MS Windows
briani 27239
Virtuel maskine fylder mere og mere
Fra : Heine Svendsen

Dato : 12-10-11 16:02

Jeg bruger Windows Virtual PC til at køre nogle gamle
dos-programmer.
Efter at have brugt det i et års tid, opdagede jeg at filen
Windows XP Mode.vmc fyldte 33 GB.
Selve min windows XP har jeg reserveret 1 GB til, så det var
jo en hel del.

Ved et uheld mistede jeg så installationen og oprettede en
ny, som startede med at fylde 6,6GB.
Efter et par uger var den oppe på 7,1GB.
I dag har jeg prøvet at defragmentere drev C i den virtuelle
PC og ny fylder Windows XP Mode.vhd pludselig 12 GB, så det
"kunne den ikke lide".

Hvorfor vokser filen og hvorfor blev den større efter en
defragmentering.
Er der en metode til at få den ned på 6,6 GB igen?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 12-10-11 16:56

Heine Svendsen wrote on 12-10-2011 :
> [...]
>
> Hvorfor vokser filen og hvorfor blev den større efter en defragmentering.
> Er der en metode til at få den ned på 6,6 GB igen?

Min gamle version VPC2007 har ingen problemer med voksende vhd-fil når
den kører XP, men jeg bruger den også kun til at teste programmer inden
jeg installerer på den almindelige XP.
Man kan komprimere vhd-filerne med den indbyggede Virtual Disk Wizard,
men det kræver at man først fylder vhd-filen med nuller vha. Virtual
Disk Precompactor som ligger i additions-mappen under
VPC-programmappen.
Min egen virtuelle XP fylder ca. 1Gb, men det er så også uden swap-,
dvale-, restore- og sfc-filer. Og så har jeg altid en kopi af en
"blank" XP.vhd liggende, så reinstallation kan klares med et snuptag.

Læs evt. denne:
http://download.microsoft.com/download/7/8/6/786c25aa-7c0a-4c23-b12b-7d9a258b6dac/intrack14dec_tips_tricks_clean.ppt

--
/klaus

Fra : Heine Svendsen

Dato : 14-10-11 14:18

Den 12-10-11 17:55, Klaus Jørgensen skrev:

> [...]
> uden swap-, dvale-, restore- og sfc-filer. Og så har jeg
> altid en kopi af en "blank" XP.vhd liggende, så
> reinstallation kan klares med et snuptag.

Første gang, jeg installerede VPC, havde jeg to emner i
programmets mappe under Windows Startknap.
Dels den virtuelle harddisk, dels et program, som jeg brugte
til at indstille forskellige ting, som ikke kunne stilles
inde fra selve den virtuelle maskine.
I denne anden installation har jeg kun det virtuelle drev,
som starter min Windows XP, hvilket undrer mig.
I hjælpen til VPC står, at man skal lukke den virtuelle
maskine og højreklikke på det virtuelle drev og vælge
egenskaber, hvorefter man kan ændre fx den mængde ram, der
tildelse. Det kan jeg ikke, de nævnte vinduer til
indstillingen findes slet ikke (mere).

Tidligere har jeg også kunnet genetablere et ødelagt drev
ved at hente vhd-filen fra min backup. Jeg mener, det var
den fil.
Sidste gang, jeg forsøgte, lykkedes det ikke. Men det er da
vhd-filen, der indeholder fx Windows XP og de programmer,
jeg har installeret, ikke?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-10-11 16:52

Heine Svendsen skrev den 14-10-2011:
> Sidste gang, jeg forsøgte, lykkedes det ikke. Men det er da
> vhd-filen, der indeholder fx Windows XP og de programmer,
> jeg har installeret, ikke?

Jo... jeg har en liggende fra da jeg sidst brugte VPC for et par år
siden og den fylder 3.3 GB

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Heine Svendsen

Dato : 14-10-11 19:14

Den 14-10-11 17:51, Jørgen Nielsen skrev:

> Jo... jeg har en liggende fra da jeg sidst brugte VPC for et
> par år siden og den fylder 3.3 GB

Spøjst, hvorfor er der så stor forskel på størrelsen?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-10-11 20:03

Heine Svendsen skrev den 14-10-2011:

> Spøjst, hvorfor er der så stor forskel på størrelsen?

Det ved jeg for lidt om, men ved en almindelig XP SP1 installation kan
IE6 afsætte mere end 1 GB til cache, og den ændres ikke ved at opdatere
med SP3 og IE8, så du kan da prøve at checke cachen.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 16-10-11 20:49

Heine Svendsen submitted this idea :
> [...]
> ændre fx den mængde ram, der tildelse. Det kan jeg ikke, de nævnte vinduer
> til indstillingen findes slet ikke (mere).

Det lyder som om VPC skal reinstalleres for at få menuerne frem igen -
så burde du også under indstillingerne kunne komprimere vhd'en.
Det er så muligt, at du først skal lave noget diskoprydning, som f.eks.
slette de downloadede filer fra Windows Update, Internet- og
Temp-filer. Så kan du så også vurdere, om du vil køre uden
systemgendannelse og sfc-filer.
Jeg ved så ikke, om det inden komprimering stadig er nødvendigt at
fylde ubrugt plads i vhd'en med nuller først. I så fald skal du bare
mounte Precompactor som et CD-drev.

--
/klaus

Fra : Heine Svendsen

Dato : 16-10-11 23:20

Den 16-10-11 21:49, Klaus Jørgensen skrev:
> [...]
> nødvendigt at fylde ubrugt plads i vhd'en med nuller først.
> I så fald skal du bare mounte Precompactor som et CD-drev.

Tak for det, Klaus.
Jeg har installeret om, men der er ikke dukket noget op. Men
så fandt jeg et tredje sted, hvor filerne vedr. VPC ligger
og dem kunne jeg anvende til at ændre indstillingerne. Det
er også de filer, som plejede at ligge i "alle programmer",
så der hiver jeg dem bare ind igen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-10-11 17:01

Heine Svendsen skrev:

>Hvorfor vokser filen

Det er vel systemgendannelsespunkter, mange slår ikke det pjat fra.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-11 17:28

Heine Svendsen skrev:

> I dag har jeg prøvet at defragmentere drev C i den virtuelle
> PC og ny fylder Windows XP Mode.vhd pludselig 12 GB, så det
> "kunne den ikke lide".

Jeg tør ikke sige, om det stadig er tilfældet, men inden
Microsoft købte programmet, kunne det ikke frigive plads fra
en virtuel PC.

> Hvorfor vokser filen og hvorfor blev den større efter en
> defragmentering.

Ved en defragmentering kopieres filerne over i et
mellemlager. Det vil sige, at du på et tidspunkt har både
den originale fil, kopien i mellemlageret og endda muligvis
også destinationsudgaven.

> Er der en metode til at få den ned på 6,6 GB igen?

Geninstallering - medmindre jeg tager fejl og der alligevel
er en metode til at skrumpe den virtuelle PC.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren: