Hvor tit gemmer Auto Save?
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-11 23:44

En af de funktioner, jeg har glædet mig mest til i Lion, er Auto Save.
Det har virkelig manglet i bl.a. Pages og Numbers. At det så bliver
kombineret med Versions og en masse smarte funktioner er jo alle tiders.
Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af, hvor tit ens ændringer bliver
gemt. På Apples hjemmeside står:

"Auto Save i OS X Lion gemmer automatisk dit arbejde - mens du arbejder,
når du holder pause og hvert femte minut."

Det er lidt klodset formuleret. Det står som om, dokumenter bliver gemt
ved tre lejligheder: Arbejde, pause og hvert femte minut. Det er jo
noget vrøvl, men hvert femte minut lyder meget rigtigt. Jeg synes bare
ikke, jeg kan påvise det. Mine dokumenter bliver ved med at have
"Redigeret" stående i titellinien i lang tid. Det betyder vel, at
dokumentet er ændret, siden det sidst blev gemt. Længere nede på samme
side står:

"OS X Lion laver automatisk en ny version af et dokument, hver gang du
åbner det og hver time, mens du arbejder på det."

Nu er en version måske noget andet, end at arbejdet bliver gemt, selv om
jeg nu umiddelbart synes, det er det samme. Her står så hver time i
stedet for hvert femte minut. Er der nogen, der kan forklare denne
forskel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-09-11 23:59

On Mon, 12 Sep 2011 00:44:14 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> [...]
> jeg nu umiddelbart synes, det er det samme. Her står så hver time i
> stedet for hvert femte minut. Er der nogen, der kan forklare denne

Autosave gjelder jo alle dokumenter (i programmer som støtter det), mens
Versions først og fremst vel gjelder dokumenter du har lagret (i
programmer som støtter det). Autosave lager heller ikke en
versjonshistorie.

Autosave = lagrer en versjon på både navngitte/lagrede og ulagrede
dokumenter med jevne mellomrom.

Versions = lager en historikk av et lagret dokument med jevne mellom,
både automatisk og når du selv velger 'Save a Version'.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kent

Dato : 12-09-11 00:03

> [...]
> jeg nu umiddelbart synes, det er det samme. Her står så hver time i
> stedet for hvert femte minut. Er der nogen, der kan forklare denne

Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg læste det, men det skal forståes
som der gemmes hvergang der er en pause i dit arbejde ellers hver 5. minut.

For at citere media:mac nr. 2 side 26 "Autosave gemmer, hver gang du laver
en naturlig pause i dit arbejde" hvad det så vil sige.
--
Kent

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 12-09-11 00:10

On Sun, 11 Sep 2011 22:59:01 +0000 (UTC), <Tor Einar Samdahl> wrote:
> [...]
>
> Versions = lager en historikk av et lagret dokument med jevne mellom,
> både automatisk og når du selv velger 'Save a Version'.

Ser at jeg ikke skrev inn siste linje.

'SÃ¥ det kan vel hevdes at Autosave komplementerer Versions'

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-11 21:42

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Ser at jeg ikke skrev inn siste linje.
>
> 'Så det kan vel hevdes at Autosave komplementerer Versions'

OK. Jeg forestillede mig bare, at når Auto Save gemmer et dokument, så
er det en version, man kan vende tilbage til. Det er det altså ikke. Man
kan kun vende tilbage til "rigtige" versions, som altså bliver lavet
hver time, eller når man selv gemmer en version.
Hvad skal man så med Auto Save? Det må vel være, hvis strømmen
bliver afbrudt, så computeren pludselig lukker. Så husker den vel sidste
Auto Save, når man tænder den igen. Sådan vil jeg i hvert fald gerne
have, at det fungerer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-11 22:15

> [...]
> bliver afbrudt, så computeren pludselig lukker. Så husker den vel sidste
> Auto Save, når man tænder den igen. Sådan vil jeg i hvert fald gerne

Nu har jeg læst lidt hos ArsTechnica og Anandtech. Det lader til, at
ingen rigtig ved, hvordan Auto Save og Versions fungerer. Jeg håber da,
at Auto Save gemmer tit nok. Det bekymrer mig bare, at jeg ikke kan
dokumentere det. Når jeg ser på versions på et dokument, jeg er i gang
med, er den nyeste version fra 6/9. Det er jo nogle dage siden. Jeg
håber sandeligt, Auto Save har gemt nogle ændringer siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-11 22:22

Hej,

> Nu har jeg læst lidt hos ArsTechnica og Anandtech. Det lader til, at
> ingen rigtig ved, hvordan Auto Save og Versions fungerer.

Det tror jeg nu nok. Det lyder som om du vil blande AutoSave og Versions
sammen, hvilket ikke er meningen.

> Jeg håber da,
> at Auto Save gemmer tit nok.

Det er slet ikke så kompliceret:

AutoSave er kun i understøttede programmer.

AutoSave gemmer minimum hvert 5. minut samt, hvis programmet ellers
synes om det, så også når du har pauser i dit arbejde. AutoSave gemmer
også når du lukker vinduer og lign. "Pause" defineres af det enkelte
program.

AutoSave gemmer både navngivne og ikke-navngivne filer.

AutoSave er til for at brugeren bare kan lukke vinduer uden at tænke på
om man nu har fået gemt eller ej.

AutoSave er helt seperat fra Versions. De to ting hænger ikke sammen.

> Det bekymrer mig bare, at jeg ikke kan
> dokumentere det. Når jeg ser på versions på et dokument,

Versions har ikke noget med AutoSave at gøre. Der kommer ikke en ny
version bare fordi der sker AutoSave.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-11 23:01

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det tror jeg nu nok. Det lyder som om du vil blande AutoSave og Versions
> sammen, hvilket ikke er meningen.

Njaeh, jeg ved godt, det teknisk set er to forskellige ting, der gemmes
vidt forskellige steder. Det er bare lidt svært at frigøre sig fra den
gamle tankegang: Når man gemmer et dokument, bliver det gemt på
harddisken, og den version kan man vende tilbage til. Og så er jeg sådan
set ligeglad med, hvad det kaldes. Jeg er bruger og ikke tekniker. Jeg
vil bare være sikker på, at jeg ikke pludselig mister flere timers
arbejde.

> Det er slet ikke så kompliceret:
>
> AutoSave er kun i understøttede programmer.

Jeg bruger ikke andet

> [...]
> om man nu har fået gemt eller ej.
>
> AutoSave er helt seperat fra Versions. De to ting hænger ikke sammen.

De bliver nu altså præsenteret meget side om side af Apple. Men lad mig
høre for en sikkerheds skyld: Hvad jeg er bange for, er at miste data,
hvis noget går galt. Det kan f.eks. være en strømafbrydelse eller en
kernel panic. Her vil Auto Save altså have gemt mit dokument for højst
fem minutter siden, så jeg mister ikke ret meget arbejde?
Som jeg forstår det, kan jeg ikke kontrollere, hvornår Auto Save
gemte sidst. Det kunne man jo med den gamle model, hvor man selv skulle
vælge cmd-S for at gemme. Her kunne man altid se den version, man sidst
havde gemt. Men det er jo ikke vigtigt. Bare man kan stole på, at det
virker.
Apple fremhæver også, at hvis man fortryder nogle ændringer, kan
man altid gå baglæns til før, man lavede ændringerne. Det er så med
Versions, man gør det. Der står også, at Versions gemmer hver time. Nu
har jeg ikke testet det så intensivt endnu. Jeg synes ofte, den seneste
version er meget ældre, men det er måske fordi, jeg ikke har ændret så
meget på dokumentet. Hvis man vil lave nogle ændringer, man på forhånd
er i tvivl om, er det vel sikrest at gemme en version manuelt.
Jeg prøvede lige for lidt siden at ændre noget i et dokument,
hvor nyeste version var seks dage gammel. Kort efter mine ændringer var
seneste version pludselig fra i dag kl. 00.33. Det var altså 23 timer
siden. Det er da lidt sjovt, at en 23 timer gammel version pludselig
dukker op. Apple må jo mene, der ikke er nogen grund til at vise den,
hvis dokumentet stadig er uændret.

> Versions har ikke noget med AutoSave at gøre. Der kommer ikke en ny
> version bare fordi der sker AutoSave.

Hvis man ikke kender til den tekniske baggrund, men blot er almindelig
bruger, så må du da indrømme, at der er en del overlap. Med Versions kan
man vende tilbage til tidligere versioner af dokumentet. Med Auto Save
kan man vende tilbage til sidst åbnede eller sidst gemte. Det er jo også
at vende tilbage til en tidligere udgave af dokumentet. Her siger jeg så
udgave i stedet for version, men rent sprogligt er det jo synonymer.
Apple præsenterer da også de to teknologier på samme side, så man må da
sige, at de går hånd i hånd. Nå, men jeg tror efterhånden, jeg har
forstået det. Jeg var bare lidt bekymret, fordi nyeste version var meget
gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-11 01:51

Hej,

> [...]
> gamle tankegang: Når man gemmer et dokument, bliver det gemt på
> harddisken, og den version kan man vende tilbage til.

Det er jo netop ikke sådan det virker. Det er det man vil væk fra. Nu
skal man ikke længere nødvendigvis selv gemme førend det er gemt. Dvs.
at selvom du ikke har navngivet og manuelt gemt dit dokument vil det
stadig være autosaved.

> Og så er jeg sådan
> set ligeglad med, hvad det kaldes. Jeg er bruger og ikke tekniker.

Hvis du har den hat på, så kan du jo bare glemme alt om det hele og bare
være tryg i forsikring om at Apple har gjort det hele for dig.

> De bliver nu altså præsenteret meget side om side af Apple.

Side om side er ikke det samme som at de hænger sammen.

> [...]
> kernel panic. Her vil Auto Save altså have gemt mit dokument for højst
> fem minutter siden, så jeg mister ikke ret meget arbejde?

Ja, såfremt programmet understøtter det og filsystemet og lagermediet
har passende understøttelse og opsætning.

> Som jeg forstår det, kan jeg ikke kontrollere, hvornår Auto Save
> gemte sidst. Det kunne man jo med den gamle model, hvor man selv skulle
> vælge cmd-S for at gemme.

Nej, i den gamle model var der slet ikke autosave, så der kunne du ikke
kontrollere noget. Du kan også gemme manuelt i Lion, så den mulighed har
du stadig.

> Her kunne man altid se den version, man sidst
> havde gemt. Men det er jo ikke vigtigt. Bare man kan stole på, at det
> virker.

Det kan du da også nu. Du kan bare åbne dokumentet, så kan du se hvordan
det er gemt.

> Apple fremhæver også, at hvis man fortryder nogle ændringer, kan
> man altid gå baglæns til før, man lavede ændringerne. Det er så med
> Versions, man gør det.

Nej, du tager fejl. Det er med AutoSave man gør det. Det er også
beskrevet på Apples præsentationssider for Lion. Når du reverter til
filen som den var da du åbnede den er det en feature i AutoSave.

Hvis du vil gå tilbage til en tidligere version, så er det Versions.

> Der står også, at Versions gemmer hver time. Nu
> har jeg ikke testet det så intensivt endnu. Jeg synes ofte, den seneste
> version er meget ældre

Hvis du ikke ændrer i dokumentet bliver der ikke lavet nye versioner. Så
du skal ikke regne med partout at se en version for hver klokketime, der
er gået.

> Hvis man ikke kender til den tekniske baggrund, men blot er almindelig
> bruger, så må du da indrømme, at der er en del overlap.

Jeg kender til den tekniske baggrund, så det er ikke væsentligt for mig.

> [...]
> at vende tilbage til en tidligere udgave af dokumentet. Her siger jeg så
> udgave i stedet for version, men rent sprogligt er det jo synonymer.

Det er underordnet at det sprogligt for dig er synonymer. Rent teknisk
set er det to forskellige ting og Apple skelner også mellem dem.
Versions arbejder med "versioner" - det er en helt specifik teknisk
ting, og ikke andre ting man kan kalde for udgaver, versioner, osv.

> Apple præsenterer da også de to teknologier på samme side, så man må da
> sige, at de går hånd i hånd.

De præsenterer også Xsan ved siden af den nye feature med at man kan
resize vinduer fra alle fire hjørner. Det betyder ikke at det nu kræver
harddiskhylder og fibre channel at resize vinduer... så det skal man
ikke lægge så meget i.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-11 19:00

> [...]
> skal man ikke længere nødvendigvis selv gemme førend det er gemt. Dvs.
> at selvom du ikke har navngivet og manuelt gemt dit dokument vil det

Det ved jeg godt. Jeg siger jo bare, at man lige skal vænne sig til at
tænke anderledes, end man har gjort i årtier.

> Hvis du har den hat på, så kan du jo bare glemme alt om det hele og bare
> være tryg i forsikring om at Apple har gjort det hele for dig.

Og det har jeg så heller ikke helt. Jeg er jo nysgerrig, og jeg vil
gerne vide, hvordan det virker. Men først og fremmest vil jeg gerne være
sikker på, at det virker, og det lader det jo til, at det gør. Nu har
jeg vist forstået, hvordan det virker.

> [...]
> filen som den var da du åbnede den er det en feature i AutoSave.
>
> Hvis du vil gå tilbage til en tidligere version, så er det Versions.

Jeg synes nu altså ikke, Apple gør det helt klart alle steder. Nedenfor
omtaler de "Revert to opened" under Versions, hvor man vender tilbage
til versionen, da man åbnede:

<http://www.apple.com/dk/macosx/whats-new/features.html#versions>

> Hvis du ikke ændrer i dokumentet bliver der ikke lavet nye versioner. Så
> du skal ikke regne med partout at se en version for hver klokketime, der
> er gået.

Så det er bare mig, der ikke er flittig nok. Jeg må sørge for at arbejde
i dokumenterne i stedet for bare at lade dem stå på skærmen.

> [...]
> resize vinduer fra alle fire hjørner. Det betyder ikke at det nu kræver
> harddiskhylder og fibre channel at resize vinduer... så det skal man

Undskyld, men jeg kan ikke se, de to præsenteres sammen. Det gør Auto
Save og Versions altså. De er da ogse en del af den nye dokumentmodel,
så på den måde hænger de da sammen. De har f.eks. deres egen side:

<http://www.apple.com/dk/macosx/whats-new/auto-save.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-11 19:10

Hej,

> gerne vide, hvordan det virker. Men først og fremmest vil jeg gerne være
> sikker på, at det virker

Tror du selv Apple ville stå og præsentere Auto Save og skrive løs om
det, hvis det rent faktisk ikke virkede?

> Jeg synes nu altså ikke, Apple gør det helt klart alle steder. Nedenfor
> omtaler de "Revert to opened" under Versions, hvor man vender tilbage
> [...]

Nej, det gør de faktisk ikke. De omtaler det under Auto Save. Det ses
endnu tydeligere, hvis du tager siden på originalsproget, som man bedst
kan regne med.

Deres _screenshot_ er dog lidt misvisende, da det er det forkerte
menupunkt som er fremhævet kan man sige... det er det menupunkt som
hedder "Browse All Versions" som de omtaler.

> Undskyld, men jeg kan ikke se, de to præsenteres sammen.

De står lige under hinanden.

> Save og Versions altså. De er da ogse en del af den nye dokumentmodel,
> så på den måde hænger de da sammen.

Og hvad så? - Jeg forstår ikke hvad du vil med den snak?

Det er to seperate ting rent teknisk. Dvs. "i virkeligheden". Hvad man
så ellers synes at det kan være rent teoretisk, det er en anden snak som
ikke giver dig ekstra forståelse af, hvordan det virker og om det virker.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 13-09-11 00:24

On Mon, 12 Sep 2011 22:41:53 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> [...]
> bliver afbrudt, så computeren pludselig lukker. Så husker den vel sidste
> Auto Save, når man tænder den igen. Sådan vil jeg i hvert fald gerne

Fordi det er relativt utbredt at man starter et dokument, jobber med
det, kanskje i timesvis, før man i hele tatt lagrer for første gang. Men
det er mye som kan gå skeis fra man åpner til man vil lagre.

http://daringfireball.net/2009/02/untitled_document_syndrome