E-Mail
webnoob 5265
[Dialog] Spidsfindig teknisk note
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-11 12:37

Hej alle

Jeg har lige opdaget noget der har relevans hvis man bruger
Dialog og laver inkremental backup af sin programmappe, sådan som
jeg gør.

Backuppen vokser i størrelse langt ud over hvad der er brug for
til det aktive program. Jeg havde en instans kørende hvor der lå
ca. 22 Mbyte i mappen. Da jeg fik brug for at køre backuppen ind,
tjekkede jeg for sjovs skyld størrelsen bagefter, og den viste 44
Mbyte.

Jerg ved jo ikke hvorfor, men man kan forestille sig at filnavne
omdøbes løbende såder i backuppen ligger døde filer.

Nu har jeg implementeret en løsning hvor jeg sletter den gamle
backup før jeg zipper den nye. Og jeg var selvfølgelig nødt til
at starte Dialog forfra helt fra bunden.

Jeg vidste godt at Dialog sviner med sine filer, og det har ikke
skortet på forsøg med at få programmøren til at rykke ud med en
forklaring og en hjælp, men han er tavs som graven. Men det her
overgår det værste jeg havde forestillet mig.

Det skal bemærkes at jeg ikke til- og framelder grupper i
synderligt omfang.

--
Bertel

Fra : Mogens Krage

Dato : 18-09-11 15:37

Den 18-09-2011 13:37 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Jerg ved jo ikke hvorfor, men man kan forestille sig at filnavne
> omdøbes løbende såder i backuppen ligger døde filer.

Jeg brugte Dialog for en del år siden og der var vist noget med, at
slettede man datafiler fra afmeldte grupper, så blev de gendannet næste
gang man startede Dialog op.

> [...]
> forklaring og en hjælp, men han er tavs som graven. Men det her
> overgår det værste jeg havde forestillet mig.

Hvis jeg husker ret, så syntes udvikleren pludselig han fik for få
indtægter af sit freeware program og smed uden videre tøjlerne, mens
programmet var i beta.

I følge Dialogs website hedder seneste version Beta 38 (Build 2.0.15.1)
og det har den gjort siden 2005, så der er ikke megen aktivitet at spore
på den front.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-11 17:38

Mogens Krage skrev:

> Hvis jeg husker ret, så syntes udvikleren pludselig han fik for få
> indtægter af sit freeware program og smed uden videre tøjlerne, mens
> programmet var i beta.

Fair nok, men hans kode er næppe så sindsoprivende nyskabende at
det ville genere ham at frigive den så andre kunne arbejde med
den.

> I følge Dialogs website hedder seneste version Beta 38 (Build 2.0.15.1)

Ja, jeg ved det godt. Jeg forventer ikke at der ændres noget. Jeg
skrev kun for det tilfælles skyld at andrte stadig brugte
programmet og lavede backup på samme måde som jeg plejede at
gøre.

--
Bertel

Fra : Carl Drud

Dato : 18-09-11 18:54

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> skrev kun for det tilfælles skyld at andrte stadig brugte
> programmet og lavede backup på samme måde som jeg plejede at

Hvis du har mod på det tyske kan du evt. kigge i:

de.comm.software.40tude-dialog

Den er stadig meget aktiv.

--
Carl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-11 20:08

Carl Drud skrev:

> Hvis du har mod på det tyske kan du evt. kigge i:

> de.comm.software.40tude-dialog

> Den er stadig meget aktiv.

Jeg kan sagtens klare tysk, og jeg har skam også brugt gruppen i
sin tid, men jeg har fået Dialog sat op så godt som det kan lade
sig gøre.

--
Bertel

Fra : admin

Dato : 19-09-11 15:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan sagtens klare tysk, og jeg har skam også brugt gruppen i
> sin tid, men jeg har fået Dialog sat op så godt som det kan lade
> sig gøre.

kan man ikke "purge" programmet før man tager
backup?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-11 22:01

admin skrev:

> kan man ikke "purge" programmet før man tager
> backup?

Jeg purger mindst én gang om dagen. Det hjælper ikke på
opsvulmningsproblemet.

--
Bertel