Hjelp, min systemdisk er i fe
Fra : BergRace

Dato : 28-09-11 21:34

Hei.

Dette haster litt da jeg ikke vet hvor lenge disken vil kunne fungere.

Jeg har to eksterne USB disker hvorav den ene har en Boot partisjon, den
andre disken er mål(destinasjon)disken jeg vil klone til.

Hvor bør jeg legge CCC?

På den interne systemdisken(som ikke er frisk), på
mottager(destinasjon)disken, eller boote fra ekstern disk og kjøre CCC
derfra? Med det siste mener jeg att CCC vil da sitte på en Boot-disk
eksternt og klone i mellom den interne system disk og en ekstern disk.

Av erfaring bruker CCC kortere tid enn Timemachine derfor vil jeg bruke
denne løsning.

Systemdisken begynte med heftig disk access i ujevne mellomrom hvor alle
programmer ville fryse å badeball spinne.
Kjørte Extended Hardware Test og fikk følgende feilkode:

4HDD/11/40000000:SATA(0,0)

Vil være veldig takknemlig for konstruktive forslag.

M.v.h.

Jørn Berg

Ps. Om det er uklart på Norsk tar jeg det mer enn gjerne på Engelsk for
eventuell klarifikasjon.

--
P.J.Berg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-11 21:36

BergRace <BergRace@invalid.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har to eksterne USB disker hvorav den ene har en Boot partisjon, den
> andre disken er mål(destinasjon)disken jeg vil klone til.

På den disk du er bootet fra og kloner fra ..

/thomas

Fra : BergRace

Dato : 28-09-11 21:40

On Wed, 28 Sep 2011 22:35:50 +0200, Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>
wrote:

> På den disk du er bootet fra og kloner fra ..
>
> /thomas

Det er den disk der er i ferd med å dø, jeg kan også legge CCC på en
ekstern bootbar disk og kjøre det derfra.
Hva tror du?

Ps. det er maskinen jeg nå sitter på som systemdisken er ferd med å feile.

Jørn.

--
P.J.Berg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-11 21:44

BergRace <BergRace@invalid.com> wrote:

> Det er den disk der er i ferd med å dø, jeg kan også legge CCC på en
> ekstern bootbar disk og kjøre det derfra.
> Hva tror du?

Ja, det vil virke, bare ikke på den disk du kloner _til_ ;)

/thomas

Fra : BergRace

Dato : 28-09-11 21:47

On Wed, 28 Sep 2011 22:43:34 +0200, Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>
wrote:

> Ja, det vil virke, bare ikke på den disk du kloner _til_ ;)
>

> /thomas

Ok, takker for svar så langt.

Ett spørsmål til:

Vil det være raskere å kjøre CCC fra en ekstern Bootbardisk enn å kjøre
den i fra disken som er syk og skal klones?

Jørn.

--
P.J.Berg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-11 21:48

> [...]

> Vil det være raskere å kjøre CCC fra en ekstern Bootbardisk enn å kjøre
> den i fra disken som er syk og skal klones?

hvis disken er alvorligt syg så er det nok bedre at boote fra en anden
disk og køre kloningen derfra ...

/thomas

Fra : BergRace

Dato : 28-09-11 22:03

On Wed, 28 Sep 2011 22:48:05 +0200, Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>
wrote:

> hvis disken er alvorligt syg så er det nok bedre at boote fra en anden
> disk og køre kloningen derfra ...
>
> /thomas

Det virker på meg som om det er kontrolleren som går amok og kjører
lese/skrivearmen på fullt frem og tilbake i ett voldsomt tempo, av
erfaring vet jeg att dette kan ødelegge magnetplatene, spesielt i
fil-registeret?(ikke sikker på rett navn der).

Takker for svar så langt, tidligere har en full kloning med CCC for meg
tatt ca. 7 timer(helvete, nå går den amok igjen), så med litt rydding samt
att disken ikke dør vil jeg sende en statusrapport om ca 8 timer.

Gleder meg ikke til samtalen med Apple Support i morgen, maskinen er snart
to år, i Norge har vi ved lov 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett. Men
som mange har erfart før meg har Apple ikke villet rette seg etter Norsk
lov inntil rettslig kjennelse i det konkrete tilfellet foreligger.

Ønsk meg lykke til.

Jørn

--
P.J.Berg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-09-11 11:32

> [...]

> tatt ca. 7 timer(helvete, nå går den amok igjen), så med litt rydding samt
> att disken ikke dør vil jeg sende en statusrapport om ca 8 timer.

Du har ikke en eksisterende klon du kan opdatere eller klone over på den
tomme disk først?

Fra : BergRace

Dato : 29-09-11 14:59

On Thu, 29 Sep 2011 12:32:02 +0200, "Niels Jørgen Kruse"
<nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Du har ikke en eksisterende klon du kan opdatere eller klone over på den
> tomme disk først?

Hei.

Nå har jeg omsider fått klonet disken over på en tom USB disk, startet CCC
fra en tredje Bootbar(Clean Lion install) disk.

Har kjørt Extended Hardware Test og fikk feilmelding:
4HDD/11/40000000:SATA(0,0)

Var i kontakt med Apple Support og etter å ha snakket med to personer fikk
jeg ett case number, da maskinen er over ett år så er den nå å se på som
under 'Konsument lagen' som Svensken sa.
Maskinen må åpnes for å se hvorvidt det er brukerfeil... Skal godt gjøres
når det gjelder den interne disken.

Jeg håper verkstedet ikke finner på noe krøll for å spare penger..

Skal prøve å få levert den i morgen, ønsk meg lykke til :)

Jørn

--
P.J.Berg