MS Windows
briani 27239
kan ikke boote op i cd/dvd ved opstart
Fra : lejf jessen

Dato : 19-10-11 14:53

Hej !

Jeg har nok "trådt i det" ved forsøg på at boote fra en dvd.iso. Når jeg
lægger en sådan dvd i skuffen, skulle den starte af sig selv, da den i
bios er sat til første boot?, men i stedet kommer der en dospromt og en
fejlmeddelelse; device driver not found mscd001.

Den booter godt nok op i windows 7, når dvd-en ikke er i skuffen, og
cd-drevet virker fint.

Ps. Den blå skærm med oplysninger om, hvilken F-tast man skal bruge i
forskellige opstartsituationer er også blevet borte.

Jeg har lavet en ny partition af c-drevet, som jeg har kaldt M:, jeg kan
ikke se, hvad indflydelse det skulle have haft. Dvd-drevet har stadig
samme bogstav F:

På forhånd tak!

Mvh. Lejf

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-10-11 15:26

Se inline:

On Wed, 19 Oct 2011 15:52:57 +0200, lejf jessen
<eljessen@GRØNgmail.com> wrote:

> [...]
>bios er sat til første boot?, men i stedet kommer der en dospromt og en
>fejlmeddelelse; device driver not found mscd001.

Formentlig en fejl i det image du har brændt til DVD.

>Ps. Den blå skærm med oplysninger om, hvilken F-tast man skal bruge i
>forskellige opstartsituationer er også blevet borte.

Gå ind i BIOS setup og lav det om der.

>Jeg har lavet en ny partition af c-drevet, som jeg har kaldt M:, jeg kan
>ikke se, hvad indflydelse det skulle have haft. Dvd-drevet har stadig
>samme bogstav F:

Har heller ingen indflydelse. Uanset hvad du gør i Windows vil det
ikke have nogen indflydelse på det at boote fra CD/DVD drev. Det
styres af BIOS.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : lejf jessen

Dato : 19-10-11 15:51

Den 19-10-2011 16:26, Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
>
> Har heller ingen indflydelse. Uanset hvad du gør i Windows vil det
> ikke have nogen indflydelse på det at boote fra CD/DVD drev. Det

Hej Jens!

Tak for forslagene, som jeg nu vil se på

Hilsen Lejf Jessen

Fra : Henning

Dato : 19-10-11 17:20

> [...]

>bios er sat til første boot?, men i stedet kommer der en dospromt og en
>fejlmeddelelse; device driver not found mscd001.

Det lyder som om du bruger en gammel dos-baseret driver til dit
cd-drev? Hvis drevet er SATA kan denne driver ikke finde drevet, og så
får du præcis denne besked.

Fra : Abricosicus

Dato : 19-10-11 19:18

Hej !

Mig bekendt er en iso-fil bare en afbildning af en CD/dvd.
Den skal brændes til en rigtig skive, før man kan boote fra den.

Mvh

Abricosicus

Fra : Henning

Dato : 20-10-11 09:56

On Wed, 19 Oct 2011 20:18:24 +0200, Abricosicus
<abricosicus@hotmail.com> wrote:

>Hej !
>
>Mig bekendt er en iso-fil bare en afbildning af en CD/dvd.
>Den skal brændes til en rigtig skive, før man kan boote fra den.

Stadig - hvis bootimaget er baseret på en gammel dos-driver, hjælper
det ikke noget.