Fjerne personlige oplysninger inden salg a~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-09-11 20:07

Jeg skal muligvis afhænde min gl. iMac (2007) OS 10.6.8..
Hvordan kan jeg fjerne alle mine personlige oplysninger uden at skulle
geninstallere OS og alle programmerne, altså e-mail, bank m.m..

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-11 20:16

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Jeg skal muligvis afhænde min gl. iMac (2007) OS 10.6.8..
> Hvordan kan jeg fjerne alle mine personlige oplysninger uden at skulle
> geninstallere OS og alle programmerne, altså e-mail, bank m.m..

Hvorfor ikke bare lave en clean install ... så har køber et godt
udgangspunkt ?

Hvis du er rigtig paranoid kan du fra installions mediet i disk værktøj
lave 0-formatering (skriver random crap over hele disken)

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-09-11 20:19

> Hvorfor ikke bare lave en clean install ... så har køber et godt
> udgangspunkt ?

Er det så bare installering af OS - forbliver alle programmer intakte?

> Hvis du er rigtig paranoid kan du fra installions mediet i disk værktøj
> lave 0-formatering (skriver random crap over hele disken)

Det mener jeg ikke jeg er, så det springer vi over.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-11 20:20

> Er det så bare installering af OS - forbliver alle programmer intakte?

Jeg vil formatere disken så _alt_ er væk ... du har alligevel ikke ret
til at overføre programmerne med mindre du sælger evt. fysiske medier +
licener med.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-09-11 20:26

> Jeg vil formatere disken så _alt_ er væk ... du har alligevel ikke ret
> til at overføre programmerne med mindre du sælger evt. fysiske medier +
> licener med.

Nåe nej.

Michael C.

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-09-11 23:38

> [...]

> Hvordan kan jeg fjerne alle mine personlige oplysninger uden at skulle
> geninstallere OS og alle programmerne, altså e-mail, bank m.m..

Log ind som en anden bruger med administrationsrettigheder, gå i System
Prefs -> accounts og slet din brugermappe. Du får så valget om at du kan
Safely remove (eller noget i den stil), hvorved dit brugerdata bliver
overskrevet.

(Kræver selvfølgelig at dit indhold ligger i din usermappe)
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-09-11 18:50

> [...]

> Hvordan kan jeg fjerne alle mine personlige oplysninger uden at skulle
> geninstallere OS og alle programmerne, altså e-mail, bank m.m..

1. Gå i Konti og opret ny bruger med adminstratortilladelse
2. Genstart på denne bruger
3. Slet gammel bruger i Konti
4. Start Diskværktøj, vælg startdisk i venstre fag, vælg faneblad Slet,
klik i Slet ledig plads og vælg overskriv med nuller.

5. Så er computeren klar til salg
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.