iOS 5 frustration iflg. pol
Fra : Esben

Dato : 15-10-11 07:41

<http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1422371/frustr
ation-breder-sig-over-iphone-opdatering/>

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-11 08:47

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> <http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1422371/frustr
> ation-breder-sig-over-iphone-opdatering/>

bah ... min twitter stream af sure folk er efterhånden afløst af mere
positive tilbagemeldinger ... men Poltiken skal vel have en hits ...

Der er _altid_ problemer, med _alting_ og du hører jo kun fra dem der
har problemer ... så, perspektiv folkens, persektiv

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 15-10-11 09:01

> [...]
>
> Der er _altid_ problemer, med _alting_ og du hører jo kun fra dem der
> har problemer ... så, perspektiv folkens, persektiv

Hørt!

H.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-10-11 12:10

> [...]
>
> Der er _altid_ problemer, med _alting_ og du hører jo kun fra dem der
> har problemer ... så, perspektiv folkens, persektiv

Enig... men det er mit indtryk at mange problemer opstod fordi Apples
servere ikke kunne følge med, hvilket gav lange downloadtider og
mystiske fejlmeldinger når opdateringen ikke kunne verificeres efter at
den var hentet. Så en anden udrulningsstrategi eller, til nød, mere
informative fejlmeddelelser kunne da hjælpe i fremtiden.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-11 20:47

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> den var hentet. Så en anden udrulningsstrategi eller, til nød, mere
> informative fejlmeddelelser kunne da hjælpe i fremtiden.

enig, men det er fandme svært, og dyrt, at have kapacitet til sådanne
enorme spidsbelastninger ...

/thomas

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-10-11 21:08

> enig, men det er fandme svært, og dyrt, at have kapacitet til sådanne
> enorme spidsbelastninger ...

Åbenlyst, men al download kørte så vidt jeg kunne se over Akamai (
http://en.wikipedia.org/wiki/Akamai_Technologies ) så det var trods alt
"kun" verifikationen til sidst (der vel kun burde tage få sekunder pr.
bruger og ikke kræve megen dataoverførsel) som skulle forbi et centralt
serversystem.

Nuvel - der har utvivlsomt været voldsomt mange forespørgsler på én gang,
men netop et firma som Apple burde have mulighed for at sikre sig et
tilstrækkeligt kraftigt setup - eller alternativt sprede lanceringen over en
længere periode, f.eks. ved forskudt frigivelse afhængigt af land etc.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-11 21:24

Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> wrote:

> [...]
>
> Nuvel - der har utvivlsomt været voldsomt mange forespørgsler på én gang,
> men netop et firma som Apple burde have mulighed for at sikre sig et

Alle der siger "de skal jo bare ..." ved som regel ikke hvad de snakker
om ...

> eller alternativt sprede lanceringen over en
> længere periode, f.eks. ved forskudt frigivelse afhængigt af land etc.

Det gør de så vidt jeg allerede ...

/thomas

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-10-11 23:21

> Alle der siger "de skal jo bare ..." ved som regel ikke hvad de snakker
> om ...

Jeg nævnte vist ikke noget om at det var "bare lige", men der er jo her
trods alt ikke tale om en tilflædig blog der er ramt af "The Digg effect";
Apple har jo udemærket været klar over at der vil komme et massivt pres på
systemet netop ved lanceringen, så de har haft alle muligheder (tid og
økonomi) til at skalere herefter. Det valgte de ikke at gøre - og så må de
også tage de hug der følger med.

> Det gør de så vidt jeg allerede ...

Det er ikke mit indtryk - men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-11 10:10

> [...]
> systemet netop ved lanceringen, så de har haft alle muligheder (tid og
> økonomi) til at skalere herefter. Det valgte de ikke at gøre - og så må de

Det kan jo være, efterspørgslen er så stor, at det simpelthen ikke er
praktisk muligt at lave så stor kapacitet. Det svarer måske lidt til, at
jeg fortæller dig, at der lander en atombombe på vejen ude foran dit hus
på fredag. Så skulle du jo have tid nok til at lave en tilstrækkeligt
solid mur af sandsække inden. Der er ting, man bare ikke kan løse
indenfor rimelige praktiske og økonomiske rammer.

> Det er ikke mit indtryk - men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

De har da i hvert fald forskudt frigivelsen af iCloud/iOS5 og iPhone 4s
nogle dage, så det ikke falder sammen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle

Dato : 15-10-11 15:23

On 2011-10-15 07:47:10 +0000, Thomas von Hassel said:

> Der er _altid_ problemer, med _alting_ og du hører jo kun fra dem der
> har problemer ... så, perspektiv folkens, persektiv

Det er vel i orden at skrive om negative oplevelser også?

Hvad er problemet?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-11 20:47

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Det er vel i orden at skrive om negative oplevelser også?
>
> Hvad er problemet?

at folk kun læser og hører de negative oplevelse ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 18-10-11 17:22

On 2011-10-15 19:46:43 +0000, Thomas von Hassel said:

> at folk kun læser og hører de negative oplevelse ...

Synes du har lidt selektiv "hørelse".

Apple er nok et af de brands der har den mest positive eksponering
overhovedet. Skulle det da ikke være tilladt at fremhæve negative
sager? Der findes folk for hvem deres Apple bæger altid er halvt fyldt
og ikke halvt tomt. Fair nok. Men man må da acceptere at ikke alt er
lækkert for alle. Det vil da også være for kedeligt i øvrigt.

Det synes forøvrigt at være sådan med Apple, at for hver negativ kritik
kommer der to positive tilbage. Så: Lad bare folk komme ud med deres
vrede.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-11 17:49

> [...]

> Apple er nok et af de brands der har den mest positive eksponering
> overhovedet. Skulle det da ikke være tilladt at fremhæve negative

absolut .. det er heller ikke det jeg siger .... men "mainstream" media
som f.eks. pol.dk, EB, Ekstra Bladet nyder at kunne lave historier med
"apple" i headline og så noget negativt, fordi der hurtigt bliver den
mest læste historie ...

Apple er godt "klikfang"

/thomas

Fra : jagge

Dato : 16-10-11 14:36

> Det er vel i orden at skrive om negative oplevelser også?
>
> Hvad er problemet?

Nemlig. Problemet er nok at Apples kunder er MEGET loyale og der er ikke
rigtigt plads til at kritisere the holy grail.

jeg er selv en af dem der er røget ud i problemer pga den opdatering,
jeg mener bestemt ikke den lever op til Apples standard for
brugervenlighed.

Et par eksempler. Jeg har også været ude for at der blev flyttet noget
rundt på min telefon. Værre er det at den her Icloud opdatering med
kalendre i skyen i min øjne er noget gedigent hø. Eksempelvis har den
medført at min "hjemmekalender" på min Ipad nu er et sammenkog af det
der var min tidligere hjemmekalender og nogle gmail kalendre. Det er
sikkert fordi jeg har haft et ikke optimalt sammensætning af lokal og
gmail kalendre MEN indtil nu har det fungerert fint.

Jeg er heller ikke imponeret.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-11 15:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Nemlig. Problemet er nok at Apples kunder er MEGET loyale og der er ikke
> rigtigt plads til at kritisere the holy grail.

sludder .. så længe det er kritik baseret på facts og ikke tankeløst
råben og skrigen.

> [...]
> sikkert fordi jeg har haft et ikke optimalt sammensætning af lokal og
> gmail kalendre MEN indtil nu har det fungerert fint.

Hvordan præcist har du syncet din google kalender før i tiden ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-11 10:10

> Nemlig. Problemet er nok at Apples kunder er MEGET loyale og der er ikke
> rigtigt plads til at kritisere the holy grail.

Sikken noget pjat. Apple-fora er og har altid været fyldte med kritik.
Hver gang Apple lancerer noget hardware, flyder det med brok over,
hvorfor grafikkortet ikke er en tand bedre, hvorfor iPhone ikke har 4G,
hvorfor der ikke er eSata-tilslutning osv. Problemet er bare, at sådan
en artikel, bliver offentliggjort, så alle både nørder og uforstående,
som ikke rigtig ved noget om sagen, de læser den. Artiklen giver det
indtryk, at der generelt er store problemer med iOS 5, og at det ikke
duer. Folk stopper jo en på gaden og siger, at de har hørt, at den nye
iPhone ikke virker. Det er nemlig det indtryk, folk får af artiklen.
Hvorfor finder journalisten ikke fem personer, der har haft
problemer med deres ny VW Golf? Så kunne han skrive en artikel om,
hvordan VW har store problemer med deres Golf, og han kunne en passant
nævne de fem personer som eksempler. Det ville jo være fuldstændig det
samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 18-10-11 13:54

> Sikken noget pjat. Apple-fora er og har altid været fyldte med kritik.

Ja måske var jeg for hurtigt ude indrømmet.

Lad mig moderere. Jeg sætter STOR pris på den hjælpsomhed jeg møder i
denne gruppe, helt sikkert.
Det er tydeligt at gruppen er fyldt med entusiaster med energi til at
hjælpe. Jeg ser dog tendensen til at "hylde produktet" men i
virkeligheden er det nok bare forskelle på personer/indstillinger til
teknik og jeg står gerne ved at jeg er en brokkerøv hvis det ikke virker
eller er designet brugervenligt :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-11 14:02

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> og jeg står gerne ved at jeg er en brokkerøv hvis det ikke virker
> eller er designet brugervenligt

.... for dig :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 18-10-11 15:07

> ... for dig :)

Jo jo MEN det er jo ikke tilfældigt. Vi er som biologiske enheder meget
mere ens end vi bilder os ens og det gælder naturligvis også tilgang til
brugerflader. Hvis det forholdt sig anderledes gav begrebet jo ingen
mening.

MVH

Jakob

Fra : Palle

Dato : 18-10-11 17:25

On 2011-10-18 13:01:49 +0000, Thomas von Hassel said:

> ... for dig :)

Måske er det det der er problemet. At mange tror man brokker sig
objektivt? Det er vel OK at synes helt ene og alene personligt at et
eller andet er noget crap.

Dermed er det jo ikke sagt at resten af produktet er noget lort.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-10-11 14:40

Den artikel i Politiken er da noget sjusk. Ingen som helst kritisk sans,
kildekritik eller høre begge parter.

Hvor stor en procentdel oplever problemer med opdateringen?
Hvordan er den procentdel i forhold til andre softwareopdateringer?

Det er sgu for let at google og skrive lidt sladder på den baggrund.

Eksemplet med den ny VW Golf er ret godt - en sådan artikel ville blive
skrottet af redaktøren.

Det lyder som om, de pågældende i artiklen IKKE har opdateret på den
foreskrevne måde og har overhørt advarslerne. At lave en ordentlig backup
inden opdatering er elementært og man bliver da både opfordret og guided til
det.

- Mikael

Fra : Snorre Berg

Dato : 19-10-11 06:32

Den 18.10.11 11.09, skrev Henrik Münster:

> [...]
> hvordan VW har store problemer med deres Golf, og han kunne en passant
> nævne de fem personer som eksempler. Det ville jo være fuldstændig det

Godt poeng. De dingser som har voldt meg mest besvær har alltid vært grå
eller brune bokser med logo fra Dell, HP, Compaq, Acer, Asus eller
lignende. Det er vel etter hånden så vanlig at det ikke er tema på noe
forum.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-10-11 14:01

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> teknik og jeg står gerne ved at jeg er en brokkerøv hvis det ikke virker
> eller er designet brugervenligt :0)

(hvor brugeren er dig ;) )

Du kan jo opveje slagsiden lidt ved at fortælle om hvad du faktisk har
været GLAD for. Så jævner det sig nok hen af vejen.

Fra : jagge

Dato : 18-10-11 15:07

> Du kan jo opveje slagsiden lidt ved at fortælle om hvad du faktisk har
> været GLAD for. Så jævner det sig nok hen af vejen.

Nemlig jeg er faktisk ligeså ekspressiv begejstret når noget af fedt :0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-10-11 15:53

> Nemlig jeg er faktisk ligeså ekspressiv begejstret når noget af fedt :0)

Virkelig? Jeg er lidt bange for jeg har misset det i farten ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-10-11 19:19

> [...]
> som f.eks. pol.dk, EB, Ekstra Bladet nyder at kunne lave historier med
> "apple" i headline og så noget negativt, fordi der hurtigt bliver den

Mon ikke EB's læsergruppe generelt ikke nødvendigvis er købekraftige nok
til at købe dimserne. Så er det rart at få at vide at det alligevel er
noget dårlige skrammel. Du ved, at rønnebærene er sure.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-11 19:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111018 <nospam0002+20111018@gmail.com> wrote:

> Mon ikke EB's læsergruppe generelt ikke nødvendigvis er købekraftige nok
> til at købe dimserne. Så er det rart at få at vide at det alligevel er
> noget dårlige skrammel. Du ved, at rønnebærene er sure.

Sikkert ... men det er jo "eyeballs" til EB ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 19-10-11 06:35

Den 18.10.11 20.19, skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20111018:

> Mon ikke EB's læsergruppe generelt ikke nødvendigvis er købekraftige nok
> til at købe dimserne. Så er det rart at få at vide at det alligevel er
> noget dårlige skrammel. Du ved, at rønnebærene er sure.

Men er det en trøst for dem som har fått sove i baronens seng?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-10-11 07:30

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> Men er det en trøst for dem som har fått sove i baronens seng?

Vides ikke. Men jeg tror stadigvæk det er derfor.