Har jeg dødet min USD-HD?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 08:18

Af en eller anden grund (husker ikke hvilken) valgte jeg at
Mac-formattere en 1Tb USD-harddisk. Det har jeg nu fortrudt og vil gerne
formattere den tilbage til NTFS, men nu kan hverken iMac'en eller
Windows-PC'en se den, når jeg plugger den i.

Hvordan få jeg adgang til den, så jeg kan gøre eet eller andet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-11 08:45

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> Windows-PC'en se den, når jeg plugger den i.
>
> Hvordan få jeg adgang til den, så jeg kan gøre eet eller andet?

Uanset hvad den er formateret i så skulle den, hvis den eller virker,
dukke op i Disk Værktøj/Disk håndtering ...

Du kan ikke "ødelægge" den disk ved bare at formatere den så der er
noget noget andet galt.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 10:00

Den 15/10/11 09.45, Thomas von Hassel skrev:

> Uanset hvad den er formateret i så skulle den, hvis den eller virker,
> dukke op i Disk Værktøj/Disk håndtering ...
>
> Du kan ikke "ødelægge" den disk ved bare at formatere den så der er
> noget noget andet galt.

Overbevist om at du har ret, prøvetde jeg at skifte kablet; det hjalp.

Underligt, for det første kabel bruger jeg til en blækprinter og der
fejler det ikke noget. Nå, men nu kan jeg komme videre. Tak for hjælpen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-11 15:18

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> Windows-PC'en se den, når jeg plugger den i.
>
> Hvordan få jeg adgang til den, så jeg kan gøre eet eller andet?

Åbn Diskværktøj, marker disken. Vælg 'Partition', vælg 1 partition. Klik
på knappen 'Indstillinger' lige under partitionsvinduet og vælg 'Master
Boot Record (MBR). Klik OK. I partitionsvinduet til højre under pop-up
menuen 'Format' vælger du 'Windows NT Filesystem'. Klik på 'Anvend', så
vil disken blive formatteret, så den kan ses og læses af alle systemer.

Men for at du skal kunne både læse og skrive til den under Mac OS X,
skal du have en NTFS driver som fx. Paragon NTFS Driver eller NTFS 3G
driver.

NTFS 3G 2010.10.02 (gratis)
http://www.macupdate.com/app/mac/24481/ntfs-3g
Paragon NTFS for Mac OS X 9.5 (shareware)
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/download.html

Jeg bruger selv Paragon, og den er pengene værd!

mvh. Erik Richard