USB spænding fra tastatur.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-09-11 20:01

Jeg har lige fået min nye iMac 27" med stort set hele pakken. Den
spiller virkelig godt, men:
Jeg har et numerisk tastatur bl.a. fordi jeg kan lide at have de 2 stk.
USB stik lige ved hånden. Men med den nye maskine/tastatur vil externe
HDer med USB ikke køre - de "klikker" som tegn på manglende spænding.
Der bliver ikke meddelt noget om at enheden kræver mere en der er til
rådighed, men HDerne vil ikke køre (jeg har prøvet med flere - samme
resultat).
Med den gamle iMac (2007) og tastatur var der ingen problemer.
Hvad kan det skyldes.

Michael C.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-09-11 09:14

On 2011-09-16 19:01:01 +0000, Michael Corfitsen said:

> [...]
> resultat).
> Med den gamle iMac (2007) og tastatur var der ingen problemer.

Jeg ved ikke hvad det skyldes, men sådan er det bare.

Fx kan min iPad ikke lade når den er sat til tastaturet, men kan godt,
når den er sat i et stik bag på iMac'en.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-09-11 09:42

On Sat, 17 Sep 2011 10:14:16 +0200, <Kurt Brixen> wrote:
> Fx kan min iPad ikke lade når den er sat til tastaturet, men kan godt,
> når den er sat i et stik bag på iMac'en.

Det er fordi tastaturet ikke greier å levere nok strøm over USB for å
lade en iPad.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-09-11 08:35

> Det er fordi tastaturet ikke greier å levere nok strøm over USB for å
> lade en iPad.

Ja jeg er med på, at tastaturet tilsyneladende ikke vil give strøm nok.
Men hvorfor f.. er det ændret fra min iMac 2007 til iMac 2011.
Det er i mine øjne en klar forringelse i den daglige brug.

På Apple skriver de "And two USB 2.0 ports enable you to connect your
mouse as well as a high-speed peripheral such as a digital camera or
printer." men intet om begrænsninger.

Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-11 21:19

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> På Apple skriver de "And two USB 2.0 ports enable you to connect your
> mouse as well as a high-speed peripheral such as a digital camera or

De nævnte USB-enheder er jo netop nogen, der ikke får strøm fra
USB-stikket. Det samme gælder eksterne harddiske med separat
strømforsyning. Det har altid været sådan, at USB-tilbehør, der skal
have strøm fra USB-stikket enten skal sluttes direkte til computeren
eller til et USB-hub med strømforsyning. At det gamle Apple-tastatur har
virket er således rent held.
Det er derfor ikke en funktion, Apple har fjernet, da den aldrig
har været der. Jeg kan forestille mig, at der har været problemer med
det, fordi det har været på grænsen, at tastaturet har kunnet levere
strøm nok. Måske har Apple skruet ned for strømmen, da det var for
upålideligt at lade tastaturet drive en harddisk. Derfor kan det
selvfølgelig godt have virket for dig. Andre harddiske har måske krævet
en bagatel mere strøm, og så har de måske svigtet på uheldige
tidspunkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 19-09-11 21:56

> [...]
> have strøm fra USB-stikket enten skal sluttes direkte til computeren
> eller til et USB-hub med strømforsyning. At det gamle Apple-tastatur har

Men Apple har ikke skrevet at det IKKE kan lade sig gøre.

> [...]
> selvfølgelig godt have virket for dig. Andre harddiske har måske krævet
> en bagatel mere strøm, og så har de måske svigtet på uheldige

Lige nu har jeg, som så mange andre gange før og altid uden problemer,
en Iomega 320 GB USB HD i det ene stik og en Verbatim 500 GB USB HD i
det andet på det gamle tastatur, og jeg kan bare bruge løs af begge.
Så på mit tastatur har den funktion altid været der - og hvorfor har jeg
ikke nogen anelse om, men da jeg intet har vidst eller foretaget mig i
tastatursammenhæng er det en forringelse for mig.

Og i øvrigt, hvor vanskeligt ville det være at sikre denne gode
funktion.

Og endelig. Skulle jeg være den eneste i verden der har dettte tastatur.

Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-11 22:37

> Men Apple har ikke skrevet at det IKKE kan lade sig gøre.

Det skulle vel heller ikke være nødvendigt at skrive alt det, der ikke
kan lade sig gøre. Et tastatur er et unpowered USB-hub. Sådan et kan
ikke levere så meget strøm som et hub med strømforsyning eller stikket
direkte på en computer.

> [...]
> ikke nogen anelse om, men da jeg intet har vidst eller foretaget mig i
> tastatursammenhæng er det en forringelse for mig.

Jeg tror skam gerne på, at det virker hos dig. Derfor kan det jo godt
have givet problemer på verdensplan og været årsag til mange klager. Jeg
er da også tit ude for, at der er masser af klager på nettet over f.eks.
en opdatering til Mac OS X, som jeg ikke har problemer med.

> Og i øvrigt, hvor vanskeligt ville det være at sikre denne gode
> funktion.
>
> Og endelig. Skulle jeg være den eneste i verden der har dettte tastatur.

Der er jo sådan set ikke andre end dig, der har dit tastatur. Det kan da
godt være, dit ligger lige i overkanten i en eller anden specifikation.
Det kan jo variere fra eksemplar til eksemplar.
Det er ikke så meget en funktion, der er fjernet. Det er mere
den maksimale strømstyrke, der er sænket. Måske er der i virkeligheden
en fejl i det gamle tastatur, så strømbehovet fra enhederne ikke bliver
forhandlet ordentligt med USB-bussen.
Når der kan være problemer med at have denne funktion, må det
vel næsten skyldes, at der er tale om nogle meget tynde ledninger, der
kun kan transportere en begrænset strømstyrke. Derfor begrænser man den
mængde strøm, de skal lede. Det er jo noget rent teknisk, som jeg ikke
skal gøre mig klog på.
Faktisk er det lidt usædvanligt, at en harddisk kan køre på
USB-stikket alene. Mange harddiske leveres med et ekstra USB-kabel med
strømstik i den anden ende. Så kan man sætte harddisken til to USB-stik,
der så kan levere strøm nok. Jeg er derfor forundret over, at du dels
kan få det til at virke, dels kan få det til at virke via USB-stikkene
på et tastatur og også, at du kan have to harddiske i tastaturet på én
gang. Jeg har selv en ekstern 2,5" harddisk, der kun kan køre, hvis der
er to USB-stik sat til. Den kører til gengæld fint på FireWire. Hvis du
ikke tror på mig, så se f.eks. her:

<http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/25inch-500-640-750gb-h
dd-roundup_17.html#sect0>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 19-09-11 23:29

> Der er jo sådan set ikke andre end dig, der har dit tastatur. Det kan da
> godt være, dit ligger lige i overkanten i en eller anden specifikation.
> Det kan jo variere fra eksemplar til eksemplar.

Jeg er godt klar over, at jeg er den eneste der har MIT tastatur, men at
jeg skulle være den eneste der har et der virker sådan - mon dog.

> [...]
> den maksimale strømstyrke, der er sænket. Måske er der i virkeligheden
> en fejl i det gamle tastatur, så strømbehovet fra enhederne ikke bliver

OK - så må jeg jo glæde mig over fejlen.

> [...]
> kun kan transportere en begrænset strømstyrke. Derfor begrænser man den
> mængde strøm, de skal lede. Det er jo noget rent teknisk, som jeg ikke

Så kan Apple da bare lave dem en smule tykkere. Alternativet er jo FLERE
kabler og FLERE strømforsyninger.

Jeg tror gerne på dig.

Michael C.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-09-11 10:31

On 2011-09-19 21:37:06 +0000, Henrik Münster said:

> [...]
> kan lade sig gøre. Et tastatur er et unpowered USB-hub. Sådan et kan
> ikke levere så meget strøm som et hub med strømforsyning eller stikket

Sådan synes jeg også altid det har været på et Apple USB tastatur. Og
jeg har prøvet mange forskellige på arbejdet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-09-11 08:43

> Det er fordi tastaturet ikke greier å levere nok strøm over USB for å
> lade en iPad.

Så tog jeg det gamle tatatur frem. Bingo - det virker. Altså som du
skriver - det er tastaturet.
Men hvorfor lave om på det. Og kan man gøre noget ved det nye for at få
denne funktion tilbage.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-11 08:55

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Så tog jeg det gamle tatatur frem. Bingo - det virker. Altså som du
> skriver - det er tastaturet.
> Men hvorfor lave om på det. Og kan man gøre noget ved det nye for at få
> denne funktion tilbage.

Det kan jo være det nye tastatur spiser for meget af den strøm der
kommer oppefra, og ikke har nok at sende videre ud til dine øvrige
enheder.

Den letteste måde at undgå alt den slags på er at sætte en USB-hub _med_
ekstern strømforsyning op.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-09-11 09:20

> Den letteste måde at undgå alt den slags på er at sætte en USB-hub _med_
> ekstern strømforsyning op.

Det er jeg med på, men stadig en forringelse + noget nyt isenkram på/ved
mit rimelige ordentlige skrivebord.

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-09-11 09:20

> Det kan jo være det nye tastatur spiser for meget af den strøm der
> kommer oppefra, og ikke har nok at sende videre ud til dine øvrige
> enheder.

Ja, men jeg kan ikke se nogen funktionsmæssige ændringer fra det gamle
tastatur til det nye eller andet der skulle forklare et større
strømforbrug.

> Den letteste måde at undgå alt den slags på er at sætte en USB-hub _med_
> ekstern strømforsyning op.

Stadig en brugermæssig forringelse + noget mere isenkram/ledninger
på/ved mit skrivebord.

Nu erhvervede jeg et har jeg et Apple Care abbonement samtidig med købet
af iMacen, så det vil jeg gøre brug af.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-11 09:45

> Det er jeg med på, men stadig en forringelse + noget nyt isenkram på/ved
> mit rimelige ordentlige skrivebord.

Jeg mener du kan se i Systemoplysninger hvor meget hver enkel USB-enhed
trækker af strøm. Måske kan du bliver klogere der?