Apple Store, Providence
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-11 21:53

I ved stort set alt, så jeg spørger lige jer. Jeg var inde på min
netbank og bemærkede en knap til Mastercard. Jeg klikkede på den for
første gang nogensinde for at se, om man kan følge med i sin saldo der.
Det kunne man godt. Jeg kunne bl.a. se, at der er hævet to ens beløb på
$887,03 sv.t. kr. 4.941,32 d. 19/9 med bogføringsdato i dag d. 21/9.
Beløbene her hævet til Apple Store i Providence, som er en by i USA.
Nu har jeg ikke været i Providence nogensinde, og det er tre
måneder siden, jeg kom hjem fra USA. Jeg tænkte så, om Apple Store på
nettet hører til i Providence. Ved I, om det er tilfældet? Jeg gik så
ind på min konto på Apple Store, iTunes og den slags. På Apple Store er
ikke foretaget køb de sidste 90 dage. På iTunes har jeg købt et program
til kr. 6,- i dag og ellers ikke noget siden Lion til kr. 179,-.
Jeg tænkte også på MobileMe, men det skulle jo ikke koste mere.
Nogle gange har Apple vist også hævet beløb og sat dem ind igen for at
se, om kortet virker, men det har vist bare drejet sig om $1 eller sådan
noget.
Nu er det heldigvis kun et firecifret beløb, ahem, men
alligevel. Ud for Specifikation på kontoudtoget står der:

APPLE STORE äR167 (ä skal være stort, men det vil computeren ikke).
Og under "By" står der som nævnt: PROVIDENCE.

Kan nogen af jer regne ud, hvad det er?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-11 06:54

Hej,

> Det kunne man godt. Jeg kunne bl.a. se, at der er hævet to ens beløb på
> $887,03 sv.t. kr. 4.941,32 d. 19/9 med bogføringsdato i dag d. 21/9.

Du må vel kunne huske om du har bestilt noget hjem fra Apple i løbet af
de sidste par dage?

Beløbet passer fint med at nogen er gået ind i butikken to gange og
begge gange købt en iPad.

Hvis det ikke er dig selv, så få kortet spærret og anmeld det til din
kortudsteder/bank.

> måneder siden, jeg kom hjem fra USA. Jeg tænkte så, om Apple Store på
> nettet hører til i Providence. Ved I, om det er tilfældet?

Det er det ikke.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-11 20:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> begge gange købt en iPad.
>
> Hvis det ikke er dig selv, så få kortet spærret og anmeld det til din

Jeg har talt med Mastercard. De har spærret mit kort og sender mig en
tro og love-erklæring. Så skal jeg skrive under på, at jeg ikke har købt
de pågældende varer, og dermed hæfter jeg heller ikke.
Jeg har ikke købt noget hos Apple de sidste par uger. Når jeg
ser noget, der ikke umiddelbart stemmer, så prøver jeg altid at tænke
mig om. Ofte er det jo en selv, der lige husker forkert, og alt stemmer
i virkeligheden. Jeg begynder ikke straks at ringe til politi og
brandvæsen og sætte alt muligt i bevægelse. Jeg vil først være helt
sikker på, at der er noget galt. Apple er jo mange ting. Det er jo også
iTunes Music Store, App Store og abonnement til MobileMe. Der har også
været nogle sager, hvor børn har lavet in-app purchases for ret store
beløb uden at være klar over det. Jeg ville derfor også lige høre
børnene, om de havde købt noget.
Hos Mastercard sagde de, at det så ud til at være en fysisk
butik, hvor kortet er blevet brugt. Man kan dog ikke altid regne med
det. Visse netbutikker laver de samme transaktioner. Det samme beløb var
i øvrigt forsøgt hævet en tredje gang samme aften, og et mindre beløb
var forsøgt hævet endnu senere på aftenen. De var dog begge blevet
afvist, da hævelse af samme beløb flere gange i træk åbenbart regnes for
mistænkeligt.
Det er mærkeligt, hvordan de har opfanget mit kort. Jeg har
faktisk næsten ikke brugt det, siden jeg kom hjem fra USA for tre
måneder siden. Det er også sjovt, at pengene er hævet i en Apple Store.
Jeg køber jo rigtig meget hos Apple. Var det sket en måned, hvor jeg
havde købt flere andre produkter hos Apple, var der måske gået længere
tid, før jeg havde opdaget, at der var noget galt. Det kan være
tilfældigt, men det er jo smart at bruge pengene et sted, hvor kortets
ejer også ofte køber. Hvis nogen f.eks. hævede mindre beløb i et af de
lokale supermarkeder på mit dankort, ville jeg nok ikke opdage det. Jeg
ville måske tro, det var konen, der havde købt noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-09-11 21:35

> [...]
> lokale supermarkeder på mit dankort, ville jeg nok ikke opdage det. Jeg
> ville måske tro, det var konen, der havde købt noget.

Det er nok bare fordi Apples produkter er let omsættelige og ikke fylder
så meget som hvis man købte dåseøl for pengene.

Fra : Snorre Berg

Dato : 22-09-11 23:45

Den 22.09.11 22.35, skrev Niels Jørgen Kruse:

> Det er nok bare fordi Apples produkter er let omsættelige og ikke fylder
> så meget som hvis man købte dåseøl for pengene.

«dåseøl»

hmpf…

Fra : -=JF=-

Dato : 24-09-11 18:04

On 2011-09-22 22:45:00 +0000, Snorre Berg said:

> «dåseøl»
>
> hmpf…

Altså, hvis du rynker på næsen af dåseøl - så er du sgu gået galt et
eller andet sted på din ølrute
Prøv f.eks. en dåseporter fra Ølfabrikken.
(livet er for kort til lorteøl)

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-11 08:08

Hej,

> Det er mærkeligt, hvordan de har opfanget mit kort. Jeg har
> faktisk næsten ikke brugt det, siden jeg kom hjem fra USA for tre
> måneder siden.

Du har ikke overvejet, at siden det er brugt i en amerikansk butik, at
det så er blevet opfanget netop mens du var i USA...

> ejer også ofte køber. Hvis nogen f.eks. hævede mindre beløb i et af de

Det er ikke noget særligt. Sådan er det typisk med kortkriminalitet -
det har været en gængs teknik i i hvert fald mere end 10 år. Den
kriminelle hæver månedligt et fast, men lille beløb. Det er der mange
der aldrig opdager - eller først opdager meget sent.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-09-11 12:58

> Du har ikke overvejet, at siden det er brugt i en amerikansk butik, at
> det så er blevet opfanget netop mens du var i USA...

Naturligvis. Det undrer mig bare, at der er gået tre måneder. Man skulle
tro, de ville smede, mens jernet var varmt. Jo længere tid der går, des
større chance er der jo for, at jeg udskifter kortet af en eller anden
grund.

> [...]
> kriminelle hæver månedligt et fast, men lille beløb. Det er der mange
> der aldrig opdager - eller først opdager meget sent.

Det er da også en genial taktik. Gør man det tilstrækkeligt mange
steder, løber det jo op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-11 14:39

Hej,

> [...]
> tro, de ville smede, mens jernet var varmt. Jo længere tid der går, des
> større chance er der jo for, at jeg udskifter kortet af en eller anden

Folk udskifter ikke kort _så_ tit. Det er smart at vente tre måneder, da
de mange nok lige er lidt ekstra over deres kontoudtog lige efter de er
kommet hjem fra ferie.

> Det er da også en genial taktik. Gør man det tilstrækkeligt mange

Ja, jeg påpegede også bare at det er helt almindeligt. Dit tilfælde er
altså ikke noget særsyn.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-11 08:03

> [...]
>
> APPLE STORE äR167 (ä skal være stort, men det vil computeren ikke).
> Og under "By" står der som nævnt: PROVIDENCE.

ja, nogen har snappet dine kort opl. ... luk lortet og kontakt din bank.

/thomas