GPS logger
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-11 19:29

Er der nogen der har erfaring med en lille simpel og billig GPS logger,
som helt uproblematisk spiller sammen med en Mac.

Den skal kun kunne logge en given rute, og vise den på Google Maps eller Earth.

Der findes masser af modeller til få hundrede kroner, som virker sammen
med Windåser, men jeg har ikke rigtig kunnet finde en, som er
Mac-kompatibel.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-11 19:57

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Der findes masser af modeller til få hundrede kroner, som virker sammen
> med Windåser, men jeg har ikke rigtig kunnet finde en, som er

Du skal finde en der kan mountes som en USB nøgle og hvor loggen ligger
i standard .gpx eller lign. filer ...

Jeg har så ikke fundet noget der opfylder det i det prisleje du nævner

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-10-11 20:38

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Er der nogen der har erfaring med en lille simpel og billig GPS
> logger, som helt uproblematisk spiller sammen med en Mac.
>
> Den skal kun kunne logge en given rute, og vise den på Google Maps eller Earth.

Har du ikke en telefon med GPS i? Så kræver det kun en app.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-11 21:00

On 2011-10-10 21:38:29 +0200, nospam0002+20111010@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20111010) said:

> Har du ikke en telefon med GPS i? Så kræver det kun en app.

Nej, jeg synes smart phones er nogle store skrumler, så jeg hænger ved
min gamle mobiltelefon.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-11 11:37

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Nej, jeg synes smart phones er nogle store skrumler, så jeg hænger ved
> min gamle mobiltelefon.

Sony Ericcson Experia X8 er en fin Android telefon der ikke er specielt
stor og koster under 1000 kroner uden abbonnement - fx 888 hos
Elgiganten. Jeg mener den har GPS.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-11 21:42

On 2011-10-11 12:36:35 +0200, nospam0002+20111011@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20111011) said:

> Sony Ericcson Experia X8 er en fin Android telefon der ikke er specielt
> stor og koster under 1000 kroner uden abbonnement - fx 888 hos
> Elgiganten. Jeg mener den har GPS.

Jeg har kigget på den der Sony Ericsson, og den har GPS, men der står
jo ikke noget om den kan bruges som GPS-logger, og om den er
Mac-kompatibel.

Jeg er nemlig kun ude efter en løsning, hvor jeg kan få vist min rute
som på dette link:
http://tecnocode.co.uk/wp-content/uploads/2008/04/buxton-gps-log.png -
og hvor jeg så kan se min tilbagelagte distance, mere fancy skal det
ikke være.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-11 21:47

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jeg har kigget på den der Sony Ericsson, og den har GPS, men der står
> jo ikke noget om den kan bruges som GPS-logger, og om den er
> Mac-kompatibel.

Det er som jeg siger noget som en App skal klare.

PÃ¥ min iPhone har jeg RunKeeper der kan det du beder om og mere til.
Jeg ved ikke hvad den tilsvarende app til Android er.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-10-11 11:01

On 2011-10-10 18:29:05 +0000, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
>
> Der findes masser af modeller til få hundrede kroner, som virker sammen
> med Windåser, men jeg har ikke rigtig kunnet finde en, som er

Jeg ser godt senere i tråden at du har en gammel umoderne mobiltlf. Men
hvis du havde en iPhone eller Android så er GPS4CAM genial og den
enkleste måde at tagge på jeg har set bortset fra de kameraer der har
GPS indbygget.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-11 19:42

On 2011-10-11 12:00:45 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> hvis du havde en iPhone eller Android så er GPS4CAM genial og den
> enkleste måde at tagge på jeg har set bortset fra de kameraer der har

Jeg skal ikke bruge den til at tagge mine billeder, jeg kan sagtens
huske hvor mine billeder er taget, og det rager ikke andre hvor og
hvordan de er taget, så jeg sletter helt bevidst mine EXIF-data.

Jeg vil blot ha' gemt mine ruter, når jeg har været ude og cykle, gå,
sejle i kajak, elle stå på ski.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-11 21:24

> [...]

> hvordan de er taget, så jeg sletter helt bevidst mine EXIF-data.
>
> Jeg vil blot ha' gemt mine ruter, når jeg har været ude og cykle, gå,

Garmin laver sådan nogle løbeure og cyklecomputere med GPS. De kan
optage en rute med tid og sted, hastighed osv. Når man kommer hjem,
læste man data ind i Garmins program på sin computer. Det kan fås i App
Store helt gratis. OK, kortet koster vist penge, kommer jeg i tanker om,
men man kan vist også læse data ind på en hjemmeside. Der er kort, og
det er gratis. Det billigste er det lidt ældre Forerunner 205 løbeur,
der er set til under kr. 700,-. Jeg ved ikke, om det er nok, men
batteritiden på den model er vist 10 timer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-11 21:33

On 2011-10-11 22:24:14 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> der er set til under kr. 700,-. Jeg ved ikke, om det er nok, men
> batteritiden på den model er vist 10 timer.

Tak, den vil jeg prøve at grave lidt i, jeg har nemlig luret på, at de
GPS-data som der logges, det er en tekst-fil som ikke fylder ret meget,
og derfor er jo ikke urealistisk at gemme alle ens ture.