i hierarkiet ligger "iPengHD 1.2.2.ipa" i mappen
/Users/kh/Music/iTunes/iTunes Media/Mobile Applications

Ja, undskyld mig, men hvor skulle jeg vide det fra? Da jeg købte
programmet fik jeg ikke noget at vide om hvor det blev gemt.

Javel så, nu har jeg så en ipa-fil, som jeg skal have installeret i
iPod'en. Jeg har allerede søgt en del, men nu har jeg da i det mindste
"ipa" jeg kan føje til søgestrengen i Google.

Om jeg finder noget jeg forstår, er nok tvivlsomt, så er der nogen er er
friske på dette tidspunkt af døgnet, er jeg modtagelig for fifs.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-10-11 18:01

On 2011-10-21 16:48:26 +0000, Kurt Hansen said:
> [...]
>
> Ja, undskyld mig, men hvor skulle jeg vide det fra? Da jeg købte
> programmet fik jeg ikke noget at vide om hvor det blev gemt.

Det skriger bare windows .. du skal ikke bruge den sti til noget som
helst .. det er derfor du ikke får det oplyst.

> Om jeg finder noget jeg forstår, er nok tvivlsomt, så er der nogen er
> er friske på dette tidspunkt af døgnet, er jeg modtagelig for fifs.

Jeg gentager lige mig selv:

[...]

Med andre ord .. tag din iPod i hånden, tjek at den er tilslutter det
trådløse netværk, åben App Store. Søg på iPeng, "køb" det, du vil blive
oplyst at du allerede har købt det, sig tak og installer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 19:24

Den 21/10/11 19.00, J.K.Arning skrev:

> Med andre ord .. tag din iPod i hånden, tjek at den er tilslutter det
> trådløse netværk, åben App Store. Søg på iPeng, "køb" det, du vil blive
> oplyst at du allerede har købt det, sig tak og installer.

Jeg fik ingen besked om at jeg allerede havde købt det på en anden
maskine. Jeg skulle bekræfte mine krditoplysninger, hvilket jeg gjorde
og trykkede på køb. Boink, så røg jeg ud i rodebutikken igen.

Ok, nu lå programmet så på iPod'en og jeg skal hilse at sige, at det
virker som håbet og forventet.

Nu skal det så blive interessanr at se om mit VISA-kort bliver bon'et to
gange

Nå, hva' fa'en ... 59 kroner. Til gengæld sparede jeg 750 kr. + en
tankfuld benzin for at køre til Fredericia

Det kan godt være, at jeg i min ophidselse lyder lidt som en sur gammel
mand. Det er jeg nu ikke og jeg er glad for den hjælp jeg har fået. Uden
den var jeg jo aldrig kommet videre.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-11 07:43

On 2011-10-21 18:23:40 +0000, Kurt Hansen said:

> Nå, hva' fa'en ... 59 kroner. Til gengæld sparede jeg 750 kr. + en
> tankfuld benzin for at køre til Fredericia

Du har kun et apple ID ikke?
Dine køb knyttes til dit Apple ID og du kan ikke, gentager, ikke komme
til at betale for samme App 2 gange på samme apple ID.

Du modtager en mail (kvittering) for dit køb, mailen kommer typisk
dagen efter købet, måske et par dage senere og der vil du kunne se om
du er opkrævet 2 gange for samme App.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 07:52

Den 22/10/11 08.43, J.K.Arning skrev:

> Du har kun et apple ID ikke?

Jo.

> [...]
>
> Du modtager en mail (kvittering) for dit køb, mailen kommer typisk dagen
> efter købet, måske et par dage senere og der vil du kunne se om du er

Det har jeg ikke fået og det fik jeg heller ikke fra AppStore, da jeg
købte et stregkodeprogram for et par uger siden. Lidt ærgerligt, for ham
der egentlig skulle betale det, vil jo gerne have en kvittering/faktura.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-11 08:00

On 2011-10-22 06:51:55 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> købte et stregkodeprogram for et par uger siden. Lidt ærgerligt, for
> ham der egentlig skulle betale det, vil jo gerne have en

Du kan se her: http://support.apple.com/kb/HT2727 hvordan du finder en
oversigt over dine indkøb.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 11:25

Den 22/10/11 09.00, J.K.Arning skrev:

> Du kan se her: http://support.apple.com/kb/HT2727 hvordan du finder en
> oversigt over dine indkøb.

Så vidt jeg kan se, er jeg blevet bon'et for to x 59 kr.?

http://www.danacordbutik.dk/purchase_history.png
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-11 12:12

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Så vidt jeg kan se, er jeg blevet bon'et for to x 59 kr.?
>
> http://www.danacordbutik.dk/purchase_history.png

Du har åbenbart købt en speciel version for iPad, som du ikke kan bruge
til noget.

Normalt betaler man kun en gang for en universel app, men denne udvikler
har valgt en anden tilgang.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 12:51

Den 22/10/11 13.12, Niels Jørgen Kruse skrev:

> Du har åbenbart købt en speciel version for iPad, som du ikke kan bruge
> til noget.

Javel ja, det hele var meget forvirrende. Noget var på dansk og noget
var på engelsk. Nogle steder stod der, at man skille betale ekstra for
at få en afspiller med - andre steder stod der, at den nye version nu
indeholdt en afspiller. Jeg er sikkert ikke den eneste der er kommet til
at klikke på noget forkert.

> Normalt betaler man kun en gang for en universel app, men denne udvikler
> har valgt en anden tilgang.

Forleden fik jeg gå-briller hos Louis Nielsen - på trods af mange
advarsler i familien og omgangskredsen. Det viste sig da også, at deres
discountbriller ikke kunne bruges til noget som helst.

Jeg trækker på skulderen og har sådan set mest ondt af sådanne stakler,
der har set det som en indbringende forretning af snyde sagesløse.

Oh well, op i røven med iPeng-firmaet. Der handler jeg så bare /ikke/ mere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-10-11 13:07

On 2011-10-22 10:25:04 +0000, Kurt Hansen said:

> Så vidt jeg kan se, er jeg blevet bon'et for to x 59 kr.?
>
> http://www.danacordbutik.dk/purchase_history.png

Hvis nu du klikker "Report a problem", så skriver du at du har købt en
forkert version, og gerne vil have pengene tilbage.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 13:20

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Hvis nu du klikker "Report a problem", så skriver du at du har købt en
> forkert version, og gerne vil have pengene tilbage.

hvilket faktisk for det meste bare giver dig pengene tilbage, no
questions asked ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 13:20

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> http://www.danacordbutik.dk/purchase_history.png

Det ene er selv app'et .. det andet er "in app purchase" af ekstra
funktionalitet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-11 18:01

Den 21/10/11 18.48, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Om jeg finder noget jeg forstår, er nok tvivlsomt, så er der nogen er er
> friske på dette tidspunkt af døgnet, er jeg modtagelig for fifs.

Du tænker tilsyneladende alt for meget i filer, placeringer osv. iTunes
ved hvor *ipa filerne er, så behøver du ikke at bekymre dig om det.

1. Start iTunes på din Mac.
2. Sæt iPod'en til.
3. Synkroniser programmerne, hvis ikke den gør det selv. Automatisk
synkronisering kan slås fra og til.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 18:47

> [...]

> Om jeg finder noget jeg forstår, er nok tvivlsomt, så er der nogen er er
> friske på dette tidspunkt af døgnet, er jeg modtagelig for fifs.

Du gør det hele meget mere besværligt for dig selv. Hvis iTunes ikke har
programmet under "Apps" kan du trække det derover igen. Sit din iEnhed
til, vælg hvad du vil synkronisere, boom ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 19:37

> [...]

> Dybt nede i hierarkiet ligger "iPengHD 1.2.2.ipa" i mappen
> /Users/kh/Music/iTunes/iTunes Media/Mobile Applications

Du gør det helt helt helt forkert.

iTunes er det eneste du skal bruge.

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-10-11 20:19

On 2011-10-21 18:36:43 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111021 said:

> iTunes er det eneste du skal bruge.

Sludder, App Store på iPod`en er det eneste han skal bruge.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 20:51

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> writes:

> Sludder, App Store på iPod`en er det eneste han skal bruge.

Muligvis, muligvis ikke. Nu er den jo købt på Mac'en og det vil nok
give mindst bøvl at få dén i mål.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 23:46

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> smagssag. Hvis du installere iOS 5 på din iPhone, kan den fungere helt

Det var en 2G - det er vist nyeste iOS der ligger på.

Fra : Langgaard

Dato : 22-10-11 01:41

On 21 Okt., 19:00, J.K.Arning <jesper.arn...@gmail.com> wrote:

> Med andre ord .. tag din iPod i hånden, tjek at den er tilslutter det
> trådløse netværk, åben App Store. Søg på iPeng, "køb" det, du vil blive
> oplyst at du allerede har købt det, sig tak og installer.

Ja, hvis der er tale om at der er den samme konto på de to maskiner,
det er i dette tilfælde ikke en selvfølge

--
Langgaard

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-11 08:54

On 2011-10-22 07:41:00 +0000, Langgaard said:

> Ja, hvis der er tale om at der er den samme konto på de to maskiner,
> det er i dette tilfælde ikke en selvfølge

Intet er en selvfølge men nogle ting er indlysende, køber du ind med
din kones dankort bør det ikke komme bag på dig at pengene trækkes på
hendes konto.

Eller?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-11 18:22

> [...]

> /ikke/ skal tænke. Hvorvidt det er gjort ud fra overvejelser om
> segmentets gennemsnitsintelligens, skal jeg lade være usagt.

iTunes kateroriserer ikke efter filnavne, men efter de metadata der er
indlejret i filerne. Det lyder ikke som om du har tilrettet metatags da
du organiserede.

Måske er der nogen der kender et værktøj der kan fikse problemt?

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 24-10-11 11:20

> [...]
> bruger jeg sikkert forkerte søgeord og dels forstår jeg intet, absolut
> /intet/, af de sider der bliver fundet. Det er sort tale, hvad enten de

Mener du hvor filen havner, fysisk eller stien til den? Er ikke sikker på
hvad du mener....
H.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-11 07:06

Den 24/10/11 12.20, Henrik skrev:

> Mener du hvor filen havner, fysisk eller stien til den? Er ikke sikker på
> hvad du mener....

Det første af de 10 iBud: Hvor filen rent fysisk befinder sig, skal du
overhovedet ikke bekymre dig om

Jeg kan ikke lige huske hvor i den lange tråd problemet blev løst og
hvordan, men det blev løst.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-11 08:49

> [...]

> ikke sikker på > hvad du mener....
>
> Det første af de 10 iBud: Hvor filen rent fysisk befinder sig, skal du

du kan ændre "skal" til "behøver du"

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-10-11 22:15

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> writes:

> [...]
> Squeezebox lever og ånder for/af filplaceringer/strukturer.
>
> Derfor modarbejder de hinanden og giver en masse bøvl.

Er du helt sikker på, at dette også er tilfældet i version 7.x af
slimserver til Mac? Jeg har flyttet min over til Linux, men jeg fik
indtryk af, at slimserveren synkroniserede med iTunes, forstået på den
måde, at den tog filer, playlists osv. fra iTunes Library.xml filen, og
dermed også fangede opdateringer og ændringer i iTunes.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-11 16:35

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hov, hov. Man placerer naturligvis sine dokumenter i ~/Documents, sin
> brugerdokumentmappe.
>
> Og her i et fornuftigt filhierarki. Hvordan ellers?

Problemet med "fornuftigt filhierarki" er at det der giver mening for
dig på et tidspunkt ikke nødvendigvis giver mening på et andet, endsige
for andre.

Google har fundet noget der duer. En stor spand og så kan man sætte
etiketter på de vigtigste ting, og søge på tværs af det hele. GMail er
en fantastisk ting.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-11 06:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111118 <nospam0002+20111118@gmail.com> wrote:

> Problemet med "fornuftigt filhierarki" er at det der giver mening for
> dig på et tidspunkt ikke nødvendigvis giver mening på et andet, endsige
> for andre.

Så må man søge; jeg har dog endnu til gode at støde ind i noget, der
ikke passer ind i hierarkiet.

> Google har fundet noget der duer. En stor spand og så kan man sætte
> etiketter på de vigtigste ting, og søge på tværs af det hele. GMail er
> en fantastisk ting.

Office; jeg har dog endnu ikke fundet den brugbar.

GMail har jeg installeret, men bruger den ikke. Jeg nøjes med iCloud og
Exchange.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 13:18

> Så må man søge; jeg har dog endnu til gode at støde ind i noget, der
> ikke passer ind i hierarkiet.

Det er lige dét der er så smart med Googles system. Man skriver et par
nøgleord fra det man vil finde og vupti.

> Office; jeg har dog endnu ikke fundet den brugbar.

Tags er kun nødvendigt i specielle tilfælde. Det er søgemekanismen der
er guldet.

> GMail har jeg installeret, men bruger den ikke. Jeg nøjes med iCloud og
> Exchange.

Smag og behag. Jeg håber Apple Mail er behageligere at bruge end
Outlook op mod Exchange.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-11 08:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111119 <nospam0002+20111119@gmail.com> wrote:

> Det er lige dét der er så smart med Googles system. Man skriver et par
> nøgleord fra det man vil finde og vupti.

Du bruger altså Google sky til dokumenter?

> Tags er kun nødvendigt i specielle tilfælde. Det er søgemekanismen der
> er guldet.

Som jeg så kun bruger i forbindelse med DevonThink. Hvor jeg dog også
gør brug af at jeg kan lægge links til bestemte dokumenter i forskellige
mapper.

> Smag og behag. Jeg håber Apple Mail er behageligere at bruge end
> Outlook op mod Exchange.

Outlook fungerer jo kun som den skal under Windows. Det er jo derfor en
del Mac-brugere kører med Office 2010 under VMWare ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-11-11 23:41

Den 21/11/11 08.39, Per Rønne skrev:
> Outlook fungerer jo kun som den skal under Windows. Det er jo derfor en
> del Mac-brugere kører med Office 2010 under VMWare ...

Næ, det er bare fordi de ikke kan finde ud af at købe MAC udgaven af MS
Office, hvis de absolut er afhængige af det skidt.. Jeg kører selv op
mod exchange med OS X mail, uden problemer...

Med mindre, naturligvis, at der er problemer med Mac udgaven af Office,
som jeg ikke er stødt på.

- Chano Andersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 06:30

Den 22/11/11 23.40, Chano Andersen skrev:

> [...]
> mod exchange med OS X mail, uden problemer...
>
> Med mindre, naturligvis, at der er problemer med Mac udgaven af Office,

Det er der, kan jeg hilse at sige. Det er velkendt, at især Excel i
Mac-udgaven er ekstremt langsom. Jeg står faktisk i begreb med at
installere Windows + Office virtuelt på Mac'en af samme grund.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-11-11 10:31

> [...]

> Mac-udgaven er ekstremt langsom. Jeg står faktisk i begreb med at
> installere Windows + Office virtuelt på Mac'en af samme grund.

Det er ikke mye retfærdighed i at når Microsoft laver en dårlig
Mac-versjon av Excel, så belønner du de med at flytte tilbage til MS
Windows

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-11-11 16:13

> Du bruger altså Google sky til dokumenter?

Nej. Jeg bruger GMail til mail.

> Outlook fungerer jo kun som den skal under Windows. Det er jo derfor en
> del Mac-brugere kører med Office 2010 under VMWare ...

Selvpineriet vil ingen ende tage :(

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-11 08:19

> [...]

> Mac-udgaven er ekstremt langsom. Jeg står faktisk i begreb med at
> installere Windows + Office virtuelt på Mac'en af samme grund.

Du vil ikke bare køre Remote Desktop til din eksisterende PC med Outlook?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 08:31

Den 23/11/11 08.18, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111123 skrev:

> Du vil ikke bare køre Remote Desktop til din eksisterende PC med Outlook?

Der er kun een ting i denne verden jeg /ikke/ vil og det er at bruge
iTunes ... nå ja og så spise ormetærte.

Nu si'r du godt nok "remote desktop" .... mjoeh, hvorfor ikke? Det med
Outlook må være en smutter. Hvad skulle der have stået i stedet for?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-11 19:12

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Der er kun een ting i denne verden jeg /ikke/ vil og det er at bruge
> iTunes ... nå ja og så spise ormetærte.

Det er to ting.

Du bliver en gammel træt mand med din iTunes holdning og Apple-ting.
Dig om det - du må jo kunne lide bøvlet.

> Nu si'r du godt nok "remote desktop" .... mjoeh, hvorfor ikke? Det med
> Outlook må være en smutter. Hvad skulle der have stået i stedet for?

Jeg går da ud fra at du kommenterer på en tråd om Outlook fordi det er
det du ønsker at snakke om?