Lokal webserver
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-09-11 10:12

Jeg udvikler webshops og på det eksperimenterende stadie vil jeg gerne
arbejde offline. I Windows skulle jeg downloade og installere en pakke
med Apache, PhP, MySQL m.m.

Hvad gør jeg på Mac? Der er vist noget med, at den allerede har en
webserver (nyeste iMac med næstnyeste OS - husker ikke lige dyret).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-11 10:27

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvad gør jeg på Mac? Der er vist noget med, at den allerede har en
> webserver (nyeste iMac med næstnyeste OS - husker ikke lige dyret).

Apache og PHP er der som std. ... MySQL skal du have fat i fra hvem der
nu ejer MySQL i dag ..

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 13-09-11 10:30

> [...]

> Jeg udvikler webshops og på det eksperimenterende stadie vil jeg gerne
> arbejde offline. I Windows skulle jeg downloade og installere en pakke

Tjek denne:
<http://maestric.com/doc/mac/apache_php_mysql_snow_leopard>

--
Øyvind Rise

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 13-09-11 11:03

On Tue, 13 Sep 2011 11:11:46 +0200, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
>
> Hvad gør jeg på Mac? Der er vist noget med, at den allerede har en
> webserver (nyeste iMac med næstnyeste OS - husker ikke lige dyret).

mamp.info
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 06:18

Den 13/09/11 12.03, Tor Einar Samdahl skrev:

> mamp.info

Takk!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 06:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Takk!!!

Det jeg også gør er at lave en virtuel CentOS eller lign. VM i VMWare
eller VirtualBox ... gerne så tæt på det miljø hvor tingene skal køre i
produktion

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 09:03

Den 14/09/11 07.24, Thomas von Hassel skrev:

> Det jeg også gør er at lave en virtuel CentOS eller lign. VM i VMWare
> eller VirtualBox ... gerne så tæt på det miljø hvor tingene skal køre i
> produktion

Det er sort tale for mig, men MAMP skulle virke ok og det gjorde det da
også i går ... troede jeg. Jeg fik først efter et stykke tid øje på, at
jeg faktisk arbejdede online i webshoppen.

Aha, så dæmrede der noget. Jeg har ikke arbejdet med det i stykke tid,
men jeg kunne pludselig huske, at der er en config.php, hvor jeg skal
ændre stierne, idet adressen der står til online-serveren. Det er nu ændret.

Jeg kan bare ikke connecte:
"Unable to connect to database server!"

Apache og MySQL kører og jeg kalder databasen korrekt med navnet
"danacordbutik_db!

Localhost virker når jeg skriver i browserens adresselinje:
http://localhost:8888/MAMP/?language=English
og
http://localhost:8888/phpMyAdmin/?lang=en-utf8

Så kommer MAMP's velkomstside hhv. phpAdmin godt nok frem.

phpAdmin dog først efter at have ændret adressen fra:
http://localhost:8888/phpMyAdmin/?lang=en-iso-8859-1
til
http://localhost:8888/phpMyAdmin/?lang=en-utf8

- ellers melder den fejl.

Shoppen er en klon af osCommerce og det virkede fint offline, da jeg
kørte på PC.

Jeg roder i blinde. Hvorfor kan jeg ikke connecte til den lokale
databaseserver?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 11:28

> [...]

> kørte på PC.
>
> Jeg roder i blinde. Hvorfor kan jeg ikke connecte til den lokale

og du kan logge på phpMyAdmin lokalt ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 13:01

Den 14/09/11 12.27, Thomas von Hassel skrev:

> og du kan logge på phpMyAdmin lokalt ?

Ja, som nævnt med modifikation.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 13:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Ja, som nævnt med modifikation.

og din mysql host i din applikation står til ... ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 14:20

Den 14/09/11 14.04, Thomas von Hassel skrev:

> og din mysql host i din applikation står til ... ?

Øhhhh, hvad? Applikation? Det er en klon af osCommerce jeg afvikler på
en lokal webserver.

Jeg har to 'config.php'. Der står følgende i dem begge:

define('HTTP_SERVER', 'http://localhost');
define('HTTPS_SERVER', 'https://localhost');
define('ENABLE_SSL', false);
[klip]
define('DB_SERVER', 'http://localhost');
define('DB_SERVER_USERNAME', 'root');
define('DB_SERVER_PASSWORD', '');
define('DB_DATABASE', 'danacordbutik_db');
define('USE_PCONNECT', 'false');
define('STORE_SESSIONS', 'mysql');

Jeg har, som root, privilegier til alt i databasen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 14:22

Hej,

> Øhhhh, hvad? Applikation? Det er en klon af osCommerce jeg afvikler på
> en lokal webserver.

osCommerce er det, man kalder en applikation.

Du skal ikke have http:// med. Fjern det.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 15:58

Den 14/09/11 15.21, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> osCommerce er det, man kalder en applikation.

> Du skal ikke have http:// med. Fjern det.

Jeg tror nu ikke det gør nogen forskel. Sådan har der altid stået da jeg
arbejdede under Windows. Men jeg skal nok prøve det. Lige nu står jeg
foran en reboot. Mens jeg ventede på svar, surfede jeg. Ved et tilfælde
faldt jeg over, at "root" som default ikke er aktiveret på en Mac. Nu
har jeg lige kørt guiden igennem og er spændt på om det virker.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 16:10

Den 14/09/11 16.57, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> faldt jeg over, at "root" som default ikke er aktiveret på en Mac. Nu
> har jeg lige kørt guiden igennem og er spændt på om det virker.

Det gør det ikke!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 19:16

Den 14/09/11 17.10, Kurt Hansen skrev:

> Det gør det ikke!

Det gør det så alligevel, men der var flere fejl, så hvad der var hvad,
var ikke lige til at overskue. Undskyld min skepsis.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 16:14

> Jeg tror nu ikke det gør nogen forskel. Sådan har der altid stået da jeg
> arbejdede under Windows. Men jeg skal nok prøve det. Lige nu står jeg
> foran en reboot.

Det gjorde det heller ikke
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 22:04

Hej,

> Jeg tror nu ikke det gør nogen forskel.

Jo, det giver ingen mening det, du havde skrevet før. Tro mig.

> foran en reboot. Mens jeg ventede på svar, surfede jeg. Ved et tilfælde
> faldt jeg over, at "root" som default ikke er aktiveret på en Mac. Nu
> har jeg lige kørt guiden igennem og er spændt på om det virker.

Det er en elendig idé. Det har ingenting med det her at gøre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 18:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Øhhhh, hvad? Applikation? Det er en klon af osCommerce jeg afvikler på
> en lokal webserver.

Det kalder jeg også en Applikation ..

> [...]
> define('USE_PCONNECT', 'false');
> define('STORE_SESSIONS', 'mysql');
>
> Jeg har, som root, privilegier til alt i databasen.

DB_SERVER skal nok bare hedde "localhost"

Hvordan har du flyttet din database ned ?

Kan du forbinde til mysql via kommandolinien med root og dit password ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 19:26

Den 14/09/11 19.04, Thomas von Hassel skrev:

> DB_SERVER skal nok bare hedde "localhost"

Yep, det er gået op for mig. Det underlige er, at andre steder, hvor der
står http://localhost skal jeg sætte en port på:http://localhost:8888,
men det er måske specielt for MAMP.

> Hvordan har du flyttet din database ned ?

I mySQL lokalt har jeg oprettet en tom database og importeret en frisk
sikkerhedskopi fra online-databasen. Det er normal procedure og nu har
jeg delvist hul igennem, så det er helt sikkert ikke der problemet ligger.

Jeg er nu kommet så langt, at jeg kan connecte, indtaste brugernavn og
password og komme ind i shoppen. Desværre vises kun titelbjælken og
menuen i venstre side - indholdet i administrationsmodulet mangler. Det
er jo oplagt een eller flere forkerte stihenvisninger til det sted hvor
der skal søges efter de relevante filer. Jeg har gået begge ini-filer
igennem med en tættekam utallige gange og sammenlignet med nogle af mine
egne gamle udgaver, samt de eksempler jeg har kunnet finde på nettet,
men jeg har stirret mig blind.

Nu ved jeg ikke hvor meget tid du gider at bruge på det, men her får du
lige begge mine filer, som du kan hygge dig med:

/includes/config.ini:

<?php
define('HTTP_SERVER', 'http://localhost:8888');
define('HTTPS_SERVER', 'https://localhost');
define('ENABLE_SSL', false);
define('HTTP_COOKIE_DOMAIN', 'localhost');
define('HTTPS_COOKIE_DOMAIN', 'localhost');
define('HTTP_COOKIE_PATH', '/');
define('HTTPS_COOKIE_PATH', '/');
define('DIR_WS_HTTP_CATALOG', '/');
define('DIR_WS_HTTPS_CATALOG', '/');
define('DIR_WS_IMAGES', 'mediafiles/images/');
define('DIR_WS_ICONS', DIR_WS_IMAGES . 'icons/');
define('DIR_WS_INCLUDES', 'includes/');
define('DIR_WS_BOXES', DIR_WS_INCLUDES . 'boxes/');
define('DIR_WS_FUNCTIONS', DIR_WS_INCLUDES . 'functions/');
define('DIR_WS_CLASSES', DIR_WS_INCLUDES . 'classes/');
define('DIR_WS_MODULES', DIR_WS_INCLUDES . 'modules/');
define('DIR_WS_LANGUAGES', DIR_WS_INCLUDES . 'languages/');

define('DIR_WS_DOWNLOAD_PUBLIC', 'pub/');
define('DIR_FS_CATALOG', '/');
define('DIR_FS_DOWNLOAD', DIR_FS_CATALOG . 'download_products/');
define('DIR_FS_DOWNLOAD_PUBLIC', DIR_FS_CATALOG . 'pub/');

define('DIR_FS_ADMIN', DIR_FS_CATALOG . '/kontrolpanel/');
define('EMAIL_INVOICE_DIR', 'email_invoice/');
define('INVOICE_TEMPLATE_DIR', 'templates/');

define('FILENAME_EMAIL_INVOICE', 'email_invoice.php');
define('FILENAME_EMAIL_CACHE_FILE', 'temp_cache.php');
define('FILENAME_ORDERS_INVOICE', 'invoice.php');

define('DB_SERVER', 'localhost');
define('DB_SERVER_USERNAME', 'root');
define('DB_SERVER_PASSWORD', 'root');
define('DB_DATABASE', 'butik');
define('USE_PCONNECT', 'false');
define('STORE_SESSIONS', 'mysql');
?>

/kontrolpanel/includes/config.ini:

<?php
define('HTTP_SERVER', 'http://localhost:8888');
define('HTTP_CATALOG_SERVER', 'http://localhost:8888');
define('HTTPS_CATALOG_SERVER', 'https://localhost');
define('ENABLE_SSL_CATALOG', 'false');
define('DIR_FS_DOCUMENT_ROOT', '/');
define('DIR_WS_ADMIN', '/kontrolpanel/');
define('DIR_FS_ADMIN', '/kontrolpanel/');
define('DIR_WS_CATALOG', '/');
define('DIR_FS_CATALOG', '/');
define('DIR_WS_IMAGES', 'images/');
define('DIR_WS_ICONS', DIR_WS_IMAGES . 'icons/');
define('DIR_WS_CATALOG_IMAGES', DIR_WS_CATALOG . 'mediafiles/images/');
[...]
define('DIR_WS_CATALOG_LANGUAGES', DIR_WS_CATALOG .
'includes/languages/');
define('DIR_FS_CATALOG_LANGUAGES', DIR_FS_CATALOG .
'includes/languages/');
define('DIR_FS_CATALOG_IMAGES', DIR_FS_CATALOG . 'mediafiles/images/');
define('DIR_FS_PRODUCTS_IMAGES', 'produkter/');
define('DIR_FS_CATALOG_MODULES', DIR_FS_CATALOG . 'includes/modules/');
define('DIR_FS_BACKUP', DIR_FS_ADMIN . 'backup_copy/');

define('DB_SERVER', 'localhost');

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 22:10

Hej,

> Yep, det er gået op for mig. Det underlige er, at andre steder, hvor der
> står http://localhost skal jeg sætte en port på:http://localhost:8888,
> men det er måske specielt for MAMP.

Det er ikke underligt og ikke specielt for MAMP. Det vil nok være en god
idé for dig at sætte dig ind i grundlæggende princippet inden du kaster
dig ud i at være webudvikler.

HTTP er en protokol. En protokol der blandt kan bruges til at overføre
"hjemmesider" fra en webserver til en webbrowser. MySQL (din database)
overfører ikke ting via http-protokollen naturligt nok. Derfor skal du
helt klart ikke specificere at du vil bruge den protokol til at forbinde
til databasen.

Det der kører på din port 8888 er din webserver (læs evt. en netværksbog
omkring porte for at være med på princippet). Din database kører helt
naturligt på en anden port, da man ikke kan blande en webserver og en
MySQL på samme port. Derfor ville det ikke give nogen mening at skulle
angive samme portnummer, når du specificerer din databaseforbindelse.

MySQL kører som standard på port 3306. Når du ikke specificerer andet,
er det dette portnummer som bruges.

> der skal søges efter de relevante filer. Jeg har gået begge ini-filer
> igennem med en tættekam utallige gange og sammenlignet med nogle af mine

Det er nok en god idé at kigge i logfilen for PHP istedet. Husk at check
om du har sat PHP til at logge i logfilen (se php.ini).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 07:48

Den 14/09/11 23.09, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er ikke underligt og ikke specielt for MAMP. Det vil nok være en god
> idé for dig at sætte dig ind i grundlæggende princippet inden du kaster
> dig ud i at være webudvikler.

Det er nok mig der har brugt et forkert udtryk ... webudvikler. Det er
ikke mig der udvikler osCommerce; det er det værktøj jeg bruger til
fremstilling af webshops. For mig burde det ikke være nødvendigt at læse
tykke bøger om Unix, SQL og "at sætte mig ind i ..." o.s.v. Jeg kører jo
også bil til dagligt uden at være uddannet mekaniker.

Jeg har fået det til at køre på den lokale webserver. Da det har strakt
sig over et helt døgn med mange "eksperimenter", indlæg her og
omfattende studier på nettet, er det næsten uoverskueligt at sammenfatte
hvad der, til syvende og sidst, løste problemet.

Så meget kan jeg jo oplyse, at den sidste hurdle - at kun skelettet af
webshoppen blev indlæst og at alt det dynamiske indhold manglede -
skyldtes ... tadaaa ... forkert angivelse af det FYSISKE rodbibliotek,
som skulle angives med absolut sti. Ja, den hedder
/Applications/MAMP/htdocs
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 11:17

Hej,

> Det er nok mig der har brugt et forkert udtryk ... webudvikler. Det er
> ikke mig der udvikler osCommerce; det er det værktøj jeg bruger til
> fremstilling af webshops.

Nu kender jeg godt osCommerce, så det havde jeg gættet

> For mig burde det ikke være nødvendigt at læse
> tykke bøger om Unix, SQL og "at sætte mig ind i ..." o.s.v.

Det er vel lige så nødvendigt for dig som for alle andre.

> Jeg kører jo
> også bil til dagligt uden at være uddannet mekaniker.

Bilanalogier fejler stort set altid. På samme måde som du kan handle i
en webshop uden at vide, hvordan man bygger en... så kan du også køre i
bil uden at vide, hvordan man bygger en.

> [...]
> omfattende studier på nettet, er det næsten uoverskueligt at sammenfatte
> hvad der, til syvende og sidst, løste problemet.

Man kan spare sig disse "panikdøgn" ved netop at sætte sig ind i de
grundlæggende ting en gang for alle.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 11:44

Den 15/09/11 12.17, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Det er vel lige så nødvendigt for dig som for alle andre.

osCommerce er, som det er blevet fastslået, en applikation. For mig er
det noget jeg bruger, ligesom jeg også bruger Photoshop til grafikken o.s.v.

Jeg behøver ikke at læse tykke bøger om hvordan Photoshop er skruet
sammen. Når jeg går højt, kan jeg installere nogle plug-ins, men resten
er at /bruge/ programmet til at skabe noget.

> Bilanalogier fejler stort set altid. På samme måde som du kan handle i
> en webshop uden at vide, hvordan man bygger en... så kan du også køre i
> bil uden at vide, hvordan man bygger en.

Hvor mener du så at analogien fejler? Det er jo netop det jeg mener.

> Man kan spare sig disse "panikdøgn" ved netop at sætte sig ind i de
> grundlæggende ting en gang for alle.

Se det er jo en helt anden diskussion og det ville jeg helt sikkert
kunne drage nytte af, men jeg har bare ikke tiden til det. Her var der
tale om /et/ specifikt oh enkeltstående problem og nu hvor det køre, kan
jeg koncentrere mig om at arbejde. Det ville v ære ressourcespild af
dimensioner, hvis jeg rev fjorten dage ud af kalenderem for at læse
bøger og gå på kursus, bare fordi jeg havde problemer med at connecte
til en lokal webserver.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 12:18

Hej,

> For mig er
> det noget jeg bruger, ligesom jeg også bruger Photoshop til grafikken

Nu er der jo ikke tale om brug af et grafikprogram på din computer, men
om installation og udvikling på en webshop, som jo nok skal ende med at
være offentlig tilgængelig og håndtere mere eller mindre følsomme
oplysninger for en privat virksomhed. Det er ikke helt det samme.

> Hvor mener du så at analogien fejler? Det er jo netop det jeg mener.

Nej, du sidestiller det at "køre bil" med at "installere og udvikle en
webshop". Jeg sidestiller det at "køre bil" med at "handle i en
webshop". Det er ikke helt det samme.

> Se det er jo en helt anden diskussion og det ville jeg helt sikkert
> kunne drage nytte af, men jeg har bare ikke tiden til det. Her var der
> tale om /et/ specifikt oh enkeltstående problem og nu hvor det køre, kan

Du må selvfølgelig selv om, hvad du vil. Jeg kender ikke til de nærmere
forhold. Det er blot min erfaring, at når amatører begynder at lave
løsninger som fx webbutikker uden at kende til de grundlæggende
begreber, så forstår de ikke, hvad de siger ja og nej til. Det kan godt
være man får noget stablet på benene som på overfladen virker, men man
ved ikke, om man samtidigt har introduceret sikkerhedsproblemer, skjulte
fejl, umuliggjort senere opgraderinger, osv.

Hvis det eneste du skal gøre er at få systemet installeret på din
computer den her ene gang og aldrig mere skal røre ved webudvikling kan
du selvfølgelig sige at det er overkill... men hvis du skal gøre det
igen kan det være en ret så god idé at investere en eftermiddag på at
læse en bog om grundlæggende internetbegreber, så man fx sætter sig ind
i hvad HTTP er for en størrelse. Den slags grundviden hjælper ikke kun
når man skal installere en webshop, men også i en lang række andre
situationer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 14:26

Den 15/09/11 13.17, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> være offentlig tilgængelig og håndtere mere eller mindre følsomme
> oplysninger for en privat virksomhed. Det er ikke helt det samme.

Selvfølgelig er det ikke det. Analogi er jo abstrakt.

> Nej, du sidestiller det at "køre bil" med at "installere og udvikle en
> webshop". Jeg sidestiller det at "køre bil" med at "handle i en
> webshop". Det er ikke helt det samme.

Sammenstillingen halter. Til venstre har du tre trin, til højre kun to:

osCommerce > Webshop"udvikler" > Detailkunden der handler i shoppen
- og
Mekaniker > Fru. Olsen der kører i bilen.

Hvis du absolut vil, er du nødt til at sidestille osCommerce-producenten
med bilproducenten, men herefter halter analogien alligevel, for hvor
ledet efter bilfabrikken er en importør/forhandler, som kun klargør
bilen ved at vaske og støvsuge den, for derefter at sælge den videre til
slutbrugeren.

Fra osCommerce (som en kreds af udviklere har fremstillet) går vejen
over ham der bruger produktet (motor, karosseriet m.m.) til at lave en
offentlig tilgængelig webshop.

Han har altså købt en kasse fra Toyota/osCommerce og deri er der alle de
stumper som skal/kan bruges (diverse features og ekstraudstyr kan
monteres, eller man kan lade være). Hvis ellers kassen er indrettet
overskueligt og der medfølger en samlevejledning, bør enhver med to
hænder og en smule omløb i hovedet, kunne klargøre et brug- og salgbart
produkt.

osCommerce er tygget mad. Man skal ikke selv udvikle noget, men blot
vælge til og fra, sætte flueben o.s.v. Man KAN rode i maskinrummet og
pille i koderne, men så er man jo også selv ude om det.

> [...]
> løsninger som fx webbutikker uden at kende til de grundlæggende
> begreber, så forstår de ikke, hvad de siger ja og nej til.

Jeg anvender en klon af osCommerce (Unique Free) der ud over at være
gratis også er på dansk og der er support fra udvikleren, samt et forum
for erfarne brugere. Jeg kan ikke erindre, at der er nogen steder hvor
jeg er i tvivl. Jeg skal vælge farver, infobokse i højre og venstre
side, lægge varer ind, anføre firmaoplysninger o.s.v. At sætte den op
til gateway o.s.v. gør udvikleren gratis, hvis kan køber gateway hos ham.

> [...]
> ved ikke, om man samtidigt har introduceret sikkerhedsproblemer, skjulte
> fejl, umuliggjort senere opgraderinger, osv.

Hvis jeg holder mig til standard og ikke begynder at manipulere med den
bagvedliggende kode, er der /intet/ af det som /jeg/ foretager, der kan
fremkalde sikkerhedsproblemer.

Der er tale om et af de mest udbredte systemer på markedet og her
forlader jeg mig på, at osCommerce er et sikkert system (så sikkert som
noget nu kan være) og jeg forlader mig også på, at de udsender
opdateringer, hvis de opdager sikkerhedshuller.

For mig (og jeg gentager lige) er osCommerce et (forhåbentligt) stabilt
og sikkert værktøj, som jeg bruger til at lave en webshop i.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 14:48

Hej,

> Selvfølgelig er det ikke det. Analogi er jo abstrakt.

Men nu lever vi jo ikke en abstrakt verden. Vi lever i en konkret
verden, hvor det netop ikke var Photoshop du skulle bruge, men en
webshop, der skulle installeres og udvikles.

> [...]
> overskueligt og der medfølger en samlevejledning, bør enhver med to
> hænder og en smule omløb i hovedet, kunne klargøre et brug- og salgbart

Problemet er vel så at der netop ikke følger en fuldstændig
samlevejledning med - samt at den samlevejledning der følger med er
skrevet til at blive læst af uddannede mekanikere. Der følger ikke en
samlevejledning med til en bil på samme måde som der følger en
samlevejledning med til en reol fra IKEA.

> for erfarne brugere. Jeg kan ikke erindre, at der er nogen steder hvor
> jeg er i tvivl.

Umiddelbart husker du dårligt. Du har da lige startet tråden her fordi
du var i tvivl?

> side, lægge varer ind, anføre firmaoplysninger o.s.v. At sætte den op
> til gateway o.s.v. gør udvikleren gratis, hvis kan køber gateway hos ham.

Det er forholdsvis almindelig service - så det kan du jo få rigtigt
mange steder, hvor du kan købe adgang til gateways.

> Hvis jeg holder mig til standard og ikke begynder at manipulere med den
> bagvedliggende kode, er der /intet/ af det som /jeg/ foretager, der kan
> fremkalde sikkerhedsproblemer.

Problemet er bare, at du ikke har en kinamands chance for at vurdere om
din udtalelse her er rigtig eller forkert. Min vurdering er at du tager
fejl.

> Der er tale om et af de mest udbredte systemer på markedet og her
> forlader jeg mig på, at osCommerce er et sikkert system

Det er ikke kendt for at være et særligt sikkert system.

> For mig (og jeg gentager lige) er osCommerce et (forhåbentligt) stabilt
> og sikkert værktøj, som jeg bruger til at lave en webshop i.

Det er jo også helt fint. Der er mange som bruger osCommerce med tilfreds.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 15:07

Den 15/09/11 15.48, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Umiddelbart husker du dårligt. Du har da lige startet tråden her fordi
> du var i tvivl?

Ja, men det har jo ikke noget med osCommerce at gøre. Opgaven var at
installere den nødvendige motor på min lokale maskine, så jeg kunne
arbejde off-line.

> Problemet er bare, at du ikke har en kinamands chance for at vurdere om
> din udtalelse her er rigtig eller forkert. Min vurdering er at du tager
> fejl.

Jeg har svært ved at se hvilke ulykker det skulle kunne udløse, når jeg
f.eks. vælger at baggrunden skal være blå, skrive egne tekster i de
dertil beregnede felter, pushe nogle radiobuttons og o.s.v.

Hvad bygger du din vurdering på? Kan du komme med et eksempel, hvor mit
indput kan svække systemet?

> Det er ikke kendt for at være et særligt sikkert system.

Ok, det har jeg ikke set eller hørt, men det kan da godt være at det er
rigtigt. "Man" står jo hele tiden i en anskaffelsessituation og træffer
sin købsbeslutning ud fra en samlet vurdering af de produkter der er på
markedet. Vi valgte så Unique Free / osCommerce.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 15:42

Hej,

> Ja, men det har jo ikke noget med osCommerce at gøre. Opgaven var at
> installere den nødvendige motor på min lokale maskine, så jeg kunne
> arbejde off-line.

Det var da osCommerce-opsætningen, du havde fejl i.

> Jeg har svært ved at se hvilke ulykker det skulle kunne udløse, når jeg
> f.eks. vælger at baggrunden skal være blå, skrive egne tekster i de
> dertil beregnede felter, pushe nogle radiobuttons og o.s.v.

Det er jo ikke bare det, du gør. Som du har beskrevet tidligere i
tråden, har du også været inde og ændre i databaseopsætning, i selve
PHP-koden for at indsætte databaseoplysninger, osv. Jeg siger ikke at du
har gjort noget galt, men når man ikke rigtigt ved hvorfor man indtaster
de ting man gør, så er risikoen der.

> Ok, det har jeg ikke set eller hørt, men det kan da godt være at det er

Prøv at google. Der findes massevis af exploits til osCommerce.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 16:14

Den 15/09/11 16.41, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Det var da osCommerce-opsætningen, du havde fejl i.

For hunnan da - du har ret. Sorry!

> [...]
> PHP-koden for at indsætte databaseoplysninger, osv. Jeg siger ikke at du
> har gjort noget galt, men når man ikke rigtigt ved hvorfor man indtaster

Nå ja, config.php ... jo, det er jo rigtigt. Det burde ikke være
nødvendigt. Når man installerer en osCommerce (eller en klon heraf), på
onlineserveren, vil de rigtige værdier, stier m.m. normalt bliver
skrevet af af installationsprocessen.

I mit tilfælde installerede jeg en serverpakke og tog en kopi af
online-shoppen for at teste nogle opdateringer. Mange af de
informationer der står i config.php vil ikke passe til min lokale
maskine og derfor måtte jeg tilpasse dem og det var det der gav
problemerne. Her ville en bredere indsigt i php have været en klar fordel.

Så ja og jow, det forekommer da, under visse omstændigheder, at man
enten skal eller ønsker at ændre noget kode.

I utallige sammenhænge i den virkelige verden, er det næsten umuligt at
gardere sig. Niveauet skal man så lægge, så det er passende for den
aktuelle opgave.

Til osCommerce (og vel også til andre systemer?) findes der i tusindvis
af såkaldte "contributions" derude - altså moduler som andre brugere har
udviklet. Nogle af dem er ret omfattende med mange filer og kodelinjer
og reel har man ikke kinamands chance for at gennemskue, om de (selv om
de tilsyneladende virker efter hensigten) kan udgøre en
sikkerhedsrisiko. Jeg har, bl.a. af samme grund, aldrig anvendt
tredieparts-kode.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 16:21

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> jeg foran en reboot. Mens jeg ventede på svar, surfede jeg. Ved et
> tilfælde faldt jeg over, at "root" som default ikke er aktiveret på en
> Mac. Nu har jeg lige kørt guiden igennem og er spændt på om det

Det er fordi du skal bruge sudo. Aktivering af root er et
sikkerhedshul!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-09-11 17:01

Den 14/09/11 17.20, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914 skrev:

> Det er fordi du skal bruge sudo.

Til hvad og hvordan? Nej, nu kan det være lige meget. Jeg fatter
alligevel ikke en skid af det hele.

Jeg er kommet i tvivl om hvor vidt den "root" på OS'et og root'en i
osCommerce overhovedet har noget med hinanden at gøre. Det med enabling
af root på maskinen dukkede op i en søgning og så tænkte jeg, at så er
det nok derfor jeg ikke kan connecte til min lokale database. Det kan
jeg stadigvæk ikke, kan jeg hilse at sige.

> Aktivering af root er et sikkerhedshul!

Meget muligt, men vejledningen fra Apple er fra den 10. august 2011:

http://support.apple.com/kb/HT1528?viewlocale=da_DK
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 22:05

Hej,

> Til hvad og hvordan? Nej, nu kan det være lige meget. Jeg fatter

Glem det råd igen. Du skal ikke bruge sudo til det her.

> Jeg er kommet i tvivl om hvor vidt den "root" på OS'et og root'en i
> osCommerce overhovedet har noget med hinanden at gøre.

Det har ikke noget med hinanden at gøre. Din "root" er i øvrigt ikke i
osCommerce, men derimod i MySQL.

> [...]
> det nok derfor jeg ikke kan connecte til min lokale database. Det kan
> jeg stadigvæk ikke, kan jeg hilse at sige.

Det har heller ikke noget som helst med hinanden at gøre.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 20:59

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Til hvad og hvordan? Nej, nu kan det være lige meget. Jeg fatter
> alligevel ikke en skid af det hele.

Så slet hele møget og reinstaller Windows.

Ellers så bare indse at verden også er anderledes nedenunder og snup et
AOF-aftenskolekursus i hvordan man gør ting i Unix-verdenen.

> Meget muligt, men vejledningen fra Apple er fra den 10. august 2011:
>
> http://support.apple.com/kb/HT1528?viewlocale=da_DK

Og der står fx

"Vigtigt! Hvis du ikke kender betydningen af rodbruger, så læs hele
denne artikel for at få vigtige sikkerhedsinformationer, før rodbrugeren
bruges. "

" Rodbrugeren bør kun bruges til bestemte administrator- eller
overvågningsopgaver. Når du har afsluttet en opgave som rodbruger, skal
du logge ud af Mac OS X og logge ind igen ved at bruge en normal konto
eller en administratorkonto. Du skal slå rodadgangen fra, hvis du ikke
bruger den ofte."

Er du sikker på at du kender betydningen af rodbruger?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-09-11 21:16

On Wed, 14 Sep 2011 21:59:23 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914> wrote:
> [...]
> bruger den ofte."
>
> Er du sikker på at du kender betydningen af rodbruger?

De gangene jeg enabler root på OS X er det for å legge inn min vanlige
bruker i sudoers. Skulle ikke være nødvendig å enable root ellers på
en Mac

Kan det være at man roter mellom root for OS, og root for f.eks MySQL?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 21:28

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> De gangene jeg enabler root på OS X er det for å legge inn min vanlige
> bruker i sudoers. Skulle ikke være nødvendig å enable root ellers på
> en Mac

Det er vel bare at give vedkommende administratorret?

> Kan det være at man roter mellom root for OS, og root for f.eks MySQL?

Det kan også let være. MySQL er et kapitel for sig, men den er i det
mindste ikke så autistisk som Oracle :(

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-09-11 22:04

On Wed, 14 Sep 2011 22:28:10 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914> wrote:
> Det er vel bare at give vedkommende administratorret?

Nja, som nybegynner i 2003 fikk med meg rådet om å være normal bruker
til vanlig, og heller bruke en administratorkonto ved behov. Men i
Terminal når man skal holde på med ting der, så er sudo kjekt å ha.

Og når jeg tester på denne maskinen her, som jeg faktisk har
adminrettigheter på min vanlige bruker, så må jeg fortsatt bruke sudo
for å redigere systemfiler i Terminal.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 22:26

> [...]

> Og når jeg tester på denne maskinen her, som jeg faktisk har
> adminrettigheter på min vanlige bruker, så må jeg fortsatt bruke sudo

Pointen var at har du administratorret KAN du køre sudo.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-09-11 22:53

On Wed, 14 Sep 2011 23:25:33 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914> wrote:

> Pointen var at har du administratorret KAN du køre sudo.

Så sannelig. Men som sagt, som oftest kjører jeg med en non-admin
bruker, men likevel kan tenke meg å bruke sudo. Da var det enklest å
legge inn min vanlige bruker inn i sudoers

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 07:53

> [...]

> læse tykke bøger om Unix, SQL og "at sætte mig ind i ..." o.s.v. Jeg
> kører jo også bil til dagligt uden at være uddannet mekaniker.

Så er du vel også tilknyttet et autoriseret værksted der kan hjælpe dig
hvis bilen ikke kan køre?

Er det så ikke vejen frem her?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 11:29

Den 15/09/11 08.53, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915 skrev:

> Så er du vel også tilknyttet et autoriseret værksted der kan hjælpe dig
> hvis bilen ikke kan køre?
>
> Er det så ikke vejen frem her?

Lige præcist. Jeg tilknytter mig nogen der har mere forstand på det end
jeg, så jeg kun skal spekulere på at køre bilen.

Lidt groft sagt: Denne nyhedsgruppe, shoppens supportforum og Google er
mit værksted, hvor jeg kan få hjælp når krumtapakslen knækker. Jeg kan
selv fylde bemzin på, puste luft i dækkene m.m. og så er det ellers bare
fremad, bondemand, men hovedet under armen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 11:51

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Lige præcist. Jeg tilknytter mig nogen der har mere forstand på det
> end jeg, så jeg kun skal spekulere på at køre bilen.

Så derfor har der nu været en fagmand på din maskine og har sat det op
så det er som det skal være så du kan køre videre uden problemer?

> [...]
> kan selv fylde bemzin på, puste luft i dækkene m.m. og så er det
> ellers bare fremad, bondemand, men hovedet under armen.

Her, som hos mekanikeren, får du det du betaler for.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 13:49

Den 15/09/11 12.51, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915 skrev:

> Så derfor har der nu været en fagmand på din maskine og har sat det op
> så det er som det skal være så du kan køre videre uden problemer?

Det har der ikke. Med et par brugbare hints fra dette forum (og tak for
dem), samt - ikke at forglemme - egen indsats med at google, løste jeg
problemet.

> Her, som hos mekanikeren, får du det du betaler for.

Jeg kunne have ringet efter en 1000-kroners-mand og fået problemet
ordnet på mindre end et døgn, det er korrekt.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-11 13:57

> Jeg kunne have ringet efter en 1000-kroners-mand og fået problemet
> ordnet på mindre end et døgn, det er korrekt.

Så er spørgsmålet jo hvad din tid er værd, for dig og for det firma du
arbejeder for.

En dyr mand i kort tid kan være en meget god forretning i forhold til at
du sidder i dagevis og selv bikser med det ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 14:37

Den 15/09/11 14.56, Thomas von Hassel skrev:

> Så er spørgsmålet jo hvad din tid er værd, for dig og for det firma du
> arbejeder for.

Det er rigtigt. Uden ligefrem at gå i detaljer, må jeg nok sige, at min
samlede "forretning" er en blandet landhandel. jeg er, som nogen her
måske erindrer, blev fast tilknyttet et firma, hvor jeg får fast løn for
fast arbejdstid, men det er ikke 37 timer om ugen.

Jeg arbejder også for mig selv og kan skrive fakturaer på det meste af
det jeg laver, men når jeg bruger et døgn (jaja, jo ikke 24 timer, vel,
men det /strakte/ sig over et døgn), kan jeg ikke sende en regning til
nogen.

> En dyr mand i kort tid kan være en meget god forretning i forhold til at
> du sidder i dagevis og selv bikser med det ...

Det er velkendt, ja.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 11:53

nospam0002+20110915@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915)
writes:

> Så derfor har der nu været en fagmand på din maskine og har sat det op
> så det er som det skal være så du kan køre videre uden problemer?

Fandt lige ud af hvor du havde misforstået analogien.

Ringer du til mekanikeren på værkstedet, beskriver problemet, hører hvad
han siger, og går så selv ud og fikser bilen?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 13:53

Den 15/09/11 12.52, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915 skrev:
> [...]

> Ringer du til mekanikeren på værkstedet, beskriver problemet, hører hvad
> han siger, og går så selv ud og fikser bilen?

Nej, for jeg ville formentlig alligevel ikke kunne forstå hvad han
sagde, men jeg kunne sagtens finde på at konsultere min omgangskreds.
Ofte ligger problemerne et lille sted og hvis Svend bent lige præcist
ved dét og enten kan rette det gratis for mig, eller fortælle i
pædagogisk form hvordan jeg selv kan gøre det, så selvfølgelig. Man er
vel ikke jyde for ingenting?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 14:09

> Det har der ikke. Med et par brugbare hints fra dette forum (og tak
> for dem), samt - ikke at forglemme - egen indsats med at google, løste
> jeg problemet.

Dygtig - dejligt det er lykkedes. Ikke noget som at følge
installationsvejledninger til punkt og prikke.

> Jeg kunne have ringet efter en 1000-kroners-mand og fået problemet
> ordnet på mindre end et døgn, det er korrekt.

Spørgsmålet er som Jens også siger, har du nu også fået det hele løst
korrekt. En ting er at pille ved sin bil selv, men det har også en vis
værdi for vidersalgsprisen at vide om den forrige ejer var uddannet
mekaniker eller glad amatør.

Er det rigtigt forstået at du har tænkt dig at tage penge for det
færdige resultat?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 14:55

Den 15/09/11 15.08, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915 skrev:

> Dygtig - dejligt det er lykkedes. Ikke noget som at følge
> installationsvejledninger til punkt og prikke.

Av, av, av ... det sved

> [...]
> mekaniker eller glad amatør.

> Er det rigtigt forstået at du har tænkt dig at tage penge for det

BÃ¥de ja og nej - og jeg tror godt jeg ved hvor du vil hen med
spørgsmålet. Jeg /får/ penge for det, da det er en del af mit arbejde
som ansat. I et tidligere job brugte jeg Excel en del og frekventerede
jævnligt nyhedsgruppen for regneark. Her var det helt almindeligt at
stille spørgsmål om arbejdsrelaterede problemer og det var der ingen der
anfægtede, da de andre jo også gjorde det selv.

For at komme en eventuel kritik i forkøbet:

Jeg er deltidsansat og en del af mit arbejde er at vedligeholde to
eksisterende webshops, som jeg lavede for dem pr. regning /før/ jeg blev
ansat.

Nu stod jeg så over for at skulle implementere de seneste tre
systemopdateringer og da jeg af smertelig erfaring ved hvad noget sådant
kan afstedkomme, valgte jeg (for egen regning/tidsforbrug) at installere
en webserver på min Mac, ligesom jeg altid har haft det på PC'en, da jeg
jo alligevel sidder herhjemme og arbejder på de mest ukristelige
tidspunkter af døgnet.

Alt det bøvl jeg løb ind i og alle de timer jeg endte med at bruge på
problemløsningen, kunne jeg aldrig drømme om at skrive på som
arbejdstid. Det må jeg æde selv.

At installere en webserver, hvor det hele kommer som en færdig pakke,
burde kun have taget 10 minutter. Egen inkompetance, dårlig eller
ikke-eksisterende dokumentation til installationen m.m., kan jeg jo ikke
tillade mig at tage penge for.

Det er således /meget/ indirekte og kun hvis man har de sorte briller
på, at man vil kunne forarges over, at jeg søger hjælp her og omsætter
det til noget arbejdsrelateret.

Hvis jeg grovhøstede andres viden og hjælpsomhed til at udvikle et
produkt, som jeg efterfølgende kastede ud på det kommercielle marked,
ville det, også efter min mening, være uanstændigt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 14:10

> [...]

> ved dét og enten kan rette det gratis for mig, eller fortælle i
> pædagogisk form hvordan jeg selv kan gøre det, så selvfølgelig. Man er

Jeg kan forstå at du ikke lurede analogien til denne tråd. Det er
nemlig præcist det du har gjort.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-11 14:29

Den 15/09/11 15.10, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110915 skrev:

> Jeg kan forstå at du ikke lurede analogien til denne tråd. Det er
> nemlig præcist det du har gjort.

Ja, netop. Der var derfor jeg skrev som jeg skrev. Jeg fægter med åben
pande, så jeg ved ikke rigtig om jeg fornemmer ehn hentydning af en
eller anden slags. Til hvad kan jeg dog ikke lige regne ud.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-11 15:38

> [...]
> installere en webserver på min Mac, ligesom jeg altid har haft det på
> PC'en, da jeg jo alligevel sidder herhjemme og arbejder på de mest

Køb virtualiseringssoftware som fx VMWare Fusion, eller hent VirtualBox
og installer Windows i det.

Personligt er jeg meget glad for at Fusion tillader mig at bruge min
Bootcamp Windows inde fra OS X, men det er jo en smagssag om man har
brug for både virtual og dual-boot Windows.

Installer så alt det du er vant til fra PC-verdenen i din Windows som du
er vant til og brug det der som du er vant til. Så kan du lære en masse
om Mac hen af vejen og når du er blevet lidt mere erfaren gå i gang med
det dér også.

> Det er således /meget/ indirekte og kun hvis man har de sorte briller
> på, at man vil kunne forarges over, at jeg søger hjælp her og omsætter
> det til noget arbejdsrelateret.

Jeg tror ikke der er nogen der er forarget over at du bruger det til
nogen arbejdsrelateret. Det der er problemet er at dem med erfaring kan
se at 1) det har du ikke og 2) ved at den slags godt kan give nogen
temmeligt stygge problemer hen af vejen hvis man er uheldig. Derfor de
mange hip.

Jeg håber du kan se forskellen.

> Hvis jeg grovhøstede andres viden og hjælpsomhed til at udvikle et
> produkt, som jeg efterfølgende kastede ud på det kommercielle marked,
> ville det, også efter min mening, være uanstændigt.

Det er slet ikke det det drejer sig om.