Libreoffice som arvtaker til Neo og Open
Fra : Snorre Berg

Dato : 26-09-11 10:57

Open office og NeoOffice har stagnert de seinere åra føler jeg, og sjøl
har jeg brukt Microsofts pakke ei stund nå.

Nå har jeg imidlertid lastet ned og tatt i bruk Libreoffice på min gamle
bærbare Mac, og så langt seg det ut til å åpne tektsfiler og regneark
fint i alle fall. Norsk språkpakke, dessverre bare bokmål så langt,
ligger ute og så tilsynelatende grei ut. Våre naboland har sjølsagt
fullverdige versjoner på sine respektive språk.

Er det noen som har testet det det ut ytterligere og dannet seg et bilde
av hvordan det er i daglig bruk?

--
SB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-11 21:44

Snorre Berg wrote:
> [...]
> fullverdige versjoner på sine respektive språk.
>
> Er det noen som har testet det det ut ytterligere og dannet seg et bilde

I dagligt brug er der ikke den helt store forskel på LibreOffice og
OpenOffice... LiO er kommet lidt foran i nummer, men ikke i kvaliteten
eller performance, hvis man foretrækker det udtryk.

Der er stadig forskel på LiO og OOo og så andre Mac tekst- og office
programmer især på den måde de to håndterer skrifter og liniestyring på
i forhold til Mac standard. Både LiO og OOo bruger Windows' mål som
forudsætning for deres håndtering...

Dvs., at en skriftstr. på 12p på Mac med fx. MSWord, NisusWriter Express
/ Pro, NeoOffice, MarinerWrite osv. er ikke 12p i hverken LiO eller OOo,
men derimod 12,75p. Mac standarden ved '1 linie' er 15p, men både LiO og
OOo har en liniehøjde på 16,75p - fuldstændig som på Windows ver. af
OpenOffice og StarOffice.

Der er kommet bedre styr på 'cross references' i både LiO 3.4.3 og den
nye OpenOffice 3.4b, så man stort set undgår at miste referencer ved
åbning af Excel og MarinerCalc regneark.

Dér, hvor det stadig halter for både LiO og OOo er i præsentationsdelen.
Man risikerer stadig at miste data i både LiO og OOo ved åbning af
PowerPoint præsentationer - uanset, om de er lavet med Mac eller Win
ver. af MSOffice. - Faktisk er der også en del probloemer ved åbning af
præsentationer lavet i OpenOffice 3.3.1 og StarOffice på Windows. Og
sådan noget som indlejrede videoklip er stadig en by i Rusland i både
OpenOffice og LibreOffice på Mac. Her er hverken OpenOffice eller
StarOffice på Windows bedre.

Generelt set er både LibreOfffice 3.4.3 og OpenOffice 3.4b blevet
væsentlig hurtigere end tidligere - også hurtigere end NeoOffice.
Sammenlignet med MSOffice - generelt, - så er LiO 3.4.3 og OOo 3.4b også
langt mere brugervenligt and MSOffice 2011.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-09-11 03:17

Den 26/09/11 22.43, Erik Richard Sørensen skrev:

> Sammenlignet med MSOffice - generelt, - så er LiO 3.4.3 og OOo 3.4b også
> langt mere brugervenligt and MSOffice 2011.

Det er jeg så ikke enig i, men må dog tage det forbehold (ganske som i
Windows vs. Mac problematikken), at manglende erfaring i det nye og
vaner i det gamle, kan overskygge brugeroplevelsen.

Mange funktioner i OOcalc er primitive og amputerede i forhold til
Excel. At sortere data efter bestemte kriterier, betinget formattering
m.m. er nærmest ikke-eksisterende i OOcalc og det kræver mange
tidsrøvende krum- og badutspring at udføre noget tilnærmelsesvist
tilsvarende, som man kan gøre i Excel med et par museklik.

Jeg har en licens til Office, men er alligevel fast besluttet på at
vænne mig til OO - alene på grund af hastighedsforskellene. Jeg arbejder
typisk med 25.000 rækker i 6-8 kolonner og ventetider på 10 minutter
eller mere, er ikke usædvanlige i Excel, hvor det gøres på et
splitsekund i OO.

Jeg har en spritny iMac, så ressourcemæssigt skulle de ikke gerne være
flaskehalse der er problemet for MS?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-11 13:12

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> typisk med 25.000 rækker i 6-8 kolonner og ventetider på 10 minutter
> eller mere, er ikke usædvanlige i Excel, hvor det gøres på et

OK, så intens har jeg ikke arbejdet med hverken Excel eller OOCalc, som
du beskriver det her. Og så skulle jeg nok have præciseret det lidt
mere, hvad jeg mener med brugervenlighed. Jeg skelner klart mellem
ydelse og brugervenlighed.

1 Ydelsen - Den del i et program, der viser, hvor /meget/ programmet kan
give og, og hvordan det er i de forskellige funktioner.

Og her vurderer jeg primært ud fra, hvordan programmet klarer åbning og
genarkivering af dokumenter fra lignende programmer. Et eksempel kan
være, hvordan OOWriter håndterer et .docx dokument fra en MSOffice pakke
på hhv. Mac og Windows. Eller hvordan reagerer OOCalc på et xlsx
regneark fra en MSOffice 2010/2011. Og ikke så meget på, hvordan, det
/er/ at oprette et dokument med lignende indhold og funktionalitet.

2 Brugervenlighed - Den del af et program, der dels viser programmets
udseende, dels /hvordan/ programmet er opbygget.

Hvordan er tilgangen til programmet. Hvordaqn er kanpper og menuer
placeret. Hvordan er knapper og menuer grupperet 'in-line' i dokumenter
- altså de knapper og menuer, der er i programmernes paletter og ikke de
drop-down menuer, der er i selve skrivebordets arkivlinie.

Jeg har arbejdet med både MSO2004/2008 på Mac og MSO2003 på Windows. De
3 programmer ligner hinanden en hel del i deres opbygning. - Meget
funktionelle og enkle i udseende og tilgang ved brug af div. menuer og
paletter. Jeg har også en MSO2007 og 2010 til Windows samt en MSO2011
til Mac. Disse tre programmer ligner ligeledes hinanden en hel del i
opbygning...

Til forskel fra MSO2003/04/08 er MSO207/10/11 så totalt overlæsset med
alskens gejl og lir, der er totalt ubrugelig for andre end 'legebørn',
der ikke kan få glimmer nok at se på i et program! - Bare ét eksempel. -
Valg af skrift... Ligger fint nogenlunde ude til venstre i anden
række...øh nej, den ligger nu øverst i selve arkivlinien, medmindre du
har brugerdefineret dine menujlinier i MSO. OK, vi brugerdefinerer...
Javel, men hvor er nu 'Underline', 'Strike Through', 'Subscript' og
'Superscript'? - gone for good? - næh, de er bare - igen - flyttet op i
arkivlinien, og de skal også brugerdefineres.

Først når du har gjort det, åbner der sig en fuldstændig uoverskuelig
palette yderst til højre på skærmen. Og det vel at mærke en palette, du
ikke længere kan flytte ind til kanten af dokumentet, som du kan det i
MSO2003/04/08 og delvis også i MSO2007 til Windows. Det betyder, at du
vil komme til at bruge pil og mus adskilligt mere end tidligere, når du
skal flyve og fare fra dokument til paletter. Og det vil være
fuldstændig uoverskuelig for bl.a. syns- og læsehæmmede brugere.

OK, lad os lige vende tilbage til 'Skrifter'... Du har nu fundet ud af,
hvordan du kan tilpasse dine menuer, så du undgår brugen af
sidepaletterne mest mulig. Men du sidder altså 'kun' med en 20" eller
24" skærm og vil derfor gerne reducere antallet af menulinier i
programmets dokumentvindue.

Fint nok... Man lukker bare 'Layers' (faneblade), men hov, hvor blev så
layout redigeringen af? - Nå, men så prøver vi at definere
enkeltknapper... fjerner en del af de ubrugelige knapper, man alligevel
aldrig bruger - især den irriterende 'joypad' ude til højre, der fylder
to menulinier i højde kunne være godt at få væk... Hov?! - så forsvandt
også både 'Indent', 'Outdent' og *list' knapper....

Det er lavet så 'smart' (dyb sakarsme) i både Word og Excel 2007/10/11,
at kanpper nu er sat i låste grupper, der fjerner alle i gruppen, hvis
man blot vil fjerne én knap....

I forhold hertil er både NeoOffice, LibreOffice og OpenOffice det rene
barnemad med deres særdeles lette og brugervenlige menuer og knaplinier
inline i programmet.

> Jeg har en spritny iMac, så ressourcemæssigt skulle de ikke gerne være
> flaskehalse der er problemet for MS?

Rent CPU mæssigt næppe, men der kan godt være andre flaskehalse i selve
programmerne... For ikke så længe siden blev jeg bedt om at vurdere og
prissætte et større antikt Topcon fotoudstyr. Jeg fik listen tilsendt
som et Excel regneark - lavet i MSO2002 til Windows og i alm. .xls
format. Fint, - deet skulle MSO2008 jo sagtens kunne klare. Det tog
flere minutter at åbne regnearket, selvom det kun var på vel 60 rækker i
7 kolonner, og jeg har også de relevante skrifttyper, så der skulle ikke
være problemer dér heller.

Jeg gav mine vurderinger og indsatte samtidig både interne og eksterne
links og referencer og arkiverede igen som .xls2002/2003 og returnerede
det til sælgeren. Han kunne end ikke åbne arket igen. Så jeg åbnede det
nok engang, men nu i OpenOffice 3.3.0Mac. Det tog 'kun' godt 2 min., og
så var samtlige skrifter ændret til Times New Roman og ikke Verdana som
oprindeligt. Jeg checkede og kontrollerede, at alle referencer, noter og
links var tilstede. Ændrede skrift til ArialUnicodeMS.ttf. Dokumentet
blev nu arkiveret som Excel 5 til Mac og .xls til MSO97/2000 til
Windows. Checkede dokumentet med StarOffice 5.2 på Windows, - det eneste
regneark, jeg har til Win, der kan arkivere i Excel 5 formatet.

For en sikkerheds skyld, åbnede jeg også regnearket i MarinerCalc 5.6
for at se, om alt var, som det skulle være, og at det blev vist korrekt.
Modsat OOCalc åbnede MC med Verdana. Arkvierede en kopi til Excel 5
formatet og sendte begge til ham igen.

Mærkeligt nok kunne han ikke åbne det regneark, der var lavet med
MarinerCalc, men kun det, der var lavet i OOcalc 3.3...

mvh. Erik Richard