Installeret skrift bliver ikke tilgængelig
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-09-11 03:33

Jeg vil installere skriften ean.ttf, men den ryger automatisk ind under
"Bruger" i skriftbogen og den optræder ikke på skrifttypelisterne i
diverse programmer.

How to?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-09-11 05:25

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jeg vil installere skriften ean.ttf, men den ryger automatisk ind under
> "Bruger" i skriftbogen og den optræder ikke på skrifttypelisterne i
> diverse programmer.
>
> How to?

Den skal ligge i /Library/Fonts på startdisken. Se om du kan se fonten
ved at se den i QuickLook (markér fonten og tast mellemrum), tjek
tilladelser, skal være:

System: Læse & skrive
Wheel: Skrivebeskyttet
Everyone: Skrivebeskyttet
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-09-11 07:35

Den 23/09/11 06.24, Jesper Ørsted skrev:

> Den skal ligge i /Library/Fonts på startdisken.

Det gør den nu.

> Se om du kan se fonten ved at se den i QuickLook

Det kan jeg.

> tjek tilladelser, skal være:
>
> System: Læse& skrive
> Wheel: Skrivebeskyttet
> Everyone: Skrivebeskyttet

Det er også som det skal være.

I skriftbog tilføjer jeg fonten med det lille plus forneden. Den havner
under "Bruger" og er stadig ikke tilgængelig i applikationer.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-11 11:58

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> I skriftbog tilføjer jeg fonten med det lille plus forneden. Den havner
> under "Bruger" og er stadig ikke tilgængelig i applikationer.

Nogle skrifter vil ikke lade sig tilføje af Fontbook/Skriftbog, men skal
tilføjes manuelt. Det gør du ved at åbne mappen system/library/fonts på
din startdisk og trækker skriften fra skrivebordet ind i mappen. En
dialog vil dukke op, og du skal klikke på 'Godkend', hvorefter vil blive
bedt om at verificere med din adminkode, og skriften bliver flyttet ind
i 'Fonts' mappen.

Skriftbog er ikke just det bedste program til skrifthåndtering, så jeg
vil anbefale, du henter den gratis version af Linotype Fontexplorer X
ver. 1.2.3 og lader den styre dine skrifter.

Den virker med garanti på OS X fra og med 10.3.9 til og med 10.6.x og
skulle også virke på 10.7.x.
http://mac.softpedia.com/dyn-postdownload.php?p=10503&t=0&i=1

Fontexplorer er rigtig godt og hurtig til både at tilføje skrifter, lave
skriftsæt til individuel opsætning o.m.a.. Pt. har jeg den til at styre
godt 334.800 ksrifter, hvoraf godt 1500 er aktive hele tiden.

Der findes også en Pro version, der koster penge, men for de fleste er
det unødvendigt at investere i den.

mvh. erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-09-11 13:17

Den 23/09/11 12.58, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> dialog vil dukke op, og du skal klikke på 'Godkend', hvorefter vil blive
> bedt om at verificere med din adminkode, og skriften bliver flyttet ind

Det var det jeg gjorde, men der kom ingen dialog om godkendelse.

> [...]
> godt 334.800 ksrifter, hvoraf godt 1500 er aktive hele tiden.
>
> Der findes også en Pro version, der koster penge, men for de fleste er

Den lå på maskinen da jeg fik den af firmaet og den har jeg nu brugt.
Skriften smutter godt nok ind i samlingen, men selv efter en genstart,
er skriften ikke tilgængelig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-11 15:33

Kurt Hansen wrote:

> Det var det jeg gjorde, men der kom ingen dialog om godkendelse.

Det er du sikker på? - Der er ihvertfald 3 forskellige skirftmapper i OS
X 10.4.x til 10.6.x

1 - diskname/username/library/fonts
2 - diskname/library/fonts
3 - diskname/system/library/fonts

Det bedste er at lægge skirfter i 3, hvis du ikke bruger et font
management program, så er de tilgængelige for alle brugere.

> Den lå på maskinen da jeg fik den af firmaet og den har jeg nu brugt.
> Skriften smutter godt nok ind i samlingen, men selv efter en genstart,
> er skriften ikke tilgængelig.

Og du har husket at slå den til i Fontexplorer? - Hvis ikke, så slå
skriften til ved at sætte et flueben ved den. Log ud og ind, så skulle
den være aktiv i alle de programmer, der kan håndtere .ttf skrifter.

Hvis den stadig ikke bliver aktiv, så tror jeg, der er noget galt med
selve skriften.

For lige at være sikker, - er det skriften "Code-EAN.ttf", det drejer
sig om? - For så kan du få en frisk kopi fra mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-11 16:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Det bedste er at lægge skirfter i 3, hvis du ikke bruger et font
> management program, så er de tilgængelige for alle brugere.

Nej, absolut ikke. Fonte installeres i brugeres eget font bib. eller i
/Library/Fonts, aldrig i /System

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-11 18:08

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, absolut ikke. Fonte installeres i brugeres eget font bib. eller i
> /Library/Fonts, aldrig i /System

Thomas, en gang imellem, skulle du blande dig udenom. - Jeg har arbejdet
med skriftstyring og dertil hørende problemer nu i mange, mange år -
ikke bare som bruger, men også som primær betatester hos forskellige
udviklere af font management programmer.

Det er sådan for nogle skrifter, at de ganske enkelt *SKAL* ligge i 3,
/før/ de vil virke korrekt. - Og så kan du både pive og skrige højt, men
sådan er det bare, og det kan hverken du eller jeg gøre noget ved!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-11 18:17

> [...]

> /før/ de vil virke korrekt. - Og så kan du både pive og skrige højt, men
> sådan er det bare, og det kan hverken du eller jeg gøre noget ved!

Nej og nej ... Men vi har jo etableret du ikke hører efter hvad jeg
siger, men måske du hører efter hvad Apple siger ? (du ved, dem som har
udviklet systemet)

<http://support.apple.com/kb/HT2435>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-11 18:21

> [...]

> ikke bare som bruger, men også som primær betatester hos forskellige
> udviklere af font management programmer.

Og jeg har arbejdet som hhv. intern support, IT Chef og kørende
tekniker/konsulent for grafiske virksomheder siden 1999 og har _aldrig_
haft brug for at installere Fonte i /System/Library/Fonts ... men hvad
bliver det næste ? min far kan banke din far ?! .. jesus ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-09-11 17:08

Den 23/09/11 16.32, Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er du sikker på?

Ja!

> [...]
>
> Det bedste er at lægge skirfter i 3, hvis du ikke bruger et font
> management program, så er de tilgængelige for alle brugere.

Aha, da jeg trak den over i 3 kom den med adgangskoden.

Så gik jeg ud fra, at den var installeret, men nej ... stadig ikke aktiv.

Ved et tilfælde fik jeg øje på, at efter installationen fik den navnet
"code ean13", hvor ttf-filen blot hel "ean13", så jeg havde kigge det
forkerte sted i alfabetet

Nu kunne jeg så bruge den, men kun i to sekunder før den røg ud igen.

Den lave to streger mellem hvert ciffer og det lignede et fuldstændig
regelmæssigt stakit i Gammel Skagen.

Nu er jeg så på jagt efter et rigtigt stregkodeprogram. Se den nye tråd.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-11 18:00

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Ja!

> Aha, da jeg trak den over i 3 kom den med adgangskoden.

Her er et hint: 75% af hvad Erik siger er 100% forkert ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 23-09-11 08:05

On Fri, 23 Sep 2011 06:24:56 +0200, <Jesper Ørsted> wrote:
> Den skal ligge i /Library/Fonts på startdisken.

Jeg har ikke noe å tilføye til problemløsningen, men en font kan
installeres til ~/Library/Fonts, som tross alt er default når
installerer ved å dobbeltklikke på den.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-09-11 18:57

> Og jeg har arbejdet som hhv. intern support, IT Chef og kørende
> tekniker/konsulent for grafiske virksomheder siden 1999 og har _aldrig_
> haft brug for at installere Fonte i /System/Library/Fonts ... men hvad

Det er kun fordi du ikke har ORDENTLIGE problemer. Pil venligst noget mere!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-11 19:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110923 <nospam0002+20110923@gmail.com> wrote:

> Det er kun fordi du ikke har ORDENTLIGE problemer. Pil venligst noget mere!

*hangs head in shame*

/thomas