Usenet læser på hjemmeside hos one.com
Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 11:35

Jeg har noget kode som forbinder til en usenet server.
Det virker fint på min egen computer men på mit webhotel (one.com) får
jeg denne besked :

Kunne ikke tilslutte :
{news.sunsite.dk:119/nntp}dk.edb.internet.webdesign.html
Connection failed to news.dotsrc.org,119: Opkoblingen overskred tidsgr�nsen

Er der nogen der ved om det er muligt at få til at virke hos one.com ?
De siger at det måske kan være fordi deres firewall spærre for port 119.

Er der eventuelt nogen der kender en server hvor jeg kan have min kode
på med adgang til port 119 ?

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 23-09-11 15:36

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> De siger at det måske kan være fordi deres firewall spærre for port 119.
>
> Er der eventuelt nogen der kender en server hvor jeg kan have min kode
Jeg synes du skal spørge one.com support. Jeg har tidligere haft webhotel hos
one.com og har erfaring at de som regel svarer inden for 24 timer og med
professionelle svar.
mvh
Steffen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 15:50

> Jeg synes du skal spørge one.com support. Jeg har tidligere haft webhotel hos
> one.com og har erfaring at de som regel svarer inden for 24 timer og med
> professionelle svar.

Har spurgt. De sagde det formodentligt var fordi deres firewall ikke
tillod det.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 07:43

scootergrisen wrote:

> [...]
> {news.sunsite.dk:119/nntp}dk.edb.internet.webdesign.html
> Connection failed to news.dotsrc.org,119: Opkoblingen overskred

Hvilken kommando fyrer du af?

Hvis du bruger newnews kan det godt tage voldsomt lang tid hvis du ikke
angiver et referencepunkt.

xover kan også give lange svartider indtil man får 'synkroniseret'
databasen.

Nu kender jeg ikke så meget til php, men hvis forbindelse ikke var muligt
burde den reture noget a la:
"connection to <host> failed.."

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 27-09-11 16:04

> Hvilken kommando fyrer du af?

Det er imap_open() som kommer med fejlbeskeden.

> Hvis du bruger newnews kan det godt tage voldsomt lang tid hvis du ikke
> angiver et referencepunkt.

Aner ikke hvad newnews er. Hvad mener du med referencepunkt.

> xover kan også give lange svartider indtil man får 'synkroniseret'
> databasen.

Aner ikke hvad xover er og jeg bruger ikke nogen database.

> Nu kender jeg ikke så meget til php, men hvis forbindelse ikke var muligt
> burde den reture noget a la:
> "connection to<host> failed.."

Den siger både "Connection failed" og "Opkoblingen overskred
tidsgr?nsen"... eller "Connection timed out".

Fra : scootergrisen

Dato : 27-09-11 16:37

> Det er imap_open() som kommer med fejlbeskeden.

Eller rettere når imap_open() ikke kan oprette forbindelse kommer
fejlbeskeden i imap_last_error() som man så kan vise med :

$nntp = imap_open($sppg, $bruger, $kode);

if($nntp === false){

echo "Det virkede ikke :( - " . imap_last_error();

Og det giver så denne fejlbesked :

Connection failed to news.dotsrc.org,119: Connection timed out

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 07:43

scootergrisen wrote:

> Det er imap_open() som kommer med fejlbeskeden.

> Aner ikke hvad newnews er. Hvad mener du med referencepunkt.

> Aner ikke hvad xover er og jeg bruger ikke nogen database.

Sorry - skulle nok have uddybet.

Jeg prøver at uddybe i lidt mere klar tale.

Nyhedsklienter gemmer indlæg, og husker hvor den er kommet til.
Når man klikker på en nyhedsgruppe i disse læsere, hentes kun indlæg siden
sidst (det jeg kaldte referencepunkt).

Hvis man ikke angiver en 'siden sidst' parameter, hentes hele skidtet.

Det svarer til at oprette en ny gruppe i nyhedslæseren, eller 'resette'
gruppen (hvis der findes sådan en).

Du bruger åbenbart et færdigt komponent, og så må du søge support der, men
her er lidt info:
http://www.faqs.org/docs/linux_network/x-087-2-nntp.protocol.html

Du må selv finde ud af hvordan dit komponent bygger kommandoerne 'behind the
scene'.

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 11:07

Ja ok men jeg kan jo ikke engang forbinde til serveren så kan slet ikke
hente noget når koden er på mit webhotel.
Men lokalt virker det fint.
Og jeg har bare sat den til at hente 1 indlæg kun.

Fra : Leif Neland

Dato : 26-09-11 19:46

Den 23-09-2011 12:34, scootergrisen skrev:
> [...]
> De siger at det måske kan være fordi deres firewall spærre for port 119.
>
> Er der eventuelt nogen der kender en server hvor jeg kan have min kode

Send mig koden, eller bare en test, så ser jeg om det virker på mine
servere, hvor jeg selv styrer firewallen.

Leif

--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : scootergrisen

Dato : 27-09-11 16:35

Eksempel (tager 10 sekunder) : http://scootergrisen.dk/test/test0088.php

Kildekoden : http://scootergrisen.dk/test/test0089.txt

Det ser ud til at one.com har sat en timeout på 10 sekunder... fordi det
tager den til før siden vises.

Så har jeg prøvet og ændre timeout med :

imap_timeout(IMAP_OPENTIMEOUT, 120);
imap_timeout(IMAP_READTIMEOUT, 120);
imap_timeout(IMAP_WRITETIMEOUT, 120);
imap_timeout(IMAP_CLOSETIMEOUT, 120);

Men timeouten er stadig på 10 sekunder.

PÃ¥ min egen computer tager det omkring 1 sekund og der er ingen timeout.

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-11 22:11

scootergrisen wrote:

> Eksempel (tager 10 sekunder) : http://scootergrisen.dk/test/test0088.php

> Kildekoden : http://scootergrisen.dk/test/test0089.txt

Jeg kunne ikke få dit script til at virke lige ud af posen, men til
gengæld fandt jeg dette script: http://amrhein.eu/newsportal som jeg har
skrevet dette indlæg i.
Der skal lige ordnes noget med æøå ser det ud til.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-11 22:36

Hvis nogen vil prøve, så er newsreaderen på
http://www.neland.dk/newsportal

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-11 02:21

Som du selv har bemærket, er der et problem med æ, ø og å. Et andet
problem er manglende navigering fra en tråd til en anden tråd. Hvis man
først har klikket sig ned i en tråd, kan man ikke komme videre til en
anden tråd i samme gruppe. I stedet skal man op til alle grupper via
linket Newsgroups øverst på siden.

Hvis begyndere skal kunne være med, skal Newsgroups-linket også placeres
nederst på siden, og det skal være muligt at skifte til andre tråde.

Dette indlæg er skrevet via portalen, hvilken åbenbarer endnu et
problem: Der er intet citat, hvis man besvarer et indlæg.

Og der burde måske indsættes en signatur? Noget i stil med automatiskat
tage personens navn og så tilføje en linje:
Dette indlæg er sendt via portalen ...

Blandt andet for at fortælle andre, at portalen er blevet brugt, og at
det måske er en begynder, der skal håndteres varsomt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-11 02:27

Kim Ludvigsen skrev:

> Dette indlæg er skrevet via portalen

Wow! Efter at have sendt indlægget, gik jeg direkte til min
newsreader og opfriskede gruppen, og indlægget var der
straks. Mindre end to sekunder efter afsendelse. Der er
åbenbart fin forbindelse mellem dotsrc og Giganews!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Leif Neland

Dato : 28-09-11 05:05

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> først har klikket sig ned i en tråd, kan man ikke komme videre til en
> anden tråd i samme gruppe. I stedet skal man op til alle grupper via

Ja

> [...]

> Dette indlæg er skrevet via portalen, hvilken åbenbarer endnu et
> problem: Der er intet citat, hvis man besvarer et indlæg.

Jo, du der er en "Quote" knap, der indsætter det man svarer på.

> Og der burde måske indsættes en signatur? Noget i stil med automatiskat
> tage personens navn og så tilføje en linje:
> Dette indlæg er sendt via portalen ...

Det kan lade sig gøre.

Dette er skrevet fra http://www.neland.dk/newsportal

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-11 23:12

Leif Neland skrev:

> Hvis nogen vil prøve, så er newsreaderen på
> http://www.neland.dk/newsportal

Den del ser fin ud. Dette indlæg er skrevet via din portal

Erik Ginnerskov
--
Dette er skrevet fra http://www.neland.dk/newsportal

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-11 01:58

Det er denne besked også.
--
Dette er skrevet fra http://www.neland.dk/newsportal

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-11 06:57

Erik Ginnerskov wrote:

> Den del ser fin ud. Dette indlæg er skrevet via din portal

Aarh - den er da totalt 'usexet'.

Jeg ville nok lave læsningen med en <div>, der aktiveres vha Ajax og sår'n.
Samme med post.

Fordelen med denne fremgangsmåde er, at man bibeholder selve
'miljøet'/'udseendet'.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 30-09-11 12:15

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Aarh - den er da totalt 'usexet'.

Version 0.4 er fra 1999, og seneste version, 0.38 er fra 16/7-2008, så det
er jo ikke helt moderne

Det var bare et "proof of concept" at jeg satte den op, så det kunne ses at
man kan lave en newsreader i php.

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-11 08:33

Leif Neland wrote:

> Det var bare et "proof of concept" at jeg satte den op, så det kunne ses
> at man kan lave en newsreader i php.

I know

Det var et hint til Erik om at gøre det lidt mere 'sexet' i stedet for at
bruge det som det er.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-11 19:01

Stig Johansen wrote:

> Det var et hint til Erik om at gøre det lidt mere 'sexet' i stedet
> for at bruge det som det er.

Skulle det ende med, at hjemmesideskolen.dk kommer til at inkludere et
webinterface til usenetgrupperne, overlader jeg gerne til andre at komme med
forslag til sidedesign.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-11 09:02

Erik Ginnerskov wrote:

> Skulle det ende med, at hjemmesideskolen.dk kommer til at inkludere et
> webinterface til usenetgrupperne, overlader jeg gerne til andre at komme
> med forslag til sidedesign.

Da det er din side vil jeg mene at du er den eneste rigtige til at komme med
forslag til design.

Den skal i givet fald passe i din ånd, og design, så den hører 'hjemme' på
hjemmesideskolen.dk.

Nu får du lige lidt indsigt i metoder.
1. Start med at definere 'forretningsgange'.
Dvs. Hvad vil man gerne se (overblik).
Skal et indlæg vises som en <div> så man stadig kan se 'træstrukturen'.
Hvad med flere indlæg, vist på een gang - her kan man også vise dem i
Reply to? XFUT/Xpost.

2. Når man har dannet sig et overblik over _funktionaliteten_ *så* kan man
tage fat på design.

Mit 'tilbud' gå alene på at hjælpe med et webinterface på
_hjemmesideskolen.dk_ og ingen andre/andet.

ALT kan lade sig gøre hvis vi har tid og penge nok.

Da jeg ikke tager penge, og har tid nok, burde det være muligt at skabe et
_ordentligt_ interface.

Vi ser mange indlæg fra html.dk, og det kunne jo være ret fedt at afslutte
svarene med:
'PS: Du skriver på usenet via html.dk's interface. Der findes et bedre
interface på hjemmesideskolen.dk/usenet' ;)

På den måde får 'vi' konverteret 'de fortabte sjæle' ;)

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-11 17:36

Stig Johansen wrote:

> Da det er din side vil jeg mene at du er den eneste rigtige til at
> komme med forslag til design.
>
> Den skal i givet fald passe i din ånd, og design, så den hører
> 'hjemme' på hjemmesideskolen.dk.

Måske, det må bare ikke direkte være en fortsættelse af
hjemmesideskolen.dk - det er usenet.

> [...]
> 'træstrukturen'. Hvad med flere indlæg, vist på een gang - her kan
> man også vise dem i <div's> med mulighed for at flytte.

Nu blander du vist funktionalitet og design sammen?

Der kan sikkert føres lange diskusioner om funktionalitet. Brugerne skal
have en god oplevelse ved at bruge dette nye interface, så funktionaliteten
skal være optimal..

Når jeg kaster design-bolden op i luften, er det fordi design netop ikke er
min stærkeste side.

> Mit 'tilbud' gå alene på at hjælpe med et webinterface på
> _hjemmesideskolen.dk_ og ingen andre/andet.

Tak for det på forhånd. Jeg har prøvet at kigge på det script, som Leif
linkede til, men jeg kunne ikke få det til at fungere. Der er sikkert nogle
steder, der skal skrues lidt, men det er en omfattende pakke, der inkluderer
flere mapper med filer.

> [...]
> interface på hjemmesideskolen.dk/usenet' ;)
>
> På den måde får 'vi' konverteret 'de fortabte sjæle' ;)

Jeg ved ikke, om et alternativt interface på hjemmesideskolen.dk er et bedre
et. Men det vil i hvert fald komme til at være sanddru - ikke noget med at
foregive, at usenet er en del af hjemmesideskolen.dk.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 08:35

Erik Ginnerskov wrote:

> Når jeg kaster design-bolden op i luften, er det fordi design netop ikke
> er min stærkeste side.

Nå for pokker ;)
Jeg synes nu du klarer det fint, og _design_(visuelt) er nok min absolut
svageste side.

> [...]
> linkede til, men jeg kunne ikke få det til at fungere. Der er sikkert
> nogle steder, der skal skrues lidt, men det er en omfattende pakke, der

Jeg har skimmet det, og umiddelbart vil jeg mene man kun kan bruge stumper
fra det som byggeklodser.

Men jeg har ikke læst betingelserne, hvorvidt det er 'lovligt'.

> Jeg ved ikke, om et alternativt interface på hjemmesideskolen.dk er et
> bedre et. Men det vil i hvert fald komme til at være sanddru - ikke noget
> med at foregive, at usenet er en del af hjemmesideskolen.dk.

Intet er umuligt for den der bærer viljen i sin sjæl ;)

Hvis det skal være bedre - så lav det bedre.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-11 09:07

Stig Johansen skrev:

> Intet er umuligt for den der bærer viljen i sin sjæl ;)

Jeg vil blot sige at jeg f.eks. kan oprette subdomænet
portal.usenet.dk (eller et andet sigende navn) og omdirigere til
den server det skal ligge på.

Jeg kan godt tilbyde at det ligger på mit webhotel, men det giver
en indirekte arbejdsgang fordi jeg kun har ét login til hele
molesjasen, og det må andre ikke få at vide. Derfor ville jeg
blive mellemmand, og selv ville jeg ikke bryde mig om at arbejde
på den måde.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-11 09:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg vil blot sige at jeg f.eks. kan oprette subdomænet
> portal.usenet.dk (eller et andet sigende navn) og omdirigere til
> den server det skal ligge på.

Det vil nok være det helt rigtige domæne at have en
usenetportal liggende på. Dermed kommer man også uden om
adskillelsesproblemet, som Erik er øm om - personligt kan
jeg ikke se et problem i at tilbyde en usenetadgang med
hjemmesideskolens layout.

> [...]
> molesjasen, og det må andre ikke få at vide. Derfor ville jeg
> blive mellemmand, og selv ville jeg ikke bryde mig om at arbejde

Det vil helt klart give dig en del arbejde, og det vil være
besværligt for dem der skal arbejde på at sætte portalen op.
Men når den først kører bør det vel hvile i sig selv.

Tillader Gigahost hostingen? Hvis de ikke umiddelbart gør,
kunne man spørge dem, de plejer at være meget flinke til at
hjælpe med den slags. Det kan endda tænkes, at de vil
tilbyde et gratis abonnement - med eget login - hvis man
spørger pænt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-11 10:16

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> hjælpe med den slags. Det kan endda tænkes, at de vil
> tilbyde et gratis abonnement - med eget login - hvis man

Jeg tror ikke at trafikken vil overskride noget (uspecificeret)
maksimum. Tekstbaseret udveksling er billigt. Men det ville være
smart hvis man kunne lokke dem til at lave et separat login til
et subdomæne. Så behøvede jeg ikke være involveret ud over i
opsætningen af subdomænet.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Tekstbaseret udveksling er billigt. Men det ville være
> smart hvis man kunne lokke dem til at lave et separat login til
> et subdomæne. Så behøvede jeg ikke være involveret ud over i
> opsætningen af subdomænet.

Det er faktisk ladsiggørligt (måske).
Tag et kig her:
http://httpd.apache.org/docs/2.2/howto/auth.html
under Prerequisites.

Hvis du derefter leder efter namogofer.php, har du 'frameworket'.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:26

Kim Ludvigsen wrote:

> Erik er øm om - personligt kan
> jeg ikke se et problem i at tilbyde en usenetadgang med
> hjemmesideskolens layout.

Det kan jeg heller ikke.
Sålænge der står f.eks. "Webinterface til usenet" i overskriften mener jeg
ikke der er noget at tage fejl af.

Hvis man ydeligere laver 'usenet' til et ling til usenet.dk med ydeligere
forklaring, vil jeg mene det er åbenlyst at interfacet ikke er en _del_ af
hjemmesideskolen.dk

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-11 20:37

Stig Johansen wrote:

> Det kan jeg heller ikke.
> Sålænge der står f.eks. "Webinterface til usenet" i overskriften
> mener jeg ikke der er noget at tage fejl af.

Det er ikke fordi det absolut ikke må ligne hjemmesideskolen - hvis bare
brugerne tydeligt bliver gjort opmærksom på, at det ikke er
hjemmesideskolen.dk. En anden tekst i sideheaderen er selvfølgelig til at få
øje på.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-11 02:19

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er ikke fordi det absolut ikke må ligne hjemmesideskolen
> - hvis bare brugerne tydeligt bliver gjort opmærksom på, at
> det ikke er hjemmesideskolen.dk. En anden tekst i
> sideheaderen er selvfølgelig til at få øje på.

Jeg tror, de absolut færreste ser den tekst. Men hvis der
laves et interface på usenet.dk, så skal det selvfølgelig
have sit eget design, og portalen bør vel give adgang til
samtlige dk-grupper.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-11 22:45

Kim Ludvigsen wrote:

> og portalen bør vel give adgang til
> samtlige dk-grupper.

Skal jeg lege med,bliver det de relevante grupper i forhold til webdesign,
dvs. alle dk.edb.inernet.webdesign.*, dk.edb.programmering.dotnet,
dk.edb.grafik, dk.edb.internet.software.apache,
dk.edb.internet.software.browser. dk.edb.internet.udbydere.* ???

Der er flere hundrede grupper, som begynder med dk og som er helt
uinteressant for webdesignere.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-11 23:09

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

Der er jeg enig med Kim.

> [...]
> dk.edb.grafik, dk.edb.internet.software.apache,
> dk.edb.internet.software.browser. dk.edb.internet.udbydere.* ???

Hvis det skal være en portal under usenet.dk, skal alle danske
grupper med. Men jeg tror ikke det er noget problem. Det er næppe
vanskeligere at give adgang til 1000 grupper end til 10 når først
koden er på plads.

> Der er flere hundrede grupper, som begynder med dk og som er helt
> uinteressant for webdesignere.

Hvis der skal være begrænset adgang, må det være en portal under
webdesigngruppen.dk, men det ville være en skam.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-10-11 08:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er næppe
> vanskeligere at give adgang til 1000 grupper end til 10 når først
> koden er på plads.

Inden for EDB hedder det 0,1,mange.

Det er det basale talsystem, og indikerer at det er fløjtende ligegyldigt
(kodemæssigt) om det er 2 eller 2.000

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Derfor ville jeg
> blive mellemmand, og selv ville jeg ikke bryde mig om at arbejde
> på den måde.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad du mener.

Hvis du tænker på 'andre', så er det ligetil at downloade og installere en
xampp.
Dvs. enhver kan drive sin egen version lokalt - og teste/udvikle.

Indtil videre gør jeg ingenting (næsten da jeg ikke skal bruge det til
noget.

'Næsten' som i:
Jeg har fundet en VM frem med xampp m.v. og fundet mit Notes projekt, som
indeholder alle de 'byggeklodser', der skal til - just in case

Det er nok mere logistik det handler om, for som du kan se er der allerede
'for mange kokke' - deraf mit forslag med Erik som projektleder.

Og Erik - en projekleder behøver ikke lave noget selv, det er at lede og
fordele arbejdet.

Man kan også gøre som jeg plejer:
"Udsæt aldrig til i morgen hvad du kan få andre til idag"
dog senere udbygget til:
"Udsæt aldrig til i morgen hvad du kan stjæle på nettet idag"

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-11 10:14

Stig Johansen skrev:

> Jeg kan ikke lige gennemskue hvad du mener.

Jeg mener at jeg ikke orker at stå for arbejdet, så udviklerne
skulle sende filerne til mig hvorefter jeg lægger dem op, og
først derefter kan de afprøves. Det er træls at arbejde på den
måde.

> Hvis du tænker på 'andre', så er det ligetil at downloade og installere en
> xampp.
> Dvs. enhver kan drive sin egen version lokalt - og teste/udvikle.

Jeg vil heller ikke arbejde med ét setup hvis koden skal afvikles
på et andet setup. Men hvis folk bruger et Gigahostwebhotel til
test, er det selvfølgelig begrænset hvor stor forskellen er.

PS. Gigahost kører PHP - det er i hvert fald det eneste jeg har
på mit webhotel.

PPS. Før det er fastlagt en skudsikker loginprocedure/-metode, er
det lidt ligemeget om folk kan lave en pæn forside.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> skulle sende filerne til mig hvorefter jeg lægger dem op, og
> først derefter kan de afprøves. Det er træls at arbejde på den

Ja det er træls, men ikke nødvendigt - se senere.

(PS: Jeg har tit haft nogle diskussioner med min jydske del af familien
hvorvidt det er træls eller trals - hvad er rigtigt, og hvor?)

> Jeg vil heller ikke arbejde med ét setup hvis koden skal afvikles
> på et andet setup. Men hvis folk bruger et Gigahostwebhotel til
> test, er det selvfølgelig begrænset hvor stor forskellen er.

Der er ikke tale om forskellige setup's i den forstand, blot nogle
forskellige parametre.

> PS. Gigahost kører PHP - det er i hvert fald det eneste jeg har
> på mit webhotel.

Det får mig til at tro du ikke kender xampp:
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Det er nærmest point'n'clock, og så er man kørende med Apache/PHP/mySQL - og
det sidste p=perl.

> PPS. Før det er fastlagt en skudsikker loginprocedure/-metode, er
> det lidt ligemeget om folk kan lave en pæn forside.

Sådan en har jeg skam færdig i mit 'Notes projekt'
(Dog i ASP).

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-11 10:44

Stig Johansen skrev:

> (PS: Jeg har tit haft nogle diskussioner med min jydske del af familien
> hvorvidt det er træls eller trals - hvad er rigtigt, og hvor?)

"Træls" er rigtigt, og forklaringen er enkel. Det var i sin tid
et navneord i ejefald.

   Det arbejde er (en) træls = Det er noget en træl skal lave.

Med tiden er det blevet et tillægsord. Af en ganske uforklarlig
grund bliver det af rigtig mange kaldt et jysk ord - men det er
umuligt at finde belæg for den påstand. Jeg lærte det selv i
Odense som barn (i 50'erne). Trælle er ikke noget jysk fænomen.

> Der er ikke tale om forskellige setup's i den forstand, blot nogle
> forskellige parametre.

Jeg er ligeglad med præcis hvorfor lortet ikke virker ens på to
forskellige servere.

> Det får mig til at tro du ikke kender xampp:

Det gør jeg ganske rigtigt ikke, og jeg interesserer mig heller
ikke for om det er det Gigahost bruger.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 11:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er ligeglad med præcis hvorfor lortet ikke virker ens på to
> forskellige servere.

xampp skulle gerne virke ens på alle servere.
Det jeg mente med parametre var brugerid/password/databasenavne.

> Det gør jeg ganske rigtigt ikke, og jeg interesserer mig heller
> ikke for om det er det Gigahost bruger.

Det havde nu ikke noget med Gigahost at gøre.
Blot et hint om at man kan lave udvikling/testning lokalt, så man ikke
behøver at bøvle med upload i tide og utide.

Men vi har nok alle vores (forskellige) metoder;)

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-11 13:13

Stig Johansen skrev:
> Bertel Lund Hansen wrote:

> xampp skulle gerne virke ens på alle servere.

Men det kan virke anderledes, end det gør på webhotellet.
Det er ikke sikkert, webhotellet bruger samme version af fx
Apache og samme indstillinger.

Når det er sagt, så bruger jeg altid en lokal Apache til at
teste på, og jeg er endnu ikke stødt på problemer med ting,
der virker anderledes på webhotellet.

Det gør de ikke. Xampp er blot en pakke med en række
programmer til en webserver, heriblandt Apache, MySQL og
FTP-server. I stedet for at skulle bøvle med separat
installation og opsætning, installerer Xampp alle programmer
med en række fornuftige standardindstillinger, som langt de
fleste kan nøjes med.

Fra : scootergrisen

Dato : 27-09-11 23:13

> Jeg kunne ikke få dit script til at virke lige ud af posen, men til
> gengæld fandt jeg dette script: http://amrhein.eu/newsportal som jeg har
> skrevet dette indlæg i.

Får denne fejl :

Fatal error: Cannot redeclare quoted_printable_encode()

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-11 02:28

Nu virker det : http://scootergrisen.dk/usenet/

Det lader til at quoted_printable_encode() er en indbygget funktion i PHP
så man kan ikke lave en funktion der hedder det som der var i koden.
Koden er fra 2008 så dengang fandtes funktionen sikkert ikke så har ændret
navnet på den så virker det.

Din har fejl i æøå ved forfatter :
http://www.neland.dk/newsportal/thread.php?group=dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Min har fejl i æøå ved emne :
http://scootergrisen.dk/usenet/thread.php?group=dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-11 02:52

Nu har jeg sat hjemmesidens encoding til UTF-8 også ser det fint ud.
Prøvede også at konveret nogen af filerne til UTF-8 men ved ikke om det
var det som gjorde det men det ser nogen lunde ud med æøå nu.

Der er vist kun 1 forfatter hvor ø ikke vises rigtigt men samtidig er der
andre forfattere med æøå i deres navn som vises rigtigt så det sikkert
godt nok.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-11 21:08

scootergrisen wrote:
> Nu virker det : http://scootergrisen.dk/usenet/

Kan det ikke laves, så de enkelte tråde kan klappes sammen?

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 02-10-11 22:06

Den 02-10-2011 22:07, Erik Ginnerskov skrev:

> Kan det ikke laves, så de enkelte tråde kan klappes sammen?

Det ved jeg ikke men tror ikke det er indbygget så man kan.

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-11 22:55

scootergrisen wrote:

> Eksempel (tager 10 sekunder) : http://scootergrisen.dk/test/test0088.php

> Kildekoden : http://scootergrisen.dk/test/test0089.txt

Nå, i den havde du glemt at definere $gruppe, men til gengæld er der dit
login og password til news.sunsite.dk

Sætter jeg $gruppe, får jeg:

imap_timeout(IMAP_OPENTIMEOUT) = 120
imap_timeout(IMAP_READTIMEOUT) = 120
imap_timeout(IMAP_WRITETIMEOUT) = 120
imap_timeout(IMAP_CLOSETIMEOUT) = 0

ja

Så det virker her på min server der ikke er blokeret af en firewall på
119.

Leif

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 21:23

> Nå, i den havde du glemt at definere $gruppe, men til gengæld er der dit
> login og password til news.sunsite.dk

Har tilføjet $gruppe nu.

Det gør vist ikke noget at brugernavn og login fås af andre... eller gør
det ?

Nu opdagede jeg lige at thunderbird ikke kunne få adgang til
news.sunsite.dk også prøvede jeg lige hurtigt at køre koden på min
computer også fik jeg denne fejl besked :

"Can't connect to news.dotsrc.org,119: Timed out"

Altså ikke helt den samme fejl besked som jeg får hos one.com :

"Connection failed to news.dotsrc.org,119: Connection timed out"

Kunne være rart hvis den var lidt mere uddybende fejlbeskeden.

Fra : Mcwm

Dato : 28-09-11 21:44

Den 28-09-2011 22:23, scootergrisen skrev:
> Kunne være rart hvis den var lidt mere uddybende fejlbeskeden
Har du forsøgt Start, Kør, cmd, telnet news.dotsrc.org 119

Den svarer fint pt.

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 28-09-11 22:00

Den 28-09-2011 22:44, Mcwm skrev:
> Har du forsøgt Start, Kør, cmd, telnet news.dotsrc.org 119
Glemte at tilføje, at er du i tvivl om hvilke komandoer serveren
understøtter, skrives der blot help efter serveren svarer.

200 news.sunsite.dk NNRP Service Ready - staff@sunsite.dk (posting ok).
help
100 Legal commands
article [MessageID|Number]
body [MessageID|Number]
date
head [MessageID|Number]
help
ihave
mode reader|stream
slave
quit
group newsgroup
last
next
list
[active|active.times|newsgroups|extensions|distributions|distrib.pats|mod
erators|overview.fmt|subscriptions]
listgroup newsgroup
newgroups yymmdd hhmmss ["GMT"] [<distributions>]
post
stat [MessageID|Number]
xgtitle [group_pattern]
xhdr header [range|MessageID]
hdr header [range|MessageID]
over [range]
xover [range]
xpat header range|MessageID pat
xpath MessageID
authinfo user Name|pass Password
..

Således kan du efterprøve dine scripter linje for linje.

Venligst
Mcwm

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 22:44

> Har du forsøgt Start, Kør, cmd, telnet news.dotsrc.org 119
>
> Den svarer fint pt.

Jeg har så vidt jeg ved ikke telnet adgang på mit webhotel.

Det kun på mit webhotel jeg ikke kan få adgang til news.dotsrc.org:119,
det virker fint nok her på min egen computer.

Kan man godt lave sådan en kommando ligesom "telnet news.dotsrc.org 119"
fra php ?

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 00:43

Den 28-09-2011 23:44, scootergrisen skrev:
> Kan man godt lave sådan en kommando ligesom "telnet news.dotsrc.org 119"
> fra php
http://www.geckotribe.com/php-telnet/

Venligst
Mcwm

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 02:09

Har ikke meget held med det.
Har prøvet med fsockopen() og det lader bare ikke til det er tilladt at
forbinde til usenet serveren fra mit webhotel.

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 02:29

Den 29-09-2011 03:08, scootergrisen skrev:
> Har prøvet med fsockopen() og det lader bare ikke til det er tilladt at
> forbinde til usenet serveren fra mit webhotel.

Jeg har ikke kigget nogen af dem på listen igennem, men ved at der er
servere som tillader forbindelser på "skæve" porte. Det kunne være din
løsning.

http://www.dmoz.org/Computers/Usenet/Public_News_Servers/

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 02:39

Den 29-09-2011 03:08, scootergrisen skrev:
> Har prøvet med fsockopen() og det lader bare ikke til det er tilladt at
> forbinde til usenet serveren fra mit webhotel.
Du kan starte med at teste mod denne... nntp.aioe.org

kræver ikke brugernavn/password.

Kilde; http://www.aioe.org/

Currently, active servers are:

nntp.aioe.org which opens the following ports:

119 (Plain Text and TLS)
563 (SSL Only)
443 (SSL Only)
22 (SSL Only)
80 (Plain Text and TLS)

news.aioe.org which listens the following ports:

119 (Plain Text and TLS)
563 (SSL only)

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 17:35

> nntp.aioe.org which opens the following ports:
>
> 119 (Plain Text and TLS)
> 563 (SSL Only)
> 443 (SSL Only)
> 22 (SSL Only)
> 80 (Plain Text and TLS)

Tak.

Det virker på port 80 med nntp.aioe.org så det må være fordi mit
webhotel har spærret for port 119.

I kan se det her : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/usenet.php

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 17:41

Den 29-09-2011 18:34, scootergrisen skrev:

> Tak.

Velbekomme.

> I kan se det her : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/usenet.php
Er det din plan, at der skal kunne postes fra siden eller vil du blot
fremvise de seneste indlæg i de respektive grupper?

Venligst
Mcwm

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 17:52

Den 29-09-2011 18:41, Mcwm skrev:

> [...]
> Er det din plan, at der skal kunne postes fra siden eller vil du blot
> fremvise de seneste indlæg i de respektive grupper?

Har ikke nogen plan... det var bare fordi jeg har skrevet koden for et
stykke tid siden også har jeg aldrig rigtig brugt den... kan ikke huske
om jeg gik kold måske fordi jeg jo ikke kunne bruge port 119 på one.com
også kan det være jeg gik væk fra det når jeg jo ikke kunne få det til
at virke alligevel.

Men nu er der jo google og html og ved ikke rigtig om der er nogen grund
til at bruge tid på at lave en usenet læser... jeg tvivler på jeg kunne
gøre det bedre.

Min kode stiller bare hver besked efter hinanden og der er ikkenogen
træstruktur så man kan se hvad der hører sammen og såden.

Men høre gerne fra andre der vil læse en usenet læser, måske vi kunne
lave nogen som var godt... ved det ikke.

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 18:17

Den 29-09-2011 18:51, scootergrisen skrev:
> Min kode stiller bare hver besked efter hinanden og der er ikkenogen
> træstruktur så man kan se hvad der hører sammen og såden.
I denne retning?

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/newsreader/headers.php

Venligst
Mcwm

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 18:52

> I denne retning?
>
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/newsreader/headers.php

Ja eller som html.dk eller http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp

Sådan er de står i orden. Så langt kom jeg ikke i min kode.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-09-11 22:08

scootergrisen skrev:

> I kan se det her :
> http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/usenet.php

Hov, den viser da nogle mærkelige resultater
med hensyn til navne og mail-adresser - og
citerer noget i mit navn, som jeg ikke har skrevet.

Sådan noget skal du have fuldstændig styr på
inden du lægger det ud til offentligheden.

Noget andet er at man kan klikke på mail-adresserne,
men ikke på de links der er i indlæggene.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 22:56

> Hov, den viser da nogle mærkelige resultater
> med hensyn til navne og mail-adresser - og
> citerer noget i mit navn, som jeg ikke har skrevet.

Det er rettet nu.
Navnene var forskudt en plads i forhold til indlægene.

> Noget andet er at man kan klikke på mail-adresserne,
> men ikke på de links der er i indlæggene.

Det kunne måske være meget smart.
Nogen der har en PHP kode der kan finde links ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-09-11 04:51

scootergrisen skrev:

> Det kunne måske være meget smart.
> Nogen der har en PHP kode der kan finde links ?

Kun en træskometode som jeg ikke er så sikker på er "den rigtige".
Den går ud på at jeg opdeler teksten ord for ord. Begynder et ord med
"http://", er det et link.

Altså noget i retning af:

$tekst = explode(" ",$tekst);
for($i=0; $i < count($tekst); $i++) {
if(substr($tekst[$i],0,7) == "http://") {
$nytekst.="<a href=\"".$tekst[$i]."\">".$tekst[$i]."</a> ";
} else {
$nytekst.=$tekst[$i]." ";
}
}

--
Philip

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-11 19:32

> [...]
> for($i=0; $i < count($tekst); $i++) {
> if(substr($tekst[$i],0,7) == "http://") {
> $nytekst.="<a href=\"".$tekst[$i]."\">".$tekst[$i]."</a> ";

Det virker ikke helt godt her men ville også være bedre med en færdig
gennemtestet løsning hvis der er nogen der kender en.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-11 05:08

scootergrisen skrev:
> Nogen der har en PHP kode der kan finde links ?

Måske du lige skulle starte fra starten med en
brugervalidering. Når Sonny siger noget, så skal der lyttes

Og når du så kommer tilbage til dette punkt, har du Phillips
forslag, hvilket kan udbygges med alle ord, der starter med www.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-11 06:51

Kim Ludvigsen wrote:

> Måske du lige skulle starte fra starten med en
> brugervalidering. Når Sonny siger noget, så skal der lyttes

Ja, det er vigtigt bruger registrering, ikke kun aft 'abuse', men også for
at undgå bot'er med blog/message spam.

Afhængig af hvordan man laver brugerinterfacet vil der nok ikke gå lang tid
før grupperne vil blive oversvømmet med skrammel.

Stig Johansen

Fra : Mcwm

Dato : 30-09-11 10:33

Den 30-09-2011 07:51, Stig Johansen skrev:
> Ja, det er vigtigt bruger registrering
Der er dog lige det lille med, at den server der postes igennem *ikke*
kræver validering af brugere. Dermed ikke sagt at man ikke kan
implementere det på siden alligevel, men problemet er altså ikke større,
at at newsserveren tillader postning fra alle. Dog kun 25 indlæg per dag.

Venligst
Mcwm

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 28-09-11 23:09

On Wed, 28 Sep 2011 22:23:24 +0200, scootergrisen wrote:

> Det gør vist ikke noget at brugernavn og login fås af andre... eller gør
> det ?

Dotsrc kræver registrering, og giver ikke blot adgang uden en account.

Det er dermed ikke særligt snedigt, at din account kan bruges af andre.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 00:46

> Dotsrc kræver registrering, og giver ikke blot adgang uden en account.
>
> Det er dermed ikke særligt snedigt, at din account kan bruges af andre.

Hvad dårligt skulle der være ved det ?

Det er jo så let at få en konto hos dem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-09-11 06:18

scootergrisen skrev:

> Hvad dårligt skulle der være ved det ?

At hvis nogle misbruger adgangen, har Dotsrc kun én
mulighed, at lukke for din konto.

Måske man bør kontakte Dotsrc og indgå en aftale, fx om at
man selv laver et system til at håndtere problemer. Eller at
man evt. kontakter en anden udbyder og laver en sådan aftale.

Sonny, hvad vil du foreslå?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 29-09-11 13:55

On Thu, 29 Sep 2011 01:45:54 +0200, scootergrisen wrote:

> Hvad dårligt skulle der være ved det ?
> Det er jo så let at få en konto hos dem.

Dotsrc ønsker at hver user har sin egen account - blandt andet af
hensyn til abuse-håndtering.

Hvis ikke du vil rette dig efter det, skal du ikke bruge dotsrc.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 29-09-11 13:57

On Thu, 29 Sep 2011 12:17:48 +0700, Kim Ludvigsen wrote:

> Sonny, hvad vil du foreslå?

At der laves en brugerstyring, således at evt. abuse kan håndteres ved
at lukke brugerens adgang til det webinterface, jeg formoder I er ved
at udvikle.

Kan der blot postes uden nogen form for validering, skal det ikke ske
via dotsrc.

Fra : Leif Neland

Dato : 05-10-11 13:58

Før man kommer alt for langt i udviklingen, så bør man nok sørge for at få
tilladelse fra dotsrc eller anden newsudbyder til at bruge deres server til
den slags masseadgang.
F.ex. siger dotsrc at man skal have et login pr bruger; afsenderemail står i
headeren i krypteret form.

Det ville jo være synd at have lavet et komplet system, og så ikke have et
sted at koble det til...

Leif

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-11 20:44

Leif Neland wrote:
> [...]
> står i headeren i krypteret form.
>
> Det ville jo være synd at have lavet et komplet system, og så ikke

Hvad med news:nntp.aioe.org ? Den indeholder de samme grupper og der kræves
ikke login. Vi kan så starte der og fåalt andet på plads. Derefter kan vi få
en login-funktion til at virke .og skifte til news:dotsrc.org

Erik Ginnerskov

Fra : Mcwm

Dato : 05-10-11 21:46

Den 05-10-2011 21:44, Erik Ginnerskov skrev:
> Hvad med news:nntp.aioe.org ? Den indeholder de samme grupper og der
> kræves ikke login. Vi kan så starte der og fåalt andet på plads.
> Derefter kan vi få en login-funktion til at virke .og skifte til
Læs lige at de *kun* tillader 25 postninger per dag, hvis man ikke er
registreret.

Går alt andet galt og er i virkelig forhippet på at gennemføre en sådan
løsning, kan i teste gennem min newsserver. (push/pull til giganews
http://giganews.com ). Binære grupper frasorteres automatisk. Jeg skulle
have alle danske grupper.

Min mail er valid.

Venligst
Mcwm

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-10-11 09:45

Mcwm wrote:

> Læs lige at de *kun* tillader 25 postninger per dag, hvis man ikke er
> registreret.

Logistik - my friend - logistik.

Formålet er ikke at begrænse trafikken, men at forhindre abuse.

Et webinterface giver ikke automatisk mere trafik, så det vil ikke belaste
yderligere - snarere tværtimod, da man i sagens natur bør have en 'cache'
lokalt.

Så længe man kan trace afsenderen (vha registrering/login), ser jeg intet
problem i at bruge en slags 'superbruger'.

Jeg har skrevet et indlæg ovre i .html under 'stigs ting', hvor man kan
finde en løsning med registrering og e-mail verificering.

Jeg ser intet problem i at lægge en 'kobling' til enduseren ind i hver
message - så man kan tracke evt. misbrugere.

Hver ting til sin tid.

Jeg har lovet at hjælpe med det tekniske, og vil da også gerne tage et møde
med dotsrc hvis det skulle blive aktuelt.

Usenet er jo stort set dødt, så se det som et 'lokke' (nye) brugere.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-11 13:11

Stig Johansen skrev:

> Usenet er jo stort set dødt, så se det som et 'lokke' (nye) brugere.

Enig. Jeg ser ikke dette projekt som et interface for
HTML-grupperne, men som den eneste måde de danske grupper
kan overleve på. Og man burde vel ret beset have taget dette
initiativ for nogle år siden.

Jeg tror også, at hvis man kan overtale Gigahost eller en
anden udbyder til at sponsere med en konto, vil det netop
være fordi, de dermed støtter bevarelsen af nyhedsgrupperne.

Gigahost har været flinke at give mig gratis plads til et
arkiv over gamle OS/2-filer af historiske grunde. Hvilket er
grunden til, at jeg tror, at de også vil være til at snakke
med her.

Desværre kan jeg ikke hjælpe med det tekniske eller ret eget
andet. I hvert fald ikke i øjeblikket. Jeg kan godt tage
kontakt til Gigahost, men det er måske bedst Bertel gør det,
eftersom han i øjeblikket hoster usenet.dk.

Men mon ikke lige problemet med at finde et opkobling til en
newsserver skal løses først? Det vil sige, at der tages
kontakt til fx dotsrc for at høre, om de vil tillade
trafikken og under hvilke betingelser.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-11 13:18

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> kontakt til Gigahost, men det er måske bedst Bertel gør det,
> eftersom han i øjeblikket hoster usenet.dk.

Det gør jeg gerne.

--
Bertel