AppleTV de første indtryk
Fra : Lyrik

Dato : 10-09-11 15:38

Jeg fik den lille boks i dag. Allerede udseendet og tyngden af kvalitet
imponerede og bjergtog.
Remoten er en lille lækker aluminiumsag. Man skal parre den med AppleTV
og af-parre den fra Mac's i nærheden såfremt man ikke ønsker at den skal
fjernbetjene alle Mac's med et enkelt tryk!

Tastaturmenuerne i opsætningen er de bedste jeg har set til dato.
Dens evne til at gå på internettet og vise FULDSKÆRMSVIDEOER! er
uovertruffent!
Biografforfilmene kendt fra "Frontrow" er en ren åbenbaring fra
internet-AppleTV til Fladskærm. Det spinder bare i højeste gear med en
flot kvalitet.

Her kan PS3 og en spritny Philips BD WiFi slet,slet ikke nå den til
knæene med deres små amputerede vinduer.

YouTube videoer i millionvis og let indtastning af kontooplysninger.
Let videosøgning med det fine tastatur-display.

Og FULDSKÆRMSVIDEOER.(Valgfrit)
Internetkonklusion.
Jeg har aldrig set dens lige på det punkt!
Skal du på nettet med dit TV så er det AppleTV der har løsningen.

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-11 13:39

I nat og i formiddags har jeg så eksperimenteret med filmafspilning.
Downloader man film og prøver at køre mp4 og m4v, sådan som de kommer
ned, så løber man ind i nogle veritable lussinger!
Filmen står måske stille mens kommacirklen triller rundt!

Appletv2 er kritisk med det materiale den skal afspille. Bedste resultat
var Handbrake( Version 4190svn x86_64 (2011082201)

...på indstillingen "Apple TV2"

Her kan man lægge subtitles på som man krydser af som "default". Hvis
man leder efter "subtitles" på ATV2 så foregår det under
videoindstillinger-efter sprog! Og ikke som man plejer-når selve filmen
afspilles.

"Handbrake" skriver under video:
"Framerate (FPS)29.97 NTSC Video) Men læg lige mærke til at der på
kanten ud for står markering i "Peak Framerate (VFR)"

Det er så avanceret som det kan blive, for vi taler om at den laver
filmen i VARIABEL FRAMERATE!!
Så når filmen viser et roligt motiv kan "Handbrake" droppe frameraten
til få billeder i sekundet, hvorimod den skruer op for billedhastigheden
ved bevægelse op til 29.97 billeder i sekundet!
Dette optimerer resultatet så man kan spole hurtigere frem i filmen når
der er behov for det!

Det er sagt at alt skal foregå i "iTunes". Men det er ikke nylig omtalt
at man går ind "Avanceret" i indstillinger i "iTunes" OG FJERNER PRIKKEN
I "kopier arkiver til mappen iTunes Media..."

Så fungerer "iTunes" kun som en spilleliste for videofilerne som kan
ligge overalt på computeren inklusive eksterne harddiske! Så i stedet
for at nøjes med den begrænsede plads i "iTunes-mappen" kan man fylde
gigabyte af harddiske overalt styret fra "iTunes"

God søndag
MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-11 15:38

Kan ATV2 få fjernet håndjernene? Ja det kan den sagtens, men der er
ingen grund til at gøre det.

Programmet "Seas0nPass.app" kører fuldautomatisk og åbner iTunes som
opdaterer ATV2 .
Der skal bruges en mikro-USB ledning til forsøget. Jeg havde en fra et
3-modem.

At installere programmer kræver brug af Terminalvinduet med finurlige
kommandoer, der dog kan kopieres fra adskillige netsider.
De skal installeres fra nettet.
Jeg har ikke installeret nogen.

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-11 00:51

AppleTV2's fordele er at den ikke kræver ekstern mediaserver som omkoder
filmene, men får filmene serveret som iTunes-kompatible film som alle
har til huse i forbindelse med computeren.

Det vil sige at alle film kan ligge på små USB-fødte harddiske med link
i iTunes-biblioteket, uden at befinde sig der, rent fysisk.

Den er så god at jeg uforbeholdent vil lægge andre afspilningsmetoder på
hylden P.T.

Man bliver også opdraget til at lave smukke film-filer, istedet for de
"den jungle" af forskellige filmformater man bliver fodret med rundt
omkring.

Nogen minusser?
Kun et foreløbig. Jeg har sat den direkte til TV da den ikke så rigtig
ud når den blev monteret igennem min surroundforstærker.

Funktionsmæssigt ligger den lige til Mac'ens højreben og jeg giver den
min bedste anbefaling! Og så er den billig!

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 16-09-11 14:41

Den 12/09/11 01.50, Lyrik skrev:

> Nogen minusser?
> Kun et foreløbig. Jeg har sat den direkte til TV da den ikke så rigtig
> ud når den blev monteret igennem min surroundforstærker.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg må have fedtmulet rigtig i det for da jeg forbandt den til
videoindgangen i surroundforstærkeren i dag så virkede det perfekt!

Alt spiller nu i top med AppleTV2.

Den kører kun mp4/m4v og jeg er lidt usikker på hvad der er bedst. Jeg
synes at en tekst der ikke virkede i m4v virkede da jeg muxede til mp4?

Men jeg må eksperimentere lidt videre på det.

Jeg har et spørgsmål til undertekster på MacBooken. Standard er ut8-8
ind og utf-8 ud. Uheldigvis bliver æ,ø og å til krimskrams.
Jeg har mulighed for at vælge enhver anden ind og ud bogstavkodning.
Hvad skal jeg vælge for at få en korrekt tekst saved ud som srt med de
korrekte karakterer?

MvH
Jens

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-09-11 21:03

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg har mulighed for at vælge enhver anden ind og ud bogstavkodning.
> Hvad skal jeg vælge for at få en korrekt tekst saved ud som srt med de

Prøv MacRoman eller ISO-8859-1 (også kendt som ISO-Latin 1)
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Lyrik

Dato : 17-09-11 22:10

Den 17/09/11 22.03, Jesper Ørsted skrev:

> Prøv MacRoman eller ISO-8859-1 (også kendt som ISO-Latin 1)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Godt Jesper! Som vanlig er du suveræn indenfor Mac-bruger-problemer!

Det var MacRoman der virkede. Den anden havde jeg prøvet op til flere
gange uden held.

Tak!

MvH
Jens

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 21-09-11 12:32

On 18 Sep., 04:05, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110917) wrote:

> Kan du vise dette krimskrams?
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ikke relevandt mere. MacRoman skabte orden i kaos.

I dag prøvede jeg Podcasts på AppleTV2. Hele Jan Gintbergs udkandt-
Danmarks serie op til dato, var et opløftende bekendtskab! Det samme
var Nikolaj Sonnes "So ein ding". Der var en ekstraudsendelse hvor han
havde Johanne Schmidt Nielsen i studiet.
iTunes virkede fortrinligt og man kunne søge på podcasts.
AppleTV2 var bare måden at se det på på TV.
Min glæde for apparatet er skyhøj!

MvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-11 20:58

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> havde Johanne Schmidt Nielsen i studiet.
> iTunes virkede fortrinligt og man kunne søge på podcasts.
> AppleTV2 var bare måden at se det på på TV.

Jeg ærgrer mig efterhånden over, at jeg ikke købte et, da vi var i USA i
sommer. Jeg stod endda med et i hånden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-11 21:05

Hej,

> Jeg ærgrer mig efterhånden over, at jeg ikke købte et, da vi var i USA i
> sommer. Jeg stod endda med et i hånden.

Der er ingen grund til at ærgre sig. Du kan bare bestille en hjem med
det samme. Den kan bestilles på både danske webshops og fx apple.de.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-11 21:09

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Der er ingen grund til at ærgre sig. Du kan bare bestille en hjem med
> det samme. Den kan bestilles på både danske webshops og fx apple.de.

eller Amazon.co.uk :)

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-11 18:45

Den 10/09/11 16.38, Lyrik skrev:

> Biografforfilmene kendt fra "Frontrow" er en ren åbenbaring fra
> internet-AppleTV til Fladskærm. Det spinder bare i højeste gear med en
> flot kvalitet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Selv om man har sine film på en ekstern harddisk er de fuldt og helt
organiseret fra iTunes.
Når en film bliver tilføjet biblioteket lægger den en ikon sammen med
navnet. Denne ikon konstrueres ud fra de første billeder i filmklippet.
Billederne går igen i AppleTV2, hvor der kan bladres.

Ved et højreklik i iTunes og valg af info kan man tilføje et andet
ikonbillede.
For eksempel kan man søge filmen på Google og bruge et
Filmplakat-billede som ikon.

Vor smart!

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 17-09-11 13:27

Den 13/09/11 19.44, Lyrik skrev:

> [...]
> ikonbillede.
> For eksempel kan man søge filmen på Google og bruge et

,,,,,,,,,,,,,,
AppleTV2 er meget ømskindet med hvordan den korrekte video skal smedes.
jeg må ty til "Handbrakes" indstillinger for AppleTv2 for at være på den
sikre side.

En finurlighed ligger i at filmen bør indkodes med det samme lydspor i
to forskellige udgaver. Et som:"Dolby Pro Logic II i AAC indkodning" og
det samme lydspor som "AC3 (ffmpeg) 6 kanals lydspor (5.1).

Det gør at filmen kan afspilles på PC som stereo og som AppleTV2 i
valgfri stereo eller med 6 kanals Dolby surround gennem et surroundanlæg!

"AppleTV2" indstillingen i "Handbrake" sørger for at stille den
lydparameter. Mens man render panden imod adskillige mure hvis man
prøver at håndsmede noget i samme retning!

Visse lydkombinationer kræver brug af m4v i stedet for mp4 for at de kan
genkendes af afspillerne i Mac-regí!

Beware!

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-11 03:06

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 21:13

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg ærgrer mig efterhånden over, at jeg ikke købte et, da vi var i USA i
> sommer. Jeg stod endda med et i hånden.

Du kan nå det endnu. Den forhandles for cirka 1000 slag herhjemme.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-11 22:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110921 <nospam0002+20110921@gmail.com> wrote:

> Du kan nå det endnu. Den forhandles for cirka 1000 slag herhjemme.

Tak alle tre. Nå, det er så let at få fat i det. Nu skriver du "endnu".
AppleTV 2 er vel ikke på vej ud? Kommer det ikke til Danmark officielt
på et tidspunkt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 23:14

> [...]

> Tak alle tre. Nå, det er så let at få fat i det. Nu skriver du "endnu".
> AppleTV 2 er vel ikke på vej ud? Kommer det ikke til Danmark officielt

Det lød bare som om du aldrig mere regnede med at få chancen for at give
Apple penge, og der kan du da nå det endnu. Mht AppleTV ser det ud til
at Apple ikke selv forhandler den herhjemme (nok for at undgå bøvl) men
at de danske forhandlere henter den hjem fra udlandet. Hvad Apple har
tænkt sig har jeg ingen anelse om.

Du kan se nogen priser på
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4429724