Thin client / RDP med lyd
Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 19-09-11 16:50

Efter det nu er tilladt at køre Lion som virtuel maskine (jeg bruger
vmware), kunne jeg godt tænke mig at sætte tynd klient eller alternativt
fra en PC, så jeg brugte den virtuelle Lion.

Som VNC virker det også fint .... men .... lyden mangler. Også når det
er vmware der sætter det op for vm'eren.

Jeg kan se der er nogle meget dyre enterprise løsninger som kan sende
lyden med over, men findes der slet ikke noget for 1 bruger/maskine til
ikke kommerciel brug ?

MS RDP protokollen kan jo sende lyd med - er der nogen der kender en
gratis eller open source løsning som ikke er dyr til ikke kommerciel brug ?

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-11 18:17

Anders - Pil ikke ved min mail adr. - den er gyldig
<NoSpamFilterForSex003@BotNak.dk> wrote:

> [...]
>
> MS RDP protokollen kan jo sende lyd med - er der nogen der kender en
> gratis eller open source løsning som ikke er dyr til ikke kommerciel brug ?

Jeg kan ikke helt greje dit setup .. kan du forklare med lidt flere
detaljer, evt. også fortælle hvad det er du vil opnå ?

/thomas

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 19-09-11 18:49

Den 19/09/11 19.17, Thomas von Hassel skrev:
> Anders - Pil ikke ved min mail adr. - den er gyldig

> Jeg kan ikke helt greje dit setup .. kan du forklare med lidt flere
> detaljer, evt. også fortælle hvad det er du vil opnå ?
>
> /thomas

grundlæggende ønsker jeg screen sharing eller RDP til en LION.
Men da Apple Screen Sharing og VNC ikke overfører lyd, kan de ikke bruges.

I praksis ønsker jeg at bruge en tynd klient eller pc til at vise en
Lion. Lion kører dog som en virtuel maskine og altså ikke fysisk på den
tynde klient. ALtså en billig måde at have en "Mac" hvor der ikke er
brug for hastighed men mulighed for musik/lyd (i dette tilfælde i et udhus)

På f.eks. windows maskiner kan men benytte RDP (som er en MS protokol)
til fjernbetjening. Under RDP overføres lyden også hvorved RDP klienten
har den fulde bruger funktion.

På Apple vil afspilning af iTunes musik eller f.eks. DR.nu ikke kunne
høres på klienten. Under Windows kommer lyden med.

så ... findes der et produkt til Apple/Mac så man kan få lyden med over
- enten som VNC eller RDP protol (eller andet).

Der findes RDP servere men de er temmelig dyre - her skal det bruges
ikke kommercielt.

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-11 18:58

> [...]

> - enten som VNC eller RDP protol (eller andet).
>
> Der findes RDP servere men de er temmelig dyre - her skal det bruges

Ah, det var nok fordi du begyndte at snakke om virtualisering som jo
ikke har noget med screen sharing og tynde klienter at gøre

Jeg har ikke selv rodet med at få lyd med over, men her er f.eks. en god
stak muligheder:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_software>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-11 20:21

Hej,

> Jeg kan se der er nogle meget dyre enterprise løsninger som kan sende
> lyden med over, men findes der slet ikke noget for 1 bruger/maskine til
> ikke kommerciel brug ?

Du kunne jo fx installere VirtualBox med tilhørende extension pack. Det
er gratis til personlig brug. Så kan boote din virtuelle maskine op
"headless" og så bruge RDP til at få fat i den. Med den kan du overføre
lyd gennem RDP (kræver muligvis at du er heldig - men det er jo bare at
prøve det af).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 19-09-11 23:31

Den 19/09/11 21.21, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> "headless" og så bruge RDP til at få fat i den. Med den kan du overføre
> lyd gennem RDP (kræver muligvis at du er heldig - men det er jo bare at

Så vidt jeg kan se understøtter seneste version af virtualbox ikke at
man kan sætte en Lion op som VM - det er stadig kun OXS server der
understøttes. Og desværre kan Virtualbox ikke importere vmware - har
lige prøvet

Vmware Fusion 4.01 og parallels understøtter Lion som VM

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 08:45

Hej,

> Så vidt jeg kan se understøtter seneste version af virtualbox ikke at
> man kan sætte en Lion op som VM - det er stadig kun OXS server der
> understøttes.

Ja, det er kun Snow Leopard for nu. De er rimeligt sløve til at få det
sidste smidt ind - evt. kunne man selv patche det. Det er svjv kun at
lave sådan at EFI-tabellen er et spejl af værtens EFI-tabel istedet for
en helt frisk EFI-tabel. På den måde kan man tilfredsstille
Lion-installerens krav om at det skal være Apple-hardware.

> Og desværre kan Virtualbox ikke importere vmware - har
> lige prøvet

Du kan konvertere mellem filformaterne - det har jeg gjort nogen gange.
Det er dog ikke bare lige at åbne filen i GUIet, men det kan lade sig
gøre. Om det så er besværet værd er en anden sag

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 20-09-11 20:27

Den 20/09/11 09.45, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> Det er dog ikke bare lige at åbne filen i GUIet, men det kan lade sig
> gøre. Om det så er besværet værd er en anden sag

Tak for svar .. jeg kigger på konverteringen fra vmware, men vil dog
helst køre Lion da den som sagt i licens tillader VM - en OSX server er
lidt voldsomt for at sætte en tynd klient på

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-09-11 22:20

http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/09/hands-on-splashtop-remote-desktop-for-mac-beats-vnc.ars
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Anders L.

Dato : 23-09-11 15:37

Den 21/09/11 23.19, Tor Einar Samdahl skrev:

> http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/09/hands-on-splashtop-remote-desktop-for-mac-beats-vnc.ars
Super ... det var lige det jeg manglede :)

--
Anders L.

Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...