Tømme hjernen
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-10-11 17:30

Det skere flere gange om dagen, at min iMac går i knæ. Tingene tager
længere og længere tid og til sidst kan den nærmest ikke slææææbe sig
afsted. Jeg er ikke i tvivl om, at det er Excel der er synderen, men den
bruger jeg stort set hele tiden, så den er svær at slippe for.
Kombineret med Photoshop, Quark Express og OpenOffice Calc, er der bare
ikke nosser nok i en iMac.

For at være på den sikre side, lukker jeg alle programmer og vælger "Luk
ned ..." og så venter jeg et halvt minut med at starte maskinen igen.

Er "Start igen ..." tilstrækkeligt for at nulstille ressourcetildelingen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-11 17:45

On 2011-10-19 18:30:01 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> said:

> er der bare ikke nosser nok i en iMac

Køb en MacPro, put 8 Gb RAM i den, og en SSD harddisk til system og
programmer, så kommer der fut i fejemøjet - en sådan maskine kan f.eks.
udføre en 3D redering på ca. 15 minutter, den nyeste og største MacBook
var 8 timer om at udføre den samme opgave.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-11 18:53

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> udføre en 3D redering på ca. 15 minutter, den nyeste og største MacBook
> var 8 timer om at udføre den samme opgave.

En MacPro er ikke altid løsningen, men masser af RAM kan gøre meget. -
Det lykkedes mig faktisk den anden aften at få min egen MacPro QuadCore
4x2,66ghz/9gb RAM så tæt på at gå i knæ... - Jeg satte den 'bare' til at
resample og arkivere 6x 1 times færdigredigerede radioudsendelser i
Amadeus Pro på /ÉN/ gang. Da jeg satte uds. nr. 6 i gang, gik
processoren på 100%, og ligegyldigt, hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke
foretage mig andet end at vente til resamplingen blev færdig én ad gangen...

Mht. Kurts problem med Excel, så er det ikke en ukendt fejl, Problemet
er, at cache og temp file ikke altid tømmes, som den skal. Og det
behøver ikke engang at være på store dokumenter. Jeg har haft store
problemer med Excel dokumenter så små som 2000 celler - endda uden
nævneværdig celle formattering. Og desværre er det oftest ikke nok blot
at arkivere, lukke og genstarte programmet, men kræver, - som Kurt
skriver, - en genstart af computeren.

Fejlen er i både Excel X, 2004, 2008 og 2011 og tildels også i både
Excel 2003 og 2010 for Windows. - Af samme grund bruger jeg stort set nu
kun MarinerCalc til det lidt regneark, jeg har behov for....

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-11 21:06

On 2011-10-19 19:53:07 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> Fejlen er i både Excel X, 2004, 2008 og 2011 og tildels også i både
> Excel 2003 og 2010 for Windows. - Af samme grund bruger jeg stort set nu
> kun MarinerCalc til det lidt regneark, jeg har behov for....

Hvis det er Excel der er problemet, så kan Kurt bare skifte til
Numbers, det kan fint åbne et Excel ark.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-11 22:45

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvis det er Excel der er problemet, så kan Kurt bare skifte til Numbers,
> det kan fint åbne et Excel ark.

Det vil jeg ikke anbefale, hvis det er sådan, at han også bruger
regnearkene på både OS X og Windows... Så hellere skifte til LibreOffice
/ OpenOffice Spreadsheet, begge er langt mere kompatible, når der bruges
masser af xrefs og indsatte autofunktioner.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-11 02:35

Den 19/10/11 23.44, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> / OpenOffice Spreadsheet, begge er langt mere kompatible, når der bruges
> masser af xrefs og indsatte autofunktioner.

Jeg bruger netop OpenOffice Calc så meget som muligt, men på visse
opråder er den så hulkende primitiv i forhold til Excel, at jeg er nødt
til at bede Mickey om hjælp. Især betinget formattering og sortering
sutter hæmningsløst i OO.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-11 17:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> ned ..." og så venter jeg et halvt minut med at starte maskinen igen.
>
> Er "Start igen ..." tilstrækkeligt for at nulstille ressourcetildelingen?

Du kan jo starte med at chekke i Aktivitets Overvågning _hvad_ det er
der der hugger ressourcerne ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-10-11 19:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> den bruger jeg stort set hele tiden, så den er svær at slippe
> for. Kombineret med Photoshop, Quark Express og OpenOffice Calc, er

Hvad siger Aktivitetsovervågning at maskinen bruger tiden på?