booter kun til hvid skærm med æble
Fra : steen bondo

Dato : 11-09-11 11:24

Power Mac PPC G5

Serie numer CK405H2XQEU

Jeg var ved at rette bruger-rettigheder på HD, da der blev slukket for maskinen - derefter kunne den ikke boote op.
Kommer kun til "hvid skærm med æble", hvorefter den spinner blæserne op i fart.

Har reset PMU http://support.apple.com/kb/HT1436?viewlocale=da_DK (knap på print, bag blæsere)

Har reset PRAM og NVRAM http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=da_DK (Kommando-Alternativ-P-R)

Kan ikke komme ind i "single user" eller "verbose" mode - så langt når den åbenbart ikke.

Det er en maskine jeg har fået via min kones arbejde, hvorfor der ikke er nogen CD'er med. Jeg har som sådan intet problem i at købe en MacOS X version til den, men vil det nytte at smide en boot-CD i..??

Hvilken version skal jeg i så fald købe..?? (den kørte med 10.6.8 mener jeg at huske)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-11 18:30

steen bondo <spamfrit@gmail.com> wrote:

> [...]
> version til den, men vil det nytte at smide en boot-CD i..??
>
> Hvilken version skal jeg i så fald købe..?? (den kørte med 10.6.8 mener

Den har højst kørt 10.5.x som er det højeste en PPC maskine kan køre ...
så hvis du skal have fat i noget er den en 10.5 skive.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-09-11 21:36

> Den har højst kørt 10.5.x som er det højeste en PPC maskine kan køre ...
> så hvis du skal have fat i noget er den en 10.5 skive.

Det kan ikke betale sig hvis den har et hardwareproblem, som der er en
del der tyder på.

Efter som den er flyttet for nylig, ville jeg sikre mig at alt sidder
godt i soklerne. Prøv at se om harddisken kan læses i en HD dock eller
lignende fra en anden Mac eller en Windows maskine med MacDrive (der
findes i trial version).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-11 10:39

> Det kan ikke betale sig hvis den har et hardwareproblem, som der er en
> del der tyder på.

Det er sandsynligvis bare disken som har ædt sig selv ...

/thomas

Fra : steen bondo

Dato : 12-09-11 09:51

Frygter også HD er visnet. Prøver dog løse kabler først...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-09-11 17:38

steen bondo <spamfrit@gmail.com> writes:

> Det er en maskine jeg har fået via min kones arbejde, hvorfor der ikke
> er nogen CD'er med. Jeg

Ret ærgeligt, for det ville være oplagt lige at køre hardwaretesten
inden du smed installationsskiven i.

Fra : steen bondo

Dato : 12-09-11 11:37

Desværre Ingen løse kabler.

[dumt spørgsmål ON]
Hvor køber man sådan en skive 10.5.8 ? Og hvad koster den..??
[dumt spørgsmål OFF]

Havde det nu været eComstation, havde jeg gået til Mensys eller Berggren, men det nytter vist ikke her. ;) DBA lader heller ikke til at være stedet...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-09-11 19:09

> [...]

> Havde det nu været eComstation, havde jeg gået til Mensys eller
> Berggren, men det nytter vist ikke her. ;) DBA lader heller ikke til

Mediamac.dk har et marked, måske er det oplagt, hvis der ikke er nogen
herinde der ikke har en 10.5 universal de ikke bruger mere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-11 21:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110912 <nospam0002+20110912@gmail.com> wrote:

> Mediamac.dk har et marked, måske er det oplagt, hvis der ikke er nogen
> herinde der ikke har en 10.5 universal

Var de ikke alle Universal ? ... det var 10.4 der kom som hhv. PPC only
og så universal ..

/thomas

Fra : steen bondo

Dato : 13-09-11 12:47

Den mandag den 12. september 2011 20.09.13 UTC+2 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110912:

> ...hvis der ikke er nogen
> herinde der ikke har en 10.5 universal de ikke bruger mere.

??? ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-09-11 22:16

> Var de ikke alle Universal ? ... det var 10.4 der kom som hhv. PPC only
> og så universal ..

Ingen anelse. Har kun haft 10.5 med nykøbt maskine og der er de ikke
universal.

Har du en han kan arve?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-11 22:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110913 <nospam0002+20110913@gmail.com> wrote:

> Ingen anelse. Har kun haft 10.5 med nykøbt maskine og der er de ikke
> universal.
>
> Har du en han kan arve?

jeg var faktisk nede i min "big box off crap" men jeg har kun 10.5
skiver som er bundet til hardware ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-11 07:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110913 <nospam0002+20110913@gmail.com> wrote:

> Ingen anelse. Har kun haft 10.5 med nykøbt maskine og der er de ikke
> universal.

Den 10.5 der kom med min 2008 iMac var universal.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 10:48

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Den 10.5 der kom med min 2008 iMac var universal.

Er du så ikke en oplagt frivillig donor?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 11:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914 <nospam0002+20110914@gmail.com> wrote:

> Er du så ikke en oplagt frivillig donor?

skiven er jo låst ... kan faktisk ikke engang huske hvor langt man kan
komme når man prøver at boote fra den ... men installationen får man
ikke lov til at køre.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-11 13:38

> skiven er jo låst ... kan faktisk ikke engang huske hvor langt man kan
> komme når man prøver at boote fra den ... men installationen får man
> ikke lov til at køre.

Man kan indstallere på en GUID ekstern disk og så klone over på en Apple
partition map disk. Den kan så sættes i en PPC Mac.

Jeg har da for resten stadig en 160GB disk med en rå GUID Leopard fra
dengang jeg opgraderede min iMac G5.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 18:05

> Man kan indstallere på en GUID ekstern disk og så klone over på en Apple
> partition map disk. Den kan så sættes i en PPC Mac.

Ja, sålænge man går det på den maskine skiven er født med ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-09-11 11:37

> skiven er jo låst ... kan faktisk ikke engang huske hvor langt man kan
> komme når man prøver at boote fra den ... men installationen får man
> ikke lov til at køre.

Øh, hvordan låst?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-11 11:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110914 <nospam0002+20110914@gmail.com> wrote:

> Øh, hvordan låst?

Skiver som er leveret sammen med hardware kan kun installeres på netop
den model hardware den er leveret med. (på model nivuea, ikke på den
enkelte maskine)

&yyjomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 23:20

steen bondo <spamfrit@gmail.com> writes:

> ??? ;)

Du låne/få installere-på-alting 10.5 af nogen, ja?