'Blåtand' vs. opladelige batt.?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-09-11 12:01

Jeg har gennem længere tid brugt genopladelige batterier til mus +
tastatur. I går satte jeg to styks nyopladede i tastaturet og 'startede'
det, samt tjekkede 'batteriniveau', som viste 100%.
Derpå table tastaturet flere gange forbindelsen, men den kom hver gang
tilbage efter nogle sek.
For lidt siden tændte jeg for første gang i dag for iMac'en, og
konstaterede 'nul' forbindelse - uanset hvad jeg forsøgte.
Omsider skiftede jeg til et par 'almindelige' batterier, og nu virker
det.

Men jeg mener ikke, jeg har set advarsler mod genopladelige batts!??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 12:13

h2vhspam@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> [...]
> det.
>
> Men jeg mener ikke, jeg har set advarsler mod genopladelige batts!??

Spændingen på genopladelige batterier er så vidt jeg ved en smule lavere
end på almindelige batterier. Det kan være det betyder noget her?

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-09-11 12:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110921 <nospam0002+20110921@gmail.com> wrote:

> Spændingen på genopladelige batterier er så vidt jeg ved en smule lavere
> end på almindelige batterier. Det kan være det betyder noget her?

Flere typer kjemisk oppbygginger har kommet og gått i markedet, og
hovedregelen er at de har hatt en lavere nominell spenning, alternativt
ikke vært levert i samme formfaktor (eg: AA eller AAA) som
engangsbattericeller

--
Øyvind Rise

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-09-11 12:45

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
> hovedregelen er at de har hatt en lavere nominell spenning, alternativt
> ikke vært levert i samme formfaktor (eg: AA eller AAA) som

Ja, det må nok være årsagen(?) De viser ellers begge 'grønt' i
batteritesteren.
Jeg prøver dem af i en anden 'dims' (fjernbetjening el. lign.).

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-09-11 12:27

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> det.
>
> Men jeg mener ikke, jeg har set advarsler mod genopladelige batts!??

Siden oppladbare batterier har en litt lavere nominell spenning enn
engangsbatterier kan det i noe aperatur være vanskeligheter med å få det
til å fungere. men siden du har fått det til før, vil jeg tro det kan ha
oppstått en feil i en av battericellene dine.

--
Øyvind Rise

Fra : Heine Svendsen

Dato : 21-09-11 13:42

Den 21-09-11 13:01, Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> konstaterede 'nul' forbindelse - uanset hvad jeg forsøgte.
> Omsider skiftede jeg til et par 'almindelige' batterier, og nu virker

Genopladelige batterier har en ret konstant spænding på
1,2-1,3 V (de fleste, jeg har testet ligger omkring 1,2 V).
Alkaline starter på ca. 1,5 V og falder så stille og roligt
indtil dit apparat betragter dem som "løbet tør". Det kan
godt tænkes at være omkring de 1,0 V.
Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Tecxus genopladelige (og
vist nok også Uniross), som faktisk har en spænding på ca
1,45 V. De egner sig også bedre til fx elektriske
tandbørster og andre ting, som kræver lidt flere Ampere, og
hvor den højere spænding giver en meget bedre oplevelse (ved
1,2 V føles det, som om batteriet er ved at løbe tør).
Duracell har jeg ingen fidus til, de bruger da vist de
fleste af deres penge på reklamer.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-09-11 14:56

> [...]

> det.
>
> Men jeg mener ikke, jeg har set advarsler mod genopladelige batts!??

Selvom du synes dine batterier er nyopladede, er det ikke sikkert at de
er på toppen mht. spænding. NiMH batterier falder i løbet af et døgns
tid til 1,2V og det kan være for lidt til at etablere forbindelse.

Til tastatur og andre formål med lavt strømforbrug skal man bruge
batterier med lav selvafladning, som Eneloop. De holder også spændingen
bedre under belastning, så tastaturet kan bedre etablere forbindelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-11 20:58

> [...]

> det.
>
> Men jeg mener ikke, jeg har set advarsler mod genopladelige batts!??

Man kan sagtens bruge genopladelige batterier i Apples trådløse mus og
tastatur. Det kan vel ikke tænkes, at dine batterier er ved at være
slidte? Der er vist noget med, at så stiger den indre modstand. De kan
derfor ikke yde så meget, selv om en batteritester siger, de er fuldt
opladede. Batteritesteren måler bare spændingen, og den kan være høj
nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-09-11 08:50

> [...]
> derfor ikke yde så meget, selv om en batteritester siger, de er fuldt
> opladede. Batteritesteren måler bare spændingen, og den kan være høj

Ja, måske; jeg har nu målt spændingen, som for begge enheder er 1.36 v,
men såvidt jeg husker, kan mit (billige) måleinstrument ikke måle
modstand 'over en potentialeforskel'(?)
Jeg har prøvet batterierne i en 'lommelampe', hvor de ser ud til at
virke OK.
Jeg har nu to andre under opladning (= dem fra lygten!), som jeg senere
vil prøve i tastaturet.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-09-11 09:46

> [...]

> virke OK.
> Jeg har nu to andre under opladning (= dem fra lygten!), som jeg senere

Siden i går har tastaturet kørt fint med to andre, opladelige batt. -
det viser '100%'; lidt ærgerligt, at man ikke på en nem måde kan afsløre
et enkelt 'dårligt' batteri.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-09-11 21:30

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Til tastatur og andre formål med lavt strømforbrug skal man bruge
> batterier med lav selvafladning, som Eneloop. De holder også spændingen
> bedre under belastning, så tastaturet kan bedre etablere forbindelse.

Apples egne batterier er efter sigende Eneloop.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH