Mærkeligt fænomen?
Fra : Jens Erik Bech

Dato : 17-09-11 14:54

Pludselig da jeg ville skrive et indlæg, meldte maskinen ingen
diskplads tilbage!? Alle opgaver gik i stå!? Rigtig nok viste den på
en info at der var 0 kilobytes til rådighed.
Efter en genstart viste den 125 Gigabyte til rådighed? Så virkede den
atter?

Hvad sker der lige?

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-11 00:08

Jens Erik Bech wrote:
> [...]
> en info at der var 0 kilobytes til rådighed.
> Efter en genstart viste den 125 Gigabyte til rådighed? Så virkede den

Hm, min første tanke var, at maskinen tilsyneladende ikke har slettet
gamle temp-, cache- og log-filer. - Det gik ikke så galt her, men tæt
på. Den anden aften låste Finder pludselig under backup til en bootable
ekstern FW disk, så jeg måtte tvangsstarte den, og da var der kun ca.
20gb tilbage, hvor der ellers skulle være ca. 140gb ledig plads. Rensede
så ud med MainMenu 1.7.4 (den gamle gratisversion), - og så var disken
igen på de ca. 140gb ledig plads, og ny BU gik som smurt.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 18-09-11 12:52

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> en info at der var 0 kilobytes til rådighed.
> Efter en genstart viste den 125 Gigabyte til rådighed? Så virkede den

Ja, nu ved jeg at du ikke kører med Løven, men med Sneleoparden. I Løven
laver OS lokale snapshots, så der er mulighed for at OS kan have fyldt
den interne harddisk på den konto.
Men jeg har været ude for at andre programmer har fyldt cache og
temperary items og er de crashet, så er deres filer ikke blevet slettet
igen. Især Photoshop kan være slem til det. Jeg har været med til at
frigøre 90 GB på en macbrugers harddisk bare ved at slette cachen. på
~/Library/Cache/ og /Library/Cache.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-11 00:26

Den 18/09/11 13.51, Jesper Ørsted skrev:

> [...]
> igen. Især Photoshop kan være slem til det. Jeg har været med til at
> frigøre 90 GB på en macbrugers harddisk bare ved at slette cachen. på

,,,,,,,,,,,,
Jeg har lige kørt "Onyx" som har tømt både det ene og det andet!
Library/Cache er set efter. Der lå kun en enkelt megabyte.

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 19-09-11 01:08

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg har lige kørt "Onyx" som har tømt både det ene og det andet!
> Library/Cache er set efter. Der lå kun en enkelt megabyte.

Et andet sted skraldet kan hobe sig op, er på stien /volumes/ på
startdisken. Teoretisk set skulle der ikke ligge andet end symbolic
links til andre diske, men undertiden kan systemet tage fejl, oprette en
mappe i den tro at det er en anden disk og så smide en masse filer der.
Brug evt. GranPerspective til at finde "elefanterne" på din harddisk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-11 13:20

Lyrik wrote:

> Jeg har lige kørt "Onyx" som har tømt både det ene og det andet!
> Library/Cache er set efter. Der lå kun en enkelt megabyte.

Det kan du bare ikke altid regne med. Både i 10.5.x og 10.6.x er nogle
af cache filerne usynlige, og så er det kun MainMenu, Onyx, Cocktail
e.l. program, der kan fjerne dem, hvis de ikke slettes automatisk ved
genstart.

Du /kan/ også bruge go'e gamle FileBuddy 9.x til det formål, men så
kræver det, at man kender navnet på den/de filer, der skal fjernes.

- I øvrigt en skam, de ikke har videreudviklet FB. Det er et af de
programmer, der har fulgt mig lige siden System 7.5.x, og det er stadig
et godt værktøj.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 19-09-11 18:59

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> - I øvrigt en skam, de ikke har videreudviklet FB. Det er et af de
> programmer, der har fulgt mig lige siden System 7.5.x, og det er stadig

Er man ikke bange for at få terminal-snavs på fingrene, så kan man se og
slette de usynlige filer i cachen med terminalen:
cd ~/Library/Caches/ (tast retur)
ls -al (tast retur)
rm (navnet på filer der skal slettes med mellemrum imellem) (tast retur)
Er det mapper med flere filer der skal slettes: rm -r