TextEdit
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 14-10-11 14:46

Hvis man nu har tænkt sig at skrive en bog eller i al fald et meget
stort dokument, hvor langt når man så med TextEdit?

H.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 14-10-11 16:24

Henrik, Silkeborg <henrik.silkeborg@gmail.com> wrote:
> Hvis man nu har tænkt sig at skrive en bog eller i al fald et meget stort
> dokument, hvor langt når man så med TextEdit?
>
> H.

Tænker på om der er begrænsning på hvor meget man kan skrive før der ikke
tillades mere...

Skrev engang en ordentlig smører i Noter, det tog et par aftener.
Pludseligt var alt væk. Sådan noget ligger ud over min homoristiske
formåen.

H.

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-10-11 19:15

Den 14.10.11 17.23, skrev Henrik:

> [...]
>
> Skrev engang en ordentlig smører i Noter, det tog et par aftener.
> Pludseligt var alt væk. Sådan noget ligger ud over min homoristiske

I 1987 skrev jeg på et monster som kalles Osborne. Der skulle du ha
særdeles godt utviklet humoristisk sans for å sette pris på begrensningene.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 01:50

Den 14/10/11 20.14, Snorre Berg skrev:

> I 1987 skrev jeg på et monster som kalles Osborne. Der skulle du ha
> særdeles godt utviklet humoristisk sans for å sette pris på begrensningene.

Du kunne, trods alt, tage den med ud i haven
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 15-10-11 09:01

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> I 1987 skrev jeg på et monster som kalles Osborne. Der skulle du ha
> særdeles godt utviklet humoristisk sans for å sette pris på begrensningene.

Ok (; Vat det i TextEdit???

H.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-11 16:39

Henrik wrote:
> Hvis man nu har tænkt sig at skrive en bog eller i al fald et meget
> stort dokument, hvor langt når man så med TextEdit?

I praksis ubegrænset, men af erfaring véd jeg, at TextEdit bliver
ualmindelig tung at arbejde i, når man kommer over 100 sider ren tekst.

Istedet vil jeg anbefale, du henter Bean 2.4.4. Den er klart hurtigere
og noget mere udbygget end TextEdit. Bean 2.4.x kræver min. 10.4.11 for
std. brug, og 10.5.x eller højere, hvis alle funktioner som OgreKit søg
og erstat funktioner m.m. skal kunne udnyttes. Bean har også dansk
interface.

http://www.bean-osx.com/Bean.html

Bemærk. - Der er nu også en Bean Beta 3 (Bean 2.9.x), men den har ikke
samme dokumentformat som Bean 2.4.x eller TextEdit og er derfor ikke
fuldt kompatibel, hvis man bruger .bean formatet. TXT og RTF er stadig
fuldt kompatibel. Indtil videre vil jeg fraråde brugen af Bean Beta 3,
da den langt fra er færdigudviklet. Men hvis du vil bruge den til test,
vil vi være meget taknemmelige for feedback. I så fald skal du sende
feedback direkte til James Hoover. - Jeg er kun med på
oversættelsessiden.

Jeg har haft et ca. 1500 siders dokument åbnet i både TextEdit og Bean
2.4.x, og Bean er mere end dobbelt så hurtig til både at åbne, navigere
rundt i og genarkivere ændringer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-11 16:48

<Henrik> wrote:

> Hvis man nu har tænkt sig at skrive en bog eller i al fald et meget
> stort dokument, hvor langt når man så med TextEdit?

Ret langt ... jeg tror ikke der er nogen begrænsning, ikke en du støder
i i hvertfald ...

Spørgsmålet er så om Textedit er det rette værktøj til længere tekster

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-10-11 07:58

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> writes:

> I 1987 skrev jeg på et monster som kalles Osborne. Der skulle du ha
> særdeles godt utviklet humoristisk sans for å sette pris på
> begrensningene.

WordStar var et fantastisk program. Det synes ham her også og han
lever vist af at skrive :)

http://www.sfwriter.com/wordstar.htm

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-10-11 15:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111014 wrote:

> WordStar var et fantastisk program. Det synes ham her også og han
> lever vist af at skrive :)
>
> http://www.sfwriter.com/wordstar.htm

Ja, eller hvad med go'e gamle - og danske - DanText II? - Faktisk det
eneste dansk udviklede tekstbehandlingsprogram overhovedet. - Jeg
kender mange, der har siddet med deres Amstrad Joice og skrevet endda
magisterkonferens og licentiatafhandlinger på en Joice med DanText II.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-10-11 16:22

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> kender mange, der har siddet med deres Amstrad Joice og skrevet endda
> magisterkonferens og licentiatafhandlinger på en Joice med DanText II.

Kunne ikke køre under 8-bit CP/M.

Jeg kan forstå du ikke har prøvet WordStar ellers ville du ikke
sammenligne det med DanText.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-10-11 20:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111015 wrote:

> Kunne ikke køre under 8-bit CP/M.

DanText II er/var specifikt designet til Amstrad Joice og Amstrad Fat
Joice...

> Jeg kan forstå du ikke har prøvet WordStar ellers ville du ikke
> sammenligne det med DanText.

Jo, men det er godt nok mange, mange år siden...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-10-11 18:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> DanText II er/var specifikt designet til Amstrad Joice og Amstrad Fat
> Joice...

Fanskaren må være beskeden. Det er ikke let at fremgøøgle information
om sagen.

Herudover forvekslede jeg det med DSI Tekst - jeg tror aldrig jeg har
hørt om DanTekst.

> Jo, men det er godt nok mange, mange år siden...

Det er rigtigt godt at skrive rigtigt meget med, hvis man bare skal
skrive og skrive og skrive.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-11 09:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111016 <nospam0002+20111016@gmail.com> wrote:

> Det er rigtigt godt at skrive rigtigt meget med, hvis man bare skal
> skrive og skrive og skrive.

Jamen Wordstar findes da slet ikke mere. Det er ikke blevet udviklet i
årevis. Kan det overhovedet køre på en Mac? De nævner ikke nogen
Mac-version på nedenstående side:

<http://www.wordstar.org/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-10-11 09:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jamen Wordstar findes da slet ikke mere. Det er ikke blevet udviklet i
> årevis. Kan det overhovedet køre på en Mac? De nævner ikke nogen
> Mac-version på nedenstående side:
>
> <http://www.wordstar.org/>

Det er desværre sandt. Det er gået al støvets vej - WordPerfect åd
deres frokost, og Word åd WordPerfects frokost.

Det ændrer dog ikke på at programmet havde nogen ideer om hvordan man
gør ting, som egner sig godt til folk der skal skrive meget store
tekster.

(Og der var en DOS version du kan køre i din Boot Camp : )

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-10-11 10:08

On 2011-10-18 08:55:46 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111018 said:

> [...]
>
> Det ændrer dog ikke på at programmet havde nogen ideer om hvordan man
> gør ting, som egner sig godt til folk der skal skrive meget store

Jeg kendte slet ikke Wordstar, men jeg må indrømme at jeg efter at have
læst om det, kan se at genvejstasterne var genialt placeret.

Det samme synes jeg om Adobe Illustrator, hvor man har højre hånd på
musen og venstre pegefinger på mellemrumstasten, og så ligger de mest
almindelige genvejstaster så man ikke skal flytte venstre hånd.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen