Ingen vildkatte i Automator
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-11 15:59

Googling godtgør, at man ikke kan bruge wildcards under filomdøbning i
Automator. Jeg har ikke fundet brugbare svar. Er der nogen der har en
løsning?

Eksempel 1:

11209_ortega_movimentos_E.pdf

Jeg vil fjerne "_ortega_movimentos_E"

Eksempel 2:

33677- L'inimico delle donne NR_Nov.2011.pdf

Jeg vil fjerne "- L'inimico delle donne NR_Nov.2011"

I begge tilfælde kan det udtrykkes som "Fjern alt mellem det sidste
ciffer og punktum.

Jeg har mange af den slags og variationerne er utallige. Der er f.eks.
ikke altid 5 ciffre i starten.

Lad mig også nævne, at jeg faktisk ønsker disse strenge erstattet med
"-info".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-11 16:11

Hej,

> Googling godtgør, at man ikke kan bruge wildcards under filomdøbning i
> Automator. Jeg har ikke fundet brugbare svar. Er der nogen der har en
> løsning?

Jeg ville bare bruge bruge perl, men der er mange andre mulige
løsninger. En løsning med perl er fx at køre denne kommando i mappen:

ls -1 | perl -e 'while(<>){chomp;$b = $_;
s/^(\d+)\D*$/$1-info/;rename($b, $_);}'

(skal skrives som 1 linje)

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-11 17:18

Den 30/09/11 17.11, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> løsninger. En løsning med perl er fx at køre denne kommando i mappen:
>
> ls -1 | perl -e 'while(<>){chomp;$b = $_;

Jeg lade de to filer over i en tom mappe og kørte perlen. Resultat:

11209_ortega_movimentos_E.pdf

blev til:

11209-info

og

33677- L'inimico delle donne NR_Nov.2011.pdf

forblev uændret.

Jeg er helt blank i Perl, så jeg kan ikke analysere hvor kommandoen halter.

Hvad tager den udgangspunkt i? Startposition 6? At den skal begynde
umiddelbart efter sidste ciffer? Eller at den skal starte ved
underscore? Hvis det sidste, virker den ikke universelt og så er der
lige den der med at den smider ".pdf" væk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-11 17:52

Hej,

> 33677- L'inimico delle donne NR_Nov.2011.pdf
> forblev uændret.

Den retter fint filer med det navn her.

> Jeg er helt blank i Perl, så jeg kan ikke analysere hvor kommandoen halter.

Det kan være en god idé at sætte sig ind i.

> Hvad tager den udgangspunkt i? Startposition 6? At den skal begynde
> umiddelbart efter sidste ciffer? Eller at den skal starte ved

Sidste ciffer.

> underscore? Hvis det sidste, virker den ikke universelt og så er der
> lige den der med at den smider ".pdf" væk.

Det kan du bare rette sådan her:

ls -1 | perl -e 'while(<>){chomp;$b = $_;
s/^(\d+)\D*(\..*)$/$1-info$2/;rename($b, $_);}'

Fra : Øyvind Rise

Dato : 03-10-11 14:30

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det kan du bare rette sådan her:
>
> ls -1 | perl -e 'while(<>){chomp;$b = $_;
> s/^(\d+)\D*(\..*)$/$1-info$2/;rename($b, $_);}'

Når jeg leser første post blir jeg usikker på om Kurt vil have tekst
fjernet frem til første eller siste punktum.

Om ".2011" også skal fjernes foreslår jeg følgende lille endring:

s/^(\d+)\D*.*(\..*)$/$1-info$2/;

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-11 14:56

Den 03/10/11 15.30, Øyvind Rise skrev:

> Når jeg leser første post blir jeg usikker på om Kurt vil have tekst
> fjernet frem til første eller siste punktum.

> Om ".2011" også skal fjernes foreslår jeg følgende lille endring:
>
> s/^(\d+)\D*.*(\..*)$/$1-info$2/;

Yes, jeg havde ikke selv lagt mærke til det første punktum. Fint, takker.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 30-09-11 19:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> ikke altid 5 ciffre i starten.
>
> Lad mig også nævne, at jeg faktisk ønsker disse strenge erstattet med

En lidt mere menneskelig tilgang, end den som Jens Kristian foreslår,
kunne være at kigge på GraphicConverters omdøbningsmuligheder.

Vis den pgl. mappe i GG's indbyggede browser, marker der ønskede
dokumenter og tryk cmd-E, og se dig lidt omkring og prøv mulighederne,
som vises *inden* de gennemføres.

Jeg ved ikke om det kan opfylde dine ønske, der skal måske lidt
sortering og håndkraft til - men prøv dig frem.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-09-11 19:56

> [...]

> ikke altid 5 ciffre i starten.
>
> Lad mig også nævne, at jeg faktisk ønsker disse strenge erstattet med

hvis jeg skal omdøbe mange ting bruger jeg denne:

<http://manytricks.com/namemangler/>