Andet multimedie
bentjuul 3670
Flere BMP med tekst/grafik, hvordan redige~
Fra : Horst Lemminger

Dato : 19-09-11 03:58

Jeg har brug for at lave en del grafikbilleder (helst BMP 8bit) med
tekst og grafik.
De har alle samme (lille) størrelse, omkring 320 x 170 pixel.

Er der nogen som har tips til hvordan det lettest gøres, specielt mht
til redigeringen ? Naturligvis kan jeg bruge f.eks. PSP eller
PhotoShop, men tekstredigering der er tung og langsom.

Jeg har prøvet Word med en billed-printer, men det er svært
umiddelbart at få noget brugbart, og den vil helst printe til A4
størrelse (= meget stort billede).

Har også overvejet en form for HTML, men kan ikke lige finde nogen
HTML->BMP funktion der giver et godt resultat.

Kilden skal gerne kunne redigeres af andre, da teksten skal kunne
oversættes til andre sprog.

Bruger gerne open source værktøjer men har også f.eks. Word og
lignende til rådighed.

Fra : emjeppesen

Dato : 19-09-11 15:02

Horst Lemminger skrev:

>Jeg har brug for at lave en del grafikbilleder (helst BMP 8bit) med
>tekst og grafik.
>De har alle samme (lille) størrelse, omkring 320 x 170 pixel.

Hvad skal de bruges til. Hvorfor BMP?

Hilsen emj

Fra : Horst Lemminger

Dato : 19-09-11 14:33

On 19 Sep., 16:01, emjeppesen <emj@> wrote:
> Horst Lemminger skrev:
> Hvad skal de bruges til. Hvorfor BMP?
>
> Hilsen emj

Det er til en lille touchscreen som kører ren microprocessor-kode, og
derfor ikke har egen fontgenerering. Dvs den kan vise et forgenereret
bitmapbillede (uden header, men den del er let nok..), men ikke selv
generere billedet.
Derfor ønsket om fast pixelstørrelse - det svarer til hvad der er
afsat til "hjælpeskærm".

Alternativet er at lave hjælpen som tekst, men så kommer der ikke
grafik med.

Håber der var svar nok.

Nogle bud ?

Fra : Max

Dato : 19-09-11 22:00

Hej Horst

> Er der nogen som har tips til hvordan det lettest gøres, specielt mht
> til redigeringen ? Naturligvis kan jeg bruge f.eks. PSP eller
> PhotoShop, men tekstredigering der er tung og langsom.

Det er da den perfekte opgave til Photoshop, hvorfor
opfatter du den som tung og langsom ?

Max

Fra : Horst Lemminger

Dato : 20-09-11 00:47

On 19 Sep., 22:59, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er da den perfekte opgave til Photoshop, hvorfor
> opfatter du den som tung og langsom ?

Fordi PhotoShop (som jeg kender det) arbejder med 1 billede af gangen.
Jeg har brug for at lave omkring 70-100 billeder med tekst og gerne
grafik.
Og så fordi PS så vidt jeg ved ikke har de store tekstfunktioner
(f.eks. justering, orddeling mv).

Endeligt fordi indholdet gerne skulle kunne oversættes af andre.

Men hvis PS faktisk kan lave "mail merge" på grafik (ala "tag en
tekstfil og lav 70 billeder i given opløsning") hører jeg gerne om
det.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-09-11 10:20

Den 20-09-2011 08:47, Horst Lemminger skrev:

> [...]
> (f.eks. justering, orddeling mv).
>
> Endeligt fordi indholdet gerne skulle kunne oversættes af andre.

Jeg ville helt klart gå efter enten at bruge imagemagic via et
shellscript eller kode det på en php-siden på mit webhotel.

Den sidste løsning har jeg flere gange brugt, og er rimelig let at gå til.

Den første giver din mange flere muligheder, men er en del mere
langhåret at få til at spille.

Men det kommer an på dine evner og dine behov.

/H

Fra : Horst Lemminger

Dato : 20-09-11 04:27

On 20 Sep., 11:20, Henning Wangerin <henn...@nobody.nowhere.nix>
wrote:

> Jeg ville helt klart g efter enten at bruge imagemagic via et
> shellscript eller kode det p en php-siden p mit webhotel.
>
> Den sidste l sning har jeg flere gange brugt, og er rimelig let at g til.
>
> Den f rste giver din mange flere muligheder, men er en del mere
> langh ret at f til at spille.
>
> Men det kommer an p dine evner og dine behov.
>
> /H

Har overvejet noget lignende, og har også arbejdet med IM / GM før.
Kan du evt givet et eksempel på hvordan PHP kan få tekst til at
"flyde" omkring et billede og generere et billede ? Det er lige den
del jeg ikke kan lure.
Selvom det naturligvis er til at gennemskue hvordan man laver billeder
med f.eks GD eller imagemagick.

Fra : JS

Dato : 22-09-11 06:36

>Jeg har brug for at lave en del grafikbilleder (helst BMP 8bit) med
>tekst og grafik.
>De har alle samme (lille) størrelse, omkring 320 x 170 pixel.

InDesign CS 4 kan eksportere til jpg. Lav 100 sider i den ønskede str. og du
får 100 jpg'er.
Om den nyere CS 5 kan eksportere til bmp ved jeg ikke.

--
Mvh.
JS

Fra : John V.

Dato : 04-10-11 20:54

Den 19-09-2011 11:57, Horst Lemminger skrev:
> [...]
> oversættes til andre sprog.
>
> Bruger gerne open source værktøjer men har også f.eks. Word og

Har du kikket på imagemagick, godt nok er det meget nørdet men hvis du
selv laver scriptet så andre kan køre det skulle det nok kunne lade sig
gøre.
Programmet har ikke noget interface men styres via commandline.
Samtidig kan det konvertere mellem stort set alle formater og
størrelser, indsætte tekst hvor du vil, ændre stort set alt hvad man kan
komme i tanke om at gøre med et billede.

Rent faktisk kan man få Imagemagik til at køre på en webserver og stort
set alle det tilbyder at lave noget med billeder online bruger det.
Selvfølgelig kræver det så at programmet er installeret på serveren, men
da det er gratis..
Måske er dette den bedste måde, der findes Danske webhoteller som
understøtter det og hvor det er installeret.

Man kan også have det på sin egen computer, også under windoze.

En ting er sikker: Hvis du vælger Imagemagick er der noget at sætte sig
ind i, til gengæld får du stort set alt hvad man kan lave med billeder.

Alternativt kan Photoshop sagtens bruges, så skal du bare sætte dig ind
i makroer. Foruden det jo ikke er sikkert "andre" har det program. I
øvrigt er sådan en makro nok opfundet i forvejen, hvis du leder lidt på
nettet. Det behøver hverken være langsomt eller tungt, men en makro som
automatisk stopper når der skal tekst ind og så ellers fortsætter
bagefter. Desværre har jeg ikke længere Photoshop, så jeg kan ikke
hjælpe meget med dette, bare huske at det findes som en mulighed.

Der findes også gratis programmer til animation, nogle af disse kan
gemme som enkelt billeder vist nok også i bmp format. Så kan man sådan
en animation er det muligt at indsætte tekst på hvert enkelt billede og
derefter gemme animationen som enkeltbilleder.

--
Ved Venlig Hilsen
John Vedsegaard