RAM til MBP?
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 10-10-11 18:29

Hej, jeg har en MacBook Pro (A1211) fra marts 2007.

Kan se at der er brug for mere ram. Hvor og hvilken RAM kan anbefales?

Og hvor meget kan jeg smide i dyret?

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-10-11 19:19

<Henrik> wrote:

> Hej, jeg har en MacBook Pro (A1211) fra marts 2007.
>
> Kan se at der er brug for mere ram. Hvor og hvilken RAM kan anbefales?
>
> Og hvor meget kan jeg smide i dyret?

Jeg går altid ind på Kingstons hjemmeside og finder den rigtige model
RAM. Så laver jeg en Google-søgning på danske hjemmesider og finder på
den måde en masse danske webshops. Så finder jeg et sted at købe ud fra
pris, leveringstid og hjemmesidens troværdighed. Der er selvfølgelig
andre gode fabrikater af RAM end Kingston, men næppe nogen, der er
bedre.
Din model er en af de mærkelige, hvor man kan sætte 4 GB RAM i,
men den bruger kun de 3 GB. Du kan bruge Kingstons moduler, der hedder
KTA-MB667/1G og KTA-MB667/2G. De koster fra kr. 200,- og opad excl.
forsendelse. Et enkelt sted er såmænd helt nede på kr. 260,80 for to
moduler:

<http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=KTA-MB667K2/4G&pn=Kingst
on&vare=220163>

Et godt råd er kun at købe, hvor varen er på lager. Ellers kommer man
let ud i noget bøvl med, at de alligevel ikke kan skaffe den så hurtigt,
og så er man pludselig låst fast i at vente. Man vil jo også gerne have
sin RAM med det samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 13-10-11 19:10

On 2011-10-10 18:18:54 +0000, Henrik Münster said:

> [...]
> let ud i noget bøvl med, at de alligevel ikke kan skaffe den så hurtigt,
> og så er man pludselig låst fast i at vente. Man vil jo også gerne have

Takker, de er nu kommet OG monteret. Og du fik ret, den bruger kun de 3
GB, hvordan kan det være? Og kan der gøres noget ved det?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-11 19:12

<Henrik> wrote:

> Takker, de er nu kommet OG monteret. Og du fik ret, den bruger kun de 3
> GB, hvordan kan det være? Og kan der gøres noget ved det?

nej, det er en funktion af det chipset der er brugt ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-11 20:30

> nej, det er en funktion af det chipset der er brugt ...

Dengang syntes man jo også, det var rigtig meget. Jeg mener endda, Apple
oprindeligt sagde, at maskinen kunne tage op til 2 GB RAM. Der var så
nogle, der fandt ud af, at den rent faktisk kunne tage 3 GB. Jeg mener,
der var noget tilsvarende med de første iMac. Da de kom frem, kunne de
officielt kun tage 256 MB RAM, hvis jeg husker ret. Efter et par år kom
der større moduler frem, og så kunne de tage 512 MB RAM.
--
Henrik Münster
Esbjerg