Mac friendly NAS?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 08:36

Hej

I dag havde jeg så lige brug for en backup, da jeg ved et uheld kommer
til at slukke for min Mac Mini på stikkontakten, og vigtige data er
mistet - heldigvis ikke så meget.

Normalt ville jeg have en backup fra hver time, men eftersom min LG nas
strejker, pga manglende Lion kompatibilitet, har jeg ingen!

LG har altså haft virkelig lang tid, til at få en ny firmware sendt ud,
men nej de har ikke tralvt - måske de skulle holde sig til at lave
køleskabe. Jeg skal ihvertfald ikke eje noget LG igen.

Qnap og Synology havde jo en ny firmware klar, da Lion blev frigivet.

Så derfor skrotter jeg LG'en, og kigger mig om efter noget andet.

Hvilken 2 bay NAS kan anbefales til Mac - hvem er mest Mac friendly -
Synology eller Qnap?

Mvh
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-11 08:46

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> wrote:

> [...]
>
> Så derfor skrotter jeg LG'en, og kigger mig om efter noget andet.
>
> Hvilken 2 bay NAS kan anbefales til Mac - hvem er mest Mac friendly -

Synology* virker fint for mig

/thomas

* hvis du vil have en 4 bay så har jeg én til salg

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 09:24

Hej

On 2011-09-10 07:45:37 +0000, Thomas von Hassel said:

> Synology* virker fint for mig
>

> /thomas
>

> * hvis du vil have en 4 bay så har jeg én til salg

Noteret…

Har ikke lige brug for en 4 bay - ellers tak :)

Mvh
Hans

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 10-09-11 09:33

On 10/09/11 09.45, Thomas von Hassel wrote:

> * hvis du vil have en 4 bay så har jeg én til salg

Hvad er det nu for en du har til salg Thomas? - jeg synes jeg har set
din salgstråd et sted, men kan ikke lige finde den. Og hvorfor sælger
du? Jeg har en DS410 som jeg egentlig er fint tilfreds med, men vil
gerne have en med x86.

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-11 11:06

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hvad er det nu for en du har til salg Thomas? - jeg synes jeg har set
> din salgstråd et sted, men kan ikke lige finde den.

ds411j ...

> Og hvorfor sælger
> du?

Bruger den ikke .. har en Mac Mini med 10.7 server og et par Drobo'er
sat til istedet.

/thomas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-09-11 11:37

Hej

On 2011-09-10 07:45:37 +0000, Thomas von Hassel said:

> * hvis du vil have en 4 bay så har jeg én til salg

Hvad skal den koste uden diske?

Mvh
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-11 13:00

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> wrote:

> Hej

> Hvad skal den koste uden diske?

~1500 er mit forhandlingsgrundlag ...

/thomas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-09-11 13:31

On 2011-09-11 11:59:44 +0000, Thomas von Hassel said:

> ~1500 er mit forhandlingsgrundlag ...
>
> /thomas

Hvor gammel er den, kvittering og org. emb?

Mvh
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-11 15:58

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> wrote:

> Hvor gammel er den, kvittering og org. emb?

3-4 mdr, ja og ja

/thomas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-09-11 20:14

On 2011-09-11 14:57:35 +0000, Thomas von Hassel said:

> 3-4 mdr, ja og ja
>
> /thomas

Okay, jeg vil lige overveje om mit køleskab, skal have en chance mere...

Mvh
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-11 20:44

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> wrote:

> Okay, jeg vil lige overveje om mit køleskab, skal have en chance mere...

køleskab ?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-09-11 17:19

On 2011-09-11 19:43:48 +0000, Thomas von Hassel said:

> køleskab ?

LG'en ;)

Mvh
Hans

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-09-11 10:25

On 2011-09-10 07:36:02 +0000, Hans Mouridsen said:

> Hvilken 2 bay NAS kan anbefales til Mac - hvem er mest Mac friendly -
> Synology eller Qnap?

Der var det samme problem med QNAP og Lion.
Det blev løst med en ny firmware 17. august. Indtil da kunne QNAP ikke
bruges som TimaMachine backup med Lion.

Men pga. ændringer i AFP protokollen i Lion tager det nu 10-20 sekunder
at mounte en disk med AFP protokollen.

Jeg ved ikke hvor hurtig Synology var med opdatering.

Nu bruger jeg kun min NAS til musik til Sonos og manuel backup af
Mac'en, og har i stedet købt en Time Capsule.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 12:50

Hej

On 2011-09-10 09:24:41 +0000, Kurt Brixen said:

> Der var det samme problem med QNAP og Lion.
> Det blev løst med en ny firmware 17. august. Indtil da kunne QNAP ikke
> bruges som TimaMachine backup med Lion.

Kom der ikke ret hurtig en beta, der gjorde det muligt at tilgå disken?

Jeg kan slet ikke bruge min LG med APF prokollen endnu...

Mvh
Hans

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-09-11 13:07

On 2011-09-10 11:49:46 +0000, Hans Mouridsen said:

> [...]
>
> Kom der ikke ret hurtig en beta, der gjorde det muligt at tilgå disken?
>
> Jeg kan slet ikke bruge min LG med APF prokollen endnu...

20. juli kom der support for AFP under Lion:
[AFP] Added "AFP DHX2 support" to allow access to the NAS from Mac OS X
Lion 10.7. The Time Machine backup for Mac OS X Lion 10.7 will be ready
on the official firmware v3.5.0.

TimeMachine virkede først i QNAP version 3.5.0 fra 17. august. Netatalk
2.2 var ikke klar til betaen.

Det er Netatalk mange NAS fabrikanter bruger til AFP protokollen:
http://netatalk.sourceforge.net/

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-09-11 11:32

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> writes:

> Hej
>
> I dag havde jeg så lige brug for en backup, da jeg ved et uheld kommer
> til at slukke for min Mac Mini på stikkontakten, og vigtige data er
> mistet - heldigvis ikke så meget.

Har du Journaled slået til for dit filsystem? Se efter i Diskværktøj.

> SÃ¥ derfor skrotter jeg LG'en, og kigger mig om efter noget andet.

Hvis Time Machine er vigtig nok for dig, så køb en Apple-dims til dét
formål.

Tænk hvis du i ovenstående situation fandt ud af at din sikkerhedskopi
ikke var i orden og ikke kunne genetableres?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 12:48

Hej

On 2011-09-10 10:32:02 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110909 said:

> Hvis Time Machine er vigtig nok for dig, så køb en Apple-dims til dét
> formål.

Det er ikke bare Time Machine der ikke fungerer, men selve adgangen til
disken - noget med en ændring i APF protokollen.

Både Synology og Qnap, havde mig bekendt en opdatering til dette, før
Lion blev lanceret.

Det er bare for at LG skal bruge så lang tid på. Ved godt der findes
nogle ninja tricks, men syntes stadig LG burde fikse det!

Mvh
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-09-11 12:54

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> writes:

> Det er bare for at LG skal bruge så lang tid på. Ved godt der findes
> nogle ninja tricks, men syntes stadig LG burde fikse det!

Så ved du du ikke skal købe en LG næste gang.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 13:28

On 2011-09-10 11:54:17 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110909 said:

> Så ved du du ikke skal købe en LG næste gang.

Ja bestemt...

Så nu bliver den solgt, og så bliver det en Qnap eller Synology...

Umiddelbart ser Synology'en software lidt federe ud imo.

Mvh
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-09-11 14:32

Hans Mouridsen <mail@ingenspamjasminvejr.dk> writes:

> Ja bestemt...
>
> Så nu bliver den solgt, og så bliver det en Qnap eller Synology...

Overvejet at købe BÅDE en NAS og en Time Machine-dims?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-09-11 16:19

On 2011-09-10 13:31:33 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110909 said:

> Overvejet at købe BÅDE en NAS og en Time Machine-dims?

Næhh

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-09-11 14:32

Hej

Bare lige en opfølgning...

Inspireret af Thomas, valge jeg at købe en ekstern firewire disk til
min Mac Mini - Iomega Minimax 2TB (samme design som Mac Mini).

Det fungerer bare glimrende, og smertefrit - også time machine :)

Mvh
Hans