iTunes og import....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-11 20:14

For nogle måneder siden brokkede jeg mig over, at det kunne tage
urimeligt lang tid - op til ca. 20min. - for at importere en ganske alm.
musik CD i AAC 320kbps/44,1khz. - Det gør det stadig i iTunes 10.x...

Til gengæld mener jeg, jeg nu har fundet ud af /hvorfor/. Jeg har lagt
mærke til, det først og fremmest er, når CD'erne er fremstillet med
Sonys komprimerede CD teknik, hvilket viser sig, når jeg åbner filerne i
Amadeus Pro. Her bliver filerne til AIFC og /ikke/ til AIFF. Dette
betyder, at det er nødvendig med både en re-sampling og en re-coding ved
import til AAC i iTunes.

Irriterende, men der er ikke nogen work-around for det.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-11 20:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> urimeligt lang tid - op til ca. 20min. - for at importere en ganske
> alm. musik CD i AAC 320kbps/44,1khz. - Det gør det stadig i iTunes

Prøv at slå "Brug fejlrettelse ved læsning af lyd-cd'er" fra i
Indstillinger -> Generelt -> Importindstillinger, og importer igen

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 18-09-11 21:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110918 wrote:

> Prøv at slå "Brug fejlrettelse ved læsning af lyd-cd'er" fra i
> Indstillinger -> Generelt -> Importindstillinger, og importer igen

Det er ikke og har aldrig været slået til... - Og jeg kan tilføje, at
det er det samme, hvis jeg bruger Windows versionen på XPPro.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-11 21:31

> Det er ikke og har aldrig været slået til... - Og jeg kan tilføje, at
> det er det samme, hvis jeg bruger Windows versionen på XPPro.

PÃ¥ samme maskine eller en anden?

Det kan jo også være drevet der er blevet konfust.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 18-09-11 22:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110918 wrote:

> PÃ¥ samme maskine eller en anden?

Ja, 10.5.8 og XPPro er på samme maskine.

> Det kan jo også være drevet der er blevet konfust.

Næppe. Drevet er et splinternyt Pioneer DVR-118D/BK-LS, men det er
ligegyldigt hvilket drev jeg bruger. - Jeg har også et LaCie d2 Pro CD
drev + en Formac med et - lige så nyt - Sony DVD/DL værk. Og det er også
det samme, hvis jeg gør det på min PowerBook G4 med et Matshita
ComboDrive, eller hvis jeg kobler de to eksterne FW drev til PB'en...

Importtiderne er meget forskellige. - Én CD kan importeres på 3-4 min.,
en anden tager en halv time - selv med samme antal numre. - Og som
skrevet, så er det kun de CD'ere, der er produceret med Sony teknikken,
det tager lang tid med.

Med nogle CD'ere ville det faktisk være hurtigere at åbne dem i Amadeus
Pro og så gemme hver enkelt fil for sig. - det gider jeg bare ikke, når
det kun er for at skåne mine CD'ere, jeg vil have dem over på en HD.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-09-11 06:33

> [...]

> min., en anden tager en halv time - selv med samme antal numre. - Og
> som skrevet, så er det kun de CD'ere, der er produceret med Sony

Eftersom en cd indeholder en nøje specificeret datastrøm af bits er der
grænser for hvor meget de kan pille ved det førend det ikke kan
afspilles. Kopibeskyttelse plejer normalt at gå på at indføre fejl så
det lyder rædsomt hvis ikke fejlkorrigeringen i cd-afspileren finder
sted.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-09-11 13:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919 wrote:

> Eftersom en cd indeholder en nøje specificeret datastrøm af bits er der
> grænser for hvor meget de kan pille ved det førend det ikke kan
> afspilles.

Korrekt nok, men der er altså forskel på, om komprimeringen er 2:1 - som
er det normale ved CDA/RedBook, - eller om den er 6:1, som strot set kun
Sony bruger.

> Kopibeskyttelse plejer normalt at gå på at indføre fejl så det lyder
> rædsomt hvis ikke fejlkorrigeringen i cd-afspileren finder sted.

Der er ingen kopibeskyttelse på de CD'ere, jeg har kopieret over. Det er
min The Shadows samling, der stort set alle er fra perioden 1982 til
2001 - en enkelt fra 2004, og det var faktisk den, det gik hurtigst med
- godt 4min. til en dobbelt-CD med 36 numre... Har også kontrollyttet de
CD, det tog længst tid med, og der er ingen ticks eller andre former for
hak i lyden.

Jeg er udmærket klar over, at AAC (m4a) normalt er det format, det tager
længst tid at konvertere / resample til, men til gengæld er det det
format, der fylder mindst i nogenlunde lydkvalitet. - Men, at det tager
godt 36min for at rippe en CD som 'Moonlight Shadows' (1986) med en
total spilletid på 66min, synes jeg, er lige i overkanten... - Jeg kunne
have gjort det på under den halve tid manuelt med Amadeus Pro...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-09-11 14:05

On 2011-09-19 12:42:02 +0000, Erik Richard Sørensen said:

> Korrekt nok, men der er altså forskel på, om komprimeringen er 2:1 -
> som er det normale ved CDA/RedBook, - eller om den er 6:1, som strot
> set kun Sony bruger.

Der er da ikke komprimering på audio cd'er.
Hvis der ligger komprimerede filer på cd'en må det da være noget
kopibeskyttelse, så sangene ligger to gange.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-11 14:09

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Der er da ikke komprimering på audio cd'er.

korrekt ..

> Hvis der ligger komprimerede filer på cd'en må det da være noget
> kopibeskyttelse, så sangene ligger to gange.

Vi er nu ude i at Erik begynder at snakke som om han faktisk har købt
standarden fra Philips og ved alle de tekniske detaljer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-11 21:14

Kurt Brixen wrote:

> Der er da ikke komprimering på audio cd'er.
> Hvis der ligger komprimerede filer på cd'en må det da være noget
> kopibeskyttelse, så sangene ligger to gange.

Jo, som allerede skrevet, så er det først g fremmest Sony, der bruger
den teknik, som - også skrevet - giver det AIFC formatet og ikke AIFF
ved konvertering til fuld PCM format.

Som også skrevet, så er der ikke kopibeskyttelse på de CD'ere, jeg har
rippet, - det er de ganske enkelt for gamle til. Og det kan fysisk ikke
lade sig gøre at lægge 2 af hver på en CD, der i forvejen fylder mellem
66:00 og 80:00 minutters spilletid. Selv med et sådant system og en
PCM/CDA komprimering på 10:1 er der ganske enkelt ikke plads. - Husk på,
at de her gamle indspilninger alle er analoge AAD plader, og de er uden
nogen former for bit-reduktion ved re-mixningen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-11 21:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> o, som allerede skrevet, så er det først g fremmest Sony, der bruger
> den teknik, som - også skrevet - giver det AIFC formatet og ikke AIFF
> ved konvertering til fuld PCM format.

vi tager den lige igen. Der er ikke komprimering på standards compliant
Audio CD'er ...

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 20-09-11 12:04

> [...]

> 66:00 og 80:00 minutters spilletid. Selv med et sådant system og en
> PCM/CDA komprimering på 10:1 er der ganske enkelt ikke plads.

En komresjonsratio på 10:1 betyr at du beskriver samme struktur/mønster
med en 10-endepart av den opprinnelige datamengden. Om denne gevinsten
tas ut i spillelengde, ville denne økt med nær 10 ganger.

I begynnelsen av tråden snakket du om at komprimeringsratioer på 2:1 og
6:1 var i bruk. Det ville isåfall gitt tilgang til opp mot henholdsvis
dobbel og seks ganger så lang spilletid.

> - Husk på,
> at de her gamle indspilninger alle er analoge AAD plader, og de er uden
> nogen former for bit-reduktion ved re-mixningen.

Altså; ingen komrimering her heller

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-09-11 15:05

> Korrekt nok, men der er altså forskel på, om komprimeringen er 2:1 -
> som er det normale ved CDA/RedBook, - eller om den er 6:1, som strot
> set kun Sony bruger.

Efter min bedste overbevisning er lyd-cd'ere ikke komprimerede. Hvor
har du den ide fra?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-09-11 21:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919 wrote:

> Efter min bedste overbevisning er lyd-cd'ere ikke komprimerede. Hvor
> har du den ide fra?

Fra en producent, jeg har arbejdet sammen med. Og glem så ikke, at jeg
faktisk selv har produceret og udgivet CD plader...

mvh. Erik Richard

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-09-11 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919 <nospam0002+20110919@gmail.com> wrote:

> Efter min bedste overbevisning er lyd-cd'ere ikke komprimerede. Hvor
> har du den ide fra?

Det er visstnok en lus introdusert i MacOSx 10.4.9 som bruker feil ikon
på AIFF-filer. Dessuten bruker også Apple AIFC for å skille mellom
big-endian og little-endian data fra den tiden de leverte maskiner
basert på både PPC (big-endian) og Intel (little-endian) chipper.

Så de filene man ser når man leser en lydCD kan godt bli rapportert å
være AIFC, men de er ikke komprimerte!

Sitat:
"Apple uses this new little-endian AIFF type as its standard on Mac OS
X. When a file is imported to or exported from iTunes in "AIFF" format,
it is actually AIFF-C/sowt that is being used. When audio from an audio
CD disc is imported by dragging to the Mac OS X Desktop, the resulting
file is also an AIFF-C/sowt. In all cases, Apple refers to the files
simply as "AIFF", and uses the ".aiff" extension."

"Note: As of Mac OS X version 10.4.9, the system will sometimes
incorrectly display the AIFC icon for files with the .aif extension,
whether or not the actual file format is AIFF or AIFF-C. This can be
verified by opening the files in a hex editor and checking the FORM
chunk's form type. This can sometimes happen when exporting files from
QuickTime, and frequently happens when sending and receiving files
between Windows and Mac computers or extracting files from an archive."

Terje

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-11 00:05

Terje Rydland wrote:

> [...]
> QuickTime, and frequently happens when sending and receiving files
> between Windows and Mac computers or extracting files from an archive."

Både Amadeus II, Amadeus Pro, SoundStudio X, Audacity Mac/Win,
Soundbooth, SoundEdit 16 II til OS 9.x m.fl. giver samme melding "The
AIFC is a compressed file format and can not be saved. Please chose
another file format". - Eller ""AIFC is a compressed file format and
cannot be saved. Please remove compresson before saving".

Audacity til Windows + SoundEdit 16 II giver så yderligere en mulighed
direkte i dialogen, at de kan fjerne komprimeringen, så filen kan
arkiveres som alm. AIFF....

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-09-11 07:13

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

[snip]

> [...]
>
> Audacity til Windows + SoundEdit 16 II giver så yderligere en mulighed
> direkte i dialogen, at de kan fjerne komprimeringen, så filen kan

Om du istedet for å vise hvor usannsynlig det måtte være, heller åpnet
en nyimportert fil i en tekseditor, slik det henvises til, så ville du
til og med se hvilken komprimeringsalgoritme som er brukt. Gitt at det
faktisk er AIFF-C.

--
Øyvind Rise

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-09-11 21:20

nospam0002+20110919@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919)
writes:

> Efter min bedste overbevisning er lyd-cd'ere ikke komprimerede. Hvor
> har du den ide fra?

Sikkert en forvirring omkring ATRAC som Sony brugte på minidisc (omkring
5:1 i den gamle udgave og 10:1/20:1 i ATRAC3, svjh).

Alternativt bruger SACD vist også en 2:1 komprimering, omend den er
lossless (og så er vi tilbage ved den ørkeløse FLAC diskussion).

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-09-11 21:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Fra en producent, jeg har arbejdet sammen med. Og glem så ikke, at jeg
> faktisk selv har produceret og udgivet CD plader...

Så har han bildt dig en historie på ærmet.

Bitstrømmen på cd'en er ikke komprimeret.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-11 21:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919 <nospam0002+20110919@gmail.com> wrote:

> Så har han bildt dig en historie på ærmet.
>
> Bitstrømmen på cd'en er ikke komprimeret.

Tja, nu er vi vist 4-5 stykker der siger det, men det trumfer nok ikke
"en ven Erik kender"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-09-11 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110919 wrote:

> Så har han bildt dig en historie på ærmet.
>
> Bitstrømmen på cd'en er ikke komprimeret.

Og vi tager den lige nok engang... Jo, nogle ganske alm. audio CD'ere
/har/ komprimering - og især dem, der er produceret på Sonys egne
fabrikker! - Læs lige Thomas B.A.'s indlæg også.

Og prøv så også at komme med en fornuftig forklaring på, hvordan det
ellers er muligt at putte i alt 88:32min. musik på en enkelt ganske alm.
CD. - Jeg har to indspilninger med klassisk musik - begge produceret og
fremstillet hos Sony/BMG. Den ene spiller 88:32min., den anden
83:12min.. Op til ca. 82min. kan der være tale om overburn, men ikke når
du kommer over 82:30min.! - Og begge CD'eres filer åbnes i AIFC, der er
et komprimeret 2:1 format og ikke i AIFF, der er ukomprimeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-09-11 21:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Fra en producent, jeg har arbejdet sammen med. Og glem så ikke, at jeg
> faktisk selv har produceret og udgivet CD plader...

Der er ganske enkelt ikke understøttelse af komprimering i en standard
audio CD afspiller. Se
f.eks. http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/3011Paper.pdf

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-09-11 22:20

> [...]

> /har/ komprimering - og især dem, der er produceret på Sonys egne
> fabrikker! - Læs lige Thomas B.A.'s indlæg også.

Hvor jeg netop skriver, at der ikke er komprimering på audio cd, der
overholder standarden.

> Og prøv så også at komme med en fornuftig forklaring på, hvordan det
> ellers er muligt at putte i alt 88:32min. musik på en enkelt ganske
> alm. CD.

Overbrænding: http://www.tomshardware.com/reviews/overburning,450.html

Du ryger dog uden for standarden...

> [...]
> ikke når du kommer over 82:30min.! - Og begge CD'eres filer åbnes i
> AIFC, der er et komprimeret 2:1 format og ikke i AIFF, der er

With the development of the Mac OS X operating system, Apple created a
new type of AIFF which is, in effect, an alternative little-endian byte
order format. Because the AIFF architecture has no provision for
alternative byte order, Apple used the existing AIFF-C compression
architecture, and created a "pseudo-compressed" codec called sowt (twos
spelled backwards). The only difference between a standard AIFF file and
an AIFF-C/sowt file is the byte order; there is no compression involved
at all. Apple uses this new little-endian AIFF type as its standard

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-09-11 23:33

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Hvor jeg netop skriver, at der ikke er komprimering på audio cd, der
> overholder standarden.

Jep, men du skriver også, at ATRAC anvender kompression, og det er den
teknik, der er anvendt på de Sony producerede / fremstillede CD'ere, jeg
henviser til.

> Overbrænding: http://www.tomshardware.com/reviews/overburning,450.html
>
> Du ryger dog uden for standarden...

Præcis. Og der er altså ikke fysisk plads på en audio CD til mere end de
ca. 82:30min. med overburning, så hvor kommer pladsen til de sidste
6min. fra?

> [...]
> the resulting file is also an AIFF-C/sowt. In all cases, Apple refers to
> the files simply as "AIFF", and uses the ".aiff" extension."

Alt det véd jeg, men jeg bruger ikke iTunes, hvis der skal laves
ordentlig kvalitet til at have liggende på min computer. Dvs., at jeg
går helt uden om OS X's generic audiosystem. - Jeg bruger codecs og
plug-ins (primært VST, men også RTAS) fra bl.a. Digidesign. - Desuden
får de AIFC filer, jeg henviser til, ikke endelsen .aiff, men .aifc!

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-09-11 22:28

> Og vi tager den lige nok engang... Jo, nogle ganske alm. audio CD'ere
> /har/ komprimering - og især dem, der er produceret på Sonys egne
> fabrikker! - Læs lige Thomas B.A.'s indlæg også.

Nej. Kan den afspilles i en normal cd-afspiller så er det ikke
komprimeret.

Du er velkommen til at stå på hovedet i Redbooken og se efter.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-09-11 23:40

> [...]

> Jep, men du skriver også, at ATRAC anvender kompression, og det er den
> teknik, der er anvendt på de Sony producerede / fremstillede CD'ere,

Så kan de kun læses på Sony cd afspillere...

> Præcis. Og der er altså ikke fysisk plads på en audio CD til mere end
> de ca. 82:30min. med overburning, så hvor kommer pladsen til de sidste
> 6min. fra?

Overburning. Du ryger bare længere ud over standarden med større
kapaciteter. Læser du overhovedet den dokumentation, som du bliver
henvist til?

Er de SOWT komprimerede?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-09-11 00:30

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Så kan de kun læses på Sony cd afspillere...

Ingen problemer med at afspille dem på min Philips CD-960 Reference, men
flere af dem giver problemer på min Nakamichi MB-10. Ingen problemer på
min bærbare multiformat CD afspiller.

> Overburning. Du ryger bare længere ud over standarden med større
> kapaciteter. Læser du overhovedet den dokumentation, som du bliver
> henvist til?

Jeg har tidl. beskæftiget mig en del med overburn, så jeg tror nok, jeg
véd, hvad der sker. - Men det forklarer bare ikke, at der rent fysisk
*IKKE* /KAN/ puttes så megen data på et audio CD medie. De specifikke
audio CD medier kan max. rumme ca. 722mb (inkl. lead-in og lead-out),
hvilket svarer til de ca. 82:30min., jeg tidl. har anført. Og bruger man
presning/trykning fremfor brænding, er der endnu mindre plads - kun ca.
712mb og det med brug af den mest præcise og avancerede teknik, der pt.
er til rådighed.

> Er de SOWT komprimerede?

Ikke mig bekendt. 'Vis info' siger kun .aifc + div. alm. opl. om dato,
tid og str.. - Et par af pladerne giver også opl. om producenten - her
Sony....

Men én ting kan jeg sige... AIFC er en pestillens at arbejde med på
Mac. - Har man først åbnet en sådan fil, skal man huske at fjerne
komprimeringen, ellers kan den ikke arkiveres igen, og ingen kendte
audioprogrammer til Mac kan gemme direkte til .aifc.

Det værste, jeg har været ude for, var, da jeg fik en master-CD, der var
lavet fra DAT bånd og over til masteren. Masteren blev lavet på en prof
Panasonic CD recorder, men DAT båndet blev afspillet på en Sony, da
deres Panasonic DAT var igang med et andet projekt. Al indexering var
væk, så jeg måtte åbne samtlige filer (AIFC), fjerne komprimeringen og
ellers splitte masteren op i de opr. 22 enkeltnumre. Resample hvert
enkelt nummer igen og arkivere til alm. AIFF, før jeg kunne komme igang
med at få lavet de 1500 eksemplarer, der skulle laves...

mvh. Erik Richrd

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-09-11 10:27

On 2011-09-18 19:14:06 +0000, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> ved import til AAC i iTunes.
>
> Irriterende, men der er ikke nogen work-around for det.

Prøv at rippe med XLD eller Max i stedet for.

http://sbooth.org/Max/
http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html

Men når det tager så lang tid at rippe en cd, så der der noget galt med
cd'en eller drevet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-11 12:02

Kurt Brixen wrote:

> Prøv at rippe med XLD eller Max i stedet for.
>
> http://sbooth.org/Max/
> http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html

Har jeg prøvet. - Jeg bryder mig ikke om at arbejde med dem, - så vil
jeg hellere bruge Windows + WinAmp...

> Men når det tager så lang tid at rippe en cd, så der der noget galt med
> cd'en eller drevet.

Hvis du har fulgt med i tråden, vil du også vide, at det kun er CD'ere,
der er produceret hos Sony, der giver problemerne. - Og det skulle da
desuden også være mærkeligt, at _alle- mine drev pludselig skulle have
problemer - både de nye og de gamle...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-09-11 12:39

> [...]

> men flere af dem giver problemer på min Nakamichi MB-10. Ingen
> problemer på min bærbare multiformat CD afspiller.

Din Phillips CD afspiller understøtter ikke ATRAC. Den er fra 80'erne
(1987) og ATRAC kom først på markedet i 1992. Vil du prøve igen?

> [...]
> mindre plads - kun ca. 712mb og det med brug af den mest præcise og
> avancerede teknik, der pt. er til rådighed.

Er der nogen særlig årsag til, at du ikke vil læse de links, du bliver
henvist til? Der bliver specifikt beskrevet en brændbar audio cd med
plads til 99 minutters lyd. Vil du prøve igen?

> [...]
> komprimeringen, ellers kan den ikke arkiveres igen, og ingen kendte
> audioprogrammer til Mac kan gemme direkte til .aifc.

Hmm, jeg tror at du ville komme langt med lidt ydmyghed omkring
problemstillingen, og bruge din energi på at tilegne dig viden fremfor
at fremføre dine fordomme.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-09-11 13:36

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Din Phillips CD afspiller understøtter ikke ATRAC. Den er fra 80'erne
> (1987) og ATRAC kom først på markedet i 1992. Vil du prøve igen?

CD-960 kom på markedet i E.86 og udgik igen med lanceringen af
produktlinien i kataloget for efteråret 1991. (Jeg har stadig
katalogerne liggende).

Mht. ATRAC, så blev det system også brugt i Sonys EL-Casette system i
eL-5 og EL-7 og i deres store professionelle 1" og 2" digitale
båndmaskiner helt tilbage fra 1984. I bund og grund er ATRAC jo kun en
modificeret udgave af deres Betamax Autio system.

Akai brugte også en modificeret udgave i deres 1" 16- og 32-kanals
mobile Studioline - kombinerede båndoptager og mixer, lanceret i 1985.

> Er der nogen særlig årsag til, at du ikke vil læse de links, du bliver
> henvist til? Der bliver specifikt beskrevet en brændbar audio cd med
> plads til 99 minutters lyd. Vil du prøve igen?

Det er fuldstændig irrelevant her, da de medier ikke kan afspilles på
alm. CD afspillere.

> Hmm, jeg tror at du ville komme langt med lidt ydmyghed omkring
> problemstillingen, og bruge din energi på at tilegne dig viden fremfor
> at fremføre dine fordomme.

Hvad pokker har 'fordomme' at gøre med, at et fuldstændigt obskurt
audioformat ikke er til at arbejde med.?

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-09-11 14:03

> Hvad pokker har 'fordomme' at gøre med, at et fuldstændigt obskurt
> audioformat ikke er til at arbejde med.?

Hvis jeg har forstået det rigtigt er det bare et snydetrick som OS X
bruger for at kunne håndtere enkeltnumre i bitstrømmen på audio-cd'en.
Husk audio-cd'er har ikke noget filsystem.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-09-11 15:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110920 wrote:

> Hvis jeg har forstået det rigtigt er det bare et snydetrick som OS X
> bruger for at kunne håndtere enkeltnumre i bitstrømmen på audio-cd'en.
> Husk audio-cd'er har ikke noget filsystem.

Hvis du ellers havde fulgt ordentlig med, ville du også vide, at jeg
ikke bruger Apple Core Audio (generic audiosystem), men istedet bruger
Digidesign. - Jeg mener også, jeg har gjort det ret klart, at iTunes
*IKKE* anvender hverken AIFC eller AIFF-C på nogen områder.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-11 16:55

> [...]

> Hvis du ellers havde fulgt ordentlig med, ville du også vide, at jeg
> ikke bruger Apple Core Audio (generic audiosystem), men istedet bruger

Hvad er det lige det skulle gøre godt for ? ... derudover, hvis jeg
læser det ret, er Digitdesign dims en Core Audio plugin og ikke noget
selvstændigt ...

> - Jeg mener også, jeg har gjort det ret klart, at iTunes
> *IKKE* anvender hverken AIFC eller AIFF-C på nogen områder.

I øjeblikket tror jeg ikke engang du er menneske, du er en bot der med
det rigtige input spytter en lind strøm af specs og forkortelser ud som
har vag forbindelse til hinanden og ser rigtigt ud, men som faktisk bare
mest er totalt vås og sludder...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-11 22:39

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad er det lige det skulle gøre godt for ? ... derudover, hvis jeg
> læser det ret, er Digitdesign dims en Core Audio plugin og ikke noget
> selvstændigt ...

Udover deres CoreAudio bruger jeg også andre plug-ins fra Digidesign.

> [...]
> det rigtige input spytter en lind strøm af specs og forkortelser ud som
> har vag forbindelse til hinanden og ser rigtigt ud, men som faktisk bare

Lige nu synes jeg, du går for vidt! Og desuden skulle du ikke blande dig
i noget, du så åbenlys ikke ander en døjt om!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-11 07:06

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og desuden skulle du ikke blande dig
> i noget, du så åbenlys ikke ander en døjt om!

Matthæus 7:3 - 7:5

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-09-11 14:09

> [...]

> båndmaskiner helt tilbage fra 1984. I bund og grund er ATRAC jo kun en
> modificeret udgave af deres Betamax Autio system.

Nu opfinder du igen ting. ATRAC er et digitalt format. Se evt. Sony
Dynamic Digital Sound for de allerførste udgaver af ATRAC. Betamax
havde/har analog lyd. Elcaset er også analog.

> Det er fuldstændig irrelevant her, da de medier ikke kan afspilles på
> alm. CD afspillere.

Erik, du bliver nødt til at lære at forholde dig til fakta, inden du
udstiller dine fordomme. Citat fra artiklen: "We played back several
test CDs, all of which held more then 90 minutes of music, and we tested
them in several car stereos as well as in home CD players. The result?
Practically all of the devices were able to play back the CDs".

Som allerede nævnt, så var der naturligvis problemer i nogle tilfælde,
da 99 minuter er ud over standarden [bare for at komme lidt tilbage til
emnet].

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-09-11 14:47

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Som allerede nævnt, så var der naturligvis problemer i nogle tilfælde,
> da 99 minuter er ud over standarden [bare for at komme lidt tilbage til
> emnet].

Så hvis det er komprimeret 2:1 burde der kunne være 200 minuters musik?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-09-11 17:37

> [...]

> Digidesign. - Jeg mener også, jeg har gjort det ret klart, at iTunes
> *IKKE* anvender hverken AIFC eller AIFF-C på nogen områder.

Jeg følger skam fint med. Det er ikke mig der påstår alt muligt.

Herudover finder jeg din indsigt i hvordan iTunes arbejder en anelse
ubegrundet. Har du kigget i kildeteksten siden du kan være så sikker?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-09-11 22:50

> [...]
>
> Herudover finder jeg din indsigt i hvordan iTunes arbejder en anelse
> ubegrundet. Har du kigget i kildeteksten siden du kan være så sikker?

Muligt, du gør det, men det er mig, der sidder med de forskellige
programmer, som opfører sig underligt i forhold til ellers -
tilsyneladende - normale formater. Og som skrevet nu til bevidstløshed,
så er det kun nogle CD'ere, der er produceret og fremstillet hos Sony,
der giver problemerne ved ripning, og som åbnes i AIFC, hvis jeg bruger
andre lydprogrammer til at åbne dem direkte i. Og det er programmer, der
går uden om Apples CoreAudio eller OS X's normale lydhåndtering.

Og som jeg også har været inde på, så er problemet det samme på Windows,
men modsat OS X programmerne, så arbejder de Windows programmer, jeg har
brugt, væsentlig hurtigere - inkl. iTunes for Windows!

Og hvad angår, om jeg har kigget i iTunes kildeteksten, så ja, det har
jeg, men det er uden betydning i tilfældet her.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-09-11 23:02

> [...]
> i AIFC, hvis jeg bruger andre lydprogrammer til at åbne dem direkte
> i. Og det er programmer, der går uden om Apples CoreAudio eller OS X's

Dvs du har accepteret at den bitstrøm der er på skiven ikke er
komprimeret alligevel?

Er de pågældende skiver markeret som cd'ere? Visse former for
kopibeskyttelse overholder ikke cd-kravene og skiver med dette må derfor
ikke benytte mærket.

Det vil jeg godt vædde på du ikke har.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-09-11 23:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110920 wrote:

> Dvs du har accepteret at den bitstrøm der er på skiven ikke er
> komprimeret alligevel?

Nej.

> Er de pågældende skiver markeret som cd'ere? Visse former for
> kopibeskyttelse overholder ikke cd-kravene og skiver med dette må derfor
> ikke benytte mærket.

Ja skiverne er markeret med det normale audio CD mærke. - Desuden var
der ikke noget, der hed kopibeskyttelse midt i 1980'erne...

Det har jeg nu alligevel...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-11 07:06

> [...]

> Ja skiverne er markeret med det normale audio CD mærke. - Desuden var
> der ikke noget, der hed kopibeskyttelse midt i 1980'erne...

Der er meget få mennesker på denne jord der har adgang til kildekoden
til iTunes ... jeg er ret sikker på _du_ ikke er en af dem

Hvis du sagde du havde overvåget API kald og pillet lidt i den binære
klump så er det noget andet, og _slet_ ikke det samme som at undersøge
kildekoden.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 03:15

> Nej.

Forklar mig så hvorfor kan du så ikke have mere end 100 minutters musik
på dine skiver?

> Det har jeg nu alligevel...

En ikke-programmør der ikke arbejder for Apple med NDA og hele balladen
med mulighed for at gennemlæse Objective-C kildeteksten til iTunes?
Næppe.

Det tæller ikke bare at prikke til en binær fil.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 23:25

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> [...]
> file is also an AIFF-C/sowt. In all cases, Apple refers to the files
> simply as "AIFF", and uses the ".aiff" extension."

SÃ¥ de snyder med at lave et filsystem med AIFF_filer modsvarende de
korrekte stumper af audiostrømmen, og hvis man så kopierer snydefilerne
over, så får man rigtige AIFF filer med de korrekte stumper puttet ind.
Ret fikst.

Godt de fik fikset det :)