Booter kun på DVD-drev
Fra : Helge Hammer

Dato : 11-10-11 15:19

I min MacPro 1,1 har jeg lagt en installationsskive til Windows 7, men
jeg har fortrudt installationen og vil nu gerne have skiven ud. Men det
kan jeg ikke umiddelbart, for skuffen åbner ikke, med det resultat at
jeg kun kan boote fra DVD-drevet. Er der en måde, hvorpå jeg kan åbne
DVD drevet og fjerne disken, uden at jeg skal skille computeren ad?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-10-11 15:33

On Tue, 11 Oct 2011 16:19:29 +0200, <Helge Hammer> wrote:
> [...]
> jeg kun kan boote fra DVD-drevet. Er der en måde, hvorpå jeg kan åbne
> DVD drevet og fjerne disken, uden at jeg skal skille computeren ad?

Holde inn option og velge å boote fra HD, om jeg ikke tar helt feil.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Helge Hammer

Dato : 11-10-11 15:42

Den 11-10-2011 16:33, Tor Einar Samdahl skrev:

> Holde inn option og velge å boote fra HD, om jeg ikke tar helt feil.

Nej, tastaturet bliver ikke indlæst...

Fra : Helge Hammer

Dato : 11-10-11 16:05

Den 11-10-2011 16:42, Helge Hammer skrev:

> Nej, tastaturet bliver ikke indlæst...
Problemet løst, tastaturet virkede ikke via en HUB; men sat direkte i
computeren virker det nu. Tak for input...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 11-10-11 16:29

Helge Hammer wrote:

> Nej, tastaturet bliver ikke indlæst...

Tvangsluk maskinen ved at holde startknap inde i ca. 10 sek.. Tænd igen
og hold musetasten trykket ned, så skulle skuffen gerne åbne.

Hjælper det ikke, er der kun 'den besværlige metode'. Tvangsluk
maskinen. Herefter skal du åbne sidepladen og afmontere DVD drevet. Luk
og start, så vil den søge efter et bootbart system. Det er muligt, det
bliver Win7, hvis du har installeret den som bootable partition. Gør den
det, skal du ind i Windows Start Options og vælge Mac OS X.

Starter den som normalt på OS X, går du i Systemindstillinger ->
Startdisk og markerer den disk, der skal startes fra. LÃ¥s indstillingen
og luk ned på normal vis.

Udtagningen af mediet gøres sådan. Hvis det er det originale Sony
OPTIARC DVD drev, du stadig har, er der så et lille hul på undersiden i
nærheden af fronten med en låsepal, der udløser skuffen mekanisk, så du
kan tage DVD'en ud. Er det et Pioneer DVR-111/112/115/117/118 drev,
sidder det tilsv. hul i underkanten af skuffen. Brug en udrettet
papirklips til at udløse mekanismen med.

Sæt DVD drevet på plads igen og tilslut kablerne...

- Og ja, jeg véd, det er en bøvlet proces. Jeg har selv måttet bruge den
et par gange på samme type maskine, hvor vi heller ikke kunne få skuffen
til at åbne sig efter en installation af Windows. Årsagen til, skuffen
ikke vil åbne sig ved brug af ALT tasten er, at Windows' bootsystem på
DVD'en ikke umiddelbart genkender tastaturet, før der er bootet helt op.

mvh. Erik Richard