Alle disse bekræftelser ...
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-10-11 17:37

Det irriterer mig grænseløst med alle disse bekræftelsesspørgsmål à la
"Er du nu sikker på at du vil ...". Ja, for pokker, ellers havde jeg jo
ikke bedt om det.

Noget af det er formentlig programspecifikt, f.eks. i Thunderbird, hvor
jeg hele tiden skal bekræfte, at jeg nu også VIL hoppe videre til næste
ulæste indlæg, når jeg taster N.

Mange gange er det "Nej-knappen" der er default, men kan man trykke på
højrepilen og gøre "Ja-knappen" aktiv og så trykke "Enter"? Nej, nej,
det kan man selvfølgelig ikke. Man /skal/ absolut have fat i rotten og
klikke sig frem. Hurra for den højt besungne brugevenlighed.

Hvor indstiller jeg dette?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-11 17:55

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> det kan man selvfølgelig ikke. Man /skal/ absolut have fat i rotten og
> klikke sig frem. Hurra for den højt besungne brugevenlighed.

System indstillinger -> Tastatur -> Keyboard Shortcuts ; Full Keyboard
Access -> All Controls

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-10-11 19:09

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> klikke sig frem. Hurra for den højt besungne brugevenlighed.

Du kan altså ikke klandre Apples produkter for at et trediepartsprodukt
du selv har installeret ikke opfører sig præcis som du ønsker ;)

Brok dig til Mozilla-folkene.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-11 02:36

Den 19/10/11 20.08, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111019 skrev:

> Du kan altså ikke klandre Apples produkter for at et trediepartsprodukt
> du selv har installeret ikke opfører sig præcis som du ønsker ;)
>
> Brok dig til Mozilla-folkene.
Nu skrev jeg jo også, at en del af det formentlig er programafhængigt ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-11 20:11

Den 19/10/11 18.37, Kurt Hansen skrev:
> Det irriterer mig grænseløst med alle disse bekræftelsesspørgsmål à la
> "Er du nu sikker på at du vil ...". Ja, for pokker, ellers havde jeg jo
> ikke bedt om det.

Der er stor forskel på f.eks. opdateringer til Mac OS og Office. Mac OS
spørger et par gange, hvorimod Office spørger ufatteligt mange gange for
hvert program der skal opdateres.
Det eneste sted jeg synes Mac OS er bagvendt mht. dialogbokse er hvis
man slutter en proces i aktivitetsovervågning. Der trykker jeg forkert
ca. hver anden gang. Jeg trykker på Slut proces, den svarer med Afbryd,
Annuller og Slut. Der skal man ikke trykke Slut, som man skulle tro, men
Afbryd. Det er ikke logisk.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-11 20:16

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
> ca. hver anden gang. Jeg trykker på Slut proces, den svarer med Afbryd,
> Annuller og Slut. Der skal man ikke trykke Slut, som man skulle tro, men

Det er pga. den danske oversættelse som jeg finder, skal vi sige,
vekslene i kvalitet.

På et US system hedder knapperne "Force quit" "Cancel" og "Quit"

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 19-10-11 21:34

> [...]
> trykke på højrepilen og gøre "Ja-knappen" aktiv og så trykke
> "Enter"? Nej, nej, det kan man selvfølgelig ikke.

Kan [Tab] ikke springe fra "Nej" til "Ja"?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-11 07:39

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Nu skrev jeg jo også, at en del af det formentlig er programafhængigt ...

Brokker du dig generelt, må du forvente den slags svar ;)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-10-11 09:34

On 2011-10-19 16:37:17 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> det kan man selvfølgelig ikke. Man /skal/ absolut have fat i rotten og
> klikke sig frem. Hurra for den højt besungne brugevenlighed.

Du kan skifte mellem de forskellige knapper med Tab, og vælge med Ordmellemrum.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-11 09:43

Den 20/10/11 10.34, Kurt Brixen skrev:

> Du kan skifte mellem de forskellige knapper med Tab, og vælge med
> Ordmellemrum.

Det fandt jeg så ud af, da jeg tumlede med Thomas' anvisning under
systemindstillinger; det står det

Ja, verden er forunderlig. Med så mange års vaner fra Windows havde jeg
bare ikke fantasi til at forestille mig, at det var TAB og mellemrum jeg
skulle bruge. Det faldt mig slet ikke ind at overveje om der måske
skulle bruges noget andet end højre piltast. Tsk, tsk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-10-11 17:05

I mange af den slags dialoger kan man trykke enter, hvis man er enig eller
Command+. som også her betyder cancel. (altså Command+punktum som tidligere
var Æble+punktum)

I dialoger hvor man f.eks. gemmer dokumenter, betyder Command+D Don´t dvs.
lad være med at gemme. F.eks. i et nyt dokument i TextEdit kommer dialogen,
når man lukker vinduet (Command+W), hvor valgene er Don´t - Cancel - Save.

- Mikael

Fra : Heine Svendsen

Dato : 20-10-11 17:35

> [...]
> at det var TAB og mellemrum jeg skulle bruge. Det faldt mig
> slet ikke ind at overveje om der måske skulle bruges noget

Sådan er det da også i Windows.
Og [Shift]+[Tab] springer baglæns - også praktisk at vide.
Mellemrumstastet reserverer jeg til indsættelse af Flueben,
hvilket Enter-tasten ikke du'er til (igen i Windows).