Roden til alt godt
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 14:46

Jeg har stadigvæk ikke forstået hierarkiet på en Mac. Sikkert gammel
PC-vane.

Jeg er vant til, at det absolutte nulpunkt hedder C:\>. Jeg er blevet
belært om, at udgangspunktet på en Mac er ens brugermappe, men hvordan
skriver jeg så en absolut sti i en configurationsfil. Under Windows blev
den skrevet således:

c:/xamp/htdocs/kontrolpanel/

På Mac'en ligger det tilsvarende (en webserverpakke) under
"Applications" i folderen "MAMP", hvor "htdocs" ligger.

Jeg formoder at htdocs er det der svarer til localroot. Når systemet
kræver en absolut stiangivelse, hedder det så bare /kontrolpanel/, eller
skal jeg skrive:

"Kurts iMac/Macintosh HD/programmer/MAMP/htdocs/kontrolpanel/"?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 14:59

Hej,

> Jeg er vant til, at det absolutte nulpunkt hedder C:\>. Jeg er blevet
> belært om, at udgangspunktet på en Mac er ens brugermappe

Så er du blevet belært forkert. Filsystemets rod på en Mac har egenligt
det tomme navn, men det benævnes typisk "/" (dvs. bare en skråstreg).

Alt ligger så herunder - uanset om det måtte være fordelt på flere
fysiske lagermedier eller andet.

> [...]
> skal jeg skrive:
> "Kurts iMac/Macintosh HD/programmer/MAMP/htdocs/kontrolpanel/"?

Ingen af delene.

Den tilsvarende mappe hedder:

/Applications/MAMP/htdocs/kontrolpanel/

Men er du sikker på at mappen bare hedder "MAMP" og ikke "MAMP.app"?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 15:55

Den 14/09/11 15.58, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Så er du blevet belært forkert. Filsystemets rod på en Mac har egenligt
> det tomme navn, men det benævnes typisk "/" (dvs. bare en skråstreg).

Ak ja, forstå det hvem der kan. Det er så virtuelt. Jeg er vant til at
arbejde direkte på det rå jern og have fuld kontrol over hvor tingene
ligger. "/" er vel relativt og ikke et specifikt sted i filstrukturen?

> Ingen af delene.
>
> Den tilsvarende mappe hedder:
>
> /Applications/MAMP/htdocs/kontrolpanel/

Og her er det så jeg står af. Hvad ligger der så over/til venstre for
"Applications"? Det længste jeg kan komme op i pyramiden er (hos mig):

"Kurts iMac"

Her under ligger:

Kurts iMac
- Backup
- Macintosh HD
- Netværk

Dykker jeg ned i "Macintosh HD" ser det således ud:

Kurts iMac
- Backup
- Macintosh HD
--- Bibliotek
--- Brugere
--- Private
--- Programmer
--- System
- Netværk

Med min logik vil det altså sige, at "Macintosh HD" er roden, som du
benævner med "/".

> Men er du sikker på at mappen bare hedder "MAMP" og ikke "MAMP.app"?

Åh nej, ikke lissom på Windows, vel? At noget har danske betegnelser på
brugerflade, men i "virkeligheden" hedder noget på engelsk.

Mit OS er på dansk. Skal jeg så ikke skrive "Programmer" i stedet for
"Applications"?

P.S. Hvor er det nu jeg kan se hvilket OS jeg har? Jeg er ikke hoppet på
det seneste nye, men har det lige før. Jeg kan aldrig huske om det er
Lion, Snowleopard, Rabbit eller ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 14-09-11 16:17

On 2011-09-14 14:54:53 +0000, Kurt Hansen said:

> Ak ja, forstå det hvem der kan. Det er så virtuelt. Jeg er vant til at
> arbejde direkte på det rå jern og have fuld kontrol over hvor tingene
> ligger. "/" er vel relativt og ikke et specifikt sted i filstrukturen?

/ er roden .. det bliver ikke mere "råt" end det jeg tror du skal læse
lidt op på hvordan unix fungerer.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 22:03

Hej,

> Ak ja, forstå det hvem der kan. Det er så virtuelt. Jeg er vant til at
> arbejde direkte på det rå jern og have fuld kontrol over hvor tingene
> ligger. "/" er vel relativt og ikke et specifikt sted i filstrukturen?

Det er ikke mere virtuelt end så meget andet. Det har ikke særligt meget
at gøre med "det rå jern" eller noget andet. Det er en gammel ide som
stammer tilbage fra 60'erne. Dengang arbejdede man langt mere direkte
med "det rå jern".

Jeg forstår ikke den sidste del af dit spørgsmål. "/" er jo netop et
specifikt sted i filstrukturen, det er hele definitionen af det.

> Og her er det så jeg står af. Hvad ligger der så over/til venstre for
> "Applications"?

Roden.

> "Kurts iMac"

Du blander en grafisk brugerflade i programmet Finder.app sammen med det
egentlige filsystem. Det kan godt være forvirrende - men der er ikke
noget i filsystemet som hedder "Kurts iMac".

> Åh nej, ikke lissom på Windows, vel? At noget har danske betegnelser på
> brugerflade, men i "virkeligheden" hedder noget på engelsk.

Øh, jeg forstår dig ikke nu. Jeg spørger om ikke programmet har et navn
som ender på ".app", da det er normalt at programmer ender på dette. Det
har ikke noget med dansk eller engelsk sprog at gøre.

> P.S. Hvor er det nu jeg kan se hvilket OS jeg har? Jeg er ikke hoppet på
> det seneste nye, men har det lige før. Jeg kan aldrig huske om det er
> Lion, Snowleopard, Rabbit eller ...

Tryk på æblet og "Om denne Mac".

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 16:23

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Ak ja, forstå det hvem der kan. Det er så virtuelt. Jeg er vant til at
> arbejde direkte på det rå jern og have fuld kontrol over hvor tingene
> ligger. "/" er vel relativt og ikke et specifikt sted i filstrukturen?

"/" er roden af din boot-disk. Alle øvrige drev mountes under
/Volumes/XXXX.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-11 18:28

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> skal jeg skrive:
>
> "Kurts iMac/Macintosh HD/programmer/MAMP/htdocs/kontrolpanel/"?

Hvis du er i tvivl om den fulde stiangivelse til noget, så træk det ind
i et terminal vindue.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-09-11 13:40

> Jeg er vant til, at det absolutte nulpunkt hedder C:\>
Ja, Windows har jeg også tit betragtet som det absolutte
nulpunkt...

Som det har været antydet, så er der en metafor / virkelighed for Mac
og en anden for Unix. De er med vilje lagt tæt, men det er ikke det
samme. Fx kan du på din Mac lave en mappe, der bruger skråstreger i
navnet (prøv med rød/blå). Hvis du lave en "ls" kommando i Terminal
(svarende til dir i dos), ser du, at skråstreg er lavet om til kolon.

Du er på en måde inde på noget med din analogi. For en htdocs-mappe
(eller c:\inetpub\wwwroot for IIS) er jo en rodmappe for webserverens
synspunkt. At der ligger noget på højere niveau er webserveren
uvedkommende.

På samme måde kan du sige, at du på Mac (Darwin / BSD / Unix) har både
en system-rod, som ganske rigtigt hedder /
og en bruger-rod, som er din hjemmemappe. Som hovedregel har en bruger
fuld råderet i "eget hjem", men kan ikke regne med at have noget at
sige herudover. Ofte er man jo admin på egen maskine, men hvis ikke,
skal man give en admin-kode for at installere programmer osv.

Eksempel: Min brugerkonto hedder JR.
I Finder hedder stien <computernavn> - <disknavn> - Brugere - JR.
Computernavn styrer du i Deling (Systemindstillinger.app); disknavnet
kan du ændre i Finder.

Når jeg åbner Terminal ser jeg mit computernavn <kolon> tilde (tegnet
~) - herefter mit brugernavn/shortname og så et $-tegn som "afslutter
prompten". Herefter taster jeg "cd /", som betyder: "skift til system-
roden":
Fimano-MacBook JR$ cd /
Ved følgende prompt kan jeg se, at der lige efter kolon står /
(jeg har udeladt ls-kommandoen, der ville give en liste over alt
indhold direkte under roden) - i stedet vælger jeg at skrive "cd ~",
som betyder, at jeg vil HJEM...
Fimano-MacBook:/ JR$ cd ~
Dette ses i den sidste prompt, som er magen til den første - home
sweet home...
Fimano-MacBook JR$

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 21:00

Hej,

> Som det har været antydet, så er der en metafor / virkelighed for Mac
> og en anden for Unix.

Det giver ikke så meget mening. Mac OS X er jo netop blevet en UNIX, så
dit udsagn giver ikke mening.

> [...]
> navnet (prøv med rød/blå). Hvis du lave en "ls" kommando i Terminal
> (svarende til dir i dos), ser du, at skråstreg er lavet om til kolon.

Du har misforstået det - det er omvendt. Det er sådan at kolon i
filnavne af visse alm. user space programmer (som fx Finder.app) vises
som en skråstreg. Filens egentlige navn, det der bruges i filsystemet og
i operativsystemet, indeholder altså kolon og ikke skråstreg.

> På samme måde kan du sige, at du på Mac (Darwin / BSD / Unix) har både
> en system-rod, som ganske rigtigt hedder /
> og en bruger-rod, som er din hjemmemappe.

Det er en lidt forvirrende måde at sige det på. Filsystemet på unixoide
systemer er et træ (i datalogisk forstand). Et træ har højest 1 rod.

Den normale måde at benævne tingene på er, at man kan tale om
filsystemets rod og en bruger hjemmemappe.

Snakker man om en anden rod end filsystemets egentlige rod, så er der
typisk tale om anvendelse af et systemkald som chroot eller afart, hvor
man vælger et deltræ af filsystemet som præsenteres for en applikation
som var det det egentlige filsystem.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-09-11 08:24

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> som en skråstreg. Filens egentlige navn, det der bruges i filsystemet og
> i operativsystemet, indeholder altså kolon og ikke skråstreg.

Der tager du fejl. HFS+ kan bruges af både OS9 og OS X og et filnavn som
rød/blå er helt fint for OS9. Hvis du vil påstå at OS9 laver : på disken
om til /, så må du længere ud på landet.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 10:39

Hej,

> Der tager du fejl. HFS+ kan bruges af både OS9 og OS X og et filnavn som
> rød/blå er helt fint for OS9. Hvis du vil påstå at OS9 laver : på disken
> om til /, så må du længere ud på landet.

Nej, jeg tager ikke fejl. Det var meget tydeligt at jeg skrev om Mac OS
X og ikke OS 9. Du kan godt regne med at når jeg (og vel stort set alle
andre) skriver om Mac, så snakker de om sådan en man kan gå ned og købe
i butikkerne i dag - og ikke den man kunne købe i butikkerne for 10 år
siden.

Rent teknisk fungerer det på den måde på OS X at i operativsystemet og
det almindelige grundlæggende user-space så bruger man skråstreg til
biblioteksadskiller, og det tegn må derfor ikke indgå i filnavne. Det er
det samme som på andre UNIX-agtige systemer.

På OS 9 var det anderledes. Der var det kolon man brugte til
biblioteksadskiller og derfor var skråstregen ikke noget særligt tegn,
så der kunne det sagtens indgå i filnavne.

Apple har så valgt at lave en konvertering i user-space for at gøre det
nemt for brugerne, der har været vant til i gamle programmer på OS 9 at
kunen bruge skråstreg i filnavne. De programmer som er bygget med Carbon
vil på OS X automatisk af Carbon (dvs. i user-space) få konverteret
filnavnene sådan at kolon udbyttes med skråstreg, når de programmet skal
have et filnavn, og omvendt når programmet gemmer et filnavn. Det er
altså bare en "grafisk præsentation" af filnavnet når Finder.app kan
vise en fil med skråstreg i navnet. For operativsystemet og i alle
systemkald er filens egentlige navn med kolon.

For at kunne understøtte at folk har haft gamle diske fra OS 9 tiden med
filer de gerne vil genbruge, så har Apple også lavet et konverteringslag
der. Det vil sige at når selve filsystemsimplementationen læser
oversigterne over filnavne på disken, så konverteres her automatisk
skråstreger til kolon. Det omvendte sker når der skrives til sådan en
diske. På den måde er det sikret at man kan genbruge det gamle filsystem
på tværs af OS 9 og OS X. Hvis du bruger andre filsystemer på OS X sker
denne konvertering ikke, da der jo så ikke er behov for at sikre
kompatibilitet med OS 9.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-09-11 12:23

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Der tager du fejl. HFS+ kan bruges af både OS9 og OS X og et filnavn som
> rød/blå er helt fint for OS9. Hvis du vil påstå at OS9 laver : på disken
> om til /, så må du længere ud på landet.

Det er ovenover filsystemet, men selve Unix der ikke kan lide "/"'er i
filnavne.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-09-11 12:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110916 <nospam0002+20110916@gmail.com> wrote:

> Det er ovenover filsystemet, men selve Unix der ikke kan lide "/"'er i
> filnavne.

Det han skrev var "Filens egentlige navn, det der bruges i filsystemet".

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-11 12:16

Hej,

> Det han skrev var "Filens egentlige navn, det der bruges i filsystemet".

Hvilket jo heller ikke er forkert i sig selv.

Det er jo begrænset, hvor mange detaljer, jeg kan skrive på indlægget,
medmindre der specifikt spørges ind til disse detaljer.

Det er filens egentlige navn i filsystemslaget i kernen. Det er også
filens egentlige navn på disken, medmindre der bruges HFS(+), hvor
implementationen i OS X konverterer skråstreger og kolon på passende
facon. Hvad der konkret ligger på disken i den forbindelse er i det
store hele uinteressant medmindre man også bruger disken på maskiner med
OS 9. Ellers er der tale om en simpel konvertering tilsvarende fx
tegnsætskonvertering.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-09-11 14:11

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det han skrev var "Filens egentlige navn, det der bruges i filsystemet".

Ja. Det navn som Unix-laget bruger i filsystemet. At filsystemet også
kan andet, er en anden historie.