MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvordan oprydning på Windows Vista's HardD~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 20-10-11 11:16

Heysan NG,

For noget tid siden var jeg så heldig at finde en bærbar computer,
som nogen havde smidt ud i den tro, at den var defekt.

Jeg gav den derefter til en af mine nevøer, men uheldigvis opdagede
jeg, at de gamle kontier - ja, de blev godt nok slettet, men pladsen
var fortsat IKKE frigivet på HardDisken, så nu er den fyldt op med
ligegyldige ting, og dét er jo ikke så smart!!!

Hvordan kan det slettes ?

(I de gamle operativ-systemer W2K og XP har man - som administrator -
tilladelse til at slette, men det har man åbenbart ikke umiddelbart på Vista,
som jeg af "uforklarlige" grunde er kommet til at hade som pest.)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 13500 news:4e90ce37$0$281$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13567

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-10-11 13:03

En formatering vil slette det hele.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 20-10-11 22:03

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse news:kd30a75cb2revht23id4e479jld9dfbldq@4ax.com...
> En formatering vil slette det hele.

Ja! Det er jo lige dét, der skal undgås!

Og uheldigvis er BIOS'en indrettet så åndssvagt (med sikkerhedsforanstaltninger,
som har til formål af beskytte hver enkelt bruger-konti mod fx. hackere),
som gør det umuligt for mig at ta' sikkerhedskopier af partitionerne (i form af
image-billeder), som man jo så ellers kan øve sig på (når/hvis noget går galt) ...

Jeg hader ikke at ku' få lov til at være 'herre i eget hus'! Godt Vista nu er yt!

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13572

Fra : Leif Neland

Dato : 21-10-11 12:00

Kall, Mogens wrote:
> "Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
>
> Ja! Det er jo lige dét, der skal undgås!

Det er dog det bedste. Er der ikke en gendannelsespartition, så du kan
installere derfra?

Du risikerer, at det er PET, der har lagt maskinen hvor du kunne finde den,
så de lettere kan spionere på dig

Så længe der er en licensmærkat på, kan du lovligt benytte enhver
windows-installationsdisk af samme type til at geninstallere.
Så er du fri for hvad de forrige ejere måtte have installeret af snask,
virus og børneporno på maskinen.

Leif

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-10-11 15:44

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse news:4ea150ca$0$285$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er dog det bedste. ...

Ja, absolut. En formattering destruerer alt, både vira, trojanske heste osv.!

> ... Er der ikke en gendannelsespartition, så du kan
> installere derfra?

Nej! Og det er desværre dét, der er problemet ...

> Du risikerer, at det er PET, der har lagt maskinen hvor du kunne finde den,
> så de lettere kan spionere på dig

Har du flere konspirationsteorier ? ...

> Så længe der er en licensmærkat på, kan du lovligt benytte enhver
> windows-installationsdisk af samme type til at geninstallere.

Dette licensmærkat haves ...

Og hvis det virkede på XP-operativsystem, så foretrak jeg altså dette.

> Så er du fri for hvad de forrige ejere måtte have installeret af snask,
> virus og børneporno på maskinen.
>
> Leif

Det hænder ofte, at jeg må hjælpe andre mennesker, når der opstår
problemer med deres computere, og hvad de har af skidt og ragelse
er ikke så lidt!

Og denne min nevø er nærmest blevet "ekspert" i at få installeret alt mulig
*andet* end de spil, som han lokkes til på internettet at installere ...

Så ...

Jeg er MEGET stor tilhænger af formattering af *alle* partitioner og
geninstallering fra et image-billede af operativsystemet ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13591

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-10-11 14:04

BIOS har intet med Vista at gøre. Hvis det du mener er at der er sat
et BIOS Password kan du forsøge at fjerne batteriet på motherboardet
et øjeblik og se om det bliver nulstillet.
Mener du at indholdet er krypteret vil det ikke forhindre at du laver
et image.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Thu, 20 Oct 2011 23:03:10 +0200, "Kall, Mogens"

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-10-11 15:56

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse news:uq92a7hmi2fugttuuoc393mi47vaim9d54@4ax.com

> BIOS har intet med Vista at gøre. ...

Dét er jeg jo selvfølgelig fuldstændig med på, men ...

BIOS'en *bestemmer* HVORDAN HD'erne skal indlæses, og dermed
opstår problemerne, at jeg ikke kan få tilladelse til at lave kopier af
partitionerne.

Og dermed kan jeg så heller ikke eksperimentere (hvor der jo så kan
opstå *ugenoprettelige*), og så bliver jeg TVUNGET til at følge
Microsoft reglen om dit og dat ...

> ... Hvis det du mener er at der er sat
> et BIOS Password kan du forsøge at fjerne batteriet på motherboardet
> et øjeblik og se om det bliver nulstillet.

Jo tak. Den er jeg helt med på.

Der er IKKE installeret BIOS Password på computeren, fordi ...

Jeg startede med at hive HD'en ud og indsætte en anden, og denne kan så
heller ej aflæses, når først der oprettes en partition (+ evt. et operativ-system)

Jeg kan således IKKE få direkte adgang til HD'en, når jeg piller den ud og
forsøger at aflæse den i en anden computer.

Derimod kan den godt aflæses, når jeg kobler den ind på en anden computer
som et USB-HD-drev ( men så er der en hel masse *begrænsninger* for, hvad
jeg kan foretage mig, fordi jeg heri anvender et Microsoft-operativsystem som
OS til aflæsning).

Ergo må BIOS'en foretage en-eller-anden form for *kryptering* af drevet.

Anden forklaring kan jeg i hvert fald ikke finde!

> Mener du at indholdet er krypteret vil det ikke forhindre at du laver
> et image.

Æhhh ...

Når jeg på sædvanlig vis skal undersøge en HD, så afbryder jeg alting, og anvender
opstart fra en DOS-diskette.

Men HD'en vil ikke dette!

Jeg skal måske lige tilføre, at Vista-computeren er på 64-bit, men dette BURDE
vil ikke påvirke aflæsningen af en HD, da den - som sagt - godt kan aflæses via
USB-opkobling.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13592

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-11 00:05

Det lyder nu mere som om det er en almindelig NTFS formateret
harddisk, et ikke MS system kan ikke forventes at kunne læse den
direkte. Nogen kan dog.
Hvilke problemer oplever du ved at læse den fra et USB interface?
Du må være mere specifik med hvad du gør, hvad der sker, hvilket host
OS du bruger og hvilket program du anvender til at lave et image.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Fri, 21 Oct 2011 16:55:58 +0200, "Kall, Mogens"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-11 20:13

> [...]

> tilladelse til at slette, men det har man åbenbart ikke umiddelbart på Vista,
> som jeg af "uforklarlige" grunde er kommet til at hade som pest.)

Har du enabled den skjulte Administrator konto i Vista? Hvis ikke, så
Google: enabling administrator account in windows vista.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 20-10-11 22:11

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:1k9gg5w.z66el2u4ug00N%hlexa@hotmail.com...

> Har du enabled den skjulte Administrator konto i Vista? Hvis ikke, så
> Google: enabling administrator account in windows vista.

Hej Axel,

Æh ...

Da jeg fandt computeren, ku' jeg slet ikke komme ind i den, men så spurgte
jeg på nettet om *hvordan*, jeg ku' TILTVINGE mig adgang (i form af et
hacker-program, der ku' knække password-ordene).

De 2 konti, der så var på operativsystemet, ku' jeg så få adgang til, og på den
måde ku' jeg så oprette en helt ny administrator-konti.

Så svaret må være 'ja', ved mindre der ligefrem findes *hele* typer
administratorer (lidt skjulte/meget skjulte/helt skjulte) ?

Men også her, er der noget, som virker gak-gak, fordi jeg kan IKKE få 100%
herredømme over internet-adgangen.

Operativ-systemet vil således først gi' mig (og andre oprettede konti'er) adgang
gennem et filter i Windows...-et-eller-andet-...Live.
(Har desværre ikke computeren lige her ved hånden)

Også dette "sikkerhedssystem" ville jeg meget gerne udrydde!

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13573

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-11 06:35

Kall, Mogens skrev den 20-10-2011:
> Så svaret må være 'ja', ved mindre der ligefrem findes *hele* typer
> administratorer (lidt skjulte/meget skjulte/helt skjulte) ?

Det gør der vel også. Jeg kender ike meget til Vista, men meget er som
Win 7 og her kaldes det ofte Superadministrator.

Lav et par CMD filer, Højreklik på Superadmin_OFF.cmd og kør som
Administrator.
Log af og log ind på den nye Administrator konto.
Når du er færdig logger du af og ind på den normale brugerkonto og
kører Superadmin_OFF.cmd som Administrator

Superadmin_ON.cmd
@ECHO OFF
ECHO.
ECHO.
Net user administrator /active:yes
ECHO.
ECHO.
Pause

Superadmin_OFF.cmd
@ECHO OFF
ECHO.
ECHO.
Net user administrator /active:no
ECHO.
ECHO.
Pause

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-10-11 15:35

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:mn.a9c67dbad411c0da.86300@get2net.dk...

> [...]
> Når du er færdig logger du af og ind på den normale brugerkonto og
> kører Superadmin_OFF.cmd som Administrator

I morgen skal jeg pille i min nevøs computer, og så vil jeg forsøge dine råd.

Tak for dem ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13590

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-11 19:53

Kall, Mogens skrev den 21-10-2011:
> I morgen skal jeg pille i min nevøs computer, og så vil jeg forsøge dine
> råd.

En Ubunto CD kan sikkert også det du vil.

Som flere nævner er det bedre med en frisk installation.

Har du checket om der er et D-drev med restorefiler, for så burde det
jo kun være et spørgsmål om at trykke på de rigtige taster for at få en
ny installation.

Når den er fødst med Vista skal man næsten altid selv brænde
installationsmedierne.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-11 14:31

> [...]

>tilladelse til at slette, men det har man åbenbart ikke umiddelbart på Vista,
>som jeg af "uforklarlige" grunde er kommet til at hade som pest.)
Udlæs "Product key" og formater harddisken og installer OS på ny.
Manger du installations medie, så er Google oftes ganske brugbar.

Det er sjældent formålstjeneligt at forsøge sig på en installation man
ikke kende ophavet af, det giver bare en masse unødigt hovedbrud.

/Hans

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-10-11 15:26

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:sqs2a7hnmjs1cc0e40e52t11nn0jple0sk@4ax.com...

> Udlæs "Product key" og formater harddisken og installer OS på ny.

Jeg har både Product key og den navn på computeren, som Microsoft
har givet licens til.

Mit probloem er, at jeg IKKE har nogen Vista-installations-program fx.
på CD-ROM

Og der lå desværre intet på HD'en (ej heller som skjult drev, så vidt jeg
husker)

> Manger du installations medie, så er Google oftes ganske brugbar.

Kan du uddybe dette nærmere. Kender du fx. til steder på internettet,
hvor man kan downloade fx. iso-filer ?

> Det er sjældent formålstjeneligt at forsøge sig på en installation man
> ikke kende ophavet af, det giver bare en masse unødigt hovedbrud.

Fuldstændig enig med dig heri.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13589

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-11 15:44

On Fri, 21 Oct 2011 16:25:33 +0200, "Kall, Mogens"
> [...]

>husker)

>Kan du uddybe dette nærmere. Kender du fx. til steder på internettet,
5 hit med Google
http://thepiratebay.org/torrent/3657900/Microsoft_Windows_Vista_Danish_%28All_Versions%29
Der er inter forgjort ved at have en kopi af installations mediet, ja
selv Microsoft kan finde på at opfordre til at man får en kopi af en
bekendt når man klager sin nød over manglende medie.

/Hans

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-10-11 16:03

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9t03a75trb2gvvsppbns7kk30srb7lu2df@4ax.com...

> 5 hit med Google
> http://thepiratebay.org/torrent/3657900/Microsoft_Windows_Vista_Danish_%28All_Versions%29

Hej igen,

Desværre. Følgende fejlmeddelse fremkommer, når/hvis man forsøger dette link:

The requested URL /torrent/3657900/Microsoft_Windows_Vista_Danish_(All_Versions) was not found on this server.

Har du andre link ? ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13593

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 22-10-11 11:35

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Har du prøvet computerfabrikantens hjemmeside?
Jeg har været ude for noget lignende med et barnebarns HP-maskine, hvor
"restore-drevet"
var blevet utilgængeligt.
På HPs- hjemmeside fandt jeg vejledning til erhvervelse af en restore-DVD -
for omkring
et par hundrede kroner.
Nu kører alt igen.
Men en sådan mulighed foreligger måske ikke i dit tilfælde.

Hans-Jørgen

Fra : Henning

Dato : 21-10-11 18:42

>Kan du uddybe dette nærmere. Kender du fx. til steder på internettet,
>hvor man kan downloade fx. iso-filer ?

Masser af steder - lige nu er du i en tekstbaseret nyhedsgruppe, men
der findes tusindvis af binære.
http://www.nzbclub.com/search.aspx?q=vista+.iso