Appletv2 filmkøb
Fra : Lyrik

Dato : 06-10-11 16:01

Det samme som iTunes Butik filmkøb.

Jeg måtte lige prøve!

De har en række film man kan købe under 80 kroner. Hvilket er 79 kroner!
Jeg købte "As good as it Gets" med Jack Nicholson som tvangsneurotikeren
Melvin.
På dansk:"Det bli'r ikke bedre"-79 kroner

Jeg kan købe DVD'en i PAL reg. 2 på Amazon.co.uk til en samlet pris
inklusive porto og moms på: 44,50 kroner.

DVDoo dansk online-forretning: 81,85 med porto.

Apple butikken leverede filmen som en straks-download der tog en 10
minutters tid.
Den fylder 1,72 Gigabyte.
Du må bruge den på 5 maskiner! Filmen er belæmret med gigantisk DRM
rettighedsbegrænsning.

Den kommer i amerikansk snit som 640 x 480 med 23.976 billeder i
sekundet. Her må vi påberåbe os at den er ægte filmhastighed idet den er
optaget med 24 billeder i sekundet på celluloid. Lille fordel.
DVD-en ville have været 720 x 576 med 25 billeder i sekundet.
Containeren er m4v-hvilket vi skal skrive bag øret at Apple foretrækker
frem for mp4.
codec brugt er AVC, som er Microsofts modstykke til H.264, AVC-1 værende
WMV9. 16:9 aspect så den sidder lige i øjet på fladskærmen og fylder den
helt ud.

Den er indkodet med variabel bitrate med et gennemsnit på 1516 Kbps,
hvilket er fin stil.
Den har 2 "videospor" hvor spor 2 er brugt til at indkode filmplakaten i
filmen. Et Jpeg billede på 640x480.
Her er et smart fif, jeg måske vil bruge senere. For jpeg-billedet er
lagt ind som en filmstrimmel der kører 0.003 fps total 28 frames.

UNDERTEKST:
Der var ingen undertekst synlig hverken i iTunes,QTime eller på AppleTV2
Men jeg kan se at der er en engelsk undertekst!
De har dog nolret så meget i det at teksten ikke kan komme til syne!
Jeg har lige selv siddet og nolret med det samme og jeg kan åbenbare at
"Handbrake" er DEN ENESTE der kan lave brugbare undertekster.
De skal laves i tx3g ud fra for eksempel-srt filer og det har Apple
gjort, men hvis de ligger forkert i muxen så virker de bare ikke, som i
dette tilfælde.
Hmmm.......
Date of Original Encoding.........................UTC 2008-04-11 13:08:27
De tekniske muligheder for undertekst var nok ikke fremskreden nok på
det tidspunkt!?

LYDEN:
AAC-LC stereolyd 128 Kbts CBR sampling rate 44.100!!?? Burde være 48.000
Hz efter min mening. Normalt byder DVD på Dolby AC3 i 6 kanaler 48.000 Hz.
Konklusion:
Kvaliteten er cirka DVD kvalitet, sådan set udmærket. Manglende
undertekst trækker ned. Især fordi de skyldes manglende evner fra
fremstillerens side.

DRM på videodelen gør at kun Quicktime og iTunes kan afsille den. VLC
opgiver straks med beskeden at der er intet at gøre ved det!
DRM på lyddelen også!

Det er noget lort med det DRM. For havde den ikke været der så havde jeg
kunne lægge undertekster på efter eget valg.
Der havde tillige været mulighed for at brænde en DVD. Det kan man ikke
nu fordi den skulle være omkodet til mp2, og intet videoværktøj kan
behandle den.

Man kan ikke fjerne DRM fra filmen. Et program der gør det, gør det ved
at optage fra streamen ved at tappe iTunes! Resultatet er skrumpet i
størrelse. Det samme kan opnås ved at screen-recorde. men det er noget
scheiz!

DVD udgaven til 44,50 er klart det bedste køb. Her kan man lave filmen
om til hvad somhelst med "Handbrake"

MvH
Jens